Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1129 ggr
Debattia
0

Förbud att skjuta katter!

Pratade med  en som är aktiv på ett katthem och hon sa att : Från och med i år så är det förbjudet för kommunjägare att skjuta katter: Dom ska ha fått skriftlig information.

Är det någon som vet mer om detta???

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Alexej
0

Kan inte tänka mig det, vad skulle de annars göra?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Dom kan ta fel och skjuta de som är märkta och därför hade det blivit förbjudet enligt henne jag talade med.

Debattia

brutt
0

Mycket sannolikt att sådant hänt och händer men nog är det väl för jäkligt att sånt sker när katten ska fångas i fälla och undersökas efter märkning samt att polisen ska kontaktas för var enskild katt och ges en beskrivning på till dem innan någon katt får skjutas överhuvudtaget.Frågan är hur många chipmärkta katter man också verkligen kollar och vet av erfarenhet att en idmärkning i örat inte alltid syns så väl efter ett antal år ute.

Hawknestgrove
0

Detta har jag inte hört något om alls…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Tror något har missförståtts. Det är väl snarare så att det har blivit svårare att skjuta misstänkt hemlösa katter. Kommunjägarna måste numera ansöka om tillstånd för varje enskild katt innan de får lov att skjuta dem.

Detta innebär att det i praktiken blir väldigt svårt för kommunjägarna så färre katter kommer skjutas.

brutt
0

6. Men detta prejudicerande domslut har ju gällt sedan 19 oktober 2005 så det är väl ynkligt om inte djurskydd och kommuner haft vetskap om vad som gäller tidigare även allmännheten måste ha del av detta.

Domen förkunnades av Göteborgs kammarrätt och är som sagtdet som gäller.

Citat ur domslutet"Enligt kammarrättens mening strider det mot lagstiftarens avsikt så som den uttycks i lagförarbetena att meddela generella tillstånd för en förening , kommun eller liknande att döda övergivna eller förvildade katter i tätbebyggda områden. Detkan inte heller anses vara lagstiftningens syfte att enskilda skyddsjägare skall beviljas generella tillsånd att döda sådana katter.Kammarrätten anser således att tillstånd krävs för varje enskilt fall av dödande av övergiven eller förvildad katt".

Sedan finns det naturligtvis regler om hur katten ska fångas i fälla och att jägaren måste kontakta polisen med beskrivning av katten innan katten under vissa reglerom avstånd och vapen får skjutas överhuvudtaget.

Debattia
0

Det låter invecklat. Tror ni dom följer detta? Jag ska också ringa och fråga hon på katthemmet för hon sa att det blivit bestämt 2008.

Debattia

brutt
0

7. I vilken kommun ligger det här katthemmet?Bra om du frågar henne närmare om hur det beslutet ser ut som hon nämnt.

Anna77
0

I min kommun skjuter de katter. Vi har inget katthem så alla katter skjuts även de tama som ingen bryr sig om. Gråter