Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2772 ggr
Shadows
0

Urskumt! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, nu har det hänt skumma saker här. Min sambo var ute och handlade, när han kom hem satt en kisse i trapuppgången och följde med honom in till oss. Vi tror det är hona och hon var JÄTTE hungrig. Ingen tatuering som vi sett, lös med lampa bakom örat men såg inget i alla fall.

Vad ska vi göra?

Hon hade tur att vi normalt har våra kissar separerade, (dem var ihop nu men är separerade när vi jobbar då vi hoppas på kull vill vi vara där så vi vet när parning skett) kissen kastade sig över maten och det går att klappa henne. Hon verkar jätte kelen, men väldigt hungrig.

Shadows
0

Putt. Hon är väldans lik Simba >.<

Det som förvirrade mig lite var att bara minuter innan min sambo kom hem så ringde det på dörren, gick aldrig och öppnade då jag är lite "mosig" idag…

lite fler bilder på henne…

[sofia-85]
0

Ring till polisen och fråga om någon har en saknad katt. ibland kan man ju få napp. Häng upp lappar runt om i området. Kan ni ha kvar henne? Ring katthem med runt om och hör.

Lycka till, fin kisse :)

Shadows
0

Vi kan ta henne över natten och kolla chip imorgon (om hon har något), vi ska resa bort över Jul så att ha henne kvar går bara fram tills dess. Vi gissar att hon är ett antal månader (9 gissar vi på). Ska springa till polisen om jag hinner imorgon efter jobbet.

ok en bild till…

Debattia
0

Vet inte om ni bor i hus eller lägenhet. Ett alternativ är att fråga grannarna  om någon av dem saknar en kisse. Skumt att det ringde på dörren.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Shadows
0

Lägenhet. Har ingen aning om vem det var vid dörren, mina grannar har hund dem som har djur. Har ingen aning vart hon kom ifrån men hon var trött, frusen (antagligen) och hungrig! Ligger och sover just nu. Tror jag kommer kalla henne för Samba…

brutt
0

Kan ju ha varit en granne som visste att ni hade katter och såg denna i trappan och kanske trodde någon av era katter hade förirrat sej ut dit.Här har det ibland stått folk framför dörren med någon katt också och undrat om det var min fast jag bara har innekatter.

Sidentass
0

Jag fick samma tanke som Brutt..att det kan ha varit någon granne som sett katt i uppgången och undrat om det var eran….

Verkar ju som att kisse har varit ute ett bra tag eftersom den verkar så hungrig..bra att du kontaktar polisen ifall att det är någon som saknar henne..så fin hon är..o vad skönt att hon är inne i värmen hos er nu..

gulliver
0

Ja jisses detta var märkligt. Kanske annonsera under upphittade katter på olika sidor. Finns väl en lista på sådana om jag inte minns fel?

Mailadress till KKS upphittade: upphittade@kks.nu.

Länk till sidan med info: http://www.kks.nu/upphittade/upphittade2008.html

Hon är för övrigt gudomligt söt Glad. Samba är ett utmärkt "arbetsnamn" på henne.

Shadows
0

ok, Samba hade inget chip =( ska försöka få ihop lite lappar och annonsera imorgon (eller idag, är visst rätt sent).

Hon är super kelen och social. Väldans söt! Ska försöka fota henne imorgon också.

#8 ska se om jag får upp någon annons på kks hemsida Flört

Grannarna har ingen aning om vart katten kom ifrån, ingen har sett den i området tidigare. Så vart lilla Samba kom ifrån är just nu ett mysterium. Dem flesta av mina grannar har som sagt hund, och dem har inte sett denna fröken innan alls. Får se om det dyker upp en ägare.

Shadows
0

Än så länge ingen som hört av sig av lapparna, Gråter så nu ska här annonseras på webbsidor och eventuellt i tidningen.

Ska som sagt åka uppåt i landet över Jul, men det verkar ha löst sig med ett temporärt hem över den veckan. Svärmor ställde upp, ska bara se om hon går ihop med hennes hund. Världens goaste mjukis hund, blir nog katten som käkar upp hunden om det nu inte skulle gå Flört Den vovven är så snäll så det ska nog gå bra (hoppas hoppas). Kommer det inte fram någon ägare efter nyår blir det till att leta hem åt lille Samba. (som förresten gjort sig väldigt hemastad här, går ihop fint med min hona, men inte hanen Charlie. Dem är dock kastrerade båda två nu, så vi får se om Charlie lugnar sig lite)

Hawknestgrove
0

Lycka till och så rar liten kisse!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Marga
0

Det är ingen som nyligen har flyttat från huset eller trappuppgången? Katter har ju en förmåga att "längta hem"?

Shadows
0

# 12 Inte direkt, dem som bodde under oss innan hade inga djur alls. dem som bor där nu har hund. I denna uppgången är det bara vi som har katt, tre som har hund och 4 som vi inte tror har djur alls. Finns ju fler uppgångar men som sagt hade ingen av mina grannar sett henne i området innan. Men hon kan bo hos oss efter jul och nyår då vi är hemma igen, men under tiden får hon bo hos svärmor (hoppas vi att hunden gillar henne).

Överdrivet charmig kisse, om Charlie lugnar sig efter sin kastrering och ingen ägare kommit fram kanske vi adopterar henne Skäms Kanske  

Debattia
0

Hoppas det ordnar sig för kissen.

Debattia

Fagddu
0

Hoppas det ordnar sig. Antingen att hon har ett jättebra hem någonstans som  överlyckligt hittar henne, eller att hon får bo kvar hos er och bli bortskämd. Lurig händelse dock att hitta en katt i trappuppgången helt plötsligt. :)

Hawknestgrove
0

Ja hoppas det går bra för lilla kissen!

Shadows
0

*suckar* Monstret Charlie har varit i farten igen. Hon lyckades smita in till honom för ett par dagar sedan och han flög på henne med näbbar och klor, varpå husse kastade sig över honom och matte snappade åt sig Samba och flydde fältet. Hon låg en lång stund under tv-bänken och matte låg utanför och tröstade lillen. Hon blödde inte som vi kunde se eller känna, så vi hoppades på det bästa, men nej. Gråter Det dök upp en knöl och vi gick till vet och bokade tid. Idag var vi där och vet skulle öppna "bölden" och dränera den. En timme senare rann svetten och jag trodde inte tiden kunde gå långsammare. Skrikandes Tillslut dök hon upp, veterinären. Rejäl infektion hade hon fått (tvättat för mycket på såret? Obestämd ), fick operera bort "bölden" med infektionen och sydde igen med stygn som inte behövdes tas bort.

1790 kr gick det på (blev lite färre klappar under granen) och en hel groggy kisse i buren med oss hem. Men hon mår bra, hatar sin fula tratt, men den ska hon bara ha i 6 dagar, om hon sköter sig, och penicillin i 10 dagar. Ligger utslagen i sängen och sover just, lilla Samba.

Marga
0

Stackars lilla gumman! Vilken tur att ni tar hand om henne..

emjon
0

Blir så glad över att ni öppnat ert hem för lilla Samba och hittar lösningar fast det är stundande helger underbart. Tur i oturen också för kissen att hon så snabbt fick veterinärvård och hoppas att hon snart är ok igen.

Charlie verkar vara en riktig tuffing och kanske inte gillar annat kattsällskap. Om jag minns rätt var det väl han som även skadade lilla Simba. Ni ställer verkligen upp för kissar som behöver hjälp och jag vill ge er rosor för det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Shadows
0

#19 jodå, Charlie är skyldig till attacken på Simba också. Han är nu kastrerad och vi hoppas att han lugnar ner sig snart. Efter attacken på Samba bestämde vi oss för att det var dags, Kitty verkar inte ge med sig så det skulle nog inte blivit kull mellan dem två i alla fall.  Kan säga att han sover mycket just nu, inte strilat något på tre nätter i rad, får se om han lugnar ner sin stridslystenhet också. Gör han det så kanske Samba stannar hos oss. Skrattande

Shadows
0

Glömde ju Skäms

Lilla Samba mår bra, äter ordentligt och dricker och går på lådan som hon ska. Hon totalt avskyr den där tratten på huvudet och försöker bli av med den genom att backa och skaka på huvudet då och då. När det inte fungerar så går hon till oss och buffar på våra ben som om hon säger -"ta av denna grejen nu på en gång!". Men hon får stå ut i 5 dagar till. Inga problem alls att ge henne penicillin pillren, hon tar dem som godis! Allt verkar lösa sig inför våran Jul resa, hon får stanna hos svärmor och hennes hund Kim. Vaknade idag av att en lätt irriterad Samba la sig rätt över magen på mig med en djup suck. Hon blev inte av med tratten idag heller, husse vägrade lyda order. Flört

gulliver
0

Kan ju ta ett tag innan testosteronet går ur kroppen efter kastreringen. Lilla Samba är för övrigt en riktig liten sockertopp Kyss

emjon
0

#20 Aha det hade jag inte snappat och det förklarar ju säkert en hel del och jag tror också det blir annorlunda sedan nu när killen blivit kastrerad. Vad duktig hon är lilla Samba en riktig goding på alla sätt.

