Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1326 ggr
kattassen
0

Fångarnas katter till Djurens vänner!! .

Detta kändes väl lite trist att höra, det som kändes ännu mer osäkert var att man överväger att lämna till Djurens vänner. Sätila ligger väl nära Borås??? Då är det väl DV Borås som ligger närmast tillhands!! Huga huga.

GT artikel 4/12

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Pudel
0

Stackars katter, fruktansvärt! De kommer att bli dödade. Kan ingen kattförening hjälpa???

Hawknestgrove
0

märkligt… Man kan fråga sig varför det har blivit så mågna katter! De intagna får väl protestera mera då!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

brutt
0

SkrikandesFörfärligt om de stackarna ska tvingas till djurens ovänner de har inte med ägarens kriminalitet att göra och det är avskyvärt om de ska få ta dödsstraff av djurens ovänner för sin blotta existens.Hur kan en sån här avlivningsförening få utöva en sån makt som detydligen gör, avskyr dem.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alexej
0

Jag tog bort era kommentarer. Också fångarna är människor med kanske en familj och har all rätt att leva!

Alexandra/medarbetare

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Jag skickade ett mail till anstalten med information om Djurens Vänner.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

brutt
0

Det var bra gjort omdet var samma information  som i tråden du skapade.Hoppas djurens egentliga ägare också får ta del av det bara ,för något har de väl ändå att säga till om angående sina djur annars har de ju möjlighet till advokat. I allmännhet är folk lite dåligtinsatta i djurhemsvärlden och en del förväxlar Djurens vänner med Djurens Rätt vilket är en katasrof när det kommer till beslut om djurets "placering"

catfoot
0

Ja det jag tänkte med detta inlägg var att den mänskliga sidan skulle få insikt i hur katter skulle få det hos DV…Men fel av mig, igen   …………..

Blir faktiskt lite besviken på HIKF…Vi gör allt för att ta hand om katter, men vi får ändå inte ge respons å synpunkter om våra djur..Så fort jag skrivit nått för att bevisa att katten i många fall borde gå före oss människor, så blir jag raderad…En ledsen Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

Catfoot, varför borde katter går före människor?

Om du rekommendera att skicka fångarna till DV som gasa ihjäl katter låter det likadant för mig att skickar judar till KZ-läger.

Anstalten har framförallt ekobrottslingar som avtjänar sin straff där.

Raderingen gjorde jag mot kommentaren inte mot dig som person. Det hade jag gjort hos vem som helst.

Alexej
0

Mitt brev:Till anstaltsledningen och till förtroenderådet på Kriminalvårdsanstalten Smälteryd !

Angående artikel i GT, den 4.december 2008

Hej!

Jag läste artikeln i GT att ni vill skicka era katter till Djurens Vänner. Jag vill bara informera Er alla att det skulle vara samma som dödsdomen för dessa katter.

Varken DV Göteborg eller DV Borås är kända för sin kärlek till katter eller sin katthållning.

Ordförande av DV Göteborg gasar ihjäl de katter han får in. Mer kan ni läsa här på Göteborgs Katthjälpens hemsida: http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=411&Itemid=61

Ordförande av DV Borås förlorade tillståndet till katthemsversamhet efter att han slog ihjäl katter, nekade de veterinärvård och stal pengar.
Nu har han fått tillstånd igen men ifrågasatts av många kattvänner som inte litar på honom.

Katter är en utmärkt möjlighet för människor med problem att återskapa empati och ansvar för andra.
Jag kan bara rekommendera att behålla katterna med kravet att alla katter hos Er är kastrerade och vaccinerade och att det finns någon som har ansvaret för kattens välmående.

Med vänliga hälsningar
Alexandra Gerhardt

martdat
0

Bra skrivet, hoppas att d tar det till sig nu bara,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Bra! KAnske fler vill skriva och beveka?

JAg skriver gärna jag med, om jag får en mailadress!

brutt
0

11.Ja det skrev du bra!Hoppas som sagt att katternas ägare får läsa det också.

Atiz
0

Att katterna har flyttat in på anstalten betyder ju att de som är intagna inte är genomruttna männinskor. Håller med om att det vore bättre som Alexsej skrev i brevet att anstaltsledningen ska kastrera och vaccinera katterna för katter har en possitiv inverkan på männinskor, det vet vi ju alla.

Atiz
0

Brutt:

De som är intagna är inte katternas ägare. Man får inte ha husdjur med sig in på anstalterna.

Alexej
0

Adressen är:a.smalteryd@kvv.se

Anstalten är öppet, jag vet inget om de intagna får ha katter där.

brutt
0

16. Nej de kanske inte var deras ägare från början men de kan ju bli nu om de matar och tar hand om katterna.Undrar vem som då egentligen är deras ägare kan ju finnas en och annan bortsprungen katt däribland också.Att deinte sätter ut bilder på katterna så folk får se vilka de är innan något hemskt händer med dem.

Jag har heller inte en aning om det finns möjlighet att ha husdjur med sej på öppen anstalt men intressant att ta reda på.

catfoot
0

Alexej..För att katten är i många fall bättre än människán, jag föredrar katten framför många människor.

Att låta människan se vad katterna utsätts för hos DV är väl inte helt fel, vi människor kan faktiskt prata för oss, katten har inte en suck…Min syn på saken../Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Pudel
0

DV i Borås har inget tillstånd att ta hand om katter. Tillståndet gäller inte innan de har fått fram jourhem, och det har de inga än. Detta kan ni kolla genom att ringa till djurskyddsinspektören.

kattassen
0

Man får ju inte reda på vilken Djurens Vänner de tänker skicka katterna till utan det var min tanke att det måste röra sig om Borås eller Göteborg då Sätila geografiskt ligger de orterna närmast.

Hur ser det ut i Jönköping, den föreningen tycks vara bättre antar jag? Om de prompt inte kan behålla katterna där så kanske det vore bättre att tipsa om DV Jönköping istället.

Bra Alexej att du tagit kontakt med anstalten. Det borde väl bli ett svar hoppas man och då får vi kanske  lite mer bakomliggande information vad gälller katterna och vem som äger eller om de är hemlösa,  är utomhus och bara blir matade av personal och intagna. Smälteryd är en öppen anstalt där de intagna sysselsätts med arbete inom jordbruk och skogsvård bl.a. Det är säkert så att det finns en hel del katter där då miljön är lantlig och "gårdslik".  Se gärna länk här

Kuriosa:

Smälteryd är en anstalt klassad i den lägsta säkerhetsklassen F.  (Jämför med ex. Hall och Kumla som är A-klassade och där de riktigt tunga/farliga förbrytarna sitter)

Br om fler hör av sig dit och ser till att folk får upp ögonen på  DV.

Pudel
0

De tänker skicka katterna till Dv i Göteborg.

Man  ska nog inte rekommendera DV någon annanstans heller.

kattassen
0

#22 Aj då,  då är det ju kört inom kort för kissarna då ….. Gråter

Läste artikeln igen och de som var kvar kommer inte att få vara inne i husen…

Hawknestgrove
0

alexej, nåt fel med länken!

kattassen
0

#24 Prova denna:

a.smalteryd@kriminalvarden.se

(Alexej har glömt att länka in a. )

Alexej
0

ja, det är nakdel med FF. Man kan inte länka mer direkt utan måste först kopiera och sedan länka. Tack Kattassen:)

Atiz
0

Missförstå mej inte.. jag tycker inte heller att katterna ska till DV.

Eftersom jag är ganska insatt i hur kriminalvården fungerar så ville jag upplysa om att det inte är tillåtet att ha husdjur på anstalterna, oavsett vilken klassefisering det är. Så med andra ord är det "ingen" som äger dem. Därför vore det bra om anstaltsledningen blev informerad om TNR och alla fördelar med det för sådana katter som dom har. Katterna tas tydligen väl om hand idag, vad jag kan förstå.

Alexej
0

Pudel, DV Borås fick sitt tillstånd tillbaka. Fast de jobbar med jourhem och har inget eget katthem. Läs här!

kattassen
0

#17 Då är det ju ett fall för djurskyddsinspektören i kommunen då om ingen äger katterna.

Katterna springer nog runt där i den lantliga miljön och förökar sig, några kastrater kan jag inte tänka mig existrar där.

Hoppas de har tagit till sig av informationen som Alexej har skickat.

martdat
0

Har du fått nått svar Alexej?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Alexej
0

Nej, men jag skickade ett nytt mail:

hej,
jag skickade ett e-mail till er angående era katter men inte fått något svar.

Jag hoppas verkligen inte att ni skicka katterna till Djurens Vänner för där blir de bara avlivade. Jag kollade era hemsidor lite gran och det ser ju verkligen fint ut där.

Det bästa ni kan göra är att införa ett sk TNR-projekt för katterna. För det har visat sig att avsjutning inte hjälper i längden när det finns förvildade katter. Lagen säger att den som matar en katt är också ansvarig för den.

Så det bästa ni kan göra för er och katterna att ta er ansvar och låter katterna lever under kontrollerade former. TNR betyder Trap-Neuter-Return. Katterna blir infångade, kastrerade, vaccinerade och släpps tillbaka till sin vana omgivning med fortsatt kontroll och vård.

En okontrollerad kattkoloni kan bli hur stor som helst på kort tid, därför är kastreringen det viktigaste. Nuförtiden kan honor får ungar 3 gånger om året. Det finns många exempel på framgångsrika TNR-projekter, tex på amerikanska universiteter som hade stora problem med förvildade katter.

Ni kan läsa mer om det under Hittekatter.ifokus.se - Framgångsrika RNR-projekt.

Med vänliga hälsningar

Alexandra Gerhardt

Lena
0

#9 Även om vi värnar om hemlösa och utsatta katter på den här sajten måste vi liksom alla andra öppna forum följa spelreglerna för hur vi uttrycker oss. Jämför oss gärna med en tidning. Om du hade skickat en insändare med det innehållet hade den inte publicerats.

Om vi ska kunna driva Hittekatter iFokus måste vi följa de regler som gäller för öppna forum, iFokus regler är inte strängare än andra öppna sajter. Om vi tillät alla att skriva precis vad som helst skulle sajten inte bli så gamal, då hade den helt enkelt fått stänga ned. Och det vill vi väl ändå inte, varken du eller alla andra som är medlemmar här?

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Alexej, jag snodde ditt första mail och skickade det till dem jag med, mied mig som avsändre. Det var ju så enkelt och bra skrivet, så det kan ju fler skicka.

kattassen
0

Undrar vad som hände med katterna? Någon som fått respons på mailen?

Alexej
0

Nej, jag fick aldrig något svar:(