Hittekatter iFokus

Hittekatter

Läst 2592 ggr
lenarydstrom
0

Kattungen Verona allvarligt sjuk...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lilla kattungen Verona, född av hittekatten Blanka, blev idag akut dålig och vi fick lägga in henne på Blå Stjärnans Djursjukhus, Gbg.

Hon har ätit dåligt sista tiden och det verkar nästan som att hon slutat växa (det känns så iallafall). Idag kräktes hon upp det jag matade i henne och hon kunde inte behålla någon vätska. Hon blev snabbt uttorkad och vi åkte till Blå Stjärnan, där de la in henne på dropp.

Vi är så oroliga för henne. Hon är en av de två svarta kattungar Blanka födde och Verona var så pigg och lekfull och sprang och hioppade. Nu har hon svårt att äta och var jättesvag, när veterinären tittade på henne.

Mats och jag har dålig ekonomi, men vill ge den lilla tjejen en chans. Vi har ansökt om lån, men det var tveksamt om vi kan få lån. Jag vill så gärna hjälpa den lilla tjejen…

De ska göra ultraljud på hennes buk imorgon, så vi håller tummarna… (Priset blir C:a 7000 kr för en natts inläggning + dropp och ultraljudsundersökning:) Hittar de inget på ultraljudet vill vi gå vidare med andra undersökningar…

Jag har lagt ut tre auktioner på Insamlingsforumet under "Korta auktioner", så snälla, finns det någon som vill/kan hjälpa till, gå in och titta på auktionerna…

Vi är så oroliga för henne, så det blir nog ingen sömn inatt…

Har lagt med en av änglabilderna från auktionerna här, så ni kan se…

Hoppas att ängeln vakar över henne, den lilla söta, svarta tjejen… /En ledsen och mycket orolig Lena

mariia89
0

Vad ledsamt!!! jag håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra för den lilla!!

Maria

martdat
0

Alltid jobbigt när de är sjuka, Jag måsste säga att Blå stjärnan låter som den dyraste veterinär någonsin, nånstanns, VAD ska de ha 7000 för? vad kostar ultraljudet ? finns det ingen veterinärpraktik som har vetiga priser men ändå är bra i närheten? låter heltsjukt, i v-ö tog de knappt 5000 för 6 dagar o 5 nätter ink dropp provtagningar och diet, mediciner, att börga med ultraljud låter väldigt drastiskat, har aldrig hört om att man gör det direkt, man brukar väll ta prover och prova med mediciner mot magen först,,, borde väll vara störts risk att hon har nån infektion elr nått , det synns väll inte på ultraljud,,, jag hadde ringt en annan veterinär och rådgjort först, så ni inte blir lurade.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kusten
0

Mycket tråkigt och ledsamt att Verona är dålig. Blir ju jätteorolig nu.. stackars lilla.. Eftersom du och mats ännu inte visat på att ni velat samarbeta genom att bland annat lämna ut viktig information om mina saknade kissar hos er, till exempel om Verona som jag nu äntligen får veta något om.. tyvärr inga goda nyheter.. så har jag svårt att hjälpa till på det sätt jag önskar och gärna hade velat. Som huvudansvarig är det dessutom både en skyldighet och rättighet. Du har vetat om att ett enda pm hade räckt. Kommer denna vecka hämta min hundbur hos er som var nyinköpt och ska sälja den till förmån för några akuta katter.

Hoppas det ska bli en slant över till stackars Verona där. Har fyra katter som ska till veterinären imorgon + eventuellt ett par nästa vecka och det kommer gå på litegrann, men hjälper som sagt gärna till i den mån jag "kan". Har absolut inte råd men brinner för katterna och Blanka är ju infångad av mig, med Verona i sin då runda mage. Synd om samarbetet på grund av en annan sak också: Jag hade haft Verona försäkrad och ni hade också sluppit att tänka på veterinärkostnader. Vet hur dyrt det blir med veterinärvård, särskilt på Blå Stjärnan.. hade två kattungar inlagda där i somras som var inne på sin försäkringskarens och det blev en dyr historia. Betalar av 1500 i månaden på det.. så ibland har man också otur.. Skönt ändå att veta att kära Verona får god omsorg och vård nu. Puttar upp tråden och hoppas ni får ihop summan. Kanske kan jag få ihop ännu en liten peng till Verona på några vinterkort med katter också.

annebeate
0

Tänker på lilla Verona och att det skall gå väl för henne.

Alexej
0

Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lenarydstrom
0

De ringde från djursjukhuset och berättade att Verona har en förstorad lever. Allt såg bra ut i buken, så där fanns inga problem.