Shadows
0

usch, har upptäckt en till knöl på Samba, precis vid skulderbladet. Rynkar på näsan Misstänker att det är från "Charlie-attacken". Kitty blir liksom rädd för sin egen skugga och flyr hellre än att slåss. Tyvärr så är min lilla kassa totalt tom och jag har redan en skuld till mina föräldrar, så tyvärr får den knölen vänta tills jag fått ihop lite mer pengar. Gråter Avskyr verkligen att vara fattig nu av alla tidpunkter!

Hon verkar inte ha så fruktansvärt ont i denna knölen, bara om man verkligen trycker på den, den andra (som togs bort) fick man inte röra alls. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra just nu… Gråter

Fagddu
0

#24 det kanske bara är ett sår med ärrvävnad och inte en böld? Tråkigt när kassan sinar, men förhoppningsvis är det ju inte lika allvarligt eftersom hon inte har lika ont. Ska hålla tummarna för det :)

Shadows
0

Nu mår jag uselt! GråterDet där på sidan var en böld… hon ligger inne för operation. Och dem sista slantarna åker… Jag måste iväg för jag ska upp till mor över Jul och Svärmor får hämta lilla Samba. Mår verkligen uselt just nu, hon får betala hela operationen tills vi kommer hem, så nu har jag skuld upp över öronen Gråter

Ville bara skriva av mig lite och uppdatera. Måste rusa nu, annars kommer jag inte fram idag…

Hawknestgrove
0

Åh, stackars dig! Hoppas allt löser sig!

Debattia
0

Hoppas också på det bästa både för dig , din kassa och dina kissar.

Varför fick hon opereras? Du kan söka hos olika fonder också.

Debattia

Shadows
0

#28 Hennes "knöl" var en varböld, så dem fick gå in och rensa den och ta bort fickan som varet samlades i.

Uppdatering: Samba har blivit inlagd fick vi veta idag. Vi är kvar i Örebro och har daglig kontakt med kattvakten. Hon fick feber igår kväll och vägrade äta, veterinären la in henne med dropp in smärtstillande och hoppas på att hitta vad det är som ger henne febern. Hon hade 40,3 grader i feber. Dem tordes inte gissa vad priset skulla landa på men hoppas på att hon blir bättre inom två tre dagar. Så just nu hoppas vi att julklapps pengarna kan räcka till den sammanlagda kostnaden!

Återkommer när jag vet mer! Ska börja åka hemmåt på lördag, eller tidigare om jag blir alldeles för nervös!

Naquita
0

stackars lilla Samba:( hoppas de hittar vad som felar henne snart.

Shadows
0

Uppdatering: Samba är hemma hos oss igen nu, hon har ett dräneringsrör från första såret och ett på ett sår på magen, vilket vi inte visste fanns. Hon tvättas rent varje dag eftersom såret vägrar hålla sig sytt. Dem hoppas på att ta bort dräneringsröret på onsdag… om allt går som det ska. Hon har ont och ligger mest still, men det kan man förstå. Andra såret vi upptäckte har nästan läkt helt nu och ser jätte fint ut! Veterinärerna och sköterskorna har varit jätte snälla och hjälpt till så mycket dem kunnat med kostnaderna, vi får hoppas att jag har råd med allt (kattvakten betalade mycket när vi var borta).  Febern berodde på att hennes penicillin inte tog bort infektionen som då spred sig. Men droppet och antibiotikan verkar ha tagit bort det helt, så nu får hon sprutor med en blandning (minns inte vilken, men den verkar fungera). Hon är helt feberfri, men har som sagt lite ont, kan inte vara kul med två rör i kroppen varav en på magen Gråter

Kan tillägga att kattvakten vart hel förtjust i lilla Samba. Vi kommer troligtvis behålla Samba om Charlie visar att han lugnat ner sig. Han har slutat strila helt nu, men är fortfarande lite lurig när han får syn på samba. Han smyger fram till fönstret i dörren och sätter sig och tittar på henne, eller så lägger han sig ner och försöker peta på henne under dörren, vilket inte direkt går med tanke på tröskeln men försöka duger tydligen.

Ska försöka ta lite bilder på sjuklingen…

Shadows
0

Okej, blev rätt sent med bilderna, men nu är dem tagna och snart uppladdade!

Lillan mår mycket bättre redan, nästan alla sår har läkt, hon har blivit av med sin drän och har börjat leka igen. ena såret vägrar läka som det ska, men vi kör hårdbehandling med penicillin och tvätt, och det har börjat ge resultat!

