Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: huskatten
Läst 2789 ggr
[Norum]
0

Vill vara på bänken

Smyger in en liten stund för jag har en fråga.
Vi har 4 goa katter här hemma (varav 1 är en hittekatt) men på nätterna envisas 1 av dom med att hoppa upp på köksbänken! Så fort jag sätter ner fötterna på golvet så hör jag dunsen när hon hoppar ner från denna bänk. Kan man göra nåt så att hon/dom inte vill ligga där? Jag har provat med att ställa fullt med saker där men det hjälper inte.
Finns det nåt dom absolut inte gillar som jag kan spraya med eller krydda med?

tuska
0

Testa att torka bänken med ättika, ett fruktfat med citrusfrukter på bänken kanske gör att de inte gillar att vara där.

kattassen
0

Varför kan inte katten få vara på köksbänken under natten?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[Norum]
0

Ska testa med ättikan… :-) Hoppas att det hälper.

*2 Hon är på köksbänken där jag har massor med glasssaker bland annat. Sen är den lille gansgstern på andra bänkar, byråer och jag vet inte allt… Dom är snart överallt! Det är nåt rackartyg dom har börjat med nu.

tuska
0

# 3  Det är nog något man får räkna med när man har katter.  Mina är överallt.

På bänkar byråer bokhyllor har jag kattbäddar,de vill hålla till på lite högre höjder.  Katter är ju inte som hundar så dom finner sej i att bara hålla till på golvet.

[Norum]
0

Har aldrig haft katter som har klättrat så här… Och jag vill inte ha dom där heller. På nåt sätt måste jag ju kunna läa dom att inte vara där dom inte ska vara..

emjon
0

Blir lite förvånad över din inställning och du menar alltså att katten skall hålla sig på golvet hela tiden.

Vi vill att våra katter skall trivas och då försöker jag också ge dem alla förutsättningar till det med kattbäddar högt och lågt samt många olika klätterträd. Visst katter är väldigt olika och en del håller sig mera på låg nivå medan andra vill ligga så högt upp som det bara går.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Imasy
0

Åh, jag skulle gärna vilja veta vart TS har hittat sina snälla katter någonstans ;D

mina är ju för fansken mer vilda än tama och använder gardinerna som lian och diskbänken som landningsbana ;)

En sak som jag kom att tänka på, har du möjlighet att hälla lite vatten över diskbänken? Då blir det ju blött och läskigt att vara där, så får du sluta blaska ner när katten lärt sig.

Har katterna något klätterträd eller liknande de kan få utlopp för klättrandet? Tycker att mina slutade klättra på diverse grejor sedan de fick sina träd.

[Norum]
0

*6 Min inställning? För att jag inte vill ha dom på bord och bänkar? Min inställning är att de springer ut och in som dom själva vill, det har bäddar, vår säng, stolar, katthus, klösbrädor och gud vet vad. Sen vill jag gärna ha mina hyllor med foton, prydndadsaker och sånt ifred. Jag har aldrig sagt att dom ska vara på golvet, dom har hela huset till sitt förfogande. Utom kanske 3 hyllor och bänkar. Tror inte att jag hård mot mina katter för det..

*7 Dom är jättegoa mina katter! :-) Har provat med vatten men det funkar inte.. Peppar och citron kunde dom inte bry sig mindre om.. Har jag tur så är det nån slags period som dom har, när dom märker att det inte finns nåt att busa eller gosa med där kanske dom slutar?

Imasy
0

Folie har jag hört ska funka att lägga ut på ställen där katten kissar fel. Kanske kan det fungera på nänken om det prasslar lite läskigt under tassarna?

En annan fel-kissnings grej jag läste om på ett annat forum, där var det ej tjej som testat alla klassiska grejor man gör, men misslyckades fatalt. Så hon började torka golvet med Listerine där katten brukade kissa. Listerinet luktar väl skuns i kattnos, och den katten slutade pinka.

sagan
0

En katt är en ögontjänare, du kan få din katt att inte vara på bänkar o dyl när du är där. Men så fort du vänt ryggen till så dansar dem på borden. Vilket jag tror att även de allra mest väluppfostrade katter gör.. Mina går ej på bänkar o dyl när jag är i närheten. Vad dem gör när jag inte är där vill jag nog inte veta Flört.. Jag har tagit ner dem var gång dem gått på bordet, diskbänken. Vart väl över 2000 lyft /år kanskeCool i några år.. Tror dock inte du kan "lära" dem att inte vara där du inte vill..

Alexej
0

Nej, en katt gör som den vill. Mina vet att det finns ställe där de inte ska vara men bryr sig knappast. De hoppar lydigt ner när jag kommer men bakom min rygg gör de som de vill.

Har man katt måste man nog för eller senare inser det och anpassa huset efter det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut50
0

Mina katter får vara nästan överallt förutom på diskbänken. Pontus har inte hoppat upp än på diskbänken fast han har varit här ett år, men Milou har varit där flera ggr. Hon vet att hon inte får vara där så när vi kommer in i köket så hoppar hon ner på en gång.Skrattande

Jag tror inte att man kan lära dom att man inte får vara på vissa ställen. Säger som Saga att katter är ögontjänare.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Imasy
0

Ha! Mina bryr sig inte ens om att vara ögontjänare! Den enda regeln jag har, är att inga katter eller leksaker på bordet när man ska äta.