De ska ta leverprover och se om det är en infektion. I så fall kan de behandla henne med antibiotika…

Verona ligger nu på intensiven för att kunna få den bästa vård hon kan få. Vi håller tummarna för den lilla tjejen, så hårt vi kn…

De har inte kunnat ta blodprover pga att hon är så uttorkad. Att vi åkte till Blå Stjärnan beror på att Verona var så dålig att vi måste in absolut fortast möjligast och då är Blå Stjärnan det djursjukhus som ligger närmast och har sin akut öppen…

- Tack alla som tänker på Verona…

lenarydstrom
0

Jag tänker inte föra den här typen av diskussion på en öppen sida på nätet. Vill du prata med mig, har du min mailadress och mitt telefonnummer. Jag hoppas du respekterar detta. /Lena

Sidentass
0

Håller alla tummar jag har för missen..man blir ju helt utom sig av oro när något drabbar våra små liv…ska titta in på auktionerna sen också…det gör ju det hela inte lättare när det är så dyrt med veterinärvård..

tänker på er…

lenarydstrom
0

Tack Alexej & Sidentass…

Kusten: All hjälp är mycket välkommen - det vet du. Du ska också veta att vi gör allt som står i vår makt för att hjälpa den lilla tjejen.

Har just fått veta av veterinären på intensiven att Veronas läge är stabilt, men hon är mycket trött och medtagen. De ska ta leverprover ikväll, så vi får veta imorgon om det rör sig om en infektion i levern…

Skriver så fort jag fått ny information om den lilla tjejen. /Lena

lenarydstrom
0

Tack också till Maria89, martdat och annebeate…

Är så orolig att hjärnan tydligen inte fungerar riktigt som den ska…

mariia89
0

Usch.. lilla kissen.. hoppas verkligen att det går vägen detta och att hon blir bra…Vore ju bara för sorgligt annars…

Maria

mariia89
0

Usch.. lilla kissen.. hoppas verkligen att det går vägen detta och att hon blir bra…Vore ju bara för sorgligt annars…

Maria

Hawknestgrove
0

Jahoppas så för den lilla tjene!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

catfoot
0

Håller alla tummar å tassar som finns hos Catfoot för den lilla kissen…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

martdat
0

Vad innebär det med förstorad lever? är det något medfött elr,? Skönt att läget är stabilt i allafall,

tuska
0

#15   Har man tur så är det en infektionsbild. som kan botas

Att det blir leverförändringar om en katt inte fått tillräckligt med mat och vätska vet jag,  men vet inte om den blir förstorad då eller skrumpnar.

Någon annan som vet ?   Fettlever har väl oxå med att inte kosten varit den bästa eller tar jag fel ?

lenarydstrom
0

Verona har haft tillgång till bra mat hela tiden. Hills eller Royals torrfoder för kattungar (torrt + med vatten)och mjukmat, Det har varit svårt att helt ha koll på vad hon ätit, eftersom vi inte är hos kattungarna hela dagarna och de är ju avvanda sedan en tid…men jag vet ju att hon har ätit.

Verkar som hon fått sämre aptit senaste dagarna bara.

Vi får se vad proverna utvisar…

tuska
0

#17   jag visste inte om det va en svulten hittekatt, som ätit va den kommit åt. Då är det inte att den varit utan mat förlänge

En av mina kattungar jag sålt började att vilktminska vid ett års ålder levervärdena va allt för höga i ett års tid.  Sen blev det  helt normalt. ingen visste va det berodde påObestämd

Familjen som katten bodde hos misstänkte att han ätit en del av en talgboll till fåglarna, så han hadde fått för höga levervärden. Det va va de trodde.

Kat08ja
0

Stackars liten hoppas att det går bra…

lenarydstrom
0

Har försökt komma in på hittekattsidan och skriva ända sedan tidigt i eftermiddags, men det har bara hängt sig…

Vi har varit och hälsat på Verona på sjukhuset. Hon är mycket svag och hade alldeles för låg temp i morse. När vi kom hade de fått upp tempen till cirka 38 (där den bör ligga), genom att hon fått ligga på värmedyna. En sköterska hade fått i henne pyttelite mat…

Hon ligger på intensivvårdavdelningen med ständigt dropp. Hennes blodvärden är dåliga och hon kommer att få en blodtransfusion.

Vi har inte fått svar på leverbiopsin ännu, så vi vet inte om det är en infektion i levern…

När vi hälsade på henne, en ytterst kort liten stund för att inte fresta på för mycket, tittade hon och rörde på huvudet och tassarna och pep lite.

Vi tänker ständigt på henne… /lena

annebeate
0

Tänker också på lilla Verona och att det skall lyckas att rädda henne.

lenarydstrom
0

Tack alla snälla som skriver här och stöttar och tänker på lilla Verona…

Det betyder mycket att få stöd, när man är orolig och ledsen.

Stora kramar till er alla… /lena

Kusten
0

Krya på dig Verona.. lilla fina flickan.. puttar upp

emjon
0

Här håller vi både tummar och tassar för att lilla Verona klarar sig och att det vänder.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

lenarydstrom
0

Tack annebeate, Kusten och emjon…

Veterinären hörde av sig från Blå Stjärnans djursjukhus och berättade att läget är lite stabilare för Verona. Hon har fått en blodtransfusion och de har kunnat mata henne med små portioner med mat.

