Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 11321 ggr
Crisse
0

Hamnkatterna och Hemlösa i Skåne 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en fortsättning på

Öresundskatterna och Hemlösa i Skåne del 2

Chrisse 77 har tagit fotot på en kattunge som lever i stenarna.

En insamling till hamnkatterna pågår där pengarna går till kastrering och veterinärvård. Pengarna sätts in direkt på ett konto hos veterinären.

Haga Veterinär AB  PG 352414-7 märk talongen Mimmis Kompisar

Vi söker permanenta hem eller stödhem till dom katter som finns kvar i hamnen och det är mellan 10-15 katter. Några av dom finns i mitt fotoalbum.

Crisse
0

För att denna insamling inte skall förväxlas med KKS så döpte jag om tråden till hamnkatterna men det är samma katter det gäller.

Vi är i större behov än någonsin av permanenta hem och även stödhem som själv kan placera ut katterna. Vi kommer att kastrera, öronmärka och vaccinera alla katter vi får in.

essut50
0

Har satt in ett bidrag till "Mimmis kompisar" från Milou och Pontus som önskar God Jul..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Ankie
0

puttar för stödhem till dessa katter

Magda
0

pratade just med sambon och om det finns ngn som bor här i närheten som kan hjälpa oss till vetten för att få våra egna kisar vaccinerade så kan vi gärna bli stödhem till en eller i nödfall två misar, vi har inte så värst mkt att erbjuda mer än tak över huvudet (mini badrum ca 1,3*1 m badrum, vi har två badrum detta lilla och ett större som vi använder mer) och kärlek…

Alexej
0

Magda, vad underbart! Dessa katter ska inte vara ute en vinter till…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Crisse
0

Magda

Ni skulle kanske prova och ta hem gamle Janne som han kallas, det är en helsvart kille på ca. 3 år och hon som matar kan klappa honom och han går och stryker vid hennes ben. Han behöver komma bort från stygge Timmy så han inte försvinner från oss igen. Huset han bor under kommer att rivas och det blir kanske till våren. Han kommer naturligtvis att bli jätterädd när han kommer in men med lite tålamod och mycket arbete så tror jag att han kommer att bli tam rätt så fort.

Magda
0

ja vi tar gärna hem gamle janne som stödkatt,vill så gärna hjälpa till lite, vi har ju tyvärr inte råd att ha en egen till just nu iaf.. är det ngn förening som håller i detta eller hur går det till? du får gärna pma mig mer info om du inte vill skriva det i tråden :)

anebit
0

Här kan du läsa lite om hur det är att vara stödhem.

Att vara stödhem

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Crisse
0

Magda

Det är ingen förening utan vi är några här i Malmö som försöker hjälpa dom katterna som är kvar i hamnen. Detta började för 1 år sedan i samarbete med KKS men när dom inte kunde ta in fler katter så blev det stopp ett tag men nu i höst satte jag igång igen för att försöka få in dom sista. När vi började tog KKS in 14 katter och nu i sommar och höst så har vi som fortsätter tagit in ca. 25 katter men då har det varit mest kattungar.

Som stödhem betalar man maten själv och eftersom du bor lite längre ifrån så kan jag inte när jag har något över hjälpa er med mat. Det är likadant när det gäller att hitta ett permanent hem, jag kan sätta ut annons men ni får sköta kontakten med eventuella intressenter och se till så att katten kommer till ett bra hem.

Crisse
0

Jaha så har då julen börjat på riktigt.

Jag klädde granen igår kväll och jag har klätt granen 2 gånger nu på morgonen. Katterna har fått sin julklapp ett stort träd med massor av leksaker i, dom tycker nog det är lite konstigt för somliga leksaker får dom inte tag i. Bara att sitta och titta på när dom sitter och slår på kulor och annat det är jul för mig och om jag så skall klä granen 10 gånger om dagen så får jag göra det för jag ser att katterna har roligt och mår bra. Man får oxå dammsuga lite oftare för barren som ramlar av när dom håller på men det får jag ta. Så nu är det jul här hemma hos mig även om jag inte har hunnit sätta upp några tomtar och jag har inte ens hunnit julstäda men det är inte så viktigt det blir jul ändå.

Magda
0

#9 ja mat och sand räknar vi ju med att stå för, det är mest veterinär jag tänker på..

då var det bara skjuts för våra misar till vaccineringen kvar.. hoppas att ngn här ine kan, annars kollar jag vad taxi kostar.. kan inte ta bebis och våra 3 katter på tåget heller ju..

kattassen
0

#11 Varifrån behöver du transport och vart?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Bumbis
0

#10 Så gulligt skrivet Crisse!

Huvudsaken är att småttingar har kul!! Glad Tänk om alla tänkte så!

Många julkramar från oss alla!

Crisse
0

Jag sitter i köket och maler senap till imorgon och mina katter har så roligt med myntaleksakerna som Essut har skickat till mig, dom köpte jag på auktionen för Elwood.

Crisse
0

En till och på den bilden är det en av mina gamla katter och Paddy.

Magda
0

#12 det är ju en sån löjlig liten bit egentligen, men svårt att ta sig själv med alla, från Rydsgård antingen till skurup eller till gammlegårdens veterinär klinik som ligger kanske 6-7 km härifrån..

ska kolla upp om vetten i skurup har öppet ngt i mellan dagarna, isf tar vi första vaccineringen där nu när sambon är hemma och kan hjälpa mig bära..

God Jul till er alla!

Jenna-Gun
0

Vill å alla hemlösa kissar och de som fått hem skänka dej ett stort tack.

Kram Crisse med hjälpare för att ni finns.

God Jul

Jenna

Crisse
0

Kram Jenna och jag hoppas att du nu är bättre. Ha en riktigt trevlig jul.

essut50
0

#14 Vilka bra bilder på dina katter. kul att dom gillar mina leksaker.

essut50
0

Nu har jag en auktion på gång på insamligar för hamnkatterna.

Crisse
0

Hunden älskar att packa upp paketer vad där sen är i dom struntar han i, fast i den ena var där en grisknorr och den åt han när han hade packat upp alla paketen.

Denna kommentar har tagits bort.
isros
0

GOD FORTSÄTTNING PÅ JULEN! önskar jag alla kattvänner.

En del mår inte bra om de inte får skriva dåliga påhopp,det är bara till att inte läsa dem.

Och inte bry sig om över huvet taget. Det är tur att det finns riktiga djurvänner som månnar om djuren. Tack CRISSE och alla ni andra.

Debattia
0

Håller med dig ,helt och fullt 26. Ha överseénde med att där finns något problem. God- fordsättning och skönt för hamnkatterna att vädret är rätt milt i julhelgen.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Nu har jag städat lite. Vi behöver inte inlägg som skapar en tråkig stämning nu i juletid.

Kattassen/ moderator

Crisse
0

# 28

Tack för hjälpen. Jag tror du behöver städa på flera av dom andra trådarna oxå.

kattassen
0

#28 Ja det är möjligt, har inte varit "runt" riktigt ännu. Kollade mina "favorittrådar" först;-)

Magda
0

vetten verkar inte  ha öppet de dagar sambon är ledig, vill ju vaccinera så fort som möjligt så att jag kan hjälpa en katt så fort som möjligt, antingen om det är Gamle Janne eller vilken som helst som behöver hjälp..

Crisse
0

Det är kallt i Malmö och det har frusit inatt. Mina tankar är hos hamnkatterna hela tiden och då särskilt dom 2 små ungarna som är kvar men även Janne och dom andra.

