Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1759 ggr
Kusten
0

Gamlingarna Hektor och Hedda

Har fått reda på ett par katter som har det svårt ute och där den ena är riktigt gammal.

Hedda är en cirka 15 år gammal honkatt som de senaste 9 åren (minst) har bott ute. Hon har sporadiskt blivit matad av grannar men den senaste tiden har hon och hennes nytillkomne vän (båda är bruntabby eller bruntigré) inte fått någon mat eller vatten alls. Har nu åtagit mig att försöka hjälpa dessa katter på något sätt, då de som tidigare matat antingen har flyttat eller helt "enkelt" tröttnat. Jag var där igår och kunde med egna ögon se hur dåligt det sköts och jag såg även Hedda. Hon kom direkt fram (fast höll avstånd) när hon märkte att jag hade med mig mat och vatten.

Har köpt en påse med torrfoder tills vidare som är bra för katter med dåliga leder för särskilt Hektor ska tydligen vara i behov av det. De behöver såklart båda få komma in och tillbringa sin sista tid av sina liv hemma i värme.

Jag ska försöka ordna så att jag kan ta dem till veterinären för undersökning. Vet i dagsläget inte hur jag ska finansiera detta och om det ens finns någon som kan ta in dessa katter akut. Funderar för fullt, vill bara inte att de ska vara ute i vinter och må dåligt.

lilo-nova
0

Oj så tråkigt! Stackars katter! Jag kan tänka mig att lägga ut auktioner i deras namn! Pengarna som blir får du till dessa 2 katter!

Vad säger du om detta?

destiny
0

Stackars Hedda. Gråter Och så klart Hektor också. Hoppas verkligen båda får komma in. En så gammal katt som Hedda måste bara få komma in. Håller tummarna att du hittar någon som kan ta dom båda två.

Kusten
0

#1 Åh vad gulligt av dig, det vore helt fantastiskt med den hjälpen! Behöver hitta hem till båda först så jag vet att det går att ta in dem. De är skyggisar så det är lite svårare, men jag hoppas att någon akut ändå kan hjälpa in dem. Om en timme ska jag ut och mata där igen, på vägen ut till Lövgärdets katter, och ska se ifall jag får syn på den andra katten Hektor. De ska vara väldigt lika, men den katten jag såg igår såg ut som en Hedda. Nu är det så mörkt tidigt också och inte helt lätt att se.

Hon satt under en trätrappa (där hon levat under de senaste 9 åren) och det luktade riktigt illa i fukten där. Antagligen gammal mat som legat kvar. Det är så trångt under trappan så någon boplats få tyvärr inte plats (ingen med tak iaf) och runtom är det inga skyddande ställen alls att lägga ut något värmande under tiden.

annebeate
0

Stackars Hektor och Hedda. Var i landet  finns katterna?  När det gäller veterinärkostnaderna skall vi väl här på forumet kunna göra en insamling. Varje gång jag tänker på alla katter som far illa där ute  i kylan känns det i hjärtat.Gråter

Kusten
0

Missarna finns i västra Göteborg,  

Jaa, det gör verkligen ont i hjärtat när man tänker på alla därute.. :(

Imorse låg det frost ute och det såg så väldigt vackert ut men dte går inte längre att njuta när det är sånt väder.. kan inte ta in allt det vackra.. inte när det finns frysande hungrande tassar och munnar ute.

lilo-nova
0

#5 Så kan jag lägga ut auktioner imorgon? Glad

brutt
0

Verkar som om katterna har en väldig tur att du finns, det är förskräckligt att behandla  katter så i nio år att de får bo under en gammal trappa i ur och skur och bara få mat sporadiskt.Nej jag blir riktigt arg på människor när jag hör om liknande kattöden och håller helt med dej hur kan man bara….Gråter

Skönt att du finns!!!!

Kusten
0

# 5 Absolut, det vore guld värt för dessa katter. Tack så jättemycket lilo-nova! Jag hoppas och tror ju att någon kan tänka sig att akut ta emot dem så att de ska få kunna få den veterinärvård som behövs. Det är såna fina kissar och gammelHedda har haft det fruktansvärt tufft dessa år. En sån ålderdom eller ett sånt liv önskar man ingen :(

# 7 Man undrar verkligen hur vissa klarar av att leva med sina samveten, för de vet ju om att katterna går hungriga och att de måste frysa och må dåligt. Tack för att även du/ni finns!

Jag ska försöka ordna foton på katterna förresten,

sov gott forumister, kram

Fagddu
0

Stackars små missar. Hoppas verkligen att du hittar någon som kan ta in dem. :)

emjon
0

Förstår inte heller hur man kan låta katterna leva på detta sätt år efter år utan att hjälpa katterna. Blir glad ändå nu att de har dig Kusten för då blir livet lite ljusare för dem.

