Skänk alla hemlösa katter en tanke..
Hej alla! Jag kopierade vad en människa på ett kattforum (katter.nu) skrivit. Det är verkligen så sant och så vacker skrivet:
Ja nu är snart sommaren helt över. Hösten och kylan är snart på ingång. Och denna kyla är ju riktigt vidrig, det tycker även vi människor. Hur känner då alla hemlösa katter där ute? Jag vill att ni skänker alla hemlösingar en tanke. Det gör ont i hjärtat när jag tänker på hur dom kommer lida, av kyla och hunger. Många hemlösa katter som idag lever kommer inte överleva denna vintern. Av kyla och hunger kommer dom dö. Och då mycket plågsamt. Blir illamående när jag tänker på det. Vi sitter i våra stugor och hem, varma och glada medans våra fyrbenta vänner går ute och verkligen lider. Det är rent sagt för jävligt. ¤Gråter¤
Jag älskar katter som så många gör och tycker att katten är människans bästa vän. Människan sviker, ljuger och trycker ner. Men inte katten, nej där har du en trogen vän. En som alltid finns där vid din sida. Mina katter skänker mej glädje varje dag och en uppskattning som är obetalbar.
Vad vill jag säga med detta undrar ni? Jag vill be er där ute att bara skänka en tanke till alla hemlösa katter. Tänk på dom. Ledsna, uthungrade, plågade. Och kanske kanske skänka en liten slant till någon av alla dessa katthem som finns i Sverige. Katthemmen behöver verkligen våran hjälp. Och det behövs även stödhem. Men än någonsin. Snälla kattvänner, hjälp till lite. Om vi alla gör något så kan vi faktiskt förändra för många hemlösa katter. Tänk om alla katter hade ett kärleksfullt hem att gå till? Det vore verkligen underbart, eller hur. Tänk om alla människor kunde förstå hur underbar en katt kan vara? Vilken vän man får i hela kattens liv. En sann och trogen vän. Det anser jag katten är. Och jag har haft katter så länge jag kan minnas.
Och sedan vill jag tacka alla kathem där ute som gör ett sånt otroligt bra jobb. Och även till privatpersoner som hjälper hemlösa katter. Ni är helt otroliga människor och ni har all min respekt för det ni gör. Ni är helt underbara människor. Så tack.
Hoppas ni orkat läsa igenom mitt lååånga inlägg. Det uppskattar jag i så fall. Och ännu en gång, skänk en tanke åt alla hemlösa katter där ute. Lider med er.
Det var många tänkvärda ord i den texten! Föll särskilt för detta citat: "Tänk om alla människor kunde förstå hur underbar en katt kan vara!" Det är just där skon klämmer tror jag att folk inte fattat just detta och därför beteer sig som de gör mot katter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det var många tänkvärda ord i den texten! Föll särskilt för detta citat: "Tänk om alla människor kunde förstå hur underbar en katt kan vara!" Det är just där skon klämmer tror jag att folk inte fattat just detta och därför beteer sig som de gör mot katter.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Håller med dej Lena. Det önskar jag med. Att alla kunde förstår hur underbara varelser katter är egentligen.

Dessa två dikter tycker jag är så himla fina. Blir alldeles tårögd.
Dessa har en annan skrivit på samma forum men jag kopierade texterna och lägger dom här.
Jag har inte valt att bli född till en katt,
Jag har inte valt att bli lämnad i natt,
I natt, då Du åkte iväg, lämnat mig,
Jag satt här tills kvällen och väntat på dig!
Jag satt även nästa morgon och dagen,
Jag kände hur hungern plågade magen,
Jag frös då regnet bara öste ner och
undrade varför jag ej kom in mer
i stugan som jag bodde i förut,
i värmen hos Dig att leka "titt-ut"…
Vi hade så roligt, jag älskade Dig,
Jag trodde att också Du älskade mig!
Du sa´jag var fin, Du sa jag var snäll,
men säg! Var håller DU hus ikväll?
Det är kallt, jag är hungrig, jag vill in till Dig!
Ta mig i knät, säg att Du vill ha MIG
i ditt hem i staden, jag väntar på Dig…
Jag väntar och hoppas Du kommer igen
innan jag dör…
Jag behöver ett hem!
ÖVERGIVEN
som en prinsessa
stolt
med höjt huvud
poserar du i största misär
ett hårt liv som var en dans på rosor
har lämnat sår i de mjuka tassarna
tovor i pälsen ögonen är så sorgsna
öronen visar att du är rädd
som en nattens prinsessa
ensam i regnet
poserar du
med höjt huvud
kanske kan någon se dig bättre då?
kanske vill någon ha
en ensam prinsessa övergiven efter tumlande kattungeår
i smutsig päls
men med stolthet och styrka i behåll

Mycket vackra dikter. Gråter ju nu…
Jag önskar att alla kunde visa respekt och kärlek för vårat allra käraste husdjur katten.
Även jag älskar mina katter och kan inte ens föreställa mej ett liv utan mina trogna älskade katter.
Håller med er alla.
Fattar inte heller varför det finns elaka människor :(:(
Katter är ju såå underbara djur!