De jobbar på att få upp hennes kaliumvärde i blodet, eftersom det är för lågt.

Hon har varit stabil hela dagen och fantastiskt att hon kunnat äta…

Vi har sagt till veterinären att de ska göra allt de kan för Verona oavsett kostnad. Vi älskar lilla Verona så… /Lena

annebeate
0

Så glädjande att läget stabiliserats för lilla Verona som jag förstår är en mycket älskad liten kattflicka. Det måste vara så att ängeln vakar över henne.

lenarydstrom
0

Ja, vi älskar henne så mycket…

lenarydstrom
0

Kan berätta att läget är fortsatt stabilt för Verona. Hon har fortfarande för låg kaliumhalt i blodet och de jobbar på att få upp den…

Hon matas med små portioner mat och äter. Veterinären tror inte hon hade överlevt utan blodtransfusionen hon fick.

Vi sänder kärleksfulla tankar till Verona, fyllda med livskraft.

Vi riktar också vära kärleksfulla tankar till den katt som kom in och lämnade blod till Verona och dess husse/matte, som lät katten göra detta.. /Lena

annebeate
0

Jag har tänkt mycket på lilla Verona under dagen och undrat hur hon har det. Skönt att  läget  är stabilt och att hon äter. Det är underbart att hon fått hjälp av en annan liten kisse.

lenarydstrom
0

Ja, visst är det helt fantastiskt! De hade inte blod i blodbanken, så de ringde in en katt som var blodgivare….

Vi är så tacksamma…

Ankie
0

så bra jag hoppas nu att det ordnar sig för Verona

Kattis999
0

tänker på er…

lenarydstrom
0

Jag är ledsen över att behöva berätta att Verona avled för en stund sedan. Hon somnade in, efter att först ha blivit medvetslös…

Sorgen och saknaden är så stor…

Vår älskade Verona - vi kommer alltid att älska dig…

/Lena, Mats och katterna

linjon
0

Men herregud så ledsamt…..Gråterjag lider verkligen med er…….fy så trist…..ta vara på er …sänder här en JÄTTE stor tröstkram till er

kram kram från Linda med katter

martdat
0

Tråkigt att höra ,,,,  vila i frid lilla tjejan,, Gråter

Kat08ja
0

Ååh så tråkigt Gråter sänder massor av tröstekramar till er…

essut50
0

Tröstkramar till er. Nu har Verona kommit till Regnbågslandet där hon har det bra..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

annebeate
0

Lilla Verona finns nu i det vackra Regnbågslandet där hon utan smärta springer omkring med många andra älskade och saknade kissar på de vackraste av alla ängar.

Sänder många tröstekramar till er som av kärlek kämpade så för er lilla kattflicka.

Ankie
0

Men fy så tragiskt, så tragiskt

lilla gumman!!! Gråter

kattassen
0

Usch vad ledsamt, ni som hoppades så att det skulle vända, och det verkade ju positivt mot slutet men…ack!Gråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

mariia89
0

Usch vad ledsamt! Lilla gumman.. nu slipper hon lida mera iaf.. ;(

Maria

lenarydstrom
0

Tack alla snälla för tröstande ord och kramar… /Lena

Kusten
0

Vila nu lilla vän

vila och vandra din iväg

dit tassar är fulla av spring

där varje dag är glädjen

och sorgerna är okända

Så vila nu lilla Verona

vila och vakna sen upp

till solen som värmer din päls

till vännerna fulla av spring

De väntar på dig..

med öppna famnar

Där vid de gröna kullarna

alldeles vid regnbågen

bor du i våra hjärtan

Gråter Väldigt tråkigt och sorgligt.. hemskt ledsen.. kram

anebit
0

Gråter   så sorgligt…………..   kram

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

emjon
0

Gråter med er så oerhört ledsamtGråter

Sov i ro lilla Verona.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

gulliver
0

Gråter Så sorgligt, liten Verona.

Diagnos?

Hawknestgrove
0

Sörejr med lla här. Ha det gott på de gröna ängarna, lilla VErona!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

lenarydstrom
0

Vi hämtar lilla Vreonas kropp på Blå Stjärnan imorgon och tar henne till kremering själva. Vill gärna följa henne på vägen… /Lena

annebeate
0

Lena och Mats, i allt ni gör för lilla Verona visar ni er kärlek till henne.

lenarydstrom
0

Tack alla, för att ni följt med oss på Veronas väg…                     

Det gör vägen lite lättare att vandra.

Tack annebeate för dina ord - de värmer i våra ledsna hjärtan… /Lena

wolfie
0

Jag beklagar eran sorg..finner inga ord..kram