Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1761 ggr
[sofia-85]
0

Rökning.. undrar en sak

Alltså inte för att dra alla som rökar över en kant nu men är inte det VÄLDIGT DUMT?? Jag har fest rökat men efter min astma höll jag på att dö en gång. Ja klarar inte va rök. Tänker dom som röker på andra? Ibland när jag varit ute på fest så måste jag åka till läkaren för att få hjälp med andingen. JAg tycker bara att det e så dumt och måste säga det. Jag vet att detta inte har men katter att göra men man kan skada sina djur med med passiv rökning.

Om man fått en chans till ett liv varför förstöra det med mening? Jag hoppas ni vet vad ni ger er in på. Jag har sett en person dö i lungcancer… Hon kvävdes till slut i sitt eget blod. Och jag har läst cancerbiologi så jag vet att 80 % av de som röker får nån form av cancer. Tänk på det!! Vill inte förlora kattvänner….

Simson
0

Min far dog så också…

Min Simson sprang gatlopp bort från de som rökte. Han klarade inte av det. Fick lätt panik av att inte få luft. Jag också får panik. Att åka rökvagn med honom på SJ var en plåga för honom och även mig. Vi var uppe och hostade ett dygn efteråt. Plågsamt!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Jenna-Gun
0

Jag röker och har inte tänkt sluta. Men jag tänker på vart jag röker. Så inte andra får lida. Går alltid ut och tar mina giftpinnar.

Jenna

mymlanbus
0

Jag röker (fortfarande) och går alltid undan för att inte störa de som inte röker.

Borde sluta, min mamma dog i lungcancer :(

/Malin

catfoot
0

Att människor röker är helt ok för mig..Å de flest jag känner sköter det precis som Jenna skriver, utomhus..Jag har själv varit rökare å vet hur tufft det är att sluta, å hur gott det är att ta de där blossen, nu ännu efter 11 år har jag ett röksug å det luktar så gott å stå bredvid nån som röker utomhus..Sen kan jag tycka att rökare luktar inte gott, å att rök inomhus heller inte är speciellt friskt..

Men samtidigt känns det som om det blvivt nån sorts hetsjakt på rökare..

Jag menar inte er här inne, utan i största allmänhet../Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

snickan
0

Jag har slutat röka för 1½ år sen, var rädd att skulle hamna samma situation som min dotter när hon fick stroke , och dom på sjukhuset viste inte att hon var rökare, det var jobbigt för henne innan hon fick nikotin plåster

Puma77
0

Jag röker inte men känner en hel del. De röker alltid utomhus och jag kan också vara med dem då men ser givetvis till att undvika röken även om den ar en tendens att vara vart man än står.

Däremot så kan jag ibland vara känslig, har jag känning av lite huvudvärk så kan ciggarettröken vara migränfrmakallande. Har flera gånger fått migrän när jag haft rök omkring mig.

Men som sagt de flesta är förstående av att man inte röker och tänker på en men så finns det ju de som inte är det.

//Pia

Mettan
0

Ja, det är verkligen skottpengar på rökare! Jag röker och har inte lyckats sluta med det. Är lite skeptisk också, eftersom min far slutade 4 år innan han dog i lungcancer. MEN det klassades som yrkesskada, eftersom han jobbat med asbest. Jag tog Champix som verkligen tar bort röksuget, men jag fick dimsyn, så jag var tvingad att sluta med den. Hemma röker jag som jag vill, men går gärna utomhus om jag kommer någonstans där det inte röks inne.  Men jag avskyr när man röker utomhus och någon sätter igång att vifta med armar och ben istället för att be vänligt att man ska gå en bit bort.  Jag har en moster som blev väldigt sjuk när hon slutade med cigaretterna, så läkaren sade till henne att röka igen. Hon hade ont i halsen alltid och speciellt under den tid det tog för flimmerhåren i halsen att komma igen. Men jag önskar att jag haft balkong  eller uteplats, för då hade jag rökt där och ingen annanstans.

Mettan

[sofia-85]
0

Jag måste bara tillägga en sak tille rosm röker:

Jag vet att ni tror att det inte drabbar andra,,, men när ni dör då? Mpnga av er har barn. Kommer inte dom lida då..?

Simson
0

Ärligt talat…personligen skulle jag önska att alla rökte inomhus.

Det är så hemskt att på somrarna inse att hela lägenheten fyllts med rök för att jag vädrat för att få ner värmen inför natten. Det är pga uterökarna jag inte bor i ett radhus eller hus. Har insett att jag aldrig orkat med att inte kunna vara ute eller vädra. Har tur med att ha rimliga grannar här men jag går in så fort de röker för att slippa få in röken så jag inte kan sova, äta eller vara i lägenheten. Skulle vilja sitta i lugn och ro ute på balkongen under de vackra somrarna.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

mymlanbus
0

Jag testade zyban och var rökfri i 6 månader, när mamma gick bort så tog jag fram ciggen igen som tröst… suck! Inte lyckat alls, men en dag ska jag bli föredetta rökare… en dag :)

catfoot
0

Jag tror helt å fast att alla som röker vet vad dom utsätter kroppen för..Men begäret är starkt, å finns inte den rätta viljan å styrkan så är det så j..la svårt att sluta..Min syn på det hela..

OT/Snyggt ....

Puma77
0

Jag tror det är precis som catfoot säge. man måste ha viljan annars är det ingen idé. har sett många som fallit dit igen, bl.a min mamma speciellt om något händer i ens liv så har man inte orken att fixa det.

//Pia

mymlanbus
0

#11 och #12. Nickar och håller med

Jenna-Gun
0

Mitt psyke klarar inte att sluta. Och när man har diabetes så får man inte anvönda de hjälpmedel som finns heller.

Vad beträffande ens anhöriga sp struntar de i en nu sp ubnte saknar de en om man dör, Barn som har så lite tid för sina nära o kära numera.

Jenna

catfoot
0

Men jag tror med hela mitt hjärta att du skulle vara saknad…Liksom alla andra här på Hittekatter, när den dagen kommer…Om den sen kommer pga. rökning eller andra sjukdommar, så är man nog alltid saknad av någon..Om inte annat, ens katter…

OT/Snyggt ....

Lena
0

Röker inte själv och har därför svårt att uttala mig om hur det är att sluta röka. Äter istället för mycket sötsaker vilket också är ett slags begär som skadar en. Inte alls bra! De flesta har nog något slags beroende är jag rädd.

Mycket har förändrat sig vad gäller rökvanor. När jag var barn röktes det lite överallt. Idag får man nästan inte röka någonstanns.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

När jag var liten rökts det hej vilt i bilen t.ex. men det sänkte ju värdet rejält på bilarna med så det var ju inte bra;)

Precis som Lena så har jag problemet med sötbegär istället.

//Pia

[sofia-85]
0

De som röker vet vad de utsätter kroppen för det kan ja hplla med… men vet de de smärtan som de ger till andra när dom dör..? Ja tycker synd om dom sim måste se sina älskade dö i sina egna blod host attacker… då ja sjäv sett det så jag vet ja vad det innebär. Inget man önskar någon. Inte ens sin värsta fiende..

TinaBE
0

På nått sätt hoppas jag att man kan ta tillbaka rökrum och rökrutor. Överallt där ute rökar folk. På sommaren på de där mysiga uteresturangerna….tror ni inte bordsgrannen bolmar allt den orkar. Vi varje entre till olika företag, affärer eller andra inrättningar så rökar folk! 

På busshållplatser, på gångbanan precis framför dig….*suck* 

Och jag då….Försökte från och till sluta röka i 15 år utan att lyckas, det var så svårt och inga ersättningar hjälpte. Tills den dagen jag ser min bror få en väldigt svår lungcancer som sprider sig till hjärnan. 8 st metastaser hade han i hjärnan! Vet ni vad det gör med en människa? Och hur hemskt det är att se en människa dö på det sättet?

Idag är jag LIVRÄDD för den gift jag anser röken är! 

Hur vad det att sluta! För mig i det läget inte det minsta svårt har inte saknat det en enda gång efter det. Det räckte att skrämma livet ur mig men nu måste jag leva med alla de andra rökarna runt om mig….inte kul alls! 

Och jag kommer att fortsätta vifta med armarna och klaga på alla rökare jag träffar. Är det någon som frågar mig varför så berättar jag! Jag är rädd, rädd att mina år som rökare förstört mina lungor för mig och andra, rädd för att dö av detta. Förstår inte varför man alltid säger att det är ett sånt beroende och att det är så svårt att sluta! Det är det inte…3 dagars abstinens ger nikotinet, sen måste man bara bryta en vana, skiljas från den där falske vännen. Ibland tror jag att läkemedelsföretag och andra som tjänar pengar på rökare är livrädda för att alla ska sluta så dom måste intala oss att det är så svårt! Jag lovar min vana bröts på en enda gång!

Dock tar det lång tid för att reparera den skada det gift man har i kroppen har gjort. Har hört att det tar totalt 15 år efter sista blosset för att lungorna ska vara helt återställda! Mina första steg är tagna.

Oj, det blev ett långt inlägg och jag tänkte nog inte vara så fördömande mot rökarna men det är det här jag upplevt och det här jag känner så jag väljer att inte ta bort något!

Ta det för vad det är! Alla härinne är underbara kattmänniskor som jag verkligen önskar allt gott och ett rökfritt liv!

MrWinterbottom
0

Men är det egentligen så konstigt med den här "hetsjakten" på rökande. I dagens upplysta samhälle matas vi med information om hur skadlig den passiva rökningen är. Men långt ifrån alla rökare är så hänsynsfulla som ni tycks vara. Dessutom sitter ju röken kvar i kläderna på dem när de kommer in igen… Jag röker inte och är glad för att jag växte upp i ett rökfritt hem.

Debattia
0

Ja en förhoppning är väl att alla människor skulle  leva ett sunt liv. Men genom att äta varje dag så får  vi i oss en massa gifter och genmanipulerad mat, konserveringsmedel,färgämnen. Orent kött förgiftade grönsaker. Går man ut i luften andas man in 30.000 olika skadliga partiklar. Lite besprutad frukt.

Har man amalgam i tänderna är risken stor man blivit förgiftad, eller andra giftiga tandlagningsmaterial. En amalgamfyllning består till hälften av kvicksilver, vilket är att jämföra med arsenik.Sitter inte långt från hjärnan. Lägg en matsked kvicksilver i en medelstor sjö så dör den.

För att inte tala om vad våra hus , möbler och kläder innehåller. Sen lite ohälsosam lotion, mediciner med en massa biverkningar och tungmetaller för kroppen. Som avslutning strålning från magnetiska fält, t.e.x. mobil, dator ,mm. Sen tar vi ett bloss eller lägger in lite snus. Kankse nikotintuggummi, spotta  inte ut det där du står bara,fåglar kvävs av det.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

MrWinterbottom
0

Du glömde all drogberusning….   suck.

ANNIA
0

Hade egentligen inte tänkt skriva här, men kan inte låta bli när jag läser tråden.

Det är inte alla rökare som dör hostandes blod. Inte alla dör av metaster i hjärnan. Det är inte ens så att alla rökare dör på grund av att dom rökt utan dom kan leva till dom blir både 90 och 100 och dö av ålderdom. Åldern när dom dör och sätten är i stort sett lika individuellt för rökare som för icke rökare. Visst det överväger nog att man dör i något som på nåt sätt kan relateras till tobak, men det går ofta inte att säga säkert att det var just tobak som var huvudorsaken. Förut så sas att det en viss lungcancer bara drabbade dom som röker, men för nåt år sen så visa det sig att så var inte fallet utan den lungcancern kan även drabba personer som aldrig varit i närheten av rök. Jo jag vet, likt dom som skrivit förut, att rökning är ohälsosamt/skadligt.

Visst lukten sitter kvar i kläderna när man rökt, men den försvinner succesivt efteråt.

Dom flesta rökarna är lika hänsynsfulla som icke rökare. Så dom flesta rökarna tar hänsyn till icke rökare men visst finns det undantag bland dom också, dom är lika alla andra  människor när det gäller att ta hänsyn till andra.

Men en sak som jag tycker är lite lustigt eller knäppt vilket ord jag nu ska välja. Vissa tycker det är ok att det stinker vitlök eller parfym men röklukt, nej då är det galet. Många (inkl mig själv) är doftallergisk och får problem när man är tillsammans med dom som gillar att "lukta gott", många av dom tänker inte en tanke på att det kan ställa till problem, för det luktar ju gott.

Och som debattia sa i #21 så finns det väldigt mycket i vårat samhälle idag som är minst lika farligt. Och det lär nog dyka upp nya grejer ju mer medvetna vi blir.

Enda vi med säkerhet vet är att vi ska alla dö nån dag. Sen när det blir är det ingen som kan säga i förväg utan man får ta det när det kommer.

Vi som röker är lika mycket människor som icke rökarna, med samma fel och brister och förtjänster.

ANNIA
0

Lägga till en grej.

Nåt som gäller de allra flesta av oss människor. Att det som vi stör/irriterar oss på är det som vi reagerar på. Mer sällan vi säger/skriver nåt när vi tycker nåt är bra.

chrisse-77
0

Det stämmer att inte alla rökare får lungcancer, men de allra flesta får KOL, kronisk obstruktiv lungsjukdom och det är minst lika illa. Jag har sett många människor dö i denna grymma sjukdom. Lungorna tar skada av tjäran som lägger sig i lungorna. Många behöver syrgas, vilket de ine kan få i hemmet så länge de röker.

Men som sagt det är upp till var och en om de vill röka eller inte. Jag vill bara påpeka att det finns andra sjukdomar än cancer som är lika dödliga.

Sen ökar också risken för hjärtinfarkt, men det är framför allt om du röker och inte motionerar. För att inte prata om den passiva rökningen.

Som sagt upp til var och en. Men jag önskar att man skulle vilja ta hand om sig genom att sluta. För om inget annat så behöver djuren er. :)

För att inte säga hur mycket pengar man hade kunnat lägga på dem istället ;)

Ta hand om er!!

Debattia
0

Kan också lägga till tatueringar där färgämnen går direkt ut i blodet samt alla metallsmyckningar som blir antenner. Själva är vi antenner till allt som inte har antenn, mikrovågsugn t.e.x.  Vill inte försvara rökning så men vill påvisa det finns mycket vi tar skada av utan att vara införstådda med det. Vi ser röken  och känner lukten från en cigarett men det andra är osynligt.

Debattia

Lena
0

Det är viktigt att man som ickerökare inte går omkring och blir allt för rabiat mot dem som röker. Att man inte gör det till ett större problem än vad det faktiskt är. Som Debattia skriver finns det mycket annat i vårt samhälle som också är farligt. Och om man vill få någon som röker att sluta röka brukar det absolut inte fungera om man skuldbelägger vederbörande, det brukar istället få motsatt effekt. Då får man istället försöka sig på andra metoder där den som röker får motivation att sluta.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

catfoot
0

Det är nog lika med allt man får ett begär av..Att skuldbelägga nån som har ett begär gör saken bara värre..Vill man inte sluta kan inga ord i världen få den att sluta..Om det så är Godis, Sprit , Droger, Mat eller rökning..Samma begär med olika farlighetsgrad, ingen av dom bör man överanvända eller vissa inte använda alls….

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

JA har fortfarande lyckats med mitt uppehåll, som  jag tog den 24:e april, ok, finns viljan att sluta, så går det. Sen känner jag numera att det luktar skunk om folk som röker. MEn att vara rabiat, det är det sista jag vill vara. Ok, jag har deragit på mig lungemfysem och kol, numera mår jag bättre. Ok, jag har gått upp upp, 4 kg, men de ska bort. HAr bestämt mig för, att lyckades jag sluta röka efter 44 år, så ska jag ta mig f*n lyckes gå ner också. JAg fick alldeles för stränga order från min tandläkare, det var därför jag slutade röka, har ingen lust att få löständer. JAg tog till Champix och för mig gick det bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#29 Jättebra gjort! Stort Grattis!

//Lena

catfoot
0

Toppen Gunilla..Som sagt finns viljan så fixar sig resten..

OT/Snyggt ....

piamaria
0

Stort grattis till alla er som slutat eller försöker sluta röka. Ni är värda all uppmuntran. Glad

Rabbiat mot rökning är ofta dom som själva varit rökare. Det är i alla fall min erfarenhet. Vi andra har oftast betydligt större tolerans. Det sitter i oss trots att synen (tack och lov) ändrats så att man inte får röka överallt längre. Vi har varit vana vid att det inte visats hänsyn mot oss och finner oss ibland/för ofta fortfarande i att rökare röker där dom inte ska/bör röka. Som någon skriver visst finns det hur mycket som helst som är farligt att äta, farligt att andas in, farligt att dricka, amalgam mm mm. MEN många av dom sakerna är upp till den enskilde om man vill utsätta sig för det eller ej. Sen är det många andra saker där man inte har något val. Att utsättas för andras rök är en sån sak. Där är det helt och hållet rökaren som utsätter andra för sitt gift. Och det gör mig så arg. Vill man röka och ev. dö i förtid av det, gör det men utsätt inte andra för det. Rökning, liksom många andra laster, är inte bra för miljön och kostar samhället massor med pengar men bortsett från allt sånt så rök i alla fall inte i närheten av människor (eller djur för den delen) som inte röker.

Tyvärr är det alldeles för många som inte visar hänsyn. Det finns dom som gör det men dom är för få tyvärr. Rökare utomhus är en pina faktiskt. Röken sprider sig över ett mycket större område än jag tror rökare förstår. Jag mår själv illa av rök och undviker rökare så mycket jag kan. Vilket självklart är synd för även rökare kan vara trevliga människor.Flört

Jenna-Gun
0

När jag jobbade och gick ut och rökte så stod det alltid flera ickerökare och pratade med oss.

Frågade man varför så fick man till svar att vi var så trevliga hihi.

Jaja jag önskar alla som slutar röka, Lycka till.

Jenna

Hennum
0

hm, pappa säger alltid att de använder ett visst uttryck/ord i holland för beroende som går ut på att man är slav under beroendet i fråga. (kan iofs vara ett gammalt då han inte bott i holland på lääänge :P )Man har inget eget liv, som beroende är man utan helt egen vilja, det är beroendet som styr. Att som beroende sätta sig och bestämma sig för något räcker inte, är man beroende lyckas man sällan med det. Man behöver stöd och hjälp utifrån, man behöver känna att det faktist kan gå, osv. Ett beroende sitter i hjärnan och är inte bara att vilja bort genom att tänka på alla andra som lider pga det. Beroendet bryr sig inte om alla andra som lider, oavsett vad det är för beroende. Och är man i beroendets klor så kan man inte heller så lätt kämpa för dem man älskar som lider pga ens eget beroende.

Att klaga på folk med beroenden hjälper inte, uppmuntra istället. Ni klarar det! :)

Åtminstonde så tror jag det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

ANNIA
0

Det är med kol och lugnemfysem som med cancer att även icke rökare kan drabbas av det. Visserligen en annan variant men dock så kan dom få även det.

När det gäller ekonomi så är väl rökare vuxna personer och har rätt att lägga på pengar på vad dom vill.

Ytterligare en aspekt när det gäller pengar, cigaretter har en väldigt hög skatt så vi rökare betalar väldigt mycket till staten. Inte bara så att rökare kostar staten pengar utan vi betalar väldigt mycket.

Visst ökar risken för hjärtinfarkt men då till största del som det skrevs om man inte motionerar. Är man överviktig ökar också risken för hjärtinfarkt. Så då är det bättre att bara uppmuntra dom som inte motionerar att börja motionera.

När jag var ung så drack jag ganska ofta alkohol, idag blir det en mun på nyårsafton. För min del så kan det vara dödligt om jag så bara tar hostmedicin som innehåller alkohol på grund av värktabletter jag äter, men inte springer jag runt och talar om för alla hur farlig alkohol är. Det är nåt som alla vet att det är farligt i vissa lägen och om man dricker ofta dessutom åker det runt en massa rattfyllerister på vägarna.

Att ta hänsyn till andra människor är inte nåt som försvinner för att man röker. Eller att man per automatik blir att ta hänsyn om man slutar röka. Endera har man det i sig eller så har man det inte.

För som jag sa tidigare rökare är precis som alla andra med precis samma fel och brister och förtjänster.

snickan
0

Jag hade också Champix, det är säkert att dom hjälpte, men jag mådde illa av dom, då fick jag avbryta kuren. Men jag har klarat hålla mig rökfri 1½ år i allafall, men jag gick upp i vikt 10 kg. Men hoppas att det går ner på sommarn när man joggar på kolonin

Alexej
0

Har rökt nu i över 35 år och lever fortfarande. Jag tycker om att röka, för mig smakar det bra och det gör mig lugnt och sysselsatt. Annars skulle jag nog äta ihjäl mig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

Jag går inte ut och äter ofta, men gör jag det tycker jag att det är väldigt skönt att slippa folk som röker vid borden bredvid.

Sen irriterar jag mig på fimparna. Om man åker buss en del ser man fimpar vid busshållsplatserna. På en del ställen är det riktigt många. OK jag äter godis,men jag slänger inte pappret på marken efter mig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Nä, jag hade enlite4n plåtask i väskan, är jag la fimparna i. Äckligt med alla fimpar överallt.

Alexej
0

Fimpar tycker jag också jätteäkliga. Jag rullar själv utan filter, de försvinner väldigt snabbt från marken. Hos mig är det fimpförbud på tomten, trött på att samla upp gamla fimpar efter andra. De försvinner ju inte…Och askkoppar tömmer och diskar jag hela tiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

Jag kan säga, att jag stör mig mer på alla attans tuggummin folk slänger, än fimparna. Jag kan oxå störa mig på deras smaskande, och många som tuggar tuggummi har oxå en hemsk attityd (tex fjortisar :P ) . Inte säger jag att folk ska sluta tugga tuggummi för det. Nu är tuggummi kanske inte direkt ohälsosamt för andra, men man kan inte förvänta sig att folk ska sluta med saker för att man stör sig på det…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Falo]
0

Jag röker men är på väg att sluta hoppas jag, dricker inte alkohol. Inte för att det är skadligt utan för att jag vill lägga de pengarna på annat. Jag kan inte tycka det är något fel med att röka, så länge man gör det utomhus. Jag tycker var och en har full rätt att bestämma över sin egen kropp så länge det inte drabbar omgivningen. Står jag vid en busshållplats och vill ta mig ett bloss så är det enkelt för mig att gå iväg en bit så att ingen annan får rök på sig. Röklukt som sitter kvar i kläderna kan vara jobbigt för andra, men samtidigt finns det folk som är överkännsliga mot exempelvis parfymer. 

Vem ska ha rätt att bestämma över kemiska balansen i någon annans kropp? Det är väl hur vi behandlar andra vi ska stå till svars för, inte hur vi behandlar oss själva?

Har man barn eller husdjur så har man självklart ett moraliskt ansvar att inte ta för stora risker med egna hälsan. Det ansvaret tycker jag dock komma från insidan och inte vara frampressad av omgivningen.

majvi
0

Tuggummituggande kan vara irriterande och det är också nedskräpning att slänga ett sånt på marken.Men det är inte skadligt för andra. Men passiv rökning är också farlig. Jag vet inte om det också kan ha något med generna att göra om en rökare lättare blir sjuk eller inte av rökningen, ibland kan rökaren vara frisk medan hustrun som aldrig har rökt dör i lungcancer.Sen ser jag inte massor med tuggummin på marken där jag väntar på bussen.

Det gläder mig att det finns rökare och fd rökare som inte fimpar hursomhelst.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[Falo]
0

#43: Tuggummituggandet inte farligt för andra? Fråga fåglarnaFlört

[sofia-85]
0

Hmm ja tuggimi tggar ja ju… fast ja färsöker alltid slänga det i apperkorgar osv det mest pga av djuren. Såg när ja va nere i Gbg på tågstationen. Där inne slängde en tjej sitt tuggmi mitt inne på station alltså inne… vad fan e det för fel på vissa folk, gud va äckligt! Samma med folk som spottar inne på offentliga platser där folk trampar, blä!!

[Falo]
0

Glömde Cornelis söta visa om den berusade myran som brottades med ett TOY och sedan svalt ihjäl.Skrattande

ANNIA
0

Jag har alltid en liten fick-askkopp med mig när jag åker bort. För jag tycker heller inte om att se fimpar på backen fast jag själv är rökare.

Visst spelar generna in, men även vad man är utsatt för för övrigt.

Om jag låtit arg kan bero på att jag blir faktiskt jädra sur när det klagas på rökare. Är precis som om vi har blivit andra klassens människor sen det började införas rökstopp på olika ställen. Som att det blev startskottet på att det är ok att klanka ner på rökare.

Gällde det någon som helst annan grupp människor så skulle det  räknas som hets mot folkgrupp eller mobbing.

Hawknestgrove
0

Annia, vi rökare är också människor, fast inte så länge………Flört OCh ingen ska tala om för mig, att jag aldrig ska börja igen. För det kan jag inte lova. MEn att jag aldrig tänker röak inomhus eller så att andra blir berörda av det, de kan jag lova. Tänler börja röka igen, när jag är 75. eftersom jag slutade när jag var 57. OCh visst, det suger något fruktanskvärt ibland. Men det går!

catfoot
0

Jag har alltid sagt att jag sak börja röka igen när jag fyllde 50..Jag har slutat rökt vi jämna år..Började röka vid 13-14 års ålder, slutatde vid 20 å började igen vid 30..Ännu ett slut vid 40 är nu 50 å har inte börjat,hmmmmmmmmmm..Kan det bero på att man blir klokare med åren,…men säger som Gunilla..Jag har inte gett några löften..en vacker dag sitter jag kanske med en cigg i munnen igen..För hur än det är så var det himla gott att röka…

OT/Snyggt ....

Ledin
0

Jag har vart en rökare det går väl lite i generna (mamma rökte=oky du med kan röka) så när man var 13år rökte smyg givetvis fast på sitt rum :S sen när man var 18 år då som först visa jag att jag rökte när jag väntade lilltjejen 6 åren drog vi ner till 2 cigg om dagen detta var min kvällscigg sen min kaffecigg när jag väl var på BB la vi ner det både jag o min man. Så väl hemma var vi ickerökare o vad skönt det var, tyvärr fick jag lite surt humör efter alla hormoner samt ciggen var väck så vi börja ju snusa :S…. Nu snusar vi ännå men i år sak vi ta tag även i snuseriet, men snus drabbar igen annan än oss vi luktar inte vi skadar inte våran omgivning mm. Man stinker ju gammal fimp om fingrarna stinker rök om kläderna ne jag ogilalr rökningen helt nu testat ta ett bloss o gösses det var äkligt! Jag förstår ju om alla ni med atma blir sjuka av att vistas ute på en pub dans mm men nu e det ju rökfritt hoppas att alla kan vistas utan lu´kta gammal sunkenfimp :D

[sofia-85]
0

En liten fråga nu till er som slutat och säger att ni ska börja: Har ni någonsin gjort något dummare? :) Haha inte dömande, men har man varit stark och slutat varför då börja igen!

Hawknestgrove
0

HAha, när jag väl är 75, då kan det ju kvitta!

Debattia
0

Som någon skriver visst finns det hur mycket som helst som är farligt att äta, farligt att andas in, farligt att dricka, amalgam mm mm. MEN många av dom sakerna är upp till den enskilde om man vill utsätta sig för det eller ej. Sen är det många andra saker där man inte har något val. Att utsättas för andras rök är en sån sak.

Nr 32.

Du kan själv inte välja vad du andas in , ej heller allt som du äter eller dricker.

Tror heller inte något fått information om hur farligt amalgam var innan plomberna sattes in i munnen. 

Gällande rökning så handlar det inte enbart om själva rökaren. Vad utsätts de för som odlar tobaksplantan, alla besprutningar som tobaken sen innehåller, röken innehåller bly. Har du funderat på att odla ekologisk tobak  kanske du kan bli lika rik som Joakim,von anka för det finns nog ingen som gör det ännu, snus finns ekologiskt.

Debattia

catfoot
0

Säger som Gunilla i detta fall..Vad gör det den dan jag sitter på hemmet..Om jag unnar mig en cigg..

OT/Snyggt ....

piamaria
0

#53 Jag skriver väl ganska exakt samma som du skriver!!?

#54 Sitter du på hemmet kan du ju tänka på personalen där… och ev. besökare..

catfoot
0

Kan väl vara uterökare då…Hur många av personalen är rökare, Obestämdkanske dom kan ta med mig ut när det blir rökpaus..

Ja, bara en tanke, som sagt så har jag inte rökt på 11 år…Jag tycker ännu att rök luktar gott, minns hur god en cigg efter kaffet kunde vara..Men lukten av inrökta kläder Bläääääääää…

Jag kommer aldrig at dömma en rökare för sin last..

OT/Snyggt ....

Ledin
0

hahaha, ne fy bubblan rökare som är gammla e livsfarliga har ju jobbat på ett hem där en tant glömde ciggen o en kudde börja brinna :S en annan farbror kände inte när glöden var vid fingrarna så han hade brännlåsor man fick plåstra om. Så ffs tjeje  börja itne röka igen visst svårt o sluta men alla medel som finns på marknaden idag underlättar.

Puma77
0

Här på sjukhuset är det rökförbud. Personalen hittar ju sina platser men de har dragit ner på det givetvis.

Men patienterna har det ju mycket svårare så de blir erbjudna andra mediciner som tar bort röksuget.

Men något som jag hörde flera prata om när de låg på BB t.ex vara de som var först uppe på benen och rörde på sig var just de som rökte. Nog för att rökningen inte är bra men de drog upp patienterna i alla fall.Flört

//Pia

martdat
0

#58 Sant!! ta mig till rökrummet var bland det första jag gjorde efter förlossningen, efter duchen… de sa att det inte finns rökrum men jag hittade ett ändå.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MrWinterbottom
0

Men det är lugnt. Alla rökare slutar att röka. Förr eller senare…Tungan ute

Hawknestgrove
0

Ja visst. MEn vem har sagt,att jag hamnar på hemmet, bara för att jag är 75? MEn att röka inne, näääää

SEn stämmer faktiskt det, att på sjukhus, så är det alltid rökarna som komer ur sängen fortast. När jag bröt benet , så skämtade även sjukgymnsten med mig om det. Jättebra, ut ochpå dig ut och rök, för att du rör på dig, det befrämjar blodcirkulatioenen och läkningen! JAg var uppe tre timmar efter operationen och skrek om en rullstol eller kryckor, så jag kunde komma ut och röka……MAten var inte så viktig. MEn ciggen, den skulle jag ha till varje pris!

majvi
0

Jag jobbade på ortopeden för längesen. Rökarna fick gå ner en trappa till ett rökrum och vi ickerökare fick svara på alla ringningar från patienter. I många fall var det rökande, sängbundna patienter som ville till eller från rökrummet.

Gissa om jag var sur på rökare, främst då personalen.