Kattmamma med 5 små ungar måste omplaceras
Kattmamma med 5 ungar måste omplaceras
I onsdags kväll ringde telefonen här hos mej. Det var en katthusse, som inte kunde ha sin honkatt längre. Hon hade precis fått ungar (5 veckor gamla) och hunden ville bita dem, så han låste in kattmamman och ungarna i badrummet och där fick de vara. Nu råkar jag veta vem denna person är och han har aldrig varit särskilt noga med katten, utan låtit henne få den ena kullen efter den andra.
De MÅSTE bort därifrån och helst så snart som möjligt.
Han har haft den hunden i ett år och katten längre, så nog vet jag vad jag hade gjort. Inte hade jag lämnat bort katten i alla fall, hon var ju där först.
Killen bor i Landskrona
Jag lovade att sprida ut det hela, och fotograferade katterna, men sedan lovade jag inte mer. Kattmamman är värd att komma därifrån, annars har hon snart en ny kull ungar och då blir det samma visa igen.
Det var Landskrona Djurskyddsförening, som hade hänvisat honom till mej och jag förstår inte varför egentligen, för jag har inte åtagit mej att omplacera några katter. Det enda jag kan göra är ju att förmedla det hela.
Bifogar en bild på en av ungarna. Snälla, försök hjälpa till att placera den stackars kattmamman och hennes ungar. Hon är värd att få ett bra liv.
Mettan
PS. Jag har foton på alla ungarna och på mamman.DS

Grannens son kom med en katt, som såg ut precis som Puma och han trodde att det var Puma som rymt, men den här var yngre. Inget halsband och ingen märkning. Han skulle sätta upp lappar på portarna här och på hemköp. Jag sade till honom att skicka en bild till mej, så skulle jag se till att den kom ut på de rätta "kattställena". Den katten var också välskött, men jag ville helst inte ta in den, eftersom Spotty precis har börjat bli tyillgiven igen efter att Puma var här.
Mettan
Hoppas det löser sig för både kattmamman med ungarna samt för Pumas dubbelgångare. Inte lätt nädet finns så många katter i nöd.
Håller tummen för dem alla!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Har du pratat med KKS www.kks.nu om de kan hjälpa dig?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jag har mailat till Morgan, men har har visst intagningsstopp, så han har skickat mitt mail vidare. Om jag inte hade hört något om några dagar skulle jag ringa någon som jag fick ett telefonnummer till.
Just det mailet vidarebefordrade jag till kattägaren, så att han också vet om det. Han får faktiskt göra lite själv också, tycker jag i alla fall.
När det gäller Pumas dubbelgångare har jag inte hört något, men Zenja skulle gå upp till en granne i nr 6 och kolla om hon kanske kunde ha honom/henne några dagar. Hon har ganska många katter tidigare, så jag skulle tro att hon tar han om katten så länge. Zenja ville inte släppa katten här utanför på gatan, för de kör som idioter här och stackaren kunde ju bli överkörd.
När det gäller kattmamman, funderar jag på att skicka ett mail till Helsingborgs dagblad och se om de möjligen tar in det.
Mettan

Hoppas att det löser sig! Finns det några katthem i närheten?
Engla: Jo Mettan har mailat KKS o mig gällande detta men jag som kontaktperson i KKS sagt att jag inte kan hjälpa då jag redan nu har mer än nog… Har skickat det vidare inom KKS för ev hjälp.
Måste bara ställa en simpel fråga, var är alla andra av Sveriges katthem/kattföreningar. Väldigt många kontaktar KKS då de direkt fått nej via dessa alternativ, d v s avlivning eller kontakta KKS.
Hur vore det om fler katthem satsar på stödhem etc…
Vill inte vara negativ men jag bara undrar då jag pratar med aktiva om detta.
Mvh
Morgan/KKS

Morgan: Anledningen till att jag tipsar om er är för att jag inte vet som många andra föreningar eller katthem. När jag såg att Mettan hade kontaktat er på KKS, frågade jag om det fanns några katthem i närheten. Det var alltså bara ett tips….
Engla: Inte riktat över huvudtaget till dig, visst ska man tipsa för katters överlevnad.
#6 Ni är en mycket aktiv förening inom KKS och den modell ni arbetar med tycker jag verkar vara väldigt bra och effektiv. Just att ha många stödhem i ett stort nätverk. Ni gör ett fantastiskt jobb men kan naturligtvis inte räcka till för alla katter i nöd som finns i Södra Sverige.
Det vore bra att vi gör ett reportage här i Hittekatter om hur ni arbetar. Det kan säkert ge inspiration för andra Katthem. Många arbetar med stödhem redan nu har jag förstått. Men om jag uppfattat det rätt har ni utvecklat ideen vidare. Allt som hjälper hittekatterna i Sverige ska lyftas fram här på Hittekatter i Fokus!
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena: Det tycker jag var en bra idé. Alla borde få visa upp sig.
#10 Det är min grundtanke med Hittekatter i Fokus att alla föreningar, katthem och andra organisationer som arbetar för hemlösa katter och att höjja kattens status ska kunna visa upp sig här. Den som inte vill, har tid eller ork att själv skriva en artikel kan vi hjälpa.
//Lena
Hej!
Lisbeth i KKS har precis per telefon talat med husse som har kattfamiljen och enligt denne har mamman gått ut och sedan försvunnit och inte kommit tilllbaka. Kattungarna måste därmed stödmatas och Lisbeth bad han snarast gå iväg och köpa mjölkersättning (främst KMR) för att direkt börjar stödmata.
Nu vet vi ju inte om mamman kommer tillbaka igen eller om något har hänt henne. Att stödmata ungarna kommer dock att bli väldigt jobbigt för husse och ungarna behöver snarast komma till en amma eller någon som kan fortsätta stödmata ett tag tills de äter själva.
Kan du hjälpa till så tveka inte att snarast kontakta Lisbeth på 0455-221 19; 073-83 11 897.
Mvh
Morgan/KKS (som hoppas mamman snarast kommer tillbaka)
#12 Låter som ett tämligen akut fall! Milda makter varför är man inte miljardär så att man kunde köpa slottet i Norrköping som är till salu och ordna landets största verksamhet för katter. (Drömma kan man ju alltid).
//Lena
Morgan I uppsala bygger vi i Samvetet vår verksamhet på jourhem =stödhem.För ett par veckor sedan hade vi 130 katter och skulle väl egentligen ha runt 70. Samvetet har tagit emot många kattungar med eller utan mamma på senare tid.Privat har jag varit med och räddat katter som inte Samvetet ville ta in och även fast jag har maxiantalet katter hemma varav många skygga så tvekar jag inte om att ta in kattungar.Direkt utifrån utan att begära att de ska vara veterinärbesiktade och vaccinerade först.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Majvi: Jättebra att Samvetet satsar på jourhem (även i sammanhang kallat stödhem, akuthem, temporära hem, tillfälliga hem…) 
Mitt inlägg var inte inriktat mot specifik kattförening/kattverksamhet utan jag vet bara att jag i samtal med de som får in samtal om nya ärenden får in en hel del ärenden där anmälaren varit i kontakt med andra kattverksamheter där det varit direkt nej.
Fler verksamheter kanske ska starta en liknande sida som KKS "katter på kö-sida" (om verksamheten har Internetsida d v s). Genom denna sida får många KKS-katter en andra chans till överlevnad, vilket de annars inte skulle haft.
Mvh
Morgan/KKS
#14 Majvi ni gör också ett jättebra och viktigt jobb där på Samvetet. Kan du inte berätta lite mera om Samvetet? Kanske vill du vara med och skriva en artikel om er verksamhet?
//Lena