Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1673 ggr
Hawknestgrove
0

Tips om hur man ger piller

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Bra länk, men det där med att sätta pastan på tassen, det går inte hem här hemma. Nä Pontus skakade tassen så vi hade pastan överallt. Här gäller det den hårda vägen, alltså krossa medicinen i lite vatten och ta fram sprutan..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Sicken liten luring……..Flört

catfoot
0

Det där med pasta på tassen..den måste min Virus ha läst, så han vet att det är medeciner..Han skakade av sig pastan så den var över hela huset å inget i Virus mage..Här funkar vanliga små piller bäst, i lite leverpastej å långt in i mun…Så brukar det åka ner…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Om det är nån, som vill ha papperstidningen, så har jag två ex kvar här hemma.

martdat
0

Baloo sätter jag bara ned och håller handen under hakan, gapa, säger jag, nä det vill han ju inte men han sitter snällt kvar tills jag pillat in tabletten, (delad) i sidan på munnen sen håller jag under hakan tills han svalt den, jättesnäll faktiskt måsste jag säga..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

four-x
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar hålla handen runt deras hals "bakifrån" utan att göra dem illa. Sen är det bara att pilla in tabletten och smeka katten under hakan tills katten sväljer den. Det fungerar alltid.. ..även på de mest arga katterna.

Sen finns det ju pillergivare som man sätter tabletten på.

ha en trevlig kväll

lillan

Hawknestgrove
0

Ja jag har n sån där pilergivare hemma, men mina små är så kuvade, så de gånger de ska ha piller, så öppnar de bara munnen och sväljer. Styvsonens gamla kisse, som får ppiller(hon är 15 år) hon är så dum, så dä r kan man linda in pillret i en bit skinka, så går hon på den niten. Varje vecka…..

four-x
0

Haha.. ..det är som med hundarna då. Först så kastar man åt dem en bit ost.. ..sen tabletten.. ..sen en ost och de fattar ingenting.

Vi hade en schäfertik som var så glupsk så man kunde bara skrynkla ihop små pappersbitar och honn bara svalde dem. Kul att ge henne godis.. ..som om hon hann känna smaken..

Och så en del katter som man ska avmaska och försöker att gömma det lilla pillret malt i lite kattmat eller i köttfärs..?! Neeeh då.. ..då äter de inte det.. Så visst är de olika..

ha det gott

lillan

Crisse
0

Jag brukat prova med en bit leverpastej och går inte det så doppar jag tabletten i lite matolja och stoppar in den i munnen på dom så har dom lättare att svälja.

evaolsson
0

Bra tips från apoteket ett knep jag har är att trycka pillret försiktigt  mot kattens mungipa mot tänderna då sväljer katten automatiskt pillret

Med risk att väcka anstöt denna är kul

HUR MAN GER SIN KATT ETT PILLER ;

1) Lyft upp katten i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sida om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll sedan pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.

2) Ta upp pillret från golvet och hämta katten bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen och upprepa proceduren från punkt 1.

3) Hämta tillbaka från sovrummet och släng det uppblötta pillret.

4) Ta fram ett nytt piller från aluminiumförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.

5) Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten från bokhyllans översta hylla. Ropa in maka/make från trädgården.

6) Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram-och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din maka/make att hålla huvudet samtidigt som du för in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.

7) Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.

8) Vira in katten i ett badlakan och be makan/maken att ligga uppe på katten så att dennes huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.

9) Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm o tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.

10) Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.

11) Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.

12) Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.

13) Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en eller två liter vatten för att skölja ner pillret.

14) Be din maka/make köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop din fingrar med tolv stygn och plockar ur resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.

15) Ring Blå Stjärnan och be dem hämta kattjäveln. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.

HUR MAN GER SIN HUND ETT PILLER ;

1) Vira en pillret i en skiva bacon. Klart!!

catfoot
0

#10..Hihi..den är bra,Skrattande..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Kurran
0

Jag får ibland för mig att jag kan det där om hur man ger katter piller. Det händer till och med att jag tar mig för med att ge andra råd om hur man gör.

I förrgår var det dags att ge mina älsklingar Drontal. Vi började med att göra en tabell med kolumner för namn, vikt och dos. Så en kolumn för att sätta ett kryss i för varje katt som fått sin medicin. Först vägde vi alla katterna på barnvåg och skrev upp vikterna. Sedan räknade vi ut hur mycket Drontal varje katt skulle ha och antecknade dem i tabellen. Tabletterna är avsedda för hund för det blir billigare så.

Ja, så var det dags att ge dem sina piller och ett par doser gjordes i ordning. Piller blandades med mat och katten åt med god aptit men vid närmare kontroll var det uppenbart att hon ätit upp maten men pillerbitarna var kvar. Så blev det den hårda vägen. Kattan morrade men hon rivs sällan. Ett kryss!

Katt nummer två gick också efter en del hårdhänta tag som kattan kvittade med att ge mig några revor på handen.Handen blev utsmyckad med ett blåmärke med utsträckning även i höjdled. Kryss nummer två.

En tredje katt fick sin dos i avskildhet och sonen rapporterade att hon åt. Men, men maten var borta, dock inte Drontalbitarna.

Katt nummer fyra lyckades sonen få vad som skulle ner. Kryss tre.

Så nummer fem. Min lilla sötnos som inte är året än. Hon bestämde sig kvickt att hon inte skulle ha Drontal. Med några raska tag hade jag ett blödande sår på handen, et trasigt fat låg på golvet rödfärgat av mitt blod. Vart katten tog vägen var oklart.

Det blev inte så många kryss. Får nog ringa veterinären och få recept på Stronghold när det blir vardag igen.

Kittekatten
0

Åh, jag är såå glad att den katt som ska ha tablett varje dag bara gapar och sväljer. Tur i oturen så har jag haft mycket pyssel med denna kisse ända sedan han var liten så han är härdad. Hittills har faktiskt alla hittekatter fått i sig avmaskning utan större problem också, även om man fått testa sig fram på en del vad som är så oemotståndligt gott att det är okej med krossad tablett i. :-)

Hawknestgrove
0

JA instämmer med #13. Lika snälla kissar här……HAHa, den är fin den där om katt t och piller…. HElt underbar

monsi
0

Hi hi! Ge katter tabletter uch vilka minnen det lockar fram.

Våran blinde gick inte att ge i maten, han vägra gå fram till skålen, resultat ingen av de andra ville äta heller.

Tog o katten öppnade munen tryckte ner pillret , katten svalde snält.

Den gick sedan fram till närmsta torra blad knaprade lite på det o spydde sedan upp tabletten.

Var hos vet o denne gav katten tablette o tyckte att jag var konstig som inte lyckades få i katten tabletter, den svalde ju så snält.

Två minuter senare spydde katten ner vet.

Tabletterna kom upp hela o fina blöta mums.Guld i mun

Provade pasta ha ha! Ni vill inte veta hur den såg ut när den kom upp igen urk!!

Fick sprutor gratis av vet, slapp betala för hjälpen o några väl valda ord på vägen ut  typ kom inte hit med katten igen hi hi!

Fick i honom tabletter så smånig om, upp blötta i mjölk direkt från kon ( dock kall)o ner sprutade i munen.

I bland förstår jag att vissa opererar bort klorna på katter.

Skulle aldrig göra det, men ibland bara ibland förstår jag dem framför alt efter att ha hjälpt grannen ge sin p piller.

Mina händer såg ut som rent kött trotts handskar o då ska vi inte tala om hur grannen såg ut.

Nu är hon sterilecerad o ges ev tabletter med mjölk o sprut metoden funkar bra o  utan blods spill.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad