Varför så få katthem i Skåne.
Tycker det är mycket dåligt med så få katthem i Skåne. Det finns inget i Landskrona, Höganäs,Ängelholm,Lund mm.
Finns ett IHelsingborg. På dem klagas det för dom aldrig svarar i telefonen av de som vill lämna och hämta en katt. Dom får enligt rykte 40.000 i bidrag om året av kommunen, är en stiftelse , får bidrag och arv.. En förening fick ärva ett hus men ville inte ha det för där fanns ingen som ville ställa upp och hjälpa djuren. Dom sägs ha gott om pengar men inga hem.Jag tycker vi ska börja skriva insändare och debattartiklar för att få djurskyddsföreningarna i Skåne att öppna hem för djuren. Hur hjälper dom djuren när dom inte kan ta hand om dem???KKS har i alla fall stödhem.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Skulle vilja ha lite tips och förslag för att få mer kött på benen i diskussionerna om varför där inte finns några katthem. Finns det verkligen inga som ställer upp frivilligt för att hjälpa till ? Eller är det mer invecklat än så? Ni som har mer kunskap än jag ang detta.
Debattia

Min högsta dröm är ett katthem strax utanför Malmö. Med lönebidragsanställd katthemsföreståndare och en veterinär som arbetar idéellt några timmar i veckan. Gärna i en för ändamålet utrustad lokal på katthemmet.
Gärna rum som är så lika hemmiljö som möjligt.
De katthem KKS har finns hemma hos förmedlare med egna hus.
Det blir alldeles för dyrt att hyra lokal och driva den med allt vad det innebär.
Man måste ha tillstånd, men jag vet inte hur krångligt det är och hur mycket det kostar.
Kommunen tror jag inte kommer att bidra med något alls vare sig ekonomiskt eller annat.
Enligt erfarenhet från andra katthem så är det svårt att få volontärer som ställer upp idéellt. Det kanske är roligt ett tag men sedan tröttnar de oftast. Så står man där med hela lasset själv.
Sedan en tid tillbaka så måste man ha utbildning för att driva katthem (minns inte vilken, kanske djurvårdarutbildning).
Detta är vad jag kommer på för tillfället, finns säkert mer …
Har jag fått rätt info så har ett katthem i HBG bidrag från kommunen. Är det olika i kommunerna?
Om aktiva i föreningarna, saknar utbildning , kan det vara en av orsakerna till att dom inte kan öppna något eget??
Debattia

Ja det verkar ju vara så. Vad jag vet så har inga av KKS katthem som finns i Karlskrona kommun, Sölvesborgs kommun och Hässleholms kommun några bidrag från kommunen.
Jag tror inte att alla aktiva i en förening behöver ha utbildning bara de som driver katthem.
Kan du PM:a mig vilket katthem i Helsingborg som har bidrag från kommunen?
Jag ska bara fråga den kvinnan en gång till om det verkligen är sant och hur hon kan vara säker på att dom får bidrag.
Debattia
Tror att katthemmet i Skara få 500 kr som bidrag-om året! Och det efter tjat!
Låter bra med katthem. Men det är ett urjobbigt arbete. Utan att vara ansluten till typ DV eller Djurskyddet/Djurhemsförening är det knappt att klara av. En bra förening är grunden med många bidrag.
Här kan du läsa en undersökning om svenska katthem. Bara 9% av utgifter kom in genom försäjlning av katter. Så många katthem har svårt att klara sig trots bidrag och gåvor.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#6 Tack Alexej.
Ja det är ett urjobbigt arbete. Skulle behövas en big time sponsor av något slag. Som Bill Gates eller kanske Bill Clinton. Clinton har/hade väl en katt som hette/heter Socks? Ingvar Kamprad?
Nä ingen anslutning till central organisation med avlivningskrav efter viss tid. Det går jag inte med på.