Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: katthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 614 ggr
Hawknestgrove
0

Studiecirkel om kattstatus, kan det vara något?

Nu har jag fått hem papper från Abf. det går alldeles utmärkt att starta en studiecirkel.

Tänkte dra nytta av er här inne och få ihop tio punkter/möten med olika teman. Jag skriver de jag kommer på själv, så kan väl ni hjälpa mig att fylla på?

1. Introduktion, genomgång av kursens olika avsnitt
  2. Vad kostar det att ha katt?
  3. Vad säger lagen?
  4. Fördomar och moderna myter
  5. De fyra magiska orden( kastrering, idmärkning,vaccination och försäkring)
  6. Utekatt eller innekatt?
  7. Tänk efter före…….
  8. Hitta på ni
  9. Hitta på  ni
  10. Avslutning och genomgång

Tänkte höra med vet, polis och försäkringsbolag om de har lust att ställa upp och komma också, inte alla på en gång, utan kanske i anslutning till relaterade träffar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tuska
0

Hällsokontroller-vaccinationer

Vanliga sjukdommar-hälsoproblem

Grundläggande inf. mat och näringsbehov

Säker kattmiljö

Hawknestgrove
0

Hm… Hälsokontroll o vaccination var med. De ingår i vad kostar det och de fyra magiska.

Säker kattmiljö ingår i en sista. MAn får dessutom tänka, att man ska kunna prata om det i två timmar också….

Kurran
0

Kattens sjukdomar inkl sår och infektioner efter slagsmål. Vad man bör ha hemma i sitt kattapotek. Lite om när det är dags att åka till veterinär på direkten eller om man kan vänta till telefontiden och  beställa tid hos veterinären. En veterinär skulle ju kunna vara med och prata en stund i alla fall.

Näringslära för katter och motionsbehov för katter men det får ju inte bli nästintill reklam ör något visst fabrikat. I sammanhanget skulle det passa att att ta upp njursproblem som kan orsakas av dålig mat Kände en innekatt som svimmade av den ansträngning som det krävde för att fort springa uppför en trappa. Katten blev faktiskt medvetslös och rullade nerför hela trappan och blev liggande orörlig på hallgolvet en bra stund. Veterinären trodde att det berodde på dålig kondition.

Säker kattmiljö är ett bra förslag som kan utvecklas hur mycket som helst men en början är aldrig fel:

Sladdar som katten kan bita av och dö av elen

Tunga saker som kan ramla med lite hjälp av katten och då skada lilla missen. Här hänt här när en kattunge drog ner en stor blomkruka från en pall och råkade ut för några brutna ben i en fot.

Inte ha giftiga växter

Inte ha utekatt om man bor för nära någon stor väg

Se till att det inte ligger några brädor med spikar i som sticker upp eller spikar som sticker ut från någon vägg där en katt kan klättra och göra illa sig

Är fem meter verkligen tillräckligt för att kräva innätning av balkong och hur är det med fönster.

Rutin på att kolla var ens katter är innan man kör i väg med bilen

Verkligt bra initiativ och lycka till

Hawknestgrove
0

Ja när det gäller näringsriktig föda, så vill jag inte ge mig in på områden, jag till fullo inte behärskar.

Men Just det där med säker miljö när man utvecklar det. det är inte dumt…. Tack ni båda.!

Hawknestgrove
0

Då är det en punkt kvar

1. Introduktion, genomgång av kursens olika avsnitt
2. Vad kostar det att ha katt?
3. Vad säger lagen?
4. Fördomar och moderna myter
5. De fyra magiska orden( kastrering, idmärkning,vaccination och försäkring)
6. Utekatt eller innekatt?
7. Tänk efter före…….
8. Ett kattsäkert hem
9. Litteratur och webb
10. Avslutning och genomgång

tuska
0

Hemlöskatt-huskatt-raskatt

majvi
0

Tittar man på olika forum brukar det vara ett av dom största problemen som folk har med sin katt att den kissar på fel ställen. Könsmogna katter kan börja kissa lite överallt men det brukar hjälpa med kastrering- helst ska de förstås kastreras innan de får ett sånt beteende. Det finns ju förstås andra skäl till att katten kissar på fel ställen, tittar man på olika forum brukar det vara ett av dom största problemen som folk har med sin katt. Det kan ju vara UVI eller annan sjukdom det kan vara protest mot något.

Det kanske skulle vara en punkt med hälsa, sjukdomar, beteende .

Ihop med vaccinationer är det bra om man upplyser om smittspridning. Att man kan få med sig kattpestsmitta på skorna så att också den ovaccinerade innekatten kan drabbas av kattpest.

Information om kattens situation i Sverige idag, men det kanske ryms under annan punkt. Eller så kan man upplysa om lite olika saker ,hur lätt en kattkoloni bildas ,att det av 2 okastrerade katter på 10 år skulle bli 11 miljoner om inte många av dom dog,  dumpade katter ,ja allmänna hittekatts saker  med påföljande diskussion.

Jag har förresten 2 böcker av Royal Canins kattencyklopedi. Det står om olika raser, men i den ena i alla fall står det en del om kattens sjukdomar m.m - är du intresserad? Frakt blir dyrt men skulle inte du också till Stockholms katthem i februari?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hawknestgrove
0

Ja, jag kanske åker upp. Allt beror på ekonomin. Vill ju så gärna! HAr ett sånt där jätteverk jag med om katter och raser, Sånt där man samlar….

MEn nu fick jag en ide! Sista punkten… Litteratur! JA! Den tar vi sa polisen!

Debattia
0

Hur man ska gå till väga när man  ser ett djur som far illa. Rutiner på ett katthem, kanske ett studiebesök där också.

Bara några tips !

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

Tack debattia, det första tänkte jag väva in i det som lagen säger. Studiebsök på katthem, ja, HAlden är ju det närmaste. I så fall kan jag nog få Heidi från Dyrebeskyttelsen som föreläsare på ett informationsmöte