Låst! Avlivningshotade kattungar! - Hörby
råkade se en annons igår på eniro om två 5 månaders kattungar som skulle avlivas om ingen tar dem och jag får inte bilden av dem ur huvudet!
Vill inte uppmuntra folk som sätter sådana annonser men vill heller inte att kisarna ska dö!
finns det ngn boende i det området som kan hjälpa till?
Annonsen är införd den 4 november så det kan tänkas att katterna inte finns kvar.
jag fick svar från ägaren nu, de finns kvar, hon hade tydligen 5st katter till och de skulle flytta så därför fick inte dessa finnas kvar
tror att jag ska maila och fråga om de kastrerat mamman nu.. men har de väl troligen inte…
det värsta är att där finns så många avlivningshotade kissar överallt och hur ska man välja vilka man ska hjälpa
får så ont i magen av dessa annonser.. måste sluta gå in på annons sidor!
Förstår dig. men blir alltid illa berörd av den här typen av annonser. Det borde inte vara tillåtet att få ha annonser med avlivningshot. Verkar som annonserna ligger ute väldigt länge på Eniro. Risken är väl tyvärr att katterna inte lever längre om de nu inte blev omplacerade.
Vad man kan göra för att få stopp på liknande annonser är att kontakta annonsforumet . Eniro i det här fallet och be dem inför förbud mot att avlivningshot i annonsen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
jag har kontaktat eniro, vill några fler göra det så blir jag glad, det blir ju lite mer press på dem då!

jag mailar ibland till de som hotar sina katter och ibland får jag svar, inte alltid de menar vad de skriver, de känner sig bara desperata…
det där med att flytta och inte kan ta med alla katter är något fler borde tänka på tidigare, som tex nu när jag har huset kunde jag ju lätt ha 9 katter, men jag tänker att jag vet ju inte om jag bor här i 20 år, när dottern flyttar hemifrån blir det kanske en tvåa i stan, därför vägrar jag ha mer permamentkatter än att jag kan ha med dem till lägenhet,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
ja, det är så lessamt! Skaffar man sig ett djur så har man lovat det ett livslångt hem, samma sak med barn, skaffar man barn så har man ett ansvar! Du ska inte bara kunna omplacera dem hur som helst =(
Eftersom vi har två illrar och vi inte vet hur dem går ihop med någon allegiker eller småbarn, så kan vu inte planera barn på ett antal år framöver. Så enkelt är det!
#5 Jag vet inte om människan verkligen kommer att avliva dem, men jag tror det eftersom hon skriver i mailet med att de måste bort..
#5 Hade hon flyttat nu? Blev också väldigt ledsen när man ser de små kissarna.

#8 Det var inte denna anonsören jag mailat, jag mailar iibland och tog ett ex. ja visst blir man ledsen….
som jag fattade det så hade hon inte flyttat än..
Jag hoppas verkligen hon kommer på bättre tankar. Nu är ju kissarna än lite äldre, begriper inte hur man ens kan komma på tanken att välja ut vissa som skall behöva dö.
Finns möjligen någon här som kan ställa upp?
Puttar ! Var bor dom någonstans?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
de finns i hörby i skåne, har inte frågat exakt vart.. jag hade hämtat dem själv om jag haft bil och körkort.. har inte fått svar av ägaren igen heller..
de hade iaf kunnat vara här tillfälligt.. om ngn förening kan tänka sig ta sig an dem kanske.. jag vet inte om vi har ork och råd med två tonåringar som stödmissar just nu + att jag ju lovat Crisse en plats för en hamnkatt här..
dessutom så är det ju vårt ständiga transport problem.. så finns det ngn i hörby eller som kan köra dit som kan ta dem så e det ju bättre!

#13 de som har katterna kan nog tänkas köra dem till dig eftersom de tycker det är akut, det är väll i skåne ni båda bor i allafall. om ni orkar elr inte vet bara du själv, men tänk efter så du inte tar dig vatten över huvet i såfall,
Samtidigt tycker jag det är bättre att katter bli avlivade istället för att lämna kvar.
Jag fick skjuta katter när jag en gång lämnade en gård efter en skilsmässan och flyttade till stan. Det var skygga katter (okastrerade) som fanns där och som jag matade. Jag visste att ingen skulle mata de när jag flyttade.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#15 Var go och fixa min text, vet inte vad som hände när jag skrev, menar inte att skrika,,,,,,, Ja ibland är det humanare att avliva om ingen lösning finns,
#15 självklart om de nu tänker lämna de men vet man det så borde det väl gå att göra en anmälan?
Om det är som du hade det så är det en annan sak, då var det ju inte dina katter.
Det var mina katter. Jag köpte de inte eller så. Men tar man hand om en katt så äger man den. Så jag såg de som mina. Men det är länge sedan och då visste jag inget om kastreringar. Men mår fortfarande dåligt över att jag svek de. Men ingen hade tagit över de och jag kunde inte flytta med en massa skygga katter till en lägenhet.
Samma vore idag, det är otroligt svårt att hitta nya ägare till katter. Och ibland blir det ju så att man snabbt måste flytta. Avlivningshot är fruktansvärd men bättre än att lämna katten kvar som så många gör.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#18 jag visste heller inget om kastreringar när jag var yngre, har dock lärt mig med åren, har oxå dåligt samvete för att man inte kastrerade förr,
#18 ja det gjorde inte jag heller, mer vanligt att de fick sina ungar och att de slogs ihjäl sen. Men tänk hur det var förr i tiden och inte var det så länge sen heller.
Alexej, du svek dem inte. Du gjorde vad du kunde i din situation. Att skjuta en katt på korrekt sätt är INTE djurplågeri, sen får alla säga vad man vill. Oestetiskt,javisst. OCh du får inget vackert lik att begrava. MEn är det korrekt gjort, så är det en totalt smärtfri död. Däremot så förordar inte jag den metoden. MEn står du emellan att lämna kvar och låta svälta ihjäl eller skjuta, då är det senare att föredra. Som sagt, Man har alltid alltid ett val.
Så vilket vatten som än flutit under bron, Alexej, så är jag enig med dig och fördömer dig inte i detta fallet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jo det ät helt klart bättre att avliva än att låta katter svälta ihjäl… men det är bara så onödigt med alla huskatthonor som inte alls behövt få ungar och får kull på kull som bara avlivas..
fick svar från ägaren nu, till nästa fredag kan de finnas kvar.. fick inget svar på om mamman var kastrerad nu och inget svar om transport hitåt…
finns ingen i hörby som har plats?
ja då får vi putta för dessa kattungar
#22 Det är absolut respektlös mot kattmamman och mot sina ungar att bara avliva. För mig är det samma som att spela gud, utfärdar dödsstraff, släcker ut ett oskyldigt liv. Vi människor borde inte ha möjligheten och ta oss rätten att bestämma över liv och död.
Putt, någon som kan ta sig an dessa stackars små kissar som tydligen lever nu på lånad tid.
Putt för kattungar i Hörby!
men vilka fina kattungar, svart som jag älskar. Får man inte lägga ut korten på de här heller tror ni? det måste man väl få göra….
#28 tror knappt man får det, eftersom det är ngn annans bild..
mailade igen och frågade om de kunde komma hit med katterna, men vi kan ju inte ha dem permanent och hade ju behövt en förening som kunde ta ansvaret för veterinär kostnader med mera..
men troligen så vill de ju inte köra så långt med katterna heller..
ägaren har svarat igen.
hon hade heller ingen bil och har tydligen haft dem ute på annons sen de var 8v gamla..
hon har fått sålt 2 av 4 i kullen och dessa är då de två som blivit över..
har frågat alla i min bekantskaps krets men ingen kan ta dem och ingen vill köra.. så nu vet jag inte vad jag ska göra mer 

Finns det någon här på forumet i närhetern av magda som har möjlighet att hjälpa till att köra?
#31 När det gäller veterinärkostnmader och förening så kontakta i såfall de föreningar som tar in privatkatter, kks gör det, du kan fråga dem, däremot vet jag att de har tasskig ekonomi så risken verkar finnas att man få ligga ute med pengar om man inte har vett som tar faktura till dem. det grundläggande är ju att få de kastrerade.
Hur långt är det mellan er? kan tåg elr buss va en möjlighet?
#31 jag har ingen möjlighet att ut och fara med buss och tåg tyvärr, har en 6 mån bebis med feber ocg öroninflammation just nu…
det bästa är fortfarande om ngn hörby bo kan ta dem, men i värsta fall kan de ju vara här tillfälligt, eg vill vi ju bara ha en stödkatt och hade hoppats på en skyggis att jobba med, men om det nu blir enda chansen för dessa så…
Kan du inte kolla på http://djurtransport.ifokus.se/ eller skriva själv en inlägg där?
#33 åå smart! att jag inte tänkte på det.. ska in och skriva ett där nu! tack!
puttar upp lite så ingen missar dem…
puttar för dessa kissar
Jag håller med dig Alexej. Bättre det än svält och sjukdomar. Jag för min del tror att döden är en port till något annat, så jag tror de hamnar i katthimlen. Har haft besök från en katt som jag tvingades att avliva, och det var ingenting jag inbillade mig…
puttar så att det syns om ngn känner nån hörby bo med plats över eller ngn med bil som kan tänka sig köra…
Är det någon mening att hjälpa dessa kattungar om kattmamman inte kastreras? Annars kommer kattmamman att få fler kullar och jag tror att ägarna då kommer att sätta ut fler annonser med avlivningshot, för de vet att då löser det sig.
Hjälp gärna kattungarna men begär att de ska visa ett kvitto från veterinären där mamman är kastrerad först.
(Skrivet av en som har 2 kattungar som skulle avlivas men där SKA kattmamman kastreras.)
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#39 du har så rätt så.. frågade om mamman var kastrerad nu men fick inget svar på det så jag gissar att hon ej är det, men vet ej.. men just nu ser det mörkt ut att kunna hjälpa dem i vilken fall som 
#40 men kunde inte du hjälpa de, om du fick skjuts eller? Kan du hjälpa dessa så är det väl självklart att du ska göra det, tycker jag. Ge inte upp nu!
#41 jodå om ngn kan hämta dem åt mig så kan vi ha dem här och söka nya hem! vi har ju inte råd att ha dem permanent och jag mailade KKS ang att ta dem genom dem för att få ekonomiskt stöd till kastrering,vacc och id men fick bara ngt automatiskt mail så jag ska trots min telefonskräck slå dem en signal imorgon.. Jag ger inte upp än, men eftersom jag bara har tills fredag att hitta "katt taxi" så känns det lite mörkt
ok nu frågade jag ägaren om hon kände ngn som kan köra dem hit för bensinpengar, + att jag än en gång frågade om mamma katt var kastrerad och skrev att det är en himla lönsam sak i längden att göra det om det inte redan är gjort..
jamen få se nu, jag är lite dagvill, det är söndag idag så det är några dagar kvar till fredag. Detta fixar du säkert, skriver du mail till henne som har katterna? Men hur långt är det mellan er då?
Men Gulliver som brukar vara härinne är ju med i KKS, pma henne om du inte får svar på KKS, kanske hon kan hjälpa dig. Eller maila henne.
Set är svårt att få folk att kastrera sina katter om de inte vill, jag har räddat många kattungar från att skjutas från en gubbe som bor i skogen med två honor som är okastrerade. Han vägrar att kastrera de, ja vad kan man göra när han bestämt inte vill…. Till och med erbjudit mig att betala, skulle då få sponsring härifrån men icke det tvärvägrade han.
japp jag mailar till ägaren, det är bara ca 6 mil tror jag och hade jag haft bil och körkort så hade jag hämtat själv..
men nu sitter jag här utan körkort och med en sjuk bebis som jag inte vill släpa runt på tåg & buss…
mailade två st inne på djurtransport iFokus så får vi se vad som händer!
jo du har rätt i att det är några dagar kvar tills fredag.. så jag hoppas att hon ej tar bort dem innan dess.. vet ej om det är beställt veterinär tid eller om det är tänkt att göras på annat sätt :/
ok jag pm:ar Gulliver och frågar då.. 
tack för uppmuntran Ankie!
# 46 Det var så lite så! 
nu har jag fått erbjudande av Hennum här på forumet att hon ställer upp och åker buss och tåg kors och tvärs för katternas skull om bara hon som har dem kan lämna på hörby station… så nu väntar jag på svar från ägaren..
ägaren har enligt henne själv beställt tid för kastrering av mamman på den nya orten de ska flytta till… hoppas verkligen att det stämmer :)
#48 åh så bra, men nu är det bara till å vänta då. jag tycker att det är bra att du engagerar dig i dessa kattungar, att du bryr dig.
Så snällt av Hennum att erbjuda sig. Vad jag förstår gäller det sträckan Hörby-Skurupstrakten eller? Kunde någon i Skåne transportera katterna i bil kan jag stå för bensinkostnaderna.
Putt hur går det här? JAg är villig att dela på bensinpengarna!
#51 det stämmer! ja finns det någon med bil som vill så är det lättare.. tar en timme ca med bil men 2 med tåg bara ,mellan hörby - rydsgård, men då måste ju hennum åka hemifrån till hörby sen hit, sen hem igen.. det e ett heldags jobb med buss & tåg!
-----
andra problemet är att ägaren inte har transport bur, jag frågade om hon kunde inhandla sådana imorgon.. vet ej hur stora katterna är, och om de kommer bra överens, de behöver säkert vars en.. hoppas hon kan fixa det…
Då kommer vi in på att Hennum antagligen har en transportbur att låna ut. Till nöds, så får ju en rejäl kartong duga……..
Hennum hade ingen bur hemma nu… kan man verkligen ta 2 5-6 månaders i en kartong på tåg och buss med alla byten?
nä men det är väl lite väl riskabelt va med en kartong? En bur är ju att föredra. Finns det ingen kattbur att låna någonstans då, något katthem i närheten kanske?
#56 jag skickade meddelande och frågade Hennum om hon kan köpa en bur om inte ägaren kan, om jag sätter över pengar till hennes konto, får se vad hon svarar.. hoppas att hon kan få tag på ngn billig..
Ja jag tänkte, att nöden har ingen lag. MEn som sagt, det finns billiga både på ÖB och på Ikea tror jag.

Jag fick nyligen en kattunge transporterad ganska många mil i en kartong. Hon liftade med en säljare på mitt jobb till sitt nya hem, eller nästan till sitt nya hem. Det blev byte av bil en gång. Det var ju som sagt med bil men det gick bra.
Jag hade tejpat runt i stort sett hela kartongen med bred tejp. När jag fått i kattungen tejpade jag så klart även ovansidan. Och eftersom ovansidan var svårast få igen på ett bra sätt så kattungen inte skulle kunna trycka upp den lade jag ett "lock" (en bit från en annan kartong) på den sidan som jag vek över hela ovansidan av lådan och sen tejpade jag fast locket också med den breda tejpen. Och givetvis hade jag gjort lufthål i lådan innan jag fick i kattungen. Lådan blev så vältejpad så jag undrade hur dom skulle få ut kattungen!! Men jag fick mail sen att den klättrat i granen så den kom nog ut. 
Gör ett tillägg. Utsätts kartongen för väta, t ex regn är det kanske inte någon bra idé med pappkartong.
Jaha men i mina öron låter det inte säkert med en kartong. Jag skulle aldrig våga, i en bil är det nog annat men att åka tåg och buss skulle då jag inte våga. Fast jag är lite fessig av mig oxå, tar hellre det säkra före det osäkra.

Faktiskt så är jag räddare att en katt ska få upp luckan i en transportbur när jag är med dom till veten än vad jag var att kattungen skulle kunna komma ut. Jag har alltid spännband runt transportburen därför att jag tycker dörrarna är så dåliga. Och jag har både dyrare och lite billigare burar. Snacka om att vara mesig… 
Ja som destiny säger, det går ju att säkra upp det ordentligt. ÄVen med en kartong om det skulle vara så. MEn helt klart så är ju en enkel billig bur att föredra. Jag köpte den som Ruuu färdades i ny för 70 kr på HAppy PRice. Så visst fins det billiga och nog kan de väl finnas nån, som har en bur att låna ut? Det ska väl inte stupa på en bur?
bur kommer att lösa sig med! Stackars Hennum ska fara runt och försöka få tag på en bur imorgon.. vilken underbar tjej som hjälper mig så mkt med dessa kissar..
JA hon är go bruden! Väldans snällt!
Hennum är en oerhört omtänksam person. Undrar bara om det inte finns någon som kan ställa upp med bil. Att resa med två kattburar både med tåg och buss tar ju närmast hela dagen, med bil sammanlagt kanske 2 timmar. Finns inte någon som kan ställa upp med bil, många är lediga tex i övermorgon. Undrar också varifrån Hennum skall starta sin resa?
Det löser sig!! Ninni123 ställer upp med sina transportburar och bil istället så Hennum slipper åka! hoppas att det finns ngn dag hon kan som även ägaren kan! nu känns det verkligen som att det kan ordna sig, men jag e inte lugn förrän katterna är innanför dörren!
#51 är väldigt tacksam för hjälp med bensinpengar eftersom vi själva inte har så mkt för tillfället! :)
Jag har skickat PM till dig Magda.
puttar denna tråd med tanke på hon som sökte kattungar
nu är de inte avlivnings hotade mer iallafall! tack Ninni123 som körde i halkan för att ägaren inte ville ha dem kvar till på fredag, jag kommer att starta en ny tråd om dem med bilder medmera.. de kommer ju att vilja ha egna hem sen..
Bra jobbat Magda och Ninni.
Magda och Ninni, ni är var och en värd ett helt fång rosor. 
Nu finns det en ny tråd om Hörbyungarna, läs under "Hörby-ungarna":)
Då kan jag låsa den här tråden.