Första bilden är damen i sin otroligt (inte alls) snygga tratt! Flört

Shadows
0

Bild två är såret på skuldran, numera helt läkt! Bara en liten kal fläck just nu.

Shadows
0

Bild tre är såret som vägrar läka bak vid högerbakben. Lyckades inte få bild på hennes mage, men såret där ser mycket bättre ut det också, syns nästan inte längre.

Marga
0

Ajjj…och hur går det med Charlie?

Shadows
0

Tja, Charlie vet jag inte vad det är fel på. Han är fortfarande lika agressiv mot henne, men ger inga varningar först utan bara attackerar. Har aldrig hört om en katt som varit sådan innan så jag vet inte vad jag ska göra. Skulle gärna behålla Samba om dem kom överens.

Han trängde sig förbi husse idag och sprang rakt mot Samba. Trodde hjärtat skulle stanna men husse kastade sig över honom så han hann inte fram. Husse väger runt 60 kilo och charlie 5, men ändå fick husse ta i med all kraft för att få bort honom ur rummet! Han blev kastrerad  10 dec, snart en månad sedan och vi trodde att han skulle lugna ner sig efter det, men inte ännu i alla fall. Gråter

Han kan vara lite tuff mot Kitty ibland också, oftast efter att han lekt lite. Den damen vet dock hur han ska tas än så länge, så hon ger igen och dem går år varsit håll för att sedan ha glömt det tio minuter senare. Kitty och Samba kommer bra överens så det är mysteriet Charlie jag inte vet vad jag ska göra med just nu… Dem bor separat just nu, och har gjort sedan första attacken, idag blev det attack två (misslyckat tack och lov). Vet inte varför han blivit sådan här, han har aldrig visat ett sådant beteende innan. 

Gråter

Marga
0

Jobbigt!Rynkar på näsan

Magda
0

#36 jag vet inte hur det är med katter.. men med andra handjur har jag hört (och märkt) att det kan ta ett par månader innan hormonerna lugnar sig efter kastrering.. så ge inte upp hoppet! kramGlad

emjon
0

Vad jobbigt att Charlie fortfarande vill attackera lilla Samba som redan har fått känna på hans bett. Kanske är det så att det inte går att ändra på detta beteende deras kemi kanske helt enkelt inte stämmer. Ibland är det helt omöjligt att få ihop vissa katter vad man än gör.

Ni har ju verkligen hjärtat på rätta stället och vill hjälpa kissen och har fått känna på det hårt också både med vård och i plånboken. Känner verkligen med er men vet inte heller vad jag skall ge för råd. Har du testat med Feeliway adapter?

Shadows
0

#39 vi har testat, men den enda som verkar påverkas är kitty som då sover mest hela tiden, men Charlie är fortfarande stridslysten. Kitty tröttnade på Charlie i natt, varför vet jag inte men han har två snygga små små sår på nosen. Kitty själv verkar nästan lite stöddig, haha. Som sagt, hon vet hur han ska tas Flört

Lutar åt att Samba i bästa fall blir av med tratten till veckan! såren ser jätte fina ut, även det som hittills inte vill läka ordentligt. Så nu håller vi tummarna att det läker!

Shadows
0

Nu har Sambas alla sår läkt helt! Hon blev av med tratten igår och tycker det är himla skönt!
Vi försöker hitta ett sätt att få Charlie att inse att hon kanske blir kvar här, så vi testade att ha honom i sele.
Han kan inte attackera med sele (tack och lov) så han har tagit till att faktiskt sniffa lite på henne. Men som den mobbare han är så slog han henne med tassen på huvudet, tji fick han när han insåg att det var därför matte klippte klorna på honom… Samba lade sig ner på sidan och slog tillbaka, då satte han sig ner och såg lite mallig ut. Sen tog vi bort honom till andra änden av rummet. Han lät lilla Samba leka mitt framför nosen på honom! Men vi törs inte släppa lös honom än på väldigt länge.

Så nu håller vi tummarna att han förstår att matte vill ha kvar den söta lilla svart-vita tjejen! Skrattande

Alexej
0

Det kan dröja länge innan hormoner försvinner och med det den värsta stridslysten.

Jag har också katter som inte gillar varandra så värst mycket och ibland blir det morrande och tom lite slagsmål. Men det hör nog till.

Jag brukar ge katter som är osams lite godis samtidigt och ofta kan de sitter brevid varandra när de äter. Mat eller godis verkar alltid vara viktigare än hirakin inom kattgruppen. Och de lyder också när jag säger nej eller sluta ganska högt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus