Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 847 ggr
Magda
0

jourhem, bra att veta?

ni som är jour/akut hem, vad hade ni velat veta innan ni blev det? vi har ju bestämt oss för att ta in en av hamnkatterna och håller på att fixa för fullt härhemma..

katten ska till att börja med bo i vårt minibadrum, vad behöver vi där?

kattlåda, matplats,

jag tänkte göra ett bo av pappkartonger så att han kan känna sig skyddad men ändå inte kan gömma sig helt för mig

tänkte även försöka "bygga till" toastolen och göra den till en bekväm plats för mig där jag kan sitta och amma sonen och bara vara med katten..

vad tycker ni?

martdat
0

låter bra ju, men ha klösbräda med så inte katten ger sig på möbler elr inredning, det är i oför sig ingen garanti att den använder klösbrädan när den inte är van så ha inte nån möbel framme som du skulle bli jätteledsen om den klöser på.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Du kan ju använda en transportbur som bo åt den istället för en kartong. Lätt att göra rent och ta med ut sen när missen får större yta. Nån vippa/leksak att försöka locka den till lek med (om den är intresserad förståss) Är det sen en rädd misse kan man använda vippan så småningom att nudda kissen med och göra vad vid beröring.

Kittekatten
0

Det beror lite på hur skygg katten är och vilken ålder, men jag tycker det låter som en bra början. Jag hoppas ni inte har badkar i badrummet, det är ingen höjdare när en skyggis hittar tryggheten därunder för det blir svårt att få dem vana vid hemmet och människor då.

Om det är en skygg katt, speciellt om det är en vuxen, så är det bra om öppningen till boet är något övertäckt med en filt eller handduk så katten kan känna sig mer dold. Det kan också bli så att katten första tiden gömmer sig mellan boet och väggen (eller någon annanstans där det går att komma bakom).

Bra om ni inte har lösa föremål på hyllor/tvättställ som kan skramla om de rasar i golvet, för är katten skygg kan den få panik och springa runt på de mest omöjliga sätt (klättra i duschdraperi t ex) och om den då välter ner massa flaskor o dyl så det låter massa får den ännu mer panik.

Låt den 'landa' några dygn (igen, om det är en skyggis) innan du börjar vänja den vid dig, och bara se till mat, vatten och låda (alla tre bör placeras så långt från varandra det går).

Alexej
0

Som kittekatten skriver, bort med allt som kan välter eller gå sönder. och inga chemikalier…

Det finns en bra artikel om [Att bli jourhem.](Du verkar vara en idiot och idioter behöver vi inte på Hittekatter. Kanske dags att göra nåt med ditt liv, en lämplig terapi kanske? Hoppas ditt nästa år blir bättre att det verkar vara nu! Hälsningar Alexandra)

Det går säkert bra:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magda
0

nu har jag läst allt jag kunde hitta på sidan om jourhem och skygga kisar (tack för tipset om jourhems artikeln Alexej)

om det blir som vi pratat lite om så kan det bli "Gamle Janne" som om jag fattat det rätt skulle vara en kille på runt 3 år som vid matandet varit klappbar iaf.. men det vet man ju inte om han tänker vara på länge när han väl kommit in…

anledningen till att jag tänkte kartong bo var att jag hade en liten ide om att bygga med dem så att kissen har lite valmöjlighet om han vill ligga i, eller på eller hur han vill göra.. + att vi har massa kartonger så det gör inget om han kissar ner eller river itu.. + att våra kisar väljer kartonger framför dyra inköpta bon så tänkte att det kanske var typiskt kattigt med kartong Flört

badrummet är verkligen pyttelitet, så där finns varken badkar eller dusch drapperi.heller inget att välta ner eller riva sönder, sen får vi ta ett rum i taget när vi kommer så långt..

Magda
0

tänkte även sätta maten på sagda kartong kreation för att få den lite längre från lådan…

kattassen
0

Jag tycker det låter som en god idé att köra med kartong. Katter brukar gilla kartonger, den lite "sunkiga" doften av wellpapp passar visst en hel del kissar;-)

Låter fräckt det där med "tillbygd" toastol också. Nyfiken på hur det blir… (Glöm inte vad den egentligen skall användas till bara.hehe…)Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Magda
0

#7 hehe vi har ett badrum till så denna toan behöver bara användas av mise Flört hur jag ska lyckas göra mysig sittplats av toan återstår att  se :) det kanske blir världens mys rum *s* Skrattande 

jag lovar att fixa kamera och fota när jag lyckats fixa lite Flört

brutt
0

Här har vi alltid använt oss av kartong med en mjuk filt i ,att ligga på.plus en stor frottehanduk eller filt över kartongen öppningen vänd lite åt sidan eller ibland bakåt så katten verkligen har möjlighet att känna att den kan dra sej undan till en säker reträttplats.Leksaker med lite flytande katnip på kan ju finnas på golvet utanför kartongen om andan faller på att undersöka dem tex nattetid.En låda med färdigköpt kattgräs är ju också bra att ha i rummet.

Mat på ett ställe vatten på ett annat och toalådan så långt från bådadera som möjligt.

Första tiden gäller det att katten får vara ifred och att man kollar att den börjar äta,dricka och sköta lådan om inte katten är så tam redan att den själv kommer för att bli klappad förstås.