Har tröttnat på att plocka katthår ur munnen och utvälta glas i knät.

Så att vara på bordet när det står något ätbart där är absolut big no no!

Men tror ni de bryr sig? >_<

[Norum]
0

Jodå, jag vet att man inte kan lära dom på så sätt. Men man kan kanske dämpa det lite? Ska testa det där med folien.. -)

Marga
0

Jag vet inte om det här är ett alldeles galet förslag, men kan du inte stänga köksdörren de tider du inte kan ha uppsikt över katterna? Det gör jag.

Nu kan du ju bo trångt eller ha öppen planlösning och då är det ju svårare…. Mina katter har inte matskålar och vatten i köket så dom behöver inte vara där. Jag förstår dig Skruttis, jag tycker inte heller det är så kul med katter där jag ska laga mat och äta och där det står glas och annat. Dessutom är det svårt att alltid ha koll på vassa knivar och annat som är direkt olämpligt för katter i kök.

Mina katter vet mycket väl att dom inte får vara på köksbänken och det bryr dom sig ju mycket om… hm…

[Norum]
0

*15 Kan inte stänga dörren, det hade ju varit enkelt annars. Glad

Dom vet SÅ väl att dom inte ska vara där, det räcker med att jag sätter foten på golvet i sovrummet så hör jag minst en duns när dom hoppar ner.
Ska testa folie och lite ättika i natt så får jag se/höra i morgonbitti.. :-)

Sidentass
0

Har du provat att lägga ut apelsinskal där du inte vill att katterna ska vistas..sägs också att det kan vara lönande att torka med ättikssprit på sådana platser också, men det rådet har du redan fått ser jag..

Vår äldsta katt som är 15 år har det senaste halvåret tagit just diskbänken som sitt revir..varje gång nån av oss kommer ner till köket går hon där fram o tillbaka, vill ha mat och uppmärksamhet..:-) Lustigt det där..vilka platser dom väljer:-)

Hawknestgrove
0

Det där med Listerine  lät ju väldigt bra. Se har du som sagt ättika och Som decinficerande grej undermdlet Dettol(Siden, hur funkar det?) Det luktar dessutom väldigt fräscht och rent och du kan ju använda det på ställen, där du ska handha mat. HAr du svårt att hitta Dettol, så kan jag köpa åt dig, flaskorna kostar 28 kr styck, plus portot. Du får söka dem i Halalbutiker.

MEn som sagts här ovan, katter hatar lukten av citrus. Så du kan du även testa med citronolja, sån som är till matlagning. Dettolen kan du späda ut i en sån där sprayflaska och tvätta bänken med.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Simson
0

Mina katter var aldrig på köksbänkarna förut. Det var så skönt att slippa vara orolig för spisen. Efter att syster satt upp dem på bänken började de springa där jämt. Lite svårt att få dem att det halt plötsligt är förbjudet igen. Nu är tom gamle Atos uppe på spisen och knallar emellanåt. Nu är det aldrig lugnt under middagarna. Alltid hjärtat i halsgropen. Har ingen dörr till köket.

Syster blev ursur på mig när jag sade att jag inte ville hon skulle lära dem att gå på bänkarna. Hon tyckte det inte gjorde något för det lär de sig ändå. Det håller jag inte med om. Man kan inte sakna något man inte vet om anser jag.

Så jag förstår att det vore trevligare utan katter på bänkarna. Risk är väl att de andra tar efter som mina gjort?

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

anebit
0

Ha ha ha     Jag har gett upp för länge sedan!      Skrattande

När vi köpte Rasmus för 15 år sedan så hade jag ner honom från diskbänk och bord första tiden för jag hade den inställningen att "katter skall inte vara där"  men jag upptäckte att han inte brydde sig så jag gav upp.

Pysen har jag inte ens brytt mig om, för han får jag träta på om helt andra saker  (klåfingrige herrn)

Måste alltid tänka på att aldrig ha vassa knivar, saxar, glas ,koppar m.m. framme där han kan komma åt.

Vattenkastuller på heta spisplattor.

Nu går aldrig Rasmus upp nånstans annat än i sängen och Pysen, Han ligger bredvid tallrikarna på bordet när vi äter    Förvånad     Kyss

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[sofia-85]
0

Jag har lärt mig i alla fall av mina katter att när de hoppar upp på bänken så vill de ha något. Oftast är det vatten kranen :) Mina gör som de vill det e ju så med katter. Men matbordet har ja lärt dom att hålla sig borta från :)

anebit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste tillägga att när vi har främmande så håller sig Pysen i skinnet och är på golvet eller ligger på sin bricka på en köpmannsdisk  i köket. Precis som om han vet att då är man inte på bordet.     Skrattande

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[Norum]
0

*17 och 18

Ska testa det med apelsin och citron.. Kan ju prova allt i varje fall 1 gång.. :-)

Tack för alla tips! Vore ju lättare om jag hade hund… men mindre kul! Glad