Så otroligt bra och fint skrivet i tanke på alla de hemlösa stackars missarna..det är så viktigt att man påminner om att dom verkligen finns,,precis som du gjort med den här texten…
Kram
Sidentass

Tack till er alla som skrivit i min tråd. Idag har det regnat mycket där jag bor och jag har inte gjort annat än att tänka på alla hemlösa katter som säkerligen lider där ute. Och ändå har inte den riktiga kylan kommit än. Usch gråter. 
#9 Läste just att det varit regnkaos i Göteborg. De har katasrofberedskap där nu. I Alvhem 3;5 mil norr om Göteborg där jag bor är vädret under kontroll - i alla fall än så länge. Hittekatter i Göteborg lär med andra ord ha det extra bistert just nu….
//Lena
Även här har det och fortsätter regna. Det gör ont i hjärtat när jag tänker på alla katter utan hem..

Vem bryr sig om,
en hemlös katt
när det är kallt
och det är natt
Vem säger, kom
i stugan in
att värma dig vid
vår kamin
Vem bryr sig om
en liten katt
"Barbro"
Jenna

åå… så vackra och hemska dikter.. börjar nästan gråta. Speciellt den där "jag har inte valt att bli född till katt" vem e de som har skrivit den?
det är hemskt hur vi männsikor behandlar dom djur som ändå har gett oss så mycket genom tiderna. människan visar inte en gnutta tacksamhet, förutom ett fåtal vettiga människor, som vi här ;)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Idag såg jag en mager liten svart katt som såg fruktansvärt eländig ut. Katten sprang omkring och bara jamade och jamade. Jag försökte följa efter den men katten var rädd för mej och sprang iväg. Vad har hänt dej lilla vän? Tårarna rinner…
#14 Stackars kissen! Det gör alltid så ont att se kissar som har det så svårt! Problemet är att de är så vansinnigt många.
//Lena

Ja det gör verkligen ont i hjärtat när jag tänker på hur mycket hemlösa katter det egentligen finns där ute. Dom är ju hur många som helst. Och man vill såå gärna hjälpa alla men det går inte!
Snart är kylan här och allt.
Tänkt mycket på den där stackars magra katten. Var till och med ute o kollade efter den fast tyvärr så såg jag inte katten. Undrar vad den gör och var den är..usch vad man känner sig maktlös..
#16 Instämmer, de är ju förskräckligt många - minst 100.000 hemlösa katter enligt beräkningarna. Sorgligt att inte folk kan ta lärdom och börja kastrera sina katter istället….
//Lena

Ja det är verkligen sorgligt….

Vilken sorglig och vacker dikt. Denna dikt skrev en av forumisterna på katter.nu
Jag kom till ditt hus den sommaren
Jag blev din katt
Jag litade på dig, så det blev som det blev
Nu ligger jag fortfarande här på din trapp coh väntar
Väntar på att du ska släppa in mig
Men ingen kommer
Du har ju packat och rest din väg
Jag lägger mig ner
Det är kallt
Min päls fryser fast i trappan
Jag väntar in döden
En hemsk död, EN SOMMARKATTS DÖD
Ett stort tack till alla ÄNGLAR som orkar, vill, kan, och har möjlighet att hjälpa
Idag har jag tänkt mycket på alla hemlösa katter som finns i vårat avlånga land..Det kommer bli kallare ute..Gråter när jag tänker på er..
Att bara tänka på de hemlösa katterna hjälper inte. men det finns en artikel om hur man kan hjälpa hittekatterna på forumet.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#14, jag såg i går en katt som satt på ngn sten, inte långt från ett köpcentrum där jag bor. Jag blir så ofta fundersam när jag ser en katt ute, om den har ngt permanent hem eller hur det är! Jag försökte gå till den och se om den hade ngt halsband eller ngt, men den sprang iväg när jag försökte närma mig den. Blir så ledsen när man inget vet, om katten i fråga har ngt hem eller inte :(
Tänk om djur ändå kunde tala!

Snart kommer kylan..

Modell_flickan: Usch, vågar knappt tänka på det! Stackars katter som finns där ute, utan vare sig något hem, mat eller vatten. Tänk om folk kunde börja ta mer ansvar!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Puttar upp denna tråd. Nu är kylan på infart. Tänker oerhört mycket på hemlösa katterna där ute. Försöker givetvis hjälpa till så gott jag kan, men jag vet att många katter inte kommer klara sig denna vinter. Jag kan ju inte hjälpa alla, även om jag vill. 
#25 Nej det är det som är så svårt att man inte kan hjälpa alla katter även fast man så gärna skulle vilja.
//Lena

Puttar upp denna tråd och ber er inte glömma bort alla hemlösa katter som fryser, lider där ute. Nu är kylan dessutom på ingång. 

Något man kan göra om man oroar sig för de hemlösa katterna är att bygga "katthus" åt dem så de kan värma sig någonstans, det förutsätter ju att man vet var de håller till visserligen. Det har funnits en väldigt bra beskrivning här http://spayandstay.org/howtobuild.htm men de verkar hålla på att uppdatera hela sidan så jag kommer inte åt den nu.
#28 Mitt problem är att jag har tummen mitt i handen när det kommer till att snickra. Men vi behöver verkligen knyta till oss snickarkunniga folk som kan bidra med katthusbyggen.
//Lena
Man kan visst använda en stor kartong till hus också.Man får plasta in och så fodra med frigolit.sedan får man bädda med täcken , liggunderlag m.m.Det finns värmekuddar-man trycker på en knapp så frisätts värmen .Man kanske kan lägga dem under täcket så håller de värmen ett tag- och katten slipper bränna sig.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#30 Ja det måste ju vara bra mycket bättre med ett sådant hus än inget alls. Det är väl just det här med vindtätheten som är så viktigt samt någon form av isolering.
//Lena

Det svider verkligen i hjärtat när jag tänker på alla hemlösa katter som går där ute. Det gör så ont. Hade jag kunnat så hade jag hjälpt dom allihopa. Och nu har det regnat konstant. Och kallt är det, men kallare lär det bli. Inte nog med att hemlösa katter fryser och är hungriga. Dom lever konstant i fara med. Elaka störda människor finns, tyvärr.. Man har läst hur katter farit mycket illa ut just av störda fega sjuka individer. Så en hemlös katt har det inte lätt. Hunger, kyla, elaka människor, bilar, sjukdommar, ja listan kan göras lång.
I år kommer det dö tusentals och åter tusentals katter. Och det gör så ont i hjärtat. Så ont..[:(] Vet ni vad det värsta är? Att allt är människans fel egentligen. Det är inte katternas fel att dom har det så här.
Nyligen räddade jag livet på en hemlös mycket vacker hankatt. Han hade gått ute i så många år, han hade skador på tassar och trampdynor, skabbig och småsårig. Ingen brydde sig om honom.Trots att han varit med om så mycket så var han så snäll och tacksam över allt jag gjorde för honom. Jag matade honom varje dag när jag var hemma, och smekte honom ofta över hans såriga vackra huvud. Och han älskade det. Så fort han såg mej så ville han kela. Av mej fick han kärlek. Jag såg honom så ofta ute med huvudet nerböjt och svansen långt ner. Han var verkligen en ledsen katt. Jag satte upp lappar, annonserade i min lokala tidning, men ingen hörde av sig. Till slut annonserade jag på blocket och efter någon vecka hittade jag ett kärleksfullt hem åt honom. Ett äldre par ville ha honom. Så glad jag blev, lyckan var enorm! Han blev kastrerad, fick en hälsokontroll och sedan åkte han hem till paret. Hos veterinären var han så snäll, inget klagande eller protesterande. Det var nästan så han förstod att han kommer få det bra nu.
Han har det jättebra hos sin nya familj nu, äter mat, har tak över huvudet, får massvis med kärlek som han aldrig fick när han var ut och han är trygg. Han är dock fortfarande lite rädd av sig och det är inte så konstigt. Han har varit med om så mycket. Men han är en lycklig katt nu. Jag tänker på honom varje dag och det känns otroligt bra att veta att nu har han det bra, han är borta från gatan och det plågsamma liv han hade.
Det katthemmet gör för hemlösa katter är beundransvärt. Människorna som jobbar med att hjälpa hemlösa katter är fantastiska människor. Hade det inte varit för katthemmen så hade vi haft ännu fler hemlösa katter.
Till Er där ute, glöm aldrig bort våra fyrbenta vänner som lider där ute..
Hjälp till så gott ni kan. Tänk på alla kattmammor som varje dag kämpar där ute för överlevnad åt sej själv och sina kattungar. Hjälp dom, jag ber er. Blunda inte för detta. Inse verkligheten. Det finns hur många hemlösa katter som helst där ute som behöver våran hjälp. Men vi måste kämpa allihopa tillsammans. Tillsammans är vi starka.