Vi skall köra ner där måndag eller tisdag för att mata katterna och vi tar fällan med för att se om någon unge vill gå in i den. Gullimat och S kan vakta fällan så går jag runt och matar katterna eftersom jag vet var alla ställena är. Jag har erbjudit mig att hjälpa henne mata dom gånger jag kan få tag i någon som kör så att hon kan slippa någon dag. Jag har inte pratat med henne över helgen så jag har inte fått några rapporter men det sista jag vet är att stygge Timmy inte har varit synlig på några dagar så katterna vid huset har haft det lugnt. Både den oljeskadade honan och hennes syster är på plats varje gång hon kommer dit men jag tror dom kommer att flytta nyårsafton eftersom det är där dom har kommunens fyrverkeri. Jag tänker på dom små ungarna hur dom skall reagera för allt oväsendet för dom bor bara en liten bit därifrån. Men jag håller tummarna att det skall gå bra i år oxå med katterna i hamnen.

Debattia
0

Här är en till som håller tummarna och låt oss alla hjälpas åt att hitta bra hem till dem, alla  hamnkatterna under  år 2009 !

Debattia

Gullimat
0

Den första tanken när man tittar ut i dag är våra kära katter i hamnen.Kallt, men vindstilla. En sådan dag vi människor tycker om att vara ute i,men tyvärr inte katterna. Håller tummarna för oss på måndag el. och tisdag.

annebeate
0

Tankarna går ständigt till katterna i hamnen, korta svansen, katthonan. Håkan, Janne och de andra. På måndag-tisdag får vi alla hålla tummarna för Crisse, Gullimat och S att i vart fall någon  av kissarna kan komma in i värmen.

Crisse
0

Jag tror mina katter har börjat förstå att dom måste göra plats till nya katter så dom har börjat leta efter alternativa sovplatser för att det skall få plats till fler.

Hennum
0

hehehe. vilket sjukt sött foto! Tänk att granen håller :) Måste vara en bra gran ni har. Tydligen sticks den inte för mycket heller.

Det där är verkligen en julkatt. och så omtänksamt av dem att göra plats för fler! där ser man, så solidariska djur katter är. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Crisse
0

Ja det är en kungsgran jag har och dom har mjuka barr så dom sticks inte alls och sen har dom väldigt tjock stam och då speciellt foten så dom är väldigt tunga och står stabilt och jag har en bra julgransfot.

Hennum
0

okej, då vet man det! :) ska man ha en julgran till katterna så är det kungsgran som gäller. ^^

Hawknestgrove
0

Putt för hamnkatterna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullimat
0

Vilken julpynt du fått i granen. Bättre o grannare än allt annat.

tass
0

Det måste vara trevligare med en katt i granen än alla spindlar och småkryp man anars hittar därSkrattande

Crisse
0

Idag har en familj skänkt en större summa pengar till mig för att som givaren skriver användas på bästa sätt till hamnkatterna. På måndag åker Gullimat och jag ut och handlar mat till dom då hon som matar drabbades hårt av ett inbrott i lägenheten där dom stal alla hennes pengar så nu när jag får chansen att hjälpa henne så blir det kattmat. Då där går ca. 20 kilo torrfoder och 150 burkar mat i månaden så kostar det en del och jag har bestämt att använda en stor del av pengarna till att köpa mat till hamnkatterna så det blir nog 50 kilo torrfoder och ett par hundra burkar mat som vi skall köpa så att hon klarar sig ett tag. Där finns en säck mat stående i Ängelholm till hamnkatterna som Debattia har ordnat men det dröjer ett tag innan vi kan hämta den så nu löser vi det så länge. Jag är oerhört tacksam för bidraget och lovar att pengarna skall användas på rätt sätt och jag kommer att använda dom till mat, mediciner och P-piller till hamnkatterna och även till hjälp till kastrering av någon katt.

essut50
0

Vilken fin julklapp du fick. Man blir så glad för det.

Crisse
0

Ja det var verkligen en fin julklapp och jag är så glad att jag kan hjälpa henne som matar i hamnen. Pengarna som sätts in hos veterinären kan jag inte hämta ut och kan därför inte köpa mat och mediciner för dom utan dom går enbart till veterinärvård. Jag hade tänk på detta innan att försöka hjälpa henne med kattmat men det hade bara blivit några kilo torrfoder och lite burkar eftersom det går mycket mat här hemma så har jag inte råd till så mycket till andra katter, jag har även dom här på min gård som jag köper mat till men dom får bara torrfoder.

Debattia
0

Grattis till julklappen! Vad är det för stollar som gjort inbrott i hennes lägenhet? Ska drabbas av allting också!

Har du ringt och pratat med Anita ang hemmet till Janne. Jag vet inte när hon kommer hem, men hon skulle vara bortrest i jul.

Debattia

Crisse
0

Ja jag vet inte vem som hade gjort inbrott men dom hade förstört dörren helt så dom kunde inte stänga den så där var en vakt i trappan på natten. Dom hade stulit alla hennes smycken och mycket av dom hade varit hennes mors och sen alla pengarna och det rörde sig om 5 siffriga belopp. Lägenheten var upp och nervänd och allt låg på golvet även underkläder för dom hade tömt ut byrålådorna. Så hennes pengar försvann där och jag vet inte hur mycket hon får ut på försäkringen. Nu kan jag hjälpa henne med maten till katterna så hon inte behöver oroa sig för det för jag köper så att det räcker ett par månader framöver.

Nej jag har inte pratat med Anita än, jag tänkte ringa efter helgerna då vi skall försöka få in honom.

Debattia
0

Fruktansvärt! Hur kan man göra något så hemskt mot en medmänniska ? Hur kan man hamna så hemskt fel att man begår såna handlingar.

Hon hade väl katter i lägenheten också?

Håller tummarna för hamnkatterna ! Har annonser inne och är där någon som passar hamnkatterna  hör jag av mig.

Har du möjlighet kan du maila mig vilka  som är omplaceringsbara.

Debattia

Crisse
0

Hon har bara en katt hemma dom andra är i hennes ateljé. Hon var rädd att katten hemma hade sprungit iväg ut men den låg och gömde sig under soffan och är fortfarande rädd  fast detta hände för 1 månad sedan.

Eftersom jag hämtar hem Charrez så tror jag att han blir så pass att det går att placera om honom men jag är inte säker förrän han är här. Jag vet inte hur det blir med gamle Janne om Magda skall ta honom för det verkar lite problem det här med vaccinationerna, jag kan bara vaccinera Janne en gång och dom har problem att vaccinera andra gången så om du hitar något så finns han oxå. Tänk sen på Nappe, jag vet att Kristina letar efter hem till honom för det är en helt underbar katt som jag vill ha bort från det stället han bor på. Han är ingen hamnkatt men jag tycker det känns viktigt med honom.

Debattia
0

Den veterinären jag går hos menar att det bara är trams,vaccinera katten två ggr. Han menar det räcker med en vaccinering och att den varar ett par år. Jag vet inte vem som har rätt ? Likadant med loppmedel, vissa veterinärer säger dom ska ha en ny omgång om en månad medans andra säger att det räcker med en ggr och att det även hjälper mot nya ägg.

Debattia

Crisse
0

Jag skrev faktiskt det till Magda att jag hade hört att dom har ett skydd även efter en vaccinering. När det gäller loppmedel så tror jag det beror på vilket medel man använder.

chrisse-77
0

Det är verkligen en underbar bild på paddy i granen. Hur fick han för sig att lägga sig där. Hihi!

Jag kan hjälpa till på tisdag om du behöver mig!

Crisse
0

Ja tack.

Vi kan köra ner och försöka fånga ungarna och samtidigt mata alla katterna där nere. Gullimat och jag kör ner och matar på måndag så blir Gaby ledig i 2 dagar.

Crisse
0

Där har kommit ytterligare en ny katt till hamnen och jag hoppas att det inte är som jag misstänker en utkastad ungkatt från hamnen. En dam som hjälpte oss förra vintern med att hålla människor och hundar borta från där vi stod och försökte fånga katterna hade häromdagen sett en långhårig svart ungkatt på samma ställe som den oljeskadade honan finns, hon hade gett den mat och den var helt utsvulten.

Hon sa till Gaby att det måste vara en av Mischas ungar men vi vet att där inte fanns några kvar när vi fångade Paddy och hans 2 syskon men dom hade varit 5 från början och 2 av dom blev fångade av samma tjej som bara tar dom långhåriga katterna där nere och dom 2 som var borta var långhåriga.

Paddy som är 7-8 månader(jag har tappat räkningen) är fortfarande inte tam och han har varit inne sen han var ca. 12 veckor så jag tror dom har släppt ut denna ungkatt för att den inte blir tam. Det är isåfall inte första gången för dom släppte ut mamman och en korthårig unge efter att dom behöll dom långhåriga och kan man göra en sån grej så kan man nog släppa ut en katt som anses vara för skygg.

Nu har ingen av oss sett den så jag hoppas att jag träffar på den på måndag för då ser jag om det är ett syskon till Paddy för dom har sina särdrag dom här Birmablandningarna. Om den är kvar så blir det alltså en katt till vi måste räkna med bland dom vi skall fånga och jag tror denna katten har varit inne så den är inte van vid kylan.

Den kan omöjligt ha varit kvar när vi fångade dom andra för då skulle den synts för längesen därnere.

Magda
0

jag hoppas på att kunna muta svärfar till att vara katt taxi imorgon när han ändå ska lämna grejjer här.. en av våra kisar har nämligen fått ont och biter sig i svansroten + att det blivit sår under dagen!! så hon ska iaf till någon vet imorgon och får vi skjuts så tar jag med alla 3 och vaccinerar samtidigt!

Crisse
0

Vi kommer att börja fånga in katterna efter trettonhelgen och dom dagar jag har någon som kör så tar jag fällan och då blir det den oljesskadade honan och hennes syster och eventuellt den långhåriga nya katten som har dykt upp dom andra dagarna får jag ta bussen ner där och försöka få in Janne och gamle Janne, jag har varit och köpt spännband idag så att jag skall kunna transportera dom säkert. Jag skall försöka leta upp något kattpensionat här i Malmö där jag kan sätta flickorna om jag får in dom i avvaktan på transport till Alexej. Jag får försöka få ett bra pris på inackorderingen men jag får kanske lite rabatt om jag förklarar vad det är för katter.

Crisse
0

Jag drabbades av ytterligare en sorg igår. Min julgranskatt dog plötsligt i akut förstoppning. Han var som vanligt på dagen och busade med dom andra och på morgonen satt han och tiggde som han brukade göra när jag åt frukost. Mot kvällen började han kräka men det var bara vatten han fick upp och sen gick det så snabbt. Jag förstod det var något med magen så jag satte mig att massera hans mage och kände alla hans tarmar precis som om dom spännde mot bukväggen, Jag förstod att han var förstoppad och gav honom paraffinolja och vatten i rumpan och ringde djursjukhuset men dom hade långa köer där ute så jag fick sitta och vänta länge om jag kom ut där. Jag fortsatte att ge honom olja och vatten men efter 4 timmar dog han. Idag var jag ute och lämnade honom på djursjukhuset och dom var snälla och tog inget betalt för att ta hand om honom när jag förklarade att det var en vildkatt som jag hade tagit hand om. När jag ringde ut idag och frågade om jag kunde komma så frågade jag vad han kunde ha dött av och dom trodde han hade fått tarmvred och där är inget annat som hjälper mer än akut operation och det hade jag aldrig haft råd till.

Inte förrän ikväll har jag förstått vad som hände igår och just nu är jag väldigt ledsen och ville bara skriva av mig. Egentligen ville jag inte berätta för er för jag har haft otur med så många katter men jag måste bara få det ur mig. Fabbe hade varit här i 5 månader så det kändes som en av mina egna katter och han var alltid lika lekfull och glad men fortfarande skygg.

Paddy saknar sin kompis och har varit ledsen hela dagen och bara legat och sovit men har varit framme och ätit. Jag tog ett foto på Lisen och Mischa där men ser Paddy inne i tunnan och där har han tillbringat hela dagen för hans lekkamrat är borta och det är inte bara Paddy som saknar honom, där fanns ingen Fabbe när jag fikade ikväll.

Ankie
0

Så oerhört tragiskt Gråter

en sådan fin katt

martdat
0

åhh crisse, vad hemskt, ja du har verkligen hafft otur. du får tänka det är inte ditt fel, de katter du har har ju levt ett tufft liv med tvivelaktig tillgång till föda och annat och har kanske sämre förutsättningar  när det gäller att bli sjuka, jag spekulerar nu bara. men det är väll sannolikt. Du gör så mycket för katter som någon annan skitit i att ta ansvar för så du ska absolut inte ta åt dig. Måsste vara en choch att det gick så fort, låter otäckt med tarmen, kan han ha fått i sig nått julsnöre elr nått? Tröstekramar härifrån,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Crisse
0

Jag vet om faran med julsnöre så det finns inte här hemma. Jag har letat överallt och försökt att hitta något som han skulle fått i sig men jag hittar inget misstänksamt. Jag vet inte vad det är och jag letar fortfarande men hittar inget för nu är jag rädd att någon annan katt får tag i samma sak och jag vet inte vad det är och jag vet inte vad jag skall leta efter. Jag går och kollar alla deras leksaker om något har lossnat men än så länge har jag inte hittat några söndriga saker. Vad skall jag leta efter? Detta gör mig tokig att inte veta vad det är.

Crisse
0

Så här såg Fabbe ut när jag tog in honom men med hjälp av penicilin så blev han helt frisk.

Igår var första och enda gången jag höll honom i famnen eftersom han var så skygg och han spann hela tiden och låg där och tittade på mig precis som han tyckte att detta kunde han varit med om långt tidigare.

martdat
0

#61 nä men fyy , stackars fabbe, vilka ögon han hadde,,,,,

annebeate
0

Crisse, du gjorde allt du kunde för honom. Han fick tillbringa sina sista fem månader  i ett hem fyllt av kärlek och omtanke. Tänk om alla våra  kissar hade det så.

Debattia
0

Förstår hur du känner det, det är så fruktansvärt när det går så fort och man är helt oförberedd. Men som andra har skrivit här tidigare så fick det lilla livet det bra dom sista fem månaderna. Eftersom kissarna har levt så tufft därute,  tycker  jag det är strongt  så många klarar sig. Han blev omhändertagen och respekterad för vad han var, han fick värme,kärlek, behövde inte gå och leta efter mat eller värme under någon buske. Han njöt av sitt kisseliv hemma hos dig innan han gick vidare till regnbågslandet . Tror han tackade dig för allt du gjort för honom när han låg i din famn igår. Skickar många styrkekramar. Tack för en fin berättelse.

Debattia

Magda
0

usch stackars dig Crisse.. beklagar sorgen Gråter

----------------------

här hemma går det framåt iallafall, imorgon på morgonen ska våra katter vaccineras och sen tar vi gärna emot en kise härhemma!

Alexej
0

Sorgligt med Fabbe men ibland händer saker…

Crisse, alltid bra att pma en Medarbetare ifall du får oönskade inlägg. Då kan vi ta bort de.

Stor kram!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Tänker på dig och din lurviga familj! Hur har ni det idag??

Debattia

Crisse
0

Jag kommer inte över det här som hände Fabbe förmodligen för att han inte var sjuk innan utan var som vanligt på dagen och sprang och busade med dom andra.

Tunnan får ha en penicilinkur igen för nu har han fått urinvägsinfektion och går och drattar lite överallt. Han ser fortfarande ut som han är 10 veckor fast han är 4 månader men det är nog hans mage som gör det för den är fortfarande inte bra. Idag har jag köpt vitamintabletter till honom så jag hoppas det gör att han börjar äta lite bättre. Jag tror inte att jag någon gång skaffar ett permanent hem till honom eftersom han är så klen det skulle isåfall vara hos någon jag känner så att jag kan ställa upp om han blir dålig.