Än en gång känns det så frustrerande att inte kunna hjälpa till som stödhem när huset redan är fullt av kissar. Hade jag bara haft minsta möjlighet så hade jag hjälpt dig med att ta in dessa två. Det är hög tid för dem att få ett kärleksfullt hem där de får trygghet och värme.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

babbla
0

Hade gärna gärna hjälpt till, men huset har 5 katter varav 2 stödisar och en på väg…Hjälper ekonomiskt så lämna ett kontonr jag kan sätta in på! Många bäckar små Glad

Mvh

anebit
0

putt

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

lilo-nova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu finns det två auktioner ute för dessa katter!

Det kan komma fler sen!

Men ni som är sugna på att buda, titta gärna in på insamlingsforumet!Flört

Kusten
0

13 - Tack! Vilka fina, Hektor och Hedda hoppas på bud!

11 - Ååh vad snällt.. varje liten krona tas tacksamt emot och öronmärks till dessa katter. Jag skickar dig ett pm :)

Var uppe vid katterna idag och såg återigen Hedda. Tyvärr har jag inte sett hanen men han ska finnas där och vara lite skröplig. Blir ändå orolig att ngt ska ha hänt honom. 

Hedda kom fram bakom trappan med en gång då jag pysslade med maten. Det prasslade till bland löven och så var hon plötsligt bara där. Hon hukade sig in under trappan och väntade med att äta tills jag hade gått iväg en bit. Det är en sån otroligt söt sötnos. När de blir sådär gamla får de något särskilt oemotståndligt över sig

Det var så mörkt att det var lönlöst att fota, men jag ska åka dit tidigare imorgon och hoppas få syn på båda.

Tass på er!

babbla
0

Hej Kusten,

Jag har problem med att få till det så att jag kan läsa mina pm. Vet inte hur det funkar för jag hittar inte rätt Rynkar på näsan

Kan du maila mig på vivian@spray.se istället så blir det bra eller om någon vet hur jag ska göra…

Mvh

emjon
0

#15 Om du vill skicka PM till Kusten så klickar du på hennes Avatar och då kommer du till hennes personliga sida. I överkanten har du olika val och då klickar du på kontakta skriver meddelandet och klickar på skickar meddelande.

lilo-nova
0

putt

Kusten
0

15 - Hej, jag mejlar dig på din spray-adress ikväll. Har också haft en del strul med saker som inte funkar men för mig är det att få in bilder. Datorer är knepiga saker.

16 - Tack, du är så hjälpsam vännen

Ja nu får ni hålla tummarna för att jag ska få syn på katterna ikväll. Det är svinkallt ute så jag har med mig en filt som på något vis ska skjutas in under trappen. Kanske kan den värma på nätterna lite i alla fall.

Puttar för hem till dessa båda!

lilo-nova
0

Ohhh nu är buden igång på halsbandet!Flört

Glöm ej att kolla in den söta broschen!

Kusten
0

Puttar febrilt vidare för hem till dessa två göteborgskatter.

Kika gärna fler in på lilo-novas fina auktioner och bidra med en slant till pensionären Heddas och Hektors veterinärvård Glad

lilo-nova
0

Nu är denna silver ring med marinbrå sten ute på IF!

babbla
0

# 16

Tack för hjälpen!

Mvh

emjon
0

#16 Det var så lite såGlad

lilo-nova
0

Puttar!

Kusten
0

Puttar upp denna tråd. Jag har fortfarande inte sett till Hektor, men Hedda finns där och äter. Har inte kunnat fota henne eftersom hon hunnit undan, men kan visa ett par bilder på under trappan där hon/de lever. Där finns både spikar som sticker ut från brädorna och gamla tomma köttfärspaket som hamnat långt in och som fått ligga kvar och sprida bakterier och lukt.

Någon som kan ta emot dessa två skygga katter?

Om det finns någon här eller som känner någon i sin vänkrets som har ett tryggt, lugnt och säkert "utrymme" i sitt hem till övers, mejla mig då snälla så fort som möjligt!

Kusten
0

Så här ska ingen katt behöva leva. Nu vill Hedda och Hektor härifrån och finna sitt riktiga Hem.

Ursäkta det suddiga fotot. Var tvungen att sträcka in hela armen under trappan för att kunna få till nåt alls. :)

Kusten
0

Det syns kanske inte så bra i inlägg nummer 26 - men där är fullt av gamla köttfärspaket längst in. Tog ut ett par stycken för några dagar sedan, men var sedan uppe där varje dag och kollade och då var där ingen ny mat eller vatten utlagd alls.

Hawknestgrove
0

Putt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

Så förfärligt att de skall ha det så.Gråter Kusten, har Hektor synts till den sista tiden eller kan det vara så att Hedda är ensam nu?

Hoppas, hoppas att någon kan öppna sin dörr.

Kusten
0

28 - tack, Hawk, katternas puttarvän nr 1 :)

29 - Tror tyvärr att det kan vara så att Hedda är ensam, men hyser ändå hopp. Jag får åka upp oftare och stanna kvar längre, då hoppas jag få syn på honom. Känns så ledsamt att Hedda kanske är där helt ensam utan något värmande sällskap alls. Fasar för snöstormar och regnoväder, hur ska hon klara allt. Hur ska vintern bli här i Göteborg i år, blir det snödrivor vid trappan och så vidare.. tankarna är många.

Hawknestgrove
0

Stackars lilla! Får nog ta och sticka en januarikisse åt dig och lägg ut1 Hade tänkt sluta med mina stickade kater,men kan nog inte!

tuska
0

Kusten  Jag har PM :at dej.

emjon
0

Åh vad det gör ont att tänka på dessa kissar som har levt ute så länge och så ledsamt om Hektor är borta så Hedda blivit ensam. Finns det ett litet hopp om att Hektor blivit omhändertagen?

Vid särskilt ömmande fall känns det extra jobbigt att vi redan har så många katter så man inte kan hjälpa till med plats för kissen.

Hoppas ändå att det snart finns en lösning för dessa kissar som du arbetar så idogt för.

Crisse
0

Putt

snickan
0

Det skulle vara enklast  om ni startar en insamling för Hedda och Hektor, med konto nummer här, att alla kan sätta en slant på. Jag vet inte hur dom auktioner funkerar

destiny
0
annebeate
0

Hjälp måste finnas någonstansGråter

tuska
0

# 29    Kusten har du något att berätta om gammel katterna  ?? 

Det är så tyst

Hawknestgrove
0

Ja putt för de två små kissrna!

Kusten
0

Inget nytt att berätta, inget positivt för missarna iaf vad gäller hem åt dem. Så jag puttar upp

kappa
0

Hej Kusten,

Jag har skickat ett pm. Kanske du missat det?

Jag testar en gång till.

Mvh babbla

Kusten
0

41 - Ilar dit :)

kappa
0

Hej Kusten,

Fått nåt nu?

Mvh babbla

Kusten
0

43 - Du har fått svar tillbaka :)

Sidentass
0

puttar!

Svider i hjärtat när man läser om katter som går därute nu när vintern är här..har ju som bekant fullt hus med alla åtta katterna, men jag vill putta upp tråden för de här stackars gamlingarna..dom borde verkligen få bo inne i värmen på ålderns höst..

Kusten
0

Tack Sidentass. Jag har skapt en tråd om de hemlösa i Göteborg och hoppas som ett extra halmstrå kanske kunna placera någon av de katterna där i permanent hem. Tänkte då på dessa två, att de skulle få komma in när det blir en ledig plats. Men det är inte så lätt att hitta permanenta hem alla ggr, men försöker på alla vis..

Puttar också och hoppas att dessa katter ska få uppleva julen inomhus. Vill inte att de ska leva ute där när det är nyår heller för då smäller de som sjutton precis vid deras boplats. Jag har själv firat en nyår i området för några år sedan och det blir otroligt högljutt med alla smällare och folk.

kappa
0

Hej Kusten!

Inget pm…? Men det står att jag har 3 olästa, men när jag kollar så har jag inget..Herregud, har inte tid med teknikstrul!

Maila mig på min spraymail! Eller bättre, ring mig!

Mvh

Sidentass
0

putt igen…vill inte att missarna ska vara ute o frysa längre….

Ankie
0

puttar

Kusten
0

47 - ringt dig men du var inte hemma :) Är ute vid dessa missar dagligen nu så jag kanske inte kommer hem så tidigt ikväll, utan får ringa dig tidigare imorgon.

Jag ska börja med inmatning i fälla så smått och också se ifall det lättare går att få syn på missarna då (blir kanske tvärtom). Skulle gärna vilja ta en ordentlig titt på Hektor om han visar sig, för att se att han verkar okej. Även Hedda skulle jag vilja få syn på mer tydligt.

Får se vad de tycker om fällan.

Skulle gärna vilja att dessa två fick komma till ett permanent hem tillsammans, men jourhem är givetvis varmt välkommet också!

PUTTAR!

Hawknestgrove
0

JAg med!!!!!

Ankie
0

putt för gubbarna

Kusten
0

Puttar febrilt, vill gärna de ska komma in. Vet att ni andra också vill det. Gör vad jag kan under tiden på plats, försöker ge dem det lilla extra men det blir mest i matväg och liggunderlag så länge. Tack för puttarna, det kommer säkert ordna sig detta i slutändan!

Åker iväg till gamlingarna nu - ska hälsa till dem att det är många som bryr sig!

Bumbis
0

Åhh, stackars gamla pluttar, varför har man inte plats för fler?

Om man så bara kan ge dom något/några få år med mat, värme och kärlek, så betyder det allt för dessa stackars kissar.

Man får inte vara självisk och tänka att man vill inte ta hand om en gammal katt för att den inte kommer leva så många år, tänk på kattstackarna för dom betyder dessa minuter, timmar och år, ALLT, att någon överhuvudtaget bryr sig!!!

Gamla Hezekiel tog jag med från ett katthem där han ansågs "för ohanterbar" och skulle avlivas, men han var "bara" rädd, absolut inte fräsig eller så. Han hade levt hemlös i många år i ett problemområdet där elaka människor kastat sten på honom.
Men Hezekiel var inte hämndlysten på människor, men vädligt, väldigt rädd, snudd på apatisk.

Hezekiel var en jättekatt, vägde som mest elva kilo, men snällare katt får man leta efter. Han fick tre underbara år hos mina föräldrar som ensamkatt i villa. Vi grät floder den dag han inte orkade, men försökte intala oss att de tre åren han fick hos oss var de bästa i hans liv!

Hoppas han vet vad mycket han betydde för oss den korta tid han fick hos oss.

Kusten
0

54 - Är helt säker på att Hezekiel (vackert namn!) förstod att ni älskade honom och att det var/är ömsesidigt. De tre åren var kvalitetsår i hans liv och de kommer han aldrig glömma. Så fint att han fick de ljusa åren hemma hos dina föräldrar.

Tycker också det är ofattbart hur folk lätt kan döma ut katter för att de inte motsvarar deras förväntningar på hur en katt "ska vara". Det är dessa katter som om några behöver den extra förståelsen och omtanken. Just därför blir det ofta de här katterna som inga andra vill veta av som hjärtat klappar extra för.

Angående Hedda och stackars Hektor som jag fortfarande inte sett.. inte helelr idag. Hedda ser jag då och då, beroende på vädret och hur mycket folk som rör sig i närheten.. så klarar jag snart inte av att ens tänka tanken på att de går där och mår dåligt. Har några tankar och ideér som jag ska fundera vidare på under helgen, för så här kan de inte ha det Gråter

Hawknestgrove
0

Putt för dem

Kusten
0

Har börjat sätta ut fällan på automat nu, tänker att det får lösa sig varteftersom.. jag upplåter mitt badrum som en första tillfällig plats där hon/han får lugna ner sig efter veterinärbesöket.. så får mna se hur hälsan är och vad som behövs göras. OM jag nu alls skulle lyckas få in någon av katterna.. och så får vi se vad som blir bäst.. Någon utav gamlingarna får stanna hos mig permanent om h*n skulle vilja det och om det funkar med mina andra missar.. De måste också godkänna en ny misse. Bor ju så litet dessutom. Vet att det inte funkar med andra ungkatter och att det gått bra med äldre skyggisar innan. Men man vet aldrig från gång till gång.

Finns det en lämpligare lösning för Hedda och Hektor så vore det bättre såklart. Vore ju fint om de kunde få bo tillsammans och där det inte var så trångt som hos mig.

Men har inte sett till Hektor ännu, så jag är riktigt oroad för gubben. Var där några timmar ikväll och såg istället en grå katt (tror katten var grå, det var så mörkt och svårt att se) som var väldigt intresserad av maten.. katten var kring halvåret kanske och skygg. Den kan bo hos någon på området, svårt att veta.. men jag ska hålla utkik efter den när jag är där.. ska även kolla efter efterlysningar på en grå ungkatt. Hedda nosade vid fällans bakdel men sedan försvann hon.. försöker imorgon igen.

essut50
0

Hoppas Hedda går in i fällan, hon behöver verkligen få komma in på gamla dar.

Håller tummarna och tassarna här hemma att hon blir infångad imorgon.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

chigak
0

Sänder lyckönskningar om att det ska gå bra att fånga dem!

Ankie
0

ja det hoppas jag med

du är en klippa för dessa katter du Kusten

nu håller vi tummarna för båda dessa katter…

Hawknestgrove
0

Putt för Kusten, Hedda och HEktor

kappa
0

Puttar!

Mvh