Djurskyddshearing på måndag!
Jordbruksministern ser över lagstiftningen för ett bättre djurskydd
"Sverige har en av världens starkaste djurskyddslagstiftningar. Det är en lagstiftning som har starkt stöd, både hos vanliga människor och hos jordbrukare. Dagens djurskyddslag har nu några år på nacken. Nya problem har uppmärksammats, inte minst inom sällskapsdjurens område. Ny forskning har också tillkommit som gör att en modernisering av lagen är aktuell. Jordbruksminister Eskil Erlandsson kommer därför att tillsätta en utredning som ska se över djurskyddslagstiftningen.
Det handlar inte om några stora genomgripande förändringar, utan snarare om hur man kan bibehålla ett gott djurskydd, men med regler som är mer flexibla och tar större hänsyn till djurets bästa.
- Jag är stolt över att vara jordbruksminister i ett land med en av världens starkaste djurskyddslagstiftningar. Jag vet att många svenskar verkligen värnar vårt starka skydd för djuren, men arbetet får inte avstanna. Jag vill nu tillsätta en utredning som ska ta reda på hur lagstiftningen kan bli smidigare och mer anpassad efter djuren samtidigt som det starka skyddet bibehålls, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.
Jordbruksministern bjuder nu in till en hearing för att höra hur djurskydds- och branschorganisationer ser på vad som borde ingå i direktiven till denna utredning.
- För mig är det otroligt viktigt att vi fortsätter att ha en bred samsyn kring djurskyddsfrågorna i Sverige. När nu utredningen ska tillsättas är det därför viktigt för mig att få in alla kloka synpunkter på vad utredaren borde se över, säger Eskil Erlandsson."
Det är 70-talet deltagare från närmare 40 berörda myndigheter och organisationer, bl a Göteborgs Katthjälpen, Djurskyddet, Djurens Rätt men också berörda industrin.
Hearingen kommer att hållas måndag den 15 december, kl. 13.30-16.30, Rosenbads Konferenscenter, Drottninggatan 1, Stockholm.
Det ska också avhandlas tidelag, dvs sex med djur som fortfarande är tillåten i Sverige!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nu får vi hoppas att denna hearing leder fram till kloka åtgärder och ändringar i nuvarande lagstiftning med fokus på att lagen är till för djuren.Bra att Djurens Rätt och Göteborgs katthjälp är med dehar sikte på djurens rättigheter.

Hoppas verkligen att detta leder fram till något konstruktivt…
Nu har nog Miranda åkt till Stockholm!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag skulle velat vara med.
Hoppas någon kan informera lite om vad soms sagts/tagits upp.

äh… det kommer inte bli mer än mycket prat och lite verkstad. :( men man får väl hoppas!
vad tusan har man o diskutera, det är ju bara att förbjuda f*nskapet!
tidelag, minkfarmning, burhöns och att grisar ska få vistas ute. Hur himlans svårt ska det vara? Fyy vad jag är trött på politiker!
Det är lixom inget snack om att det är djurplågeri, dom är bara giriga. Dom har bara sin lilla hearing för att se duktiga och lyssnande ut.
kan någon ge mig en liten smäll på käften så att jag slutar klaga? ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#5 Behövs väl inte för du har ju helt rätt.

kände mej ändå så onödigt negativ. detta är åtminstonde bättre än att de sitter och låtsas som det regnar.
Fick nu information från Miranda hur det gick!
Det var väldigt intressant att vara med något sånt stort och viktigt (för mig i alla fall :))! Jag fick träffa en del "bra" människor så som djurens rätts ordförande och Roger Pettersson som är verksamhetschef för Djurens Rätt, Jordbruksverkets chef, banveterinären som medverkade att avslöja verkligheten i Kalla Fakta omkring travsporten, fick äntligen träffa Chalini Persson från Djurens Jurister i real life, som jag jobbar mycket ihop med, plus en massa folk som egentligen har ingen som helst intresse i att djur ska ha det bra :-S så som Svenk Mjölk som villa att kossorna skulle vara inomhus året rund då det i så fall var lättare att jobba med dom och Svensk Fågel som anförde att djurskyddet inte ska bli för bra = kostsam då konsumenterna i så fall inte längre skulle köpa svenk kyckling…. : 0
Alla fick prata i fyra minuter, detta antecknades av Erlandssons Medarbetare. Inom några dagar får vi protokollet.
Sen ska det utgöras vilka ämnen som ska ingå i utredningen och ska det utses ett utredningskommitté som kommer att skriva ett betänkande som det heter.
När utredningen har överlämnat sitt betänkande till den ansvariga ministern skickas innehållet ut för synpunkter (remiss) till berörda myndigheter, intresseorganisationer och allmänheten. De får då möjlighet att yttra sig över utredningens slutsatser och förslag innan regeringen skriver själva propositionen.
Mirandas tal:
"Den svenska regeringen påstår med jämna mellanrum att Sverige har världens bästa djurskyddslag. Detta medan det enligt en studie från SLU finns upp till 100 000 hemlösa katter i vårt land. Katter som i praktiken står utan något som helst rättsligt skydd.
Uppskattningsvis tar Sveriges djurhem årligen emot 7000 hemlösa katter. Sammanlagt kostar katthemsverksamheten årligen cirka 22 miljoner varav 21 miljoner kommer från privatpersoner. Ingen av dessa djurhem drivs kommunalt eller statlig. Är det genom att åka snålskjuts på ideella krafter, och helt förlita sig på deras engagemang, som vårt djurskydd i världsklass ska säkerställas?
Jordbruksministern har vid flera tillfällen yttrat att polisen inte ska syssla med katter och att hemlösa katter ingår i djurskyddslagen och redan får tillräckligt med lagligt skydd. Så hur kan jag då säga att hemlösa katter är rättslösa?
Jo: I dag har tre lagar potential att säkerställa skyddet för katterna.
Djurskyddslagen och Djurskyddsförordningen reglerar främst relationen mellan djuret och djurhållaren. Katter som har kommit ur djurhållarens vård har inte längre någon som kan utöva tillsyn över de. Det innebär att djurskyddslagens portalparagraf (Djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande) inte skyddar dessa djur.
Djurskyddslagen ger även tillsynsmyndigheter en skyldighet att omhänderta ett djur som är utsatt för lidande genom att djuret t.ex. övergivits. De myndigheterna som hittills haft hand om djurskyddet ignorerar överlag fullständigt denna skyldighet och lägger gärna ansvaret för hemlösa katter över på t ex fastighetsägarna genom att klassa hemlösa katter som en sanitär olägenhet.
Lagen om tillsyn av hundar och katter föreskriver att djuren ska hållas med tillräcklig tillsyn. Eftersom hemlösa djur som sagt inte har någon som kan utöva denna tillsyn ges inget skydd här heller.
I tillsynslagen finns dock en paragraf som lyftes ur jaktlagstiftningen och som enligt förarbetena är tänkt att skydda beståndet av vilda djur men som idag används för att skjuta hemlösa katter. Tillsynslagen ger alltså de hemlösa katterna rätt till ett skott i pannan… den enda rätt dom har. Jag tror INTE det är förenligt med dagens allmänna rättsmedvetande att en katt som svikits av sin ägare och övergivits, ska skjutas ihjäl. Och vem kan avgöra om en katt övergivits eller oavsiktligt kommit bort?
Slutligen har vi hittegodslagen som ger polisen en skyldighet att omhänderta en hemlös katt, om den som hittat "godset" begär det. Detta är en skyldighet som polisen på de flesta håll i landet försöker prata sig ur. T ex genom att hävda att en hittekatt inte har ett ekonomiskt värde och därmed inte ingår i hittegodslagen. Rikspolisstyrelsen har själv påpekat att lagstiftningen är krånglig och att ärendena sköts på olika sätt på olika polismyndigheter.
Det är av yttersta vikt att ett praktiskt fungerande skydd för hemlösa katter och andra sällskapsdjur byggs in i lagstiftningen. Det måste bli tydligt vem som ansvarar för dessa djur. I dag bollas dessa ärenden fram och tillbaka när myndigheterna försöker hänvisa de ifrån sig. Något som kostar tid och pengar medan djuren inte får skyddet de har rätt till!
I dag uppfyller Sverige varken sin egen lagstiftning eller sina internationella skyldigheter vad gäller djurskyddet för hemlösa djur!
Sverige har för 20 år sen undertecknat Europarådets konvention om sällskapsdjur. Enligt denna konvention är länderna, när hemlösa djur utgör ett problem, skyldiga att vidta de lagstiftningsåtgärder som är nödvändiga för att minska deras antal utan att orsaka de onödig smärta, lidande och stress.
EU-parlamentet har i år dessutom uppmanat medlemsländerna att anta ett plan för omhändertagande av herrelösa djur med offentliga medel för att motarbeta förekomsten av hemlösa hundar och katter.
En utredning bör tillsättas för att konstatera, och på nationell nivå föra fram, de djurskyddsproblem som hemlösa katter utgör och som redan är känt i varenda svensk kommun.
Om djurskyddslagen ska leva upp till sitt namn måste hemlösa djur skyddas och få samma skydd och hjälp över hela landet!"

Jag ställer mig upp och applåderar Mirandas utmärkta tal. 

Fint tal! bravo bravo! :D *klapp klapp*