Vi har varit ute och handlat till hamnkatterna idag och det blev 48 kg torrfoder av blandade sorter och 112 burkar och det kostade 1700:- så nu klarar hon sig ett tag tills jag får tag i mat från Haga för dom hade inte tid nu att gå igenom matförrådet.

Alexej

Dom oönskade inläggen sist kom mitt i natten och kattassen såg dom på morgonen så det gick bra ändå. Tack iallafall, nästa gång skickar jag ett PM direkt men jag hoppas att det inte skall behövas.

kattmatten
0

Beklagar din sorg Crisse.

Du ska inte anklaga dig själv. Jag har själv haft tarmvred och det är som de sa på djursjukhuset att det är bara akut operation som gäller.

Det kommer dessutom just som en blixt från klar himmel (mig fick ambulansmännen plocka upp från badrumsgolvet…)så jag tror inte att du hade kunnat märka nåt på Fabbe.

Det är som nån annan skrev att de hemlösa katternas magar varit med om allt möjligt och jag kan inte tänka mig att du gjort nåt fel eller inte gjort det bästa för Fabbe.

Mina små kissar o vovven skickar lite extra spinn och en slick på näsan till dig

snickan
0

Jag beklagar sorgen Crisse. Det är ingen som kritisera dig, du har gjort så mycket för många kisser som är tacksamma för dig för det. Tänk om det skulle finnas flera som du, vad bra allt skulle vara

snickan
0

Jag beklagar sorgen Crisse. Det är ingen som kritisera dig, du har gjort så mycket för många kisser som är tacksamma för dig för det. Tänk om det skulle finnas flera som du, vad bra allt skulle vara

essut50
0

Tröstkramar till dig Crisse..Nu är Fabbe i Regnbågslandet med dom andra kissarna.

Debattia
0

Finns väl ingen som är så dum så dom kritiserar. Då presenterar dom bara sig själva inför hela internetvärlden och så dum kan väl ingen vara.

Debattia

snickan
0

Jag ber ursäkt, att jag skrev fel, ser det nu när jag läste det. Jag vet att det har hänt att det är några som har skrivit otrevliga inlägg tidigare, men det skulle stå så, att det är ingen som kan kritisera dig.

Du är bäst

mymlanbus
0

Beklagar sorgen Crisse Gråter

Kram
/M

EllenOstenfeld
0

Hej Crisse

Är det du som lagt ut foto på svart katt bland stenar på "Öresundskatterna och Hemlösa i Skåne del 2". Det ser ut som vår katt. Skulle du kunne maila mig? Ellen.ostenfeld@med.lu.se. Vi och barnen har letat i över ½ år.

Mvh Ellen Ostenfeld

Crisse
0

Hej Ellen

Jag har besvarat detta på din egen tråd och även skickat ett mail till dig.

Vem har tagit foto på den svarta katten bland sten

Bumbis
0

Såna som kritiserar dom som verkligen gör något praktiskt är sådana människor som hellre sitter på rumpan inne i stugvärmen och har åsikter om allt. Sådana som inte vet/och vägrar se hur verkligheten ser ut….

Inte värt att slösa energi på dumma kommentar, energin behövs för att orka med att rädda katterna.

Tänk om en av katterna i hamnen kunde vara en saknad och älskad katt?? Det vore ju helt fantastiskt!!!! Håller tummarna!!!Glad

Hoppas verkligen att 2009 blir ett bättre år för dig och dina skyddslingar Crisse!

Kramar från oss alla!

Crisse
0

Ja tack Bumbis jag önskar oxå att nästa år blir ett bättre år, och även ett bättre år för alla hemlösa katter. Jag hoppas att du och sambon får en trevlig nyårsafton.

Jag önskar alla ett riktigt Gott Nytt År.

snickan
0

Du Crisse vad är det någon katt på bilden på början på den här tråden, som man ser bara huvudet på den är det en kattunge? Tänker bara på henne som saknar sin Napoleon.

Önskar riktigt Gott Nytt År

Crisse
0

Det är bara en liten kattunge som sticker fram huvudet inte mer än 8 veckor då bilden är tagen.

Jag misstänker nu att Janne är deras katt men tänk ändå så konstigt han har varit på samma ställe i alla dessa månader och Ellen och barnen verkar bo i hamnen och det är gångavstånd. Jag tycker att dom någon gång skulle sett Gaby när hon är nere och matar så tänk vad det kan bli konstigt ibland. Janne har bott nästan på tröskeln till hemmet han förmodligen kommer ifrån och ändå inte hittat hem eller dom hittat honom.

Bumbis
0

# 82 man slutar aldrig att förundras…

Crisse
0

Jag ser raketerna från hamnen här hemifrån och jag tänker på dom små där nere. Var är dom just nu ligger dom under stenarna och trycker kanske eller har dom letat upp byggnader att vara under. Jag hoppas att det har gått bra.

Gullimat
0

Goot Nytt År

Hoppas också att dom små klarat det och inte förirrat sig bort någon annanstans.Dom äldre har ju varit med förr. Gabby kollar säkert noga hur det gått för sina skyddslingar imorgon.

Gullimat
0
Crisse
0

Det fanns inga katter i stenarna idag. Inga bebbar inga mammor ingen Håkan och ingen oljeskadad hona. Vi får hoppas att dom är tillbaka imorgon.

Har vi nu lite tur så finns där kanske en ägare till Janne, vi får närmare besked imorgon.

snickan
0

Väntar med spänning på morgon dagen, hoppas alla katterna är kvar, och att det är hennes katt, att Janne få komma hem

annebeate
0

Hoppas på det bästa i morgon, att katterna syns till och att Janne är Ellens katt.

snickan
0

Hur gick det med Janne, var han inte Ellens katt

Crisse
0

Hon är nästan helt säker på att det är hennes katt så nu gäller det att fånga in honom. Hon hade svårt för att ta kontakt med Janne eftersom Gaby var där och matade och då pratar hon hela tiden med katterna och jag tror att Janne ser henne som matte nu och har kanske glömt bort sin familj. Jag sa åt henne att gå dit ensam och se om hon kan locka fram honom och prata med honom så kanske han kommer ihåg.

Där var inga katter i stenarna idag men jag tror dom har sökt sig uppåt husen för det är kallt här nu om nätterna och jag tror inte att dom blir kvar i stenarna då. Jag vet inte hur kallt det skall vara för att en katt skall frysa ihjäl jag tänker då på kattungarna som är kvar därnere. Jag tror här var - 6 grader inatt så jag börjar bli orolig för dom små.

mymlanbus
0

Jag tänker med på alla kissarna som är ute när det är såhär kallt… stackars kissarna.

Hoppas att det är hennes kisse, då blir det ju kanske en misse mindre som strövar därnere när det är kallt i alla fall.

Kram
Malin

Crisse
0

Julgransplundringen har börjat.

Crisse
0

Jag är snart färdig.

Crisse
0

Nu har jag lagt in ca.70 foto i mina fotoalbum. Där finns både smått och stort för dom som gillar katter.

chigak
0

Jättefina bilder Crisse. Glad

mymlanbus
0

Oj så många bilder och så många kissar, du har räddat så många Crisse… eloge till dig

Kramar
/Malin

Crisse
0

Hur ska jag ha hjärta att skilja dessa två åt.

Gullimat
0

Ja, det måste vara svårt. Gud så söta dom är,Tunnan och hennes adoptivmamma Mischa, som verkar hålla ihop i vått och torrt.Dom två, har förmodligen räddat varandra.

Hennum
0

åh. vilken fantastisk bild. Så fina de är. Tycker om sånna bilder där man så tydligt ser hur människor och andra djur egentligen är otroligt lika. Dom kramas ju! :D

Crisse
0

Gaby tror inte att Janne är Ellens katt för dels har han gula ögon och Napoleon skall ha gröna ögon och sen ser det ut som Janne är okastrerad. Vi skall ner till hamnen ett par dagar nästa vecka och på onsdag får Gullimat låna en chipläsare så då kan vi se om det är Napoleon.

