Om kattens öronhygien
Denna fråga kanske inte hör hemma här, men ni verkar veta massor om katter, så jag försöker. Min nya katt är vit i ansiktet och ibland har han lite gulbrun missfärgning nedanför öronen. Är detta normalt för katter? Han har enligt uppgift behandlats för öronskabb och han är lite rädd om öronen, så jag undrar om det kan vara skabben som kommit tillbaka. Enligt veterinärundersökning för tre veckor sedan såg öronen bra ut, men det var ju då det.
Den katt bodde med mig förut var brun, så det syntes ju inga eventuella missfärgningar. Men det kanske är normalt?

Jag har aldrig haft en vit katt så jag kan inte svara på missfärgning, men hur ser det ut inuti örat? Du ser ju om skabben är tillbaka (eller om något annat är fel), det brukar se ut som kaffesump ungefär (vanligt vax har blekare färg och ser lite fet eller blöt ut).
Jag tror att din katt har en infektion i öronen efter det han har haft skabb, inte ovanligt. Det ska inte vätska ur ett friskt öra. Att han är rädd om öronen är även det ett bevis att katten har obehag.
tala med din behandlande veterinär, katten behöver med stor sannolikhet en behanling, för infektion.
Tycker också det låter som en infektion i inneörat.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Tack för svar! Han är svart inne i öronen (hudfärgen, alltså) och rädd om sina öron, så det är svårt att se … jag har ju bara känt honom i 3 veckor, och han blir väldigt stressad om jag försöker hålla fast honom eller bråka med hans öron. Då ska jag prata med "min" veterinär och se om jag kan få något medel.

Efter att mina katter haft öronskabb fick jag behandla de med Canaural, örondroppar, för de hade mera som behövde komma ut( döda skabb mm) detta trots att de var fria från öronskabben. Efter en veckas behandling och rengöring av öronen varannandag/vartredjedag så är de idag fina i öronen. Canaural finns bara att få hos veterinären. Kanske ska du göra ett besök dit. Lycka till…

När Morris kom till oss så hade han väldigt mycket skabb i öronen som han antagligen hade haft väldigt väldigt länge, Vi behandlade mot detta men det kom tillbaka och vi behandlade igen när vi var där andra gången tittade vetrinären i hörselgången och den ena var väldigt inflamerad så att det var som ett litet hål på trumhinnan och en propp i örat som dom fick suga ut under operatoion. så han fick då behandlas mot en infektion som hade gått väldigt långt, inte konstigt han var sur, han måste ju haft jätte ont. Nu är Morris helt frisk från sina öronproblem, och jag tror att om en katt har haft öronskabb för det också ofta med sig en öroninfektion, så det är nog en god ide att uppsöka vetrinären igen!
Maria