Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1116 ggr
emjon
0

Nervöst är bara förnamnet

Om allt går som det är tänkt är det vår tur med veterinärbesök i kväll för lilla Mysan. Hon är ju en liten skyggis som sakta men säkert närmat sig mig och jag får klappa henne men hon håller viss distans.

Jag har lagt märke till att hon ätit sämre och har svårt med torrfodret. Hon dricker bra även om det går mycket långsammare nu. Hoppas att det "bara" är tandsten som ställer till det och inte något allvarligare.

Vill be om lite extra hjälp med tum och tasshållning för Mysan ikväll och att det går bra. Det blir inte heller det lättaste att fånga in henne då hon inte är vanligt hanterbar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

catfoot
0

Här kommer fem tasshållningar för Mysan, å en del tummar hålls oxå, nu hoppas vi att det går bra. Tänk så orolig man blir varje gång våra kisser blir sjuka…Kram Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Bumbis
0

Vi håller alla tummar och tassar vi kan för Mysan!

Jenna-Gun
0

Vi håller 24 tassar o 4 tummar här

Jenna

huskatt08
0

Tänker på dig o Mysan och håller alla tassar o tummar för att det ska gå bra.

[LucyInTheSky]
0

Melvin, Nemo, ruu och jag håller alla tassar och tummar vi har!

Sidentass
0

Vi håller alla tassar o tummar vi har!!

Tänker på er..

Hawknestgrove
0

Jag med… Hoppas det går bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Håller tassar och tummar härifrån :)

essut50
0

Vi håller tummarna och tassarna här i Kungsör för lilla Mysan

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Danielssonsgarden
0

Vi håller alla tummar och tassar vi kan här hemma, men det vet du ju redan :)

Bumbis
0

Hur har det gått för Mysan hos veterinären?

martdat
0

har du inte kommit hem än? hur gick det?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

TinaBE
0

Hoppas allt gott bra!

Kusten
0

Undrar såå hur det gått. Tänker på er mycket. Tassar och tummar är hårt hållna.. kramar Maria

mymlanbus
0

*undrar jag med*

emjon
0

Tack snälla ni för era tum och tasshållningar för oss. Det blev en pärs när Mysan skulle infångas och hon blev mycket stressad. Minsta försök till lyft så får hon panik men hon fick bra tid i buren med feliwayspray att lugna ner sig innan vi skulle åka.

Hos veterinären var hon lugn och det gick bra att ge lugnande. Mysans tänder är jättefina och tandköttet också pyttelite tandsten som togs bort. Detta blev en stor lättnad men nu gäller det att ta reda på varför hon har problem. Blodprov togs och inget socker lever och njurar får vi svar på senare. Lilla snuttan hade också flera torra sårskorpor runt halsen och vid skulderbladen så frågan är om hon har någon foderallergi. Vetten trodde det kunde komma från henne själv för det såg inte ut som bett eller rivsår. Det borde jag också ha märkt eftersom jag är hemma så mycket. 

Hade lilla Mysan i en pläd i famnen när vi kom hem för men så fort hon började kvickna till så skulle hon bort från den hemska människan. Helt otrololigt så medvetna de är fast de är så lulliga.

Idag på morgonen var hon ok och var med de andra kissarna och väntade på maten och hon åt upp det jag gav henne. Nu får vi vänta och se vad provsvaret visar och utgå därifrån.

Tack än en gång att ni tänker på oss.

Bumbis
0

Håller fortfarande tummar och tassar att proverna är bra!

Maria-I
0

Här hålls och tummar och tassar! Det är sååå jobbigt för alla inblandade när skyggisarna blir dåliga…

Hawknestgrove
0

Emjon, kolla denna fil!

emjon
0

Gunilla nu blev jag väldigt nyfiken men jag kan inte läsa detta. När jag skulle öppna en adobe-fil så blev det något knas med min dator och efter det kan jag inte öppna en enda fil och inte heller installera den nya versionen.

Kalle skall kolla igenom min dator och kanske måste vi installera allt från början igen för något skit är det.

Hawknestgrove
0

Ok! Det är alltså alltid som du har problem med PDF filer? JAg har filen på min hårddisk, så det är ingen fara så. Om jag mailar den till dig på vanlig mail? Hur funkar det? I värsta fall så får jag skriva ut det och skicka dig det per brev, det är inte hela världen.

emjon
0

Ja det är alltid och vanlig mail fungerar inte heller. Kalle kan fixa detta åt mig ikväll när han kommer hem.

Tack så mycket för din hjälpsamhet.

Hawknestgrove
0

Ok. Skulle det inte gå, så skriver jag ut åt dig. Provade att mala det till dig också.

emjon
0

Jag har ägnat mig åt att googla lite på detta och hittade flera inlägg från olika forum som handlade om katter med sår i huvud runt halsen och skuldrorna. Den gemensamma nämnaren var foder från RC och det äter våra ocksåFörvånad.

Blir så irriterad på mig själv då vi en gång i tiden gav våra katter James Well Beloved som var ett jättebra foderObestämd. Anledningen till att vi då bytte var att vi hade flera katter som åt RC Intestinal veterinärfoder under en viss tid. När vi sedan gick över till vanligt foder så kändes det rätt att ta RC Sensible jag hade ingen anledning att misstro detSkäms. Nu vill jag inte längre att Mysan skall äta det utan jag får börja smyga in JWB tillsammans med blötmaten.

Kusten
0

Blir lättad över att det inte var något allvarligt som upptäckts utan att det kan vara fodret och att det nu ska gå bra med övergången till JWB. Inte lätt det här med foder.. och allra minst med allergier och utredningar nät det gäller dessa. Men det ska säkert gå bra det här med Mysan och det verkar ha funkat fint med fodret ni hade innan, så tummarna är fortsatt hållna..

Var inte irriterad på dig själv, du är verkligen mån om dina missar och har gjort det du trott vara bäst och rätt för dom hela tiden. Du är ett föredöme både där och på många andra sätt och vis! Glad

emjon
0

#17 & 18 Tack för tum och tasshållning och idag borde jag få svar på proverna. 

#23 Tack Gunilla för artikeln som var både intressant och en hel vetenskap.

#25 Du är go du vännen och tack för din uppmuntran.

Kittekatten
0

Artikeln är bra, men dieterna de föreslår kan förbättras t ex genom att ge köttet rått istället för kokt för att bevara näringsämnen och genom att ge hjärta och lever av samma djurslag för att det ska bli en fullvärdig kost på naturlig väg. Om du, emjon, eller någon annan, funderar på att testa eliminationsdiet får du gärna pm:a mig för alternativ, jag håller på för fullt. :-)

emjon
0

#27 Tack kittekatten det skall jag ha i åtanke för din erfarenhet är värdefull att få dela.

Hawknestgrove
0

JA här kör jag ju Hill´s Z/D på esther och hon tål inte foder med minsta lilla fisk i. Så jag kör ju henne eannars på vilt och ris. MEn i år så blev det ingen älg….. Får ta och krusa med husse, så han skjuter ett par rådjur till henne och nån bäver. Det är prima käk för henne.

emjon
0

Nu har vi fått svar att Mysan har förhöjt njurvärde så nu blir det direkt att börja med speciellt njurfoder. Mysan är inte så förtjust i hills foder så jag börjar med Specific så får vi se vad hon tycker om det. Hon vill ha blötmat också så jag börjar med det och faller det henne i smaken köper jag torrfoder också.

Tror att alla veterinärfoder är bra och det gäller att hitta det kissen gillar bäst.

Sidentass
0

Har tänkt på er..och önskar att Mysan nu kommer att vänja sig, och tycka om sitt foder som hon blir satt på…efter vad jag förstått är det ganska vanligt med njurkrångel hos katt, tur att det finns foder som är specialgjort för sånt.

emjon
0

#31 Tack och det hoppas jag med. Ja det är ju rätt vanligt och ju tidigare man upptäcker det ju bättre är det. Numera finns det flera att välja mellan så det är stor skillnad mot tidigare. Där är det i allafall något som gått framåt i utvecklingen för våra kissar.

Hawknestgrove
0

Ja när det gäller vetfoder, så är nog alla lika bra. JAg fick ju Royal som prov av dig, men det var lika lite poppis som HIll´s, OK, det går ner, men inte mer och det ska trugas i. Tyvärr så har vi bara Hill´s här i Strömstad. Får åka ända till Dingle för att köpa Royals vetfoder och det är ju en tur på 14 mil t o r.

Gronstedt
0

Det där med spår kring huvud och hals låter som "eosinofilt plack", som den förra kissen som bodde med mig hade. Den katten slapp besvär när han åt speciellt allergifoder med hydrolyserade proteiner, men lika bra på Orijen, som innehåller protein från fisk och kyckling. Det viktiga är att identifiera VILKET protien kissen inte tål, och många foder innehåller den köttråvara som var billigast för dagen när det tillverkades, så det är bara med Orijen och specialfoder man kan vara säker på var proteinet kommer ifrån.

Vid njurproblem är det viktigt att kissen får i sig vatten, så blöt gärna torrfoder och häll en skvätt extra även på burkmat.

emjon
0

Ja det här med vatten är inget problem hos oss för vi har många vattenskålar. Eftersom vi har hundar också så finns två stora vattenskålar i en ställning på golvet. Mindre vattenskålar i fönstren och en skål på den inglasade balkongen samt en vattenfontän på köksbänken. Alla katterna väljer sin plats där de vill dricka så det fungerar jättebra.

Hawknestgrove
0

JAså, Orijens foder funkade? Ja eusofina granulom är det frågna om  i alla fall på Esther. Men trots tester för tusentals kronor så var det inte påvisbart, utan det var bara via uteslutningsmetoden vi fick bukt med det. ett tag, så gick hon på DepoMEdrol injekton, en i kvartalet, men sen så svarade hon inte på det längre och då fick vi köra på specailfoder. Min mardröm är ju ifall exempelvis Arne skulle få allergi, eller Esther skulle få njursvikt. Vad gör jag då? Det finns ju inget foder som är både allergi och njurfoder.