Igår var Håkan i stenarna men det är oxå den enda katten hon har sett där. Det regnade och Håkan var alldeles våt så hon torkade honom med en handduk under tiden han åt. Jag hoppas att katterna kommer tillbaka till stenarna så att vi kan försöka fånga ungarna i veckan.

Crisse
0

Magda

Om inte du får hem dom ungarna från Hörby så kan du om vi får in ungarna i hamnen ta en av dom istället. Jag har gått och funderat på det här med gamle Janne och jag tror inte det fungerar att sätta honom på en toalett han hade nog fått cellskräck. Det går nog bättre att sätta en liten katt där och jag tror att dina katter har lättare att acceptera en kattunge.

Magda
0

#102 för mig går det jättebra med en unge, jag är bara glad om jag kan hjälpa till och du har ju betydligt bättre koll på hur katterna funkar :) jag hoppas iaf att vilken katt som än kommer hit inte behöver bo på toa så länge, eftersom det ju är så litet!

Caitlin
0

Hej

Är inte kvinnan i Båstad intresserad av att ta hand om en katt?

(Hon som Napoleon bodde hos menar jag)

Caitlin
0

Tycker verkligen att gamla Janne förtjänar att få komma in i ett stödhem. Varför inte låta honom få komma till Magda, nu när chansen finns?

Crisse
0

Så du menar att jag skall låta kattungen gå kvar ute.

Caitlin
0

Bara en spontan tanke jag fick när jag läste de sista inläggen..Flört

Gullimat
0

Ett projekt som KKS påbörjat. Varför inte själv hjälpa till med stödhem åt hamnkatterna

Gullimat
0

"104

Kvinnan i Båstad är 85 år och går dåligt.Hon är av den uppfattningen att katten skulle gå ut och in och har aldrig skött en kattlåda.Hennes hus ligger i tomtgränsen med järnvägen, och man kan ju bara tänka sig, hur det skulle bli med en skygg katt om hon släppte ut den.

Caitlin
0

KKS är en stor förening. Ärendet "Öresundskatterna" är inte ett av de områden där jag varit en drivande kraft.

Däremot har jag fullt upp med egna stödhemskatter, som kontaktperson till flertalet stödhem och fångar in och placerar ut hemlösa katter i stödhem, från andra områden i Malmö. Tyvärr är katterna i hamnen långt ifrån de enda kattkolonierna i Malmö som far illa.

kattassen
0

#109 Det verkar inte säkert att lämna en skygg katt hos denna dam. Gör som ni finner säkrast.

annebeate
0

Jag tycker inte det är lämpligt att placera någon katt hos den gamla damen med tanke på förhållandena där.

Crisse
0

Nej vi lämnar inga katter till damen. Vi tog hem Napoleon igen just för att vi inte kunde lita på att damen verkligen förstod att hon inte fick släppa ut honom. Kristina ringde och övertalade damen att det var bättre att vi hämtade honom eftersom han inte kom fram utan gömde sig under sängen hela tiden. Sen om hennes systerson skaffar en katt till henne så kan vi inte göra något, det var han som ville att damen skulle ha en ny katt då hennes gamla dog.

Debattia
0

Hoppas inte systersonen hittar någon katt till tanten. Det är helt otroligt att hennes katt kunde leva så länge när hon verkade ha noll koll på katten och bodde så nära järnvägen. Det lät också bra att hon bodde i hus, men vad jag förstod så bodde hon väl enbart i ett rum på andra våningen ?

Kanske Ellen kan hjälpa en katt i hamnen ändå ifall det nu visar sig att Janne inte är Napolion, tillfälligt eller permanent? Eller är det för nära hamnen så katten går tillbaks dit igen ? Hon skriver så trevligt och har sökt sin katt så länge så  det kanske inte är helt omöjligt hon ställer upp med hjälp eller?

Debattia

kattassen
0

Visst är det två Napoeleon ni talar om?Skäms Dels den som fanns hos kvinnan som hade Charrez och dels Ellens bortsprungna?

Crisse
0

# 114

Tanten hade en lägenhet på ovanvåningen i huset men använde bara delar av den så hon slapp ha värmen på i alla rummen.

Jag tror att Ellen kommer att fortsätta leta efter sin katt och inte ta in någon annan. Jag har tipsat henne att dom får leta i Limhamn där dom bodde för några år sedan eftersom katten var ute mycket där och kanske har gått tillbaka dit. Vi får se på onsdag då Gullimat kan låna en chipläsare om det är hennes katt.

# 115

Hi Hi  Ja det är 2 Napoleon du har helt rätt, man kan bli yr av mindre.

Crisse
0

Där fanns fortfarande inga mammor och bebbar i stenarna och nu är det 2 veckor sen hon såg Mischa och hennes lille så nu börjar hon bli orolig. Håkan kom och höll henne sällskap en bit på vägen bort till det stället hon lägger mat till Mischa, jag tror han saknar sina kompisar. Nu skall vi ner en liten runda imorgon bara för att se om vi kan hitta någon unge som vi kan ta in. Min kompis Pia hade 3 av Prickens syskon och alla 3 fick nya hem i helgen så nu kan hon ta in en av dom som är kvar därnere. Hon vill bara ta en eftersom dom har hunnit bli rätt stora nu och därför oxå svårare att får tama, hon jobbar hela dagen och menar att hon får inte så mycket tid över för 2 skygga katter.

chrisse-77
0

Men nä, var kan dem ha tagit vägen? De har inte gått upp till kvinnan som matar på sin altan?

Jag hoppas verkligen inte att det hänt dem ngt. Finns så mkt sjuka typer i denna värld.

martdat
0

#118 Har jag missat nått? matar någon på en altan oxå? i så fall är det väll ett idealställe att sätta fälla på,

chrisse-77
0

Jag tror inte att dessa katter brukar gå till den damen, men jag hänger inte alltid med. Jag försöker bara hänga med på ett hörn så gott jag kan. Vet faktskt inte vad det e för katter hon matar. Bara ngt som jag snappat upp i förbi farten, men det är svårt för mig att hålla koll då jag fortfarande e ganska ny på det här. Kan ha missuppfattat saker!

Vill bara att katterna ska komma til rätta och må bra.

Crisse
0

Vi vet att Håkan och korta svansen går upp till damen som matar på altanen men vi vet inte om Mischa och den andra mamman gör det. Den andra mamman hade varit synlig i buskarna en bit från stenarna med sin bebbe en dag när det var riktigt kallt så jag vet inte om det kan vara varmare där, dom hade legat där och sovit när en dam såg dom.

Gaby skall försöka ta reda på exakt var det är den här damen bor så att vi kan se vilka katter som går dit. Vi vet att Håkan hade varit där en dag när det var solsken och hon har lagt en filt ute på altanen och där låg Håkan på rygg och solade. Den här damen har visst tagit in 4 av katterna därnere så vi behöver få kontakt med henne och höra om det möjligen är några av dom vi är av med. Mimmi 1 hade en bror som inte har synts till sen i våras och Mimmi som Gaby tog in har även hon en bror som aldrig syns till. Där är en jättestor blå katt som vi inte har sett sen i vintras som oxå kan finnas hos damen.

Jag hoppas att vi kan få reda på var ungarna och deras mammor är för det hade underlättat för oss att få tag i dom små.

Gullimat
0

Katterna i stenarna är extra utsatta, eftersom det finns dåligt med skydd att ta till, när det blåser, regnar, snöar och havet är på dåligt humör, vilket det alltid är. Bebyggelsen i hamnen är inte som på andra ställe, där dom kan ta skydd under hus och balkonger. Och i Hamnen blåser det ALLTID.

"110

Uttryckte mig dåligt. Menade inte dig personligen utan menade att KKS kunde kanske hjälpa till med något stödhem

Crisse
0

Hon ser inte den oljeskadade honan varje dag men igår hade hon varit där. Gaby försökte förklara för mig hur hon såg ut nu men jag förstod inte riktigt. Hon säger att på bakdelen där hon hade så mycket olja så är antingen pälsen borta eller så har den blivit grå och jag vet inte om olja kan bleka pälsen, något fel är det.

Det är alldeles för mycket jobb i hamnen för att vi skall hinna med att fånga både den ena och den andra katten och jag vill ha in ungarna men får kanske låta dom vara kvar och försöka fånga denna hona först.

Jag kan inte ta bussen med fälla och burar och det är för dyrt att ta taxi dit och sen måste man åka till veterinären med en gång och det går inte. Jag tycker det känns hopplöst och man vet inte vilket man skall ta först för alla behöver komma in.

Nu får vi oxå koncentrera oss på Janne om det är Ellens katt och skulle han vara chipmärkt så kommer där att gå många dagar med att försöka fånga honom så tiden bara försvinner och där är inte många dagar i veckan som jag kan komma dit eftersom tjejerna jobbar.

snickan
0

Jag förstår att det är svårt att  välja vad man skulle göra först, när det är så många som behöver hjälp. Och sen går det inte alltid så som man hade tänkt sig, för just dom katterna finns inte där då. Men du gör så bra och mycket ändå!  Tänk om det hade funnits någon som hade bil och tid som bodde nära dig, och kunde hjälpa till Vilka önskedrömmar man har. Jag beundrar dig, för allt du gör för alla stackars kisserna

Crisse
0

Nu går det fort till måndag, enligt planerna skall hon köra och lämna Charrez hos veterinären för kastrering och sen skall jag hämta hem honom här. Det är inte en dag för tidigt att han kommer bort därifrån för vad jag vet så hade hon varit dålig och inte orkat gå upp till katterna på ovanvåningen och det är just där Charrez är på ett rum med 3 KKS katter. Jag oroar mig för Napoleon oxå eftersom jag fastnade så för denna söta katt och även för dom andra katterna som finns hos denna dam. Jag hoppas att jag kan hitta någon som kan ta Nappe inom det snaraste så att iallafall ytterligare en katt kommer därifrån.

Crisse
0

Idag gäller det. Vi skall ner till hamnen och se om Janne är chipmärkt så håll alla tummar.

snickan
0

Håller tummarna att ni får en lyckad dag i hamnen

martdat
0

#126 inte ORKAT gå upp till katterna!!! hur länge har de suttit själva utan mat och vatten? jises, gissar att det är den kvinnan kks anonserar efter hjälp åt men katterna kan ju inte vara där alls om hon är så dålig.

annebeate
0

Håller tummarna för er i dag. Tänker ständigt på katterna i hamnen. Undrar också över att katterna är hos damen om hon inte kan gå upp till dem på ovanvåningen. Får katterna någon mat då?

Crisse
0

Nej det är inte samma kvinna som KKS vill ha hjälp hos den kvinnan bor i Malmö står det.

Katterna sitter alltid själva förutom dom stunder hon är där och fyller på mat. Jag vet inte om det bara var en dag hon inte orkade gå upp till dom men det är för mycket bara det. Jag hoppas nu att hon lämnar Charrez på måndag och hade jag hittat ett hem till Napoleon innan dess så hade hon kunnat lämna honom hos Haga på samma gång.

gulliver
0

#129 Nej det är det inte!

#131 Tack Crisse för att du uppmärksammat det.

Crisse
0

# 132

Där var någon som hade frågat en gång tidigare så därför visste jag det.

martdat
0

#132 #133 Var nog jag som frågat tidigare nu när jag tänker efter,,, ursäkta, lite rörigt ibland med alla tanter, katter, stödhem , platser,,, etc ,,

Crisse
0

Näst intill omöjligt.

Ingen katt komnmer fram om det är för kallt, ingen katt kommer fram om det är för tidigt på dagen, ingen katt kommer fram om inte Gaby är med och dom katter som kommer fram går inte att fånga för det finns inga hem till dom.

Katterna i stenarna har fortfarande inte synts till och vi vet inte var dom finns. När vi var där nere idag så gick vi upp en runda bland husen för att se om vi kunde hitta altanen där en dam skall mata Håkan och dom andra. Efter en stund fann vi stället men där var inga katter så var finns Mischa och den andra honan och deras bebbar och vad jag vet så har inte korta svansen varit synlig på ett tag. Mischa har inte synts till på över 2 veckor och den andra honan på över 1vecka, man börjar fundera lite på vad som händer där nere och jag tänker då på pälsbollen som var förgiftad. Håkan och den oljeskadade honan såg hon inte idag så det är upp och nervänt just nu.

Vid huset var dom på plats iallafall och så även stygge Timmy med allt vad det innebär. Denna vackra katt som skrämmer slaget på alla dom andra så det var väldigt oroligt där.

Den där manicken vi skulle kolla med om Janne var chippad var nog inte den bästa jag har sett. Jag kunde inte vara i närheten för då sprang Janne iväg för han kommer nog ihåg att jag har varit med dom gånger vi har försökt att fånga honom, så Gaby fick sköta manicken själv och hon hann inte kolla över hela katten förrän den talade om att den inte hittade något och då skulle man trycka på knappen igen. Jag såg att Gaby tryckte och tryckte och kollade och kollade så jag gick bort där och frågade om det kom upp något nummer, hon visste inte för hon hade inga glasögonSkrikandes. Hon fick låna mina brillor och gick tillbaka men då hade Janne tröttnat. Nu får vi försöka låna en annan chipläsare som fungerar lite bättre och så får Gaby ta glasögon på sig med en gång så hon iallafall kan se om där står något på läsaren.

Man kan bli irriterad för mindre när inget blir som man har tänkt sig. Nu skall vi inte åka ner där mer denna vecka för Gaby tycker inte det är lönt och vi skulle själv kunna köra men risken är stor att inga katter kommer fram och sen kan vi inte köra till Haga. GrrrrrrSkrikandes

Debattia
0

Hon som ville ha en katt hade redan fått tag på en. En jobbarkompis hade en som gick utanför hos henne och var hemlös så hon tog in den. Tyvärr är det så att det finns så många som behöver ett hem.

Tänker på hamnkatterna nu när det också snöar och blåser.

Men Jannes hem finns kvar om han nu inte är märkt.

Debattia

Crisse
0

Jag tackar för det året som har varit.

Nu lägger jag ner denna tråden.

Om inte jag ljuger och skriver att hamnkatterna är avlivningshotade så kommer vi aldrig att hitta några hem till dom det har jag förstått. Där är och har varit så många katter avlivningshotade, utkastade och jag vet inte allt som medlemmar söker hem till och för det mesta så ordnas det fram ett hem och transporter. Jag vill inte hålla på att skriva berättelserna om katterna i hamnen i flera år framåt utan att det händer något och folk tröttnar nog oxå på att läsa. Jag kommer att fortsätta att hålla koll på vad som händer med katterna i hamnen och kommer att fånga några och kastrera för dom pengar som är insamlade och sen släppa ut dom igen. Blir där pengar över så köper jag mat till katterna.

Jag kommer fortfarande att vara medlem så om ni vill något så kan ni skicka ett PM.

Nu kan ni låsa tråden för sista gången.

Hennum
0

usch, vad tråkigt att du känner så! :( Jag hoppas att du får tillbaka viljan snart, för jag tycker om att läsa här och du är en av dem första jag skulle ge pengar till, för jag har förstått vilket jobb du gör med katterna där och de är så mycket mer utsatta pga stenar, blåst och hundar som äter upp maten och allt vad det är. Om jag någon gång skulle skaffa katt så är nog du den jag skulle kolla med först.

jag hoppas att allt går bra för dig.

Debattia
0

Tycker också det är synd om du lägger ner tråden. Jag brukar också följa den och har dessa katter i åtanke när jag hör talas om hem o.s.v. Tror också att möjligheten är större hitta hem till dem om du har tråden kvar. Tyvärr är verkligheten sån att det finns massor av avlivningshotade katter och många som blir det också, men man får inte ge upp. Hamnkatterna är också avlivningshotade på sitt sätt genom deras tuffa uteliv vid vattnet. Fortsätt kämpa Crisse men snälla ! Lägg inte ner tråden !!!! Du gör ett superarbete.

Debattia

annebeate
0

Crisse, lägg inte ner tråden!

Den behövs mer än någonsin. Jag tror precis som Debattia att chansen att hitta hem är större om du har tråden kvar annars är risken mycket stor att hamnkatterna som behöver all hjälp faller i glömska. De lever ett hårt liv och behöver all uppmärksamhet, det går inte en dag utan att jag själv tänker på dem. Genom tråden har också alla som vill hjälpa till rent ekonomiskt möjlighet att göra det. Så Crisse, ompröva ditt beslut och låt tråden leva vidare för Janne, korta svansen, Håkan, katthonan och de andra hamnkatternas skull.

kattassen
0

Vill också ha tråden kvar!!!

Förstår om du känner meningslösheten när det inte ger respons men det gör det!

Säger som Debattia att så fort man hör och ser något runt omkring går tankarna till hamnkatterna och tråden gör att man håller sig aktuell med vad som händer. Så snälla Crisse - lägg inte ner! Du behöver naturligtvis inte uppdatera vad enda liten händelse men gärna några gånger i veckan vore fint.

Crisse
0

Men jag har ingenting att skriva känns det som och då halkar tråden ner så då är där ingen som ser den ändå. Där är kanske många som läser om hamnkatterna men ingen som skriver om inte jag precis har varit inne och kunnat skriva om något som har hänt där nere. Det kommer inte att hända mycket nu i hamnen för vi kommer inte att åka ner där så mycket eftersom där inte är några katter att fånga. Jag tycker att när man t.o.m hittar hem till kattpestsmittade katter och ingen reagerar och då där finns många katter kvar i hamnen som alla är friska så känns det hopplöst för hamnkatterna, där är inte en enda katt som har kommit in med hjälp från trådarna på Hittekatter. Jag kommer att försöka få ut ett par stycken av dom på Blocket och vädja till folk det hållet istället.

Bumbis
0

Det har blivit som ett gift att gå in regelbundet och läsa om hamnkatterna och deras öden. Varje gång hoppas man att någon katt har fått hjälp och man glädjs så för varje stackars misse som får komma in i värmen eller åtmintstone bli kastrerad.

Ni gör ett hästjobb med alla katter bland stenarna, jag hoppas verkligen vi kan få lite rapport då och då, men jag förstår mycket väl att det känns hopplöst när ingen mer kan hjälpa till.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hoppas verkligen inte du lägger ner tråden, mellan varven den enda tråden som gör det värt att gå in på ifokus

Förstår det kan kännas tröstlöst då det är svårt att finna hem. Kanske man kan skramla en peng så du kan lägga in en annons där du söker hem till dem  i lokaltidningen?

Minka040
0

Jag är medlem på ifokus i princip enbart för att läsa de trådar du skriver, Crisse. Jag har ingen möjlighet att själv ta några katter, men tycker att du skriver engagerande och bra om problemet!

Det finns ju en anledning till att alla de här  trådarna blir så långa att du får börja på nya… riktigt många vill ju läsa!

Om du slutar skriva dina trådar finns det ju ingen direkt anledning att logga in…

annebeate
0

Crisse, som andra redan skrivit är dina trådar om hamnkatterna lästa  av så många, jag vill påstå de mest lästa. De är en anledning att ständigt vara inne  på denna sajt. Dina trådar väcker engagemang och gör att många av oss andra fått upp ögonen för de oerhörda problem som finns i vårt land när det gäller våra utekatter. Vi övriga får fortsättningsvis  hjälpa dig mera genom att agera mer aktivt för att få tag i hem till katterna, samla in pengar till kastrering av katterna, mat till dem, annonser på blocket m m. Om inga trådar finns om hamnkatterna kommer tyvärr de ganska snart falla i glömska tror jag och det får bara inte ske!

Crisse
0

Annebeate.

Du är bland dom som har stöttat mig mycket när det gäller hamnkatterna men har jag inget att skriva som det är nu och då glöms katterna bort iallafall. Om ni inte har lagt märke till det så är där aldrig någon som går in och puttar för denna tråden och den hamnar ganska fort långt ner i rullorna om inte jag själv går in och skriver.

Vi skall nu försöka få tag i en av alla dom lokaler som står tomma i hamnen i väntan på rivning och fånga och sätta katterna där och hoppas på att vi kan få ha lokalen 1 år så att vi hinner få katterna hanterbara och annonsera ut dom och förhoppningsvis hitta något hem. Det är lättare att jobba så för då kan vi bara sätta fällan och ta den katten som går in i den och inte som nu lägga ner 40-50 timmar för att försöka fånga en särskild katt.

Om detta blir verklighet så har jag något att skriva om igen och då återkommer jag med en ny tråd.

Sen vad det gäller tråden om Hemlösa i Skåne så händer där inget eftersom jag själv har fått ta in så många katter från hamnen och dom finns oxå i mitt fotoalbum men inte ens dom får några nya hem så jag kan inte ta in fler katter utifrån.

Crisse
0

Jag satt här och grät igår kväll och tänkte på katterna i hamnen för det blev riktig snöstorm senare på kvällen. Några av katterna har dåligt med skydd om dom har något alls och jag kan inte göra något för att hjälpa dom. Jag kan inte klara av det själv utan behöver så mycket hjälp från andra att hitta hem till dom och den hjälpen finns inte. Jag är naturligtvis glad när jag får läsa om någon katt som har fått komma in i värmen men lite av den glädjen försvinner när jag inte hittar något till våra katter.

Där är så många intressanta trådar om hemlösa katter så jag tror aldrig att dom kommer att glömmas bort och jag vet att där är många som sliter för just dessa katter var dom än är. Jag hoppas att där är fler som ser problemet med att katterna har det dåligt ute och mycket kan hända dom i deras otrygga tillvaro, så kämpa vidare alla ni som jobbar med detta.

Crisse
0

Om katthem och kattföreningar kunde börja tänka om och tänka i nya banor så hade kanske problemet med alla hemlösa katter varit löst inom en snar framtid. Som det är idag så tar dom in katter som redan är inne för att folk hotar med att avliva katterna och många gånger är det bara tomma hot. Låt dom kattägare som vill bli av med sina katter själv ordna upp det för har dom skaffat katt så är det deras ansvar. Idag behöver man inte känna att man har något ansvar för katten eftersom det är alldeles för lätt att bli av med den till en förening eller katthem. Jag kan slå vad om att mer än hälften av dom katterna är katter som folk inte velat ha längre som istället hade kunnat vara en plats till en hemlös. Folk har blivit bortskämda med att andra ordnar upp problemen men hade föreningarna och katthemmen slutat ta emot dessa inte längre önskvärda katter så hade folk lärt sig det och kanske inte skaffat katt så fort utan tänkt sig om mer än en gång för där inte är någon som kan hjälpa dom om problem uppstår. Jag vet att många kommer att säga att då kastar folk ut katterna istället men då får man ta det och det kommer nog att vara så något år men om folk lär sig att man måste lösa problemen själv om man har skaffat katt så tror jag det blir bättre om några år.

Där är säkert många tama katter som får sätta livet till när deras ägare avlivar dom men om alla tänker efter hur många katter är där inte som får sätta livet till när dom ute och dom katterna har aldrig fått en chans att få känna på hur det är att få komma in i ett tryggt hem med värme och mat hela tiden och någon att kela med.

Gullimat
0

Föstår dig Crisse men tycker inte att tråden skall stängas.

Däremot tycker jag att stödhem måste ordnas.

Där finns katter i hamnen, inte alla dagar, men som sagt har Gaby synpunkter på hur och när det skall göras, och hon vill alltid vara med. Hon kör ner till hamnen på sin lunchrast eftersom det är för mörkt på kvällen. Vi som kör jobbar också helger då hon har bättre tid .Det måste också finnas stödhem som kan ta dom direkt efter kastrering. Det fanns stödhem till två honkatter men det skulle vara ungkatter och det finns där inga nu.Det fanns stödhem till de två ungarna, men bara ett finns kvar, eftersom vi inte hann fånga dom, har den personen tagit två andra ungar.Den som skulle eventuellt ha Napoleon har också tagit en annan katt. Tiden att fånga kan ta lång tid och människor som vill hjälpa till vill inte vänta.

Magda
0

jag finns fortfarande kvar och erbjuder stödhem för vilken katt som helst från hamnen, jag hoppas på att få placerat ut någon av hörby ungarna snabbt.. men även om jag inte kan det så är lilla badrummet tomt än, men ska här in en katt till omedelbart så behöver vi lite hjälp till mat och sand för den.. men kanske kan medlemmarna här på sidan ställa upp med ett par kronor där? jag vet att det inte hjälper mkt med en katt.. men jag är ju mammaledig och hemma hela dagarna och även om lägenheten är full med djur så finns det tid kvar att lägga på en kise…

men eftersom det tar tid att fånga så kan det ju hända att jag hinner placera om de jag har nu och då är det ju inga större problem..

huskatt08
0

Håller med dig Crisse helt o fullt vad det gäller en del katthem/föreningar att de tar in mest omplaceringskatter.

Där jag bor verkar det vara så iaf och de jobbar inte ens med stöd/jourhem vilket skulle betyda att de kunde ta in flera katter som verkligen behövde komma in.

Vill oxå säga att jag följer din tråd….synd att jag bor så långt ifrån annars skulle jag gärna hjälpa dig med alla dessa missar.

Du är guld värd som kämpar i både med o motvind.

destiny
0

Förstår också dig Crisse men tror katterna förlorar så mycket  om du slutar skriva om dom. Katterna behöver all hjälp dom kan få. Skrivs det inget om dom kommer dom tyvärr att falla i glömska. Varje katt som kommer in är en seger, en katt mindre som behöver frysa om tassarna. Det tillkommer nya medlemmar här hela tiden… förhoppningsvis några såna också som inte redan har huset fullt…

Lider så med alla hemlösa katter. Och speciellt dom som bor vid havet. Det är inte så kallt någonstans som vid havet. Dom råkalla havsvindarna går igenom märg och ben. Stackars små katterna som aldrig någon stund alls på hela vintern kommer in i värmen. Gråter

Lena
0

Till Crisse!

Problemet med många av oss på Hittekatter iFokus är att vi redan har huset fullt av katter och därför inte har möjligheten att ta in flera även om viljan finns. Däremot är det ju ett oerhört engagemang runt dina trådar Crisse, vilket väl talar sitt tydliga språk. Därför tycker jag inte du ska sluta att skriva. Sedan kommer det ju nya medlemmar hela tiden som ju kan ha andra möjligheter att ta sig ann en kisse. Visst kan det kännas trögt och motigt det förstår jag i och med att det finns så många hemlösa katter i behov av hjälp. Men det gäller att inte ge upp, ibland är hjälpen närmare än man anar.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Crisse
0

Lena

Men nu har jag inget mer att skriva om hamnkatterna eftersom vi inte kommer att åka ner där då det inte finns någon som kan erbjuda ett permanent hem till dom.

Och då jag tycker det är svårt att utmana kattföreningarna då jag inte får skriva vad jag vill eftersom det lätt blir pajkastning av det men det skulle behövas eftersom allt är inte sanning som dom skriver. Dom skulle kunna hjälpa till mer än vad dom gör och inte komma med dåliga ursäkter.

Så nu när du är inne och läser ändå så kan du låsa tråden. Jag återkommer med en tråd om det skulle bli några förändringar och jobbet med hamnkatterna kan fortsätta men som det är nu så blir det inget skrivande och ingen kattjakt i hamnen innan vi har lyckats lösa det på något annat sätt.

annebeate
0

Crisse, Magda är villig att ta emot en av katterna bara den blir infångad. Gäller det bidrag till underhåll av katten ställer jag upp. En räddad katt är guld värt tycker jag. Dessutom tycker jag att det är intressant med tanken på att hyra en lokal och där är jag givetvis också beredd att hjälpa till med ett bidrag varje månad.

Gullimat
0

Vad jag förstått vill Magda bara vara stödhem, eller?

Magda
0

#159 ja som det ser ut nu så är det stödhem jag vill vara, men isåfall så kommer jag själv att aktivt leta bra hem åt katten och om jag hittar ngt be dem kontakta Crisse.. jag kanske borde skriva det också att det finns ingen gräns på hur länge jag kan vara stödhem, kommer katten hit så stannar den här tills permanent hem hittas..

gulliver
0

#160 Snälla Crisse, ge inte upp utan tacka ja till Magdas erbjudande. En katt till som får komma in är en stor seger.

kattassen
0

#159 Men att som katt få vara i ett stödhem måste väl vara bättre att än att gå runt på kalla stenarna?

Crisse och Gullimat? Vilka katter vill ni ha in från hamnen i första hand? Är det Håkan och de gamla gossarna eller småttingarna?

Det är klart att vi måste ta tag i detta nu och försöka hitta lösningar.

Finns det någon katt hemma hos ex. Crisse eller någon annan som vi skulle kunna försöka "byta" ut mot ett nytt stödhem så där blir plats åt en hamnkatt?

Tyvärr har det varit många andra ärenden nu under en tid som vi försökt hitta lösningar till så att hamnkatterna kommit lite i skymundan. Men de finns ständigt  i tankarna skall ni veta!

Crisse
0

Jag har skickat ett PM till Magda.

Vi har nu i sommar och höst tagit in ca. 26 katter från hamnen men jag får inte plats till fler nu utan hjälp från andra.

Det är klart att det är en seger om en katt får komma in. Det är så lätt att säga ge inte upp men ni kan ta in en katt från hamnen och ni behöver inte stå för veterinärkostnaderna när det gäller kastrering. Och kom nu inte igen med att du tänker på dom alltid och om där blir stödhem ledigt så kan ni ta en för ni har tagit in många katter utifrån på det här året men hamnkatterna har fått gå kvar fast ni hela tiden har visst om att dom finns där.

Jenna-Gun
0

Tycker det är synd att jag bor så långt bort. Det jag kan bidra med är en slant varje månad till veterinärskontot.

Men jag läsaer allt du skriver och ömmar så för alla kissarna du skriver om.

Kramar om dej Crisse.

kattassen
0

#163 Ja, Crisse du har rätt i att det är många kattärenden som fått mycket uppmärksamhet och det har i många fall rört sig om där det varit en konkret katt som behövt komma in. Jag måste säga att varje gång man sett att engagemanget har vuxit stort för andra fall har i alla fall jag känt dåligt samvete att hamnkatterna faller nedåt på listan. Jag tror att en förklaring kan vara i många av de andra fallen har det rört sig om någon enstaka katt då det funnits lättare att hitta en lösning.

Det är absolut ingen ursäkt men dock en förklaring.

Till alla - låt oss göra ett allvarligt menat försök och hitta hem till någon hamnkatt inom kort!!!!

Kunde Maja Gräddnos, Ruphus, Vislandakatterna, Viskaforskatten, E6-an-katten i Göteborg mfl mfl. fått komma in förra året måste vi väl ändå lyckas hitta något till Öresundsgänget också! PÅ´t igen!

Alexej
0

Låser tråden på Crisses begäran men hoppar att hon snart starta en ny tråd. Vi får inte ge upp!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer