Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 3587 ggr
siberlina
0

*LÅST* Rädda Majja Gräddnos!

Uppdatering av den 23/11:

Det finns ingen plats på Stockholm Katthem så planen som Siberlina har här nedan i #0 är inget att spinna vidare på.

Nu måste alla järn läggas på följande: 

1. Infångandet
  2. Transport till Göteborg
  3. Någon tar hand om katten tills transporten går att ordna.

Vädjar nu till alla som anmält att ni kan hjälpa till i ärendet att lägga alla klutar på att stråla samman och skrida till verket.

//Lena

(jag     vill   ha hjälp att   hitta    ett   hem   i första   hand    här  i stockholm   , som majja gräddnos   kan  vara   i tills hon blir   lungnare     och  kan   åka ner till göteborg, jag tror  det skulle va för    jobbigt  för henne  nu att     åka  enda ner till göteborg, hon  behöver känna sig    trygg,det är  va jag  vill…helst   skulle    jag vilja     att  hela   familjen   mamma   ulla bella   pappa  måns     och   katt syskonen    kunde  få komma in  på  stockholms katthem,)

*Låst* övergiven  katt

Anm. Lägger in sammanfattande information som annebeate  skrivit om denna Maja Gräddnos kisse som Siberlina har tagit upp i flera andra trådar. För att det inte ska bli för rörigt och oöverskådligt samlar vi nu alla diskussioner om hur vi kan rädda denna kisse på ett ställe - i den här tråden:

Sammanfattning:

Maja - en liten övergiven hemlös kattflicka på 5 månader-finns fortfarande  där ute i kylan på Värmdö.Gråter

Mer än 1 månad har gått sedan Siberlina i tråden "övergiven katt" se ovan,  bad om hjälp att fånga in lilla Maja och ge henne ett hem. Siberlina behöver all hjälp hon kan få med infångandet av Maja , skaffa fälla mm .

Det brådskar med att få in lilla Maja, vädret blir allt sämre och hon kämpar dag efter dag för sin överlevnad med de faror och umbäranden detta medför. Låt inte Maja gå förlorad. Vi själva sitter inne i värmen och har det gott medan lilla Maja vistats där ute i mörkret och kylan. Lilla Maja väntar på vår hjälp!

Du som vet med dig att du kan hjälpa Siberlina att rädda lilla Maja innan det är försent hör av dig med det snaraste till Siberlina tel 08-7741945, mobil nr 0707574679. Även du som tidigare  på forumet erbjudit din hjälp hör av dig till Siberlina.

Här på forumet har räddats många många katter i nöd p ga den hjälpsamhet och entusiasm som finns här på forumet. Låt även lilla Maja få omfattas av detta.

//Lena /annebeate

Hampelina
0

Vilken tråd ska handla om katten? Det börjar bli för många nu.

Jag har erbjudit mig att ta hand om katten tillfälligt tills den kan tas till Göteborg. Jag har ingen möjlighet att ta katten för en längre tid, men jag tror nog att det är bättre för kisse med en stressig resa till Göteborg än att vara ute i denna kyla.

Men går det överhuvudtaget att få in katten?

lilo-nova
0

Putt?

Debattia
0

Underbart! Nu får den ett tillfälligt hem ,sen ett permanent!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

siberlina
0

hampelina , kan du ringa  mig jag har skickat ett  pm  till   dig  , annars  är  mitt  mobilnr  0707574679

kattassen
0

Här fortsätter diskussionen om hur vi skall hjälpa Siberlina och lilla Majja Gräddnos.

Jag låste tråden övergiven katt då den blev lång och tappade lite fokus på Majja.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

annebeate
0

Maja - en liten övergiven hemlös kattflicka på 5 månader-finns fortfarande  där ute i kylan på Värmdö.Gråter

Mer än 1 månad har gått sedan Siberlina i tråden "övergiven katt" se ovan,  bad om hjälp att fånga in lilla Maja och ge henne ett hem. Siberlina behöver all hjälp hon kan få med infångandet av Maja , skaffa fälla mm .

Det brådskar med att få in lilla Maja, vädret blir allt sämre och hon kämpar dag efter dag för sin överlevnad med de faror och umbäranden detta medför. Låt inte Maja gå förlorad. Vi själva sitter  inne i värmen och har det gott medan lilla Maja vistats där ute i mörkret och kylan. Lilla Maja väntar på vår hjälp!

Du som vet med dig att du kan hjälpa Siberlina att rädda lilla Maja innan det är försent hör av dig med det snaraste till Siberlina tel 08-7741945, mobil nr 0707574679. Även du som på forumet erbjudit din hjälp  hör av dig till Siberlina.

Här på forumet har räddats många många katter i nöd p ga den hjälpsamhet och entusiasm som finns här på forumet. Låt även lilla Maja få omfattas av detta.

elena
0

Det var länge sedan jag var in på hittekatter och jag läste  den här tråden först sent igår kväll.

Jag bor på Värmdö och har bil. Det jag kan hjälpa till med är att låna fälla och hjälpa till med att fånga in. Har ringt båda telefonnumren men ingen svarar. Åker snart och jobbar tills sent ikväll men prövar att ringa igen tills någon svarar.

Kusten
0

7 - Toppen att du kan hjälpa till att fånga in! Toppen även att hampelina kan ställa upp. Nu ser det plötsligt väldigt ljust ut för gräddnos. Håller tummarna hårt nu för att allt går vägen!!

annebeate
0

Tack Elena för din hjälpsamhet. GladSå bra att du dessutom bor ute på Värmdö. Hoppas nu att du kan nå Siberlina under dagen.

kattassen
0

#7 Toppen att du hade "vägarna förbi" hittekatter och såg denna tråd. Hoppas du och Siberlina kan nå kontakt nu så kissen får komma in och snabbt transporteras till Göteborg där stödhem väntar.

Simson
0

Härligt Elena! Hoppas ni får kontakt snart så att lilla Majja Gräddnos får komma in och hem! Lycka till! Nosgos till alla med hopp om "jaktlycka"!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Lena
0

Säger som ni andra - toppen om du Elena kan hjälpa till med infångandet. Nu finns det ju både tillfälligt stödhem och permanent hem för denna kisse.

#1 instämmer - i det här läget är nästan allt bättre för kissen än att stanna ute i den allt strängare vinterkylan. Katter (även skygga) klarar en transport bättre än man tror och definitivt mycket bättre än att gå ute i kylan.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MrWalker
0

nu har man gott om infångarhjälp för denna katt iallafall, kitekatten, miamajzan och även elena förutom siberlina

snickan
0

Så glad jag blev, när jag såg att elena finns också på Värmdö, och ska hjälpa Siberlina. Nu kan man börja hoppas igen, att det ordna sig för Maja

annebeate
0

Miamajzan, om du inte redan hört av dig till Siberlina, var snäll och kontakta Siberlina telnr, se ovan, så snart som möjligt. Det brådskar med Majas infångande! Jag har skickat PM till dig i går men inget hört.

Ankie
0

hur går det här?

har ni fått tag på varandra än ni som ska ut å fånga in lilla Gräddnosen?

lilo-nova
0

putt!

annebeate
0

Undrar också om kontakt nåtts mellan Siberlina och de övriga som erbjudit hjälp?

Debattia
0

Jag tror det  närmar sig en solskenshistoria.

Debattia

Ankie
0

Åh varför tror du det? Vet du nåt som vi inte vet? Nu blir jag nyfiken

annebeate
0

Vet du något Debattia?!!!!!

siberlina
0

ring  mig    allla   som  kan, jag  var ute  och körde  bil idag   och hann   inte  svara

Simson
0

Håller tummar och tassar att ni får tag i varandra nu! Kram alla som försöker hjälpa till!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

annebeate
0

Hoppas på det bästa under dagen. Det skall bli stormvindar längs Upplandskusten mot kvällen. Dessutom minusgrader och snö på Värmdö.Gråter Det brådskar verkligen med infångandet av lilla Maja.

annebeate
0

Någon som hört något när det gäller lilla Maja? Oväder är påväg!

Lena
0

Det finns ingen plats på Stockholm Katthem så planen #0 har i inledningen av den här tråden är inget att spinna vidare på.

Nu måste alla järn läggas på följande: 

1. Infångandet
  2. Transport till Göteborg
  3. Någon tar hand om katten tills transporten går att ordna.

Vädjar nu till alla som anmält att ni kan hjälpa till i ärendet att lägga alla klutar på att stråla samman och skrida till verket.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Jag har lagt ut nödrop om transport på djurtransport.ifokus samt katter.ifokus och även SKS forum. Hoppas någon skall ut och åka snart och kan ta med Majja.

Hawknestgrove
0

Jättebra! Lilla gumman, hoppas det går vägen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Finns det någon som kan fånga in Maja ?

Vad händer med resten av hennes familj?

Finns det stödhem åt Maja och resten familjen?

Finns det transport ner till Göteborg?

annebeate
0

Har någon haft kontakt med Siberlina under dagen eller vet om det görs något försök att fånga in henne under dagen?  Maja behöver tas in med en gång. Ovädret närmar sig!

majvi
0

Här- en bit norr om Uppsala har det snöat nästan hela dagen.Det är redan mörkt ute, fast det blir ljusare tack vare snön. Några rådjur skuttade förbi tidigare, snön gick till halva benen på dom.Mina katter som älskar att vara ute vill inte gå ut. Är det sånt här väder på Värmdö ligger nog lilla Maja och trycker någonstans och kommer bara fram om hon är riktigt,riktigr hungrig.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sidentass
0

Usch..läste i kvällstidningen att man varnar för snöoväder och storm..o kallt som bara den är de…puttar upp för missen..någon som kan hjälpa till med infångandet och som har något litet utrymme där kisse kan få bo i väntan på transport..

annebeate
0

elena, jag har mailat till dig

siberlina
0

jag har   skrivit  ett nytt innlägg  , läs  det  , kramar   till er  alla  och  tack  för  all   vänlighet

Lena
0

#34 Lägger in ditt inlägg från den nystartade tråden här istället. Det blir för rörigt med flera olika trådar som rör samma kattärende.

//Lena

Siberlinas inlägg skrivet den 23/11 kl. 16:50:

jag måste berätta

jag   har  precis   kommit   hem  från  landet ,  när jag  kom  ut  dit    så jick jag  till  grannen     och  det  första   jag  fick  se   när  jag kom  fram till  huset    va   en   rund    majja   gräddnos,  som  sprang     all   världens  väg när  hon fick  se    mig,jag    knacka   på dörren     och   förklarade     för  mamman   i familjen   att   jag  tänkte   ta  majja   gräddnos, men se   det  fick  jag inte     för   mamman    sa   att  det   va  hennes  katt , den  hade    precis  varit inne och  ätit, så  vad  ska jag göra,,, så  nu  är det  så  här     och kattfamiljen      går runt  och äter    hos  olika   familjer  , och dom är  ganska     runda  och  dom  bor under     huset,och jag    är ganska    snäll     så  jag    vågade  inte  mopsa  upp  mig     mot den  bastanta   damen,  ,,,,, så   är  läget  nu……l..

babbla
0

# 34

Siberlina, du vet att Maja är välkommen hit till Göteborg.

Men som jag förstår av ditt inägg ovan så kommer det inte att bli av nu?

Ett tips är att du håller dig till en tråd, för det verkar vara flertalet här som försöker hjälpa och det blir lite förvirrande med alla trådar och nya rubriker på samma katt…..Flört

Du får höra av dig till mig snarast om det fortfarande är aktuellt med hem. Hör jag inget så förmodar jag att Maja kommer att gå kvar på Värmdö…

Mvh

Ankie
0

hon har ju ett hem då verkar det som

majvi
0

Siberlina, det är bra om du kan prata med grannen om hur viktigt det är med kastrering. Det tar inte lång tid innan en koloni bildas om de går okastrerade. Jag vet inte om Maja Gräddnos och hennes familj ursprungligen kommer från hemmet på Värmdö , där katterna förökade sig tills det tillslut blev alldeles för många.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kattassen
0

#35 Oj är hon dräktig då förmodar jag om hon är rund? . Det är isåfall trist om damen där ute inte vill ta fullt ansvar att ta hand om alla dessa katter som förmodligen kommer att växa till en koloni snart.Gråter Usch vilken tråkig situation det blev. Tusan att inte tanten kan avstå en hona till att börja med i allafall.

Någon som kanske vill hjälpa Siberlina att följa med ut och att övertala tanten?

siberlina
0

den  tanten    är  nog inte  så  lätt  att   övertala,  hon   sa  med  mycket     bestämd min    att     den  katten  fårdu inte ta.men jag  funderar  på   att   köpa  någon  mysig   kattbädd   som  dom  kan  gosa i sig  i     under  huset,jag   tror   ochså  att  dom  har  flera ställen  som dom  får   komma  in  på, kanske  den bastanta   damen  börjar    fundera    på  att  ta  hand    om    majja   på    riktigt  , för  hon verkade   va  väldigt    förtjust    i  henne

jag ska   inte  skapa   nya     trådar  nu , anledningen  till att  jag jorde det    är  att  dom andra  blev  så  långa  att  jag blev  rädd  att     folk inte  skulle  orka   läsa…

Ankie
0

men vad det inte majas hem då? Ja svårt detta men går det inte att försöka höra sig för då om det är hennes katt och så kan ju du förklara för henne att annars har du ett hem åt henne?

siberlina
0

jag sa   att  jag hade  hittat  ett   hem  åt henne  ,men det blev  blankt nej   från   tanten  sida….och den tanten vågar man inte  mopsa upp sig  mot

martdat
0

men bor tanten där stadigvarande? ja är det hennes katt är det ju inte mycket att göra,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

siberlina
0

dom är  mycket  där   , men dom  bor i stan,men  det är  många som  bor  fast  där   ,och det  är  nog  där    katterna  är  när inte    tanten  med  familj  är  där

annebeate
0

Det känns inte riktigt bra att lilla Maja, som kunde få ett riktigt hem, och de andra bor ute även om det är under huset särskilt nu när vintern är här. Jag anser inte damen kan göra anspråk på Maja då hon inte bor ute på Värmdö permanent. När damen inte är på Värmdö får m a o  Maja klara sig bäst hon kan. Siberlina vistas du ofta ute på Värmdö så du kan hålla kolla lite på Maja och de andra? Risken är  dessutom att  det snart finns en stor kattkoloni och vad händer då med dem.  Gråter

Lena
0

Förstår inte riktigt? Har den här tantan dykt upp nu helt plötsligt och hävdar att katten är hennes? Om hon bara är där då och då sköter hon inte katten enligt djurskyddslagens kriterier som kräver att en katt ska ha tillsyn två gånger om dagen. Jag har fattat det som att Majja var en helt hemlös katt. Är hon inte det längre eller har hon inte varit det tidigare heller? Oavsett som det rör sig om en bastant och mycket bestämd dam kan hon inte får göra hur hon vill. Djur ska inte behöva lida av människors egoism. Tycker nämligen att det är oerhört egiostiskt om den här kvinnan ska ha kvar en katt på dessa premisser. Jag tycker du ska kontakta djurskyddsinspektören.

//Lena

Hawknestgrove
0

Ja Lena säger det enda rätta här. För hur det än är, så sköter hon inte om sin katt om hon klassar den som det, på det sätt som lagen föreskriver…..Vad jag anser personligen, ska jag inte säga här……Tyst

Tar du dessutom kontakt med djurksyddsinspektören, då slipper du otrevliga konfrontationer själv också. Sen tycker jag, att de som ville engagera sig i Majas flytt och infångande i så fall hänger på och stöttar Siberlina i ärendet, även om det har tagit en konstig vändning!

Om du inte får hjälp av någon annan, så anmäler jag gärna tillsammans med dig!

JAg kan ju ha varit i Stockholm och hälsat på dig och sett hur katten har det……Oskyldig

siberlina
0

jag  vet inte  hur jag ska  göra  . dom har  haft  sitt   hus  där  länge ,   och  katterna    håller   till  runt tantens hus, om jag  jämför  med stallkatter     så är det  här  en liknannde  situation.och  stall katter     brukar  klara sig bra , men  en hake   är    att, grannen   intill   våra hus    , tyckte inte  att  det   va  bra  för  katterna     att  gå omkring  på detta vis…och  jag   är  så  snäll av  mig   så  jag  vågar  inte     mig  på   den    damen….så  nu sitter en  tagg  inom mig  .men    jag kan inte göra  något  nu…

Hawknestgrove
0

Förstår dig till fullo. Frågan är vad som kan göras med lagens hjälp. PM:Ar dig!

siberlina
0

jag är  rädd att   få konflikter    med  mina grannar,men  nu kanske  dom     börjar  tänka till lite  när  dom  åker hem  från  landet, eftersom jag sa  att   jag  hittet en som ville  ha  majja  gräddnos  eller    sötis  som  dom kallar  henne..

kattassen
0

Ja detta är helt klart ett fall för djurskyddsinspektören. Om familjen bara är där ibland brister de uppenbarligen i  tillsynen. Om grannarna runt omkring sköter katterna när familjen inte är där måste isåfall redas ut ordentligt av myndigheten. Någon måste ta på sig ägandet och är det grannarna eller familjen?

martdat
0

ja bor hon inte där så kan hon ju inte ha katt där,,, åhhh,, vad tänker folk med.

siberlina
0

ja  man undrar  va  hon tänker  med  , men   jag ska  inte säga mer…

Debattia
0

Håller med om att detta blivit en konstig vändning. Ska tanten ha katten ska hon banne mig ta den med sig hem när hon åker därifrån. Man matar inte katter och åker från dem sen. Det är djurplågeri. Gör hon det kan man ringa och annmäla henne.

Vad kan tanten eventuellt göra om man fångar in katten i en bur för att den ska få ett riktigt hem ? Sen får hon vara hur stor som helst. Hoppas dom som lovat hjälpa till,även gör det. Katthemmet på orten kanske också kan hjälpa till och informera tanten om djurs beétenden.

Debattia

Imasy
0

Varför kan inte katten bara "råka försvinna" då tantan åker hem till stan? Lämnar hon dem vind för våg kan hon ju aldrig veta vad som hänt dem?

annebeate
0

Som jag förstår det har tanten Maja " som sin" när hon är där. Väldigt egoistiskt handlande.  Hon kan inte göra anspråk på katten och Siberlinas granne  har också reagerat på hur katterna har det. Damen har kanske åkt hem nu när det är arbetsdag i morgon och kvar finns lilla Maja övergiven igen. Rena djurplågeriet! 

Något måste göras och det brådskar. Ta in Maja i bur och rädda henne Kontakta djurskyddsinspektören om att en räddningsinsats var nödvändig. Hoppas ni som finns där uppe kan hjälpa Siberlina elena m fl.

Imasy
0

Man kan ju faktiskt anmäla anonymt också.

annebeate
0

Jag har skickat PM till dig Siberlina.

Alexej
0

Det finns en artikel om hur man anmäla vanvård!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Debattia
0

Åk dit och fånga katten när tanten sitter hemma i stan  framför TV-soffan i sin varma fina lägenhet med god mat framför sig på bordet.

Vi måste ställa upp för djuren, dom har bara oss som kan hjälpa dem. Varför skulle grannarna bli sura för att en katt får ett riktigt hem och dom slipper en hel koloni där sen?

Debattia

siberlina
0

om  majja  försvinner   nu  så   förstår  den  knubbiga tanten vem som ligger   bakom  försvinnandet…hjälp,varför ska   jag råka  ut  för  detta

siberlina
0

jag påpekade  för  tanten ATT majja  så väldigt  lessen ut  och det höll hon  med om…

martdat
0

, jobbig sitts siberlina, ,,, tanten borde  väll tänka till när hennes grannar reagerar,

Hampelina
0

Vet vi egentligen hur situationen är? Katten matas inomhus av någon som uppenbarligen bryr sig om henne och inte vill att hon tas därifrån. Resten är ju bara spekulationer!

Kanske planerar kvinnan att ordna boendet på ett annorlunda sätt?

Katten får ABSOLUT INTE bara tas därifrån nu, utan att kommunicera med damen ifråga. Man kan inte bara gå och ta en katt som någon annan bryr sig om, för att man anser att katten inte sköts på det sätt man själv tycker är allra bäst!

mimmijonathan
0

Om ni löser det och behöver någon transport - så åker jag endel av sträckan (sthlm - norrköping ev. linköping om det behövs) ofta, bland annat i helgen men även vid senare tillfälle. Gräddnosen får gärna mellan landa här också om det skulle behövas. Dock finns ju kastratkisse här. Men, i alla fall - så att ni vet. Hoppas det ordnar sig för er.

annebeate
0

Tankarna har nu  på morgonen gått till lilla Maja och hennes kattvänner med tanke på de stormvindar och snöfall som skall ha dragit fram längs Upplandskusten. Undrar så hur läget är just på Värmdö? Hoppas vi  här på forumet med förenade krafter kan hjälpa Siberlina framöver så att inte Maja och  hennes kattvänner  pga den uppkomna situationen  faller i glömska.

Lena
0

Sibelina jag tycker inte du ska vara så himla rädd för "den knubbiga tantan". Du har ju under så lång tid vädjat om hjälp för den här kissen här på Hittekatter iFokus. Massor av medlemmar har blivit engagerade och flera har nu erbjudit sin hjälp. Hem finns, jourhem finns tills transporten är ordnad och du får hjälp med infångandet. Det blir väldigt konstigt om vi nu bara ska lägga ned hela ärendet för en att en eveten tant ska få sin vilja igenom. Det kan väl ändå inte vara rätt att en katt ska offras för att någon tycker det är trevligt att hon finns till hands när hon är ledig på veckosluten? I så fall får hon ta hand om henne permanent = 7 dagar i veckan.

Om du inte vill äventyra grannsämjan ring då åtminstonde till Djurskyddsinspektören.

//Lena

siberlina
0

men jag tänker   så här,  om nu denna   knubbiga  tant     tycker  så  mycket om majja gräddnos , så  borde hon väl      tänka nu att   majja  inte  kan  gå  ute   ii detta  väder ,   ett  litet  hjärta  måste hon iallafal  ha,,,

siberlina
0

jag vill ochså  tacka för all  vänlighet    och    omtanke  , jag     tycker     det är  synd  att   lägga ner   denna   tråd  , men  just  nu  vet  jag inte  hur jag   ska    gå  till   väga,,   för  den   tanten   mopsar    man inte upp  sig mot..

Lena
0

#69 Jag tycker ändå att du måste försöka. Du har ju varit så engagerad i Majjas öde. Jag tycker det måste vara mycket värre att se Majja duka under i vinterkylan än att hamna i konflikt med den här tantan. Om en konflikt nu är vad som krävs. Det borde väl ändå gå att tala henne tillrätta om du lägger fram fakta vad som kommer att hända om katten får gå kvar där ute. Ställ lite krav på tantan, om hon vill ha Majja kvar då får hon ta ansvar för henne fullt ut.

Vad händer om du blir ovän med tantan? Är du beroende av henne på något sätt? Det kanske kan vara värt eventuell ovänskapen om hon ändå inte är någon betydelsefull person för dig.

Om jag fattat det rätt är inte knubbiga tantan Majjas matte utan endast en person som tycker det är trevligt att mata henne när hon befinner sig på platsen = på veckosluten.

//Lena

babbla
0

Siberlina.

Problemet är ju att när vi alla har lagt ner tid och engagemang att det blir svårt att acceptera att bara "lägga av" .

Detta pga att du har berättat att det går flertalet katter därute och de är hemlösa och okastrerade. Utan denna information du gett oss hade vi inget vetat…Och när man vet om förhållandena ska man då bara rycka på axlarna?

Nej, det är inte riktigt och rätt mot katterna, men jag förstår att du inte vill/orkar. Det är upp till en själv att avgöra.

Men ring djurskyddsinspektören som ansvarar för Värmdö och påtala detta "arrangemang" som damen har. Och att om inte Värmdö återigen ska få dessa kolonier så borde de se till att katterna kommer in. Och glöm inte nämna att hem och jourhem finns!

Ingen här vill att katternsa ska avlivas!!

Att avsluta på detta sätt känns säkerligen inte bra för din del, men med detta samtalet så borde du tagit det ansvaret du kan ta.

Tack för att du försökt.

Mvh

reallife
0

Vet inte om man ska skratta eller gråta då man läser utvecklingen på detta.

Kanske man skulle ha pratat med denna granne och de andra grannarna innan man skrek hemlös katt och startade denna tråd och bad om hjälp….kartläggning är ju a och o…det utgick iaf jag från att det hade gjort….kanske dumt av mig?

Det verkar ju som det finns ett gäng katter där inkl. denna Maja Gräddnos men inget bekräftat status på någon av dem. Namngivna är de dock allihopa men that´s it! Vilka fler än grannarna matar dessa katter? Kanske alla har en ägare? Kanske alla är kastrerade oxå? Massor av frågetecken och lika många spekulationer. Fakta vore att föredra.

Någon pratar om katt-nappning också…sist jag vär här på sajten så pratades det oxå om katt-nappning men när det sen gjordes av några härifrån då gick lynchmobben ingång. Tänk vad människan glömmer fort.

Man ska inte inbilla sig eller på något sätt tro att man kommer att vinna några populäritetestävlingen om man vill försöka hjälpa utsatta/hemlösa/vanvårdade katter. Det finns en massa människor som kommer att avsky och hata en för det man gör och det man säger eller för den delen även skriver.

That´s real life!

Det handlar väl om prioriteringar man har i livet antar jag.

Följer denna tråd om dessa katter med en tilltagande obehaglig känsla i magtrakten…(hoppas det kanske bara är vinterkräksjukan)

/Efvalena

PS Har man fått dit en fälla igår eller?DS

Imasy
0

Om det är mig du menar med kattnappning så hoppas jag att du förstår att jag inte seriöst menar att man ska stjäla katten om den är ägd.

Men man kan väl få önska/drömma när man vet hur katterna (och många andra) har det?

Eftersom katterna nu är "ägda", paxade eller vad man nu vill kalla det, men att tantan inte tar hand om dem mer än när hon behagar att vara där, så får man väl i första hand ta kontakt med djurskydds insp. om det inte går att övertala tanten.

Oavsett om de är kastrerade eller inte, så ska de ju inte lämnas åt sitt öde mitt i veckorna och bara bli omskötta när tanten är i stugan.

Hawknestgrove
0

Ja, vem kan glömma "kattnappnngshistorien"?

JAg förstår Siberlina precis. Det är inte lätt och hon är kanske rädd at tappa kontakten med katten/katerna. Jag har samma dilemma här. Det var därför jag tänkte, att jag kunde ställa upp som anmälare om jag får tillräcklig info så att jag har på fötterna. Som sagt, jag har  ju varit i Stockholm och hälsat på…….Oskyldig OCh ni som har mitt telefonnummer sen förut, ni får PM:A mig. JAg bytte till hemligt nummer, p g a kattkedjan….

MEn en anmälan är helt klart på sin plats och vem som gör den, är väl egentligen oväsentlig.

Lena
0

#72 Dessa katter ska ju enligt tidigare information vara hemlösa och gå vind för våg utomhus. Tvisten med den beryktade tantan handlar om olika åsikter om hur man ska hanterna det hela. Inte göra något över huvud taget eller fånga in och omplacera dem. Det går inte att jämföra med en så kallad kattnappning där man tar en katt från en ägare. Viktigt att inte bland ihop två skillda scenerarion.

I mina ögon är inte dessa katter ägda av någon. Istället verkar det ju handla om att vissa (tanten) motsätter sig att katterna räddas. Antagligen pga av oförstånd.

Om tantan trots allt hävdar sig vara ägare gör hon sig skyldig till brott mot Djurskyddslagen och bör anmälas för detta.

//Lena

Debattia
0

Våga tala med tanten ,ställ dom frågor som kommit upp här.Äger hon katten,katterna? Vem sköter om dem när hon inte är där? Finns där fler ägare? Gör dörrknackning hos grannarna och fråga? Man blir inte osams med grannar för att man berättar man bryr sig om djur.

Civilkurage för djurens skull!

Debattia

Hawknestgrove
0

Ja det är därför jag tänkte, att Siberlina inte ska gå igenom detta ensam! Att följa med henne och prata med grannskapet borde väl gå?

Imasy
0

Finns det ingen i Siberlinas närhet som skulle kunna ta sällskap med siberlina när ni tar en dörrknacknings runda?

Tänkte att ifall tantan är lite brysk så kanske det är lättare att vara två?

babbla
0

# 72

Jag har haft personlig kontakt med Siberlina per telefon (eftersom jag erbjöd mig att ta in Maja) som då berättade att ingen äger katterna utan tycker det mest är lite "mysigt" att mata dom när de är på landet.

Därav startade Siberlina denna tråd, för att hon nog ville försöka göra något för dessa katter. Men att fullfölja är nog inte det lättaste för oss alla…

Så oavsett anledningen till utvecklingen så är dina kommentarer så tråkiga att läsa. Däremot kanske hon kan vara behjälpt av att vi peppar henne till att försöka lösa det…Det är väldigt stor skillnad på att vara ensam eller att ha hjälp av någon…

Som jag har förstått av ditt inlägg från en annan av trådarna ang Maja, så gör du väldigt mycket för hemlösa katter. Så din erfarenhet hade varit till nytta kanske, istället för att döma.

Tyvärr verkar det vara nedlagt från Siberlinas sida…

Och jag får koncentrera mig på de katter som jag kan hjälpa.

Mvh

siberlina
0

kattterna    bor   på tantens  tomt    under    familjen  hus    och  går  jag in    där   och  tar   katterna     blir   det olaga    inntrång,

jag    har   ej   startat   denna   tråd   för att  få  uppmärksamhet , det  behöver  jag  ej. jag   och en annan granntant   hade  disskuterat   hur  vi skulle    göra   . för  hon gillade inte   att  katterna   jick   vind  för  våg.   om   ni är arga   på   mig    ,så  får  ni va  det. jag  förstår  ioförsig om  ni  är det…nu   tänker   jag  mycket  på  vad  jag ska  göra     och jag vill   ej göra    något  förhastat. tack gunilla    och alla  andra    som    är    vänliga och förstående…..när jag startade     tråden   då var    det   ganska  varmt   ute  , men då var   ingen    inntresserad  av   att  snabbt  ta  maja   gräddnos     och   efter ett  tag   hörde babbla av sig  som  bor  i göteborg..

elena
0

#80 Så bra att du har granntanten som också verkar förstå katternas lidande. Prata med henne igen så kan ni säkert komma på en lösning.

nils1
0

#80 när jag startade     tråden   då var    det   ganska  varmt   ute  , men då var   ingen    inntresserad  av   att  snabbt  ta  maja   gräddnos    

Tror inte att det handlar om att folk inte är intresserade av att ta in henne. Alla här har ju knokfullt hemma. Du själv har bara en katt…. du kan ju ta in henne sjävl?

Dessutom har du en stuga på landet till förfogande där hela familjen skulle kunna bo tillsvidare.

Vad är problemet?

Hawknestgrove
0

Siberlina, kan jag hjälpa på distans, så ställer jag gärna upp! OCh som Imasy säger, nog finns det väl någon, som skulle kunna egnagera sig i att  köra operation dörrknackning eller vara med och anmäla? JAg vet hur lätt det är att tappa sugen om man inte får något gensvar.

Tycker att det är väldigt mycket hacka, hacka här inne och jag är inte ensam! Det finns dem jag pratat med IRL, som inte ens vill gå in här på grund av att stämningen verkar så fruktansvärt fientlig!

Hampelina
0

Det här forumet gör  mycket gott, men det har också vissa "fanatiska" tendenser.

Människor som föreslår att katter ska stjälas, människor som erbjuder sig att anmäla saker som de endast har fått berättade för sig av en annan person via internet…. 

Ingen reflekterar över att det kanske finns mer fakta, andra fakta i den här historien än vad som har kommit fram i den här tråden?

Till att börja med känns inte ägarförhållandena helt glasklara - uppenbarligen finns det någon som matar katten och bryr sig om den. Kanske har hon andra planer för den? Det är det ju ingen som vet!!

Jag tycker att detta är oerhört skrämmande!!

Imasy
0

Det är väl ingen som jobbar för att katter ska stjälas?!

Får ju lita på att det Siberlina säger är sant om katternas sk omhändertagande av tanten. Om det stämmer att hon lämnar katterna vind för våg så är det ju inte okej. Eftersom man inte kan stjäla någons katt så är ju då det enda man kan göra för att hjälpa katterna att ta kontakt med djurskydds inpektören.

Kanske hjälper det om tanten får en tillsägelse av kommunen? Antingen så blir de ordentligt omhändertagna eller så får det nya hem får man ju hoppas.

Eftersom Siberlina inte vill ringa själv så har Gunilla (?) erbjudit sig att ringa åt Siberlina.

Hawknestgrove
0

Tack för piken, Hampelina, jag förstod den fast den var grov……

JAg har inga planer på att göra någon anmälan utan att ha bra på fötterna. Hade jag bott i Stockholm, så hade jag sällat mig till Siberlina och hjälpt henne med dörrknackning och anmälan på plats. Men jag anmäler gärna ifall jag får ordentliga fakta på hur det ligger till! Inte annars.

För vem 17 kan hålla en tant under armarna, som behandlar djur på detta sätt?

Lena
0

#84 När det gäller just det här ärendet har det varit aktuellt på sajten under en dryg månad. Det är således inte taget i luften att katten det gäller far illa. Det har nog förekommit 5-6 olika trådar om samma katt under den här tiden. Trådar med hundratals inlägg. Det finns således oerhört mycket fakta om just denna katt, plus att det förekommit mycket privat konversation via PM mellan olika medlemmar.

Du behöver inte känna dig så oerhört skrämd tycker jag. Det är väl bra att medlemmar bryr sig och engagerar sig. Värre hade det varit om alla varit likgiltiga och inte visat något som helst engagemang. Någon kattnappning är det inte frågan om eftersom det här handlar om en helt hemlös katt. Olagliga metoder är överhuvud taget inget som Hittekatter iFokus stödjer eller rekomenderar.

Det som är skrämmande är att katten nu verkar bli kvar ute i kylan på Värmdön för att en bastant tanta vill behålla sitt lilla helgnöjje och fortsätta mata en katt som antagligen kommer att duka under innan den här vintern är tillända. Det känns inte bra!

Hur ser du på det Hampelina? Är det tanten vi ska tycka synd om?

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

kattassen
0

Jag är ledsen - men vi får ingen rätsida på detta förrän den bestämda damen ställs frågan rakt ut hur hon ser på detta och vilken roll hon har och tänker ha gentemot katten. Om Siberlina inte själv har lust att konfrontera damen så kanske hon har lust att delge någon stadig och seriös person här inne ett telefonnummer till damen. Kanske någon auktoritär person har möjlighet att tala med damen och ställa dessa frågor på ett vänligt men bestämt sätt. Alla dessa spekulationer om huruvida katten är ägd eller hemlös är inte bra! Här måste till ett klart besked vad som gäller. Inte förrän det är utrett kan vi fortsätta agera för katten.

Siberlina - hör av dig till ex. Lena med uppgifter om din granne så kanske vi kan hjälpa dig att få klarhet hur din granne tänker.

Debattia
0

Håller helt och fullt med Lena. Likaså måste man väl tro på den människan som startar tråden. Finns nog ingen risk att någon stjäl en hemlös katt. Kan inte någon annan än Siberlina ta över  ang dessa katter. Det är inte klokt att katter ska behöva lida för att en tant är bastant.  Kan vara lättare om någon som tanten inte känner åker dit och frågar ut henne om katterna. Informerar om att man ,matar inte katter och sen bara åker därifrån. Det finns ingenting som säger att Siberlina skulle bli den skyldiga om katterna tas därifrån, eftersom även en granne har klagat, det kan många fler ha gjort. Jag vet inte om det finns många på den här orten, men vem som helst kan ha ringt ang katterna.

Återigen! Djuren kan inte prata för sig själva, vi måste hjälpa dem. Låt det bli den starkaste tanken i  en diskussion med tanten.

Debattia

Hawknestgrove
1

Mailat MBH så får vi se:

Hej! Mitt namn är Gunilla Hallgren och jag vill anmäla ett fall av dålig djurhållning uppe i Stockholmstrakten, närmare bestämt på ******** *** , *****Värmdö.

Där stryker det omkring ett antal katter, som inte får den omvårdnad de ska ha. Den som bor på fastigheten vill inte ens, att katterna ska få komma till bättre hem, trots att det enligt utsago skall finnas inom rimlig tid, då katterna även kommer att kastreras. Nu går de stackarna bara där och fryser och svälter och emellanåt så tycker den som bor på ovannämnda fasighet att det är "gulligt" att de är där, när de själva är där.

Grannen intill tycker att det hela är fruktansvärt, men vågar inte anmäla för grannsämjans skull. Jag fick se det, då jag var uppe och hälsade på en bekant, som berättade detta för mig och jag ville naturligtvis se detta med egna ögon.

Numera så får man ju inte låta ens katter gå vind för våg och svälta, utan de ska ha tillsyn minst två ggr/dag och mat. Det får dessa arma djur inte, inte heller blir de kastrerade och vad följden blir det vet både ni och jag. Det går åtminstone EN katthona där, som är könsmogen tidigt i vår.

Jag hoppas, att ni tar tag i detta i det snaraste. Så här får det inte fortgå att djur lämnas vind för våg och att personer hävdar sin äganderätt utan att ta ansvaret.

Gör något.

Med vänlig hälsning

Gunilla Hallgren

Hökebohult 1

45293 Strömstad

annebeate
0

Utmärkt Gunilla!

Jag har precis försökt maila dig men kommer inte fram på användarnamnet Hawknestgr.

Hawknestgrove
0

Menar du här inne? Går det inte att pma mig här inne?

Maila mig då på gunilla.hallgren@gmail.com

annebeate
0

Gunilla, jag har mailat dig.

Hawknestgrove
0

Du har fått mail i retur. Många……Skrattande

martdat
0

bra GUnilla, hoppas du får svar snart och att tanten får svara vad hon menar  om katterna,

Hawknestgrove
0

Erkänner att jag var lite lat och mailade. Kan nån rota fram ett telfonnummer, så ringer jag gärna i övermorgon. Ska till uddevalla i morgon och blir borta nästan hela dagen.

annebeate
0

Tel nr till växeln hos Värmdö Kommun är 08-570 470 00. Jag tänker ringa dit i morgonbitti och kolla vad som händer och att något händer. Vore bra om fler låg på kommunen och ringde dit. 

Ärendet brådskar verkligen!

Hawknestgrove
0

Tackar! Då ringer jag i övermorgon. Du kan gott säga, att jag mailat dem!

Hampelina
0

#87 -Jag vill börja med att fråga om du skriver ditt inlägg till mig som ett officiellt inlägg i egenskap av Sajtvärd för ett iFokus nätverk? Detta då du skriver under ditt inlägg med "Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus"? Jag anser annars att det är mycket viktigt att man kan skilja på sina privata och officiella åtaganden.

Jag citerar:

"När det gäller just det här ärendet har det varit aktuellt på sajten under en dryg månad. Det är således inte taget i luften att katten det gäller far illa. Det har nog förekommit 5-6 olika trådar om samma katt under den här tiden. Trådar med hundratals inlägg. Det finns således oerhört mycket fakta om just denna katt, plus att det förekommit mycket privat konversation via PM mellan olika medlemmar."

Tidslängden är väl fullkomligt irrelevant? Likaså antalet trådar - ju fler trådar och ju fler puttningar, ju mer korrekt är något? Och skulle detta vara liktydigt med "oerhört mycket fakta"? Jag har följt trådarna och har också deltagit i de privata PM-konversationerna. Jag är också den som skulle ha Maja hos mig tills transport till Göteborg var ordnad.

Den information som är ny, och som förändrar situationen, är att det nu dykt upp en människa som matar katten och som säger sig bry sig om den. Den informationen dök upp först igår.

ÅTERIGEN, det jag reagerar på är att nu när det har visat sig att det finns någon som bryr sig om katten så möts inte detta med någon glädje, något "vad bra, då har vi någon på plats som kanske är intresserad av att hjälpa oss att hjälpa katten". Istället möts det hela med aversion, och man börjar genast diskutera att kvinnan missköter katten och borde anmälas.

Vad tror ni händer om kommunen får in denna anmälan? Risken är tyvärr stor att jägaren skickas ut för avskjutning…

Detta är alltså inte en totalt hemlös katt. I inlägg 35 sägs tom att kvinnan säger att det är hennes katt. Visst borde alla katter ha det bättre, men denna katt har uppenbarligen någonstans att gå in och äta, och kanske mer än så - DET VET VI INTE RIKTIGT! Varför är ingen intresserad av att ta reda på mer, utan varför dömer man hellre?

Det börjar komma fram förslag om en vidare dialog med kvinnan - det är väl en strålande idé?!

Varför är det INGEN som hakar på mina tankar om att kvinnan kanske avser att förbättra situationen ytterligare för katten - hon har ju redan börja mata den? Den kanske får p-piller? Efter vad jag förstod på Siberlina så verkar ändå katterna ha det ganska okej där nu? Hur vet vi att de inte löser situationen på något sätt när/om de åker till stan? VI VET JU INTE DET?!

Tror inte att det är någon idé att jag fortsätter denna diskussion, ni är totalt övertygade om att ni endast gör något bra och rätt utan att reflektera över några andra aspekter. Jag önskar bara att man försöker se saker från lite fler håll….

annebeate
0

Babbla, jag har  skickat Pm till dig.

Hawknestgrove
0

Hampelina, jag har pratat med Siberlina och INGEN är där ute under veckorna!

OCh vad är det för fel, att en dialog med myndigheter och tanten blir av? Att som i hennes fall, ha katter boendes under huset, som aldrig får komma in och bara får mat på veckoslutet, är det något att lovorda?

Helt klart är, att katterna missköts, om det nu är så att hon hävdar att katterna är hennes.De får itne tillsyn två gg r dagligen. Tyvärr så ingår inte kastrering i de elementära kraven på god djurhållning.

Men Siberlina kan inte göra något, för går hon in på tomten så gör hon ett lagbrott om hon vill ta med sig katterna.

Det är ju därför som det måste till myndigheter, det må bära eller brista. Vad händer, när det blir 20-30 grader kallt? För det BLIR det.

Men det ska visst vara rätt skönt att fysa ihjäl, säger de som  nästan har gjort det……

Lena
0

#99 Förstår inte varför du är så kritisk till vårt engagemang i frågan? Förstår inte heller varför du tar en helgmatande dam i försvar på det sätt du gör?

I ditt inlägg #84 fick jag inte alls intrycket av att du hade följt hela den här långa händelsen på det sätt som du nu säger dig ha gjort. Om inte TS farit med en helt osann historia från början till slut är det väl ändå ganska uppenbart att det rör sig om ett gäng hemlösa katter. Att mata en i kylan utegående katt lördagar och söndagar ligger ganska så långt ifrån djurskyddslagens krav om tillsyn två gånger per dag. Om tanten ifråga verkligen brydde sig skulle hon väl tycka det var bättre att Majja Gräddnos fick ett permanent hem istället för att gå ute i kylan och bara bli matad på helgerna. Att det funnits kattmatare med i bilden har ju framkommit hela tiden, det är inget nytt under solen. Det nya i kråksången är att en av dem nu vill hindra att katten/katterna räddas.

Vad jag kan se i den här tråden finns det väl ingen som har något emot att det förs en diskussion med "den bastanta tantan" som Siberlina beskriver henne. Tvärtom är det ju det flertalet av oss vill ska ske - ett samtal för att antingen få tantan att ta sitt ansvar fullt ut eller annars att medverka att katten får komma till det hem som väntar. 

Anledningen till att jag skrev under som Sajtvärd var den markering jag gjorde utifrån vad som faktiskt skrivits och sagts, samt mitt förtydligande att Hittekatter iFokus inte ställer sig bakom några kattnappningar.

Frågan är nu hur vi går vidare för att rädda katterna ute på Värmdön? De behöver mer än att bara bli matade några gånger per vecka. Som sagt jag är inte emot att en dialog förs med kvinnan ifråga. Är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med detta?

Nu är goda råd dyra! Låt oss inte tjaffsa och gräla bort dybar tid medan katterna går därute och fryser.

annebeate
0

Jag är beredd att tala med damen men i så fall  får det bli per telefon pga avståndet.  Det hade  varit än bättre att det togs en personlig kontakt med damen och detta nu. Det enda vi vill här på forumet  är att Maja och för övrigt än pappan och brodern skall räddas. Mamman är försvunnen och kan ha gått under i kylan, oklart vad som hänt.

kattassen
0

#103 Redan i inlägg #88 förespråkar jag att dialog måste inledas med damen för att reda ut exakt ur ägandeförhållandet ser ut och hur hon sköter katten/katterna. Innan dess kan vi inte agera så mycket på eget bevåg. Siberlina behöver hjälp med det och det är jättebra annebeate om du vill ta kontakt med damen ifråga. Siberlina borde ha namn och adress till grannen och hennes telefonnummer borde gå att spåra lätt.

Ankie
0

Ring damen på en gång (den som är insatt i detta och vet vad den talar om) och hör vad som försigår, gå vidare efter det om det behövs.

Hawknestgrove
0

Annebeate ringer kommunen nu på morgonen. JAg har mailat och det ka flera göra. Jag är på språng i dag,, men ringer i morgon förmiddag.

mailadrssen är:

varmdo.kommun@varmdo.se och skriv att det gäller dålig djurhållning och att: till MBH.

För vad jag förstår på Siberlina, så är problemet inte nytt därute. hon kände inte till det innan, då hon skaffade sig sitt ställe i somras.

Hampelina
0

Håller helt med #104…!

reallife
0

Jag tycker Hampelina har ett nog så viktigt inlägg där hon påpekar vikten av att informationen som framkommit hittills här i tråden faktiskt är från en person. Att andra sen pratat med den personen i telefon gör ju ingen skillnad då information fortfarande bara kommer från ett håll. Jag säger inte att informationen är fel…men myntet har två sidor…alltid.

Jag har själv svårt att tycka att "aktionen" är seriös då det är på tok för lite fakta och även ändrad sådan på ett ytterst märkligt sätt. Att man bara för att man kritiserar tillvägagångssättet i förloppet skulle symptisera med "den bastanta damen" är väl ändock bra löjligt att påstå. Jag tycker det verkar vara objektivt i detta läge att ifrågasätta så mycket som möjligt….det kan bara ge klarhet.

Det borde ligga alla engagerades intresse att få så mycket information (ej att blanda ihop med många trådar) som möjligt för att kunna göra något åt dessa katter…om det nu i slutändan visar sig att det behövs.

Att ha olika åsiker är inte att tjafsa…ALLA har rätt till sin åsikt.

Hälsningar Efvalena

Hampelina
0

#102 - Men käre värld… Jag tar henne inte i försvar, jag ber bara att man ska reflektera över hur situationen är! Vad vi VET och INTE VET! Jag efterlyser fakta, eftersom det finns flera versioner här.

Om tanten inte tar hand om katterna på ett bra sätt så är det självklart inte bra - det jag menar är att vi inte VET hur hon tar hand om katterna och vad hon har för planer för dem.

Inlägg som ditt är det som sprider förvirring i frågan - vart står det att katten matas endast lördag och söndag? I inlägg 44 skriver Siberlina att Tantan är där mycket och att det även finns andra fastboenden som eventuellt matar katterna.

I inlägg 40  funderar Siberlina själv på om det inte är så att katterna har flera ställen att gå in på, samt att det ev är så att "Tantan" funderar på ta hand om Maja själv mera permanent.

Det jag oroar mig för är att nu gör ni en anmälan till Miljö & Hälsa, sen åker det ut en inspektör. Han ser en massa katter, kontaktar kanske katthemmen som har knökfullt och i värsta fall skjuter han då av katterna för att lösa situationen. Och iställer kanske det var så att katterna mer levde som stallkatter, hade tillgång till mat och eventuellt också mer - DET VET VI INTE. Har man då gjort en god gärning? 

Jag vet inte hur jag ska kunna bli tydligare - Tack Reallife för att åtminstone du förstår vad jag försöker säga.

Lena
0

#108 & 109 Vet inte vad jag ska säga (skriva) längre? Förstår inte varför det träts så mycket i den här tråden? Vad vill ni ha sagt egentligen? Det är inte förbjudet att ha olika åsikter, men nu är det konstruktiva ideer som behövs.

Kan hålla med om att man blir väldigt förvirrad av det här kattärendet som tagit så mycket tid och utrymme på sajten. Tar dock inte på mig skulden att jag är den som skapar förvirring. Jag försöker bara mana fram en lösning på problemet. Att vi träter lär inte lösa det för katterna. Om det beror på att TS gett oss helt felaktiga uppgifter eller inte kan jag inte bedömma då det skulle kräva att man själv varit på platsen och sett saken med egna ögon. Men om det är på det sätt som TS skriver då är det långt ifrån en tillfredställande situation som råder.

//Lena

kattassen
0

#110 Jag tror inte TS har givit oss felaktiga uppgifter utan att hon bedömt situationen på ett väldigt akut sätt från början. Dock - har nu situationen tagit en VISS vändning efter det samtal Siberlina hade med damen. Det är där vi står nu och måste gå vidare efter. Vad som var Siberlinas uppfattning från början är nog ganska irrellevant i nuläget.

Läget: Damen matar en katt som hon inte vill lämna ifrån sig därmed kan man tolka det som att damen vill behålla Majja vid sitt hus. Nästa frågeställning: Är det på ett tillfredställande sätt hon sköter Majja? Får Majja tillsyn ett par gånger varje dag eller springer hon in och ut under huset när damen inte är där och får lite mat och gos endast när hon är där?

Det kan nog vara bra att djurskyddsmyndigheten åker dit och tar en titt. Ni som har kontakt med MoH - gör klart för dem att katten har ett nytt hem som väntar om de bedömer situationen så att katten måste därifrån. Vad gäller de andra katterna får vi väl se vad som kommer ut från MoHs undersökningar. Även där måste katterna få en chans att bli omplacerade i första hand och att  inga cowboy-fasoner med bössan i högsta hugg äger rum.

Inte skall vi väl behöva träta nu utan försöka få en sund lösning till stånd.

Lena
0

#111 Instämmer till 100%:

"Inte skall vi väl behöva träta nu utan försöka få en sund lösning till stånd".

//Lena

Hawknestgrove
0

Ja, tämligen nyligen hemkommen från Uddevalla, så är jag bara ine på en snabbtitt så länge. Känner mig lite småtrött och låter nog datorn vara i kväll. Men ni som vill, kan ringa mig. ÅTerkommer till denna "dumburk" i morron förmiddag. Såg bara, att jag har två pm, dem får jag kolla. I morgon så ringer jag till MBh. JAg kollade min mail, ingen har bevärdigats svara mig från deras kommunkontor. Väldigt slött. Skriver jag till Strömstads kommun på samma sätt, så får jag svar samma dag, eller dagen efter.

OCh självklart så skall alla oegentligheter redas ut! MEn jag har ingen anledning att misstro Siberlina om, att de inte har det bra. De har för det första ingenstans att  ta vägen, förutom under husgrunden. Det är enligt damen helt OK. OCh någon kontinuitet på matningen finns inte alls under veckorna. På den adressen så finns inte något fruntimmer skrivet, utan en man. Så det ÄR rörigt!

siberlina
0

jag förstår  att  vissa misstror  mig,men  jag skulle  aldrig ha börjat   denna    historia    om  majja   gräddnos   om det  inte var  för att  jag ville ha  hjälp. nu   får  jag hjälp av  några      och   har  tagit  kontakt  med en tjej  som ska  åka  till  göteborg   10  december. så jag  hoppas   vi får inn   lilla  majja   trots  att  tanten anser   att  det  är  hennes, imorgon  ska   jag  skriva    ett  snyftbrev  till henne  som  hon kan  läsa  och begrunda  när  hon  kommer  dit…

Debattia
0

Bra Siberlina, äntligen börjar det gå åt rätt håll. Bara säg sanningen till tanten, är hon djurvän  tackar hon dig för det du gör. Hur går det med dom andra katterna då???

Debattia

annebeate
0

Det finns verkligen ingen som helst anledning att misstro dig Siberlina. Det enda du har velat med din tråd är  att hjälpa lilla Maja. Nu arbetas det för detta även i det tysta och du skall känna att vi är flera som finns vid din sida. Nu finns bara ett mål och det är att Maja skall räddas inom kort och förhoppningsvis även de andra.

reallife
0

Det jag vill ha sagt och som jag klart och tydligt säger är ordet: fakta!

Så enkelt.

Visst är det svårt att ta tag på fakta då man är xx antal mil därifrån men just därför tycker jag det då är extra så viktigt att man tar reda på så mycket som möjligt innan man agerar….så det i slutändan blir bästa lösningen för katterna.

Det är möjligt att det finns mer info bakom kulisserna eller i det tysta som det omnämns här men utefter vad jag har läst i trådarna så är detta inget jag själv skulle engagera mig i personligen 50 mil bort utan att själv kunna kolla läget med egna ögon och öron och utan att känna/känna till alla inblandade.

Så funkar jag!

Ett tips till Siberlina..om nu katten ska flyttas ner till Göteborg den 10 december kan det ju vara bra att du isf redan nu får en fälla på plats så du kan fånga in katten och ha henne i din stuga fram tills dess. Annars lär det nog bli svårt att få tag i henne just den dagen.

ATT det sen är DET rätta och bästa för katten det vet INTE jag och har ej för avsikt att ta reda på det heller men fram tills dess torde väl det gå att få fram en hel del fakta då så många här är engagerade.

That´s all folks…/Efvalena

Hampelina
0

Jag har aldrig sagt att jag misstror Siberlina - jag tvivlar inte en sekund på att hon är mån om katten.

Det är väldigt mycket  egna tillägg som blir sanningar i den här tråden.

Jag ger nu upp.

Lena
0

#117 Well, well så fungerar det inte på Hittekatter iFokus. Vi har hjälpt katter från Ystad till Haparanda på det här forumet. Det har gått alldeles utmärkt. Många katter har blivit räddade genom samarbete över landet. ;)

Men det är väl tur att vi är olika och på så vis kan komplettera varandra.:) Förhoppningsvis får även den här historien sig en bra lösning till sist.

Tyvärr är det inget ovanligt fenomen att så kallade kattmatare motarbetar att katterna de matar blir räddade till ett bättre liv. Det finns tyvärr många exempel på liknande situationer.

Kan trösta #109 med att jag inte har missuppfattat situationen. (Har dubbelkollat fakta i målet) Den bastanta damen matar bara på veckosluten. I veckorna är det osäkert om det blir någon mat över huvud taget för dessa katter.

//Lena

Hawknestgrove
0

JA och jag pratade med Annebeate i går och vi kom ihåg Tissel och Tassel. Där gick jag och flera med mig på enbart hörsägen. Men det visde sig, att situationen var som den var och tack vare en underbar tjänsteman, så blev två katter räddade till livet. Där satt jag i Strömstad, några andra i Stockholm och katterna befann sig i Västerås.

JAg vet i ett annat fall, som jag var med och anmälde, så var just katternas hälsotillstånd det som gjorde, att det tog skruv. Vetintyg på hur dålig en katt var av de som fanns på en plats och det gör, att kvarnarna kan mala och anmälan fungera.

OCh ingen går på lösa boliner. Hde det varit uppgifter, som varit svävande, så hade jag aldrig engaerat mig i frågan.

Hawknestgrove
0

Frågar även här. NAMN på tanten!

siberlina
0

idag  åkte jag ut  till landet  efter    arbetet   , det  tog  ca  1  timma   att åka  dit. och det  var ingen  rolig syn  som mötte mig.  grannarna   va  ej hemma, och det va     mörkt    överallt   och jag  jick in  på   tomten     mycket  snö    var  kvar    men    ochså en sjö  av  vatten runt  hela    tomten      och   jag  undrar  om   majja    lever  ,för det  var  tyst    tomt      och  eländigt, jag åkte därifrån   med      sorg  ihjärtat….det  känns  inte   alls  bra  nu , men   jag la  ett    brev  där….

annebeate
0

Jag har skickat Pm till dig Siberlina och till dig Gunilla.

Debattia
0

Bra jobbat Siberlina!

Debattia

Ankie
0

Men tänk om tanten har tagit med sig Maja hem, tänk om….

kattassen
0

#125 Fast skulle där inte vara fler kvar isåfall? Det var väl mer katter där ute?

Ankie
0

Åh men tänk om man bodde lite närmare så man kunde åka å snoka lite

Lena
0

#126 Nej vi får inte glömma de andra två katterna som också ska finnas därute. Vi får hoppas att de inte dukat under i vinterkylan. Troligen håller de sig undan någon stanns nu när det är bistert väder.

#122 Bra att du skrev brev till tanten.

//Lena

Sidentass
0

Tycker också att de var bra gjort att skriva till tanten…tänker så mycket på dom stackars kissarna i det kalla vintervädret..tänk om man bodde i närheten så man kunde hjälpas åt med att rädda in missarna till värmen..

annebeate
0

Siberlina och Elena, jag har skickat PM till er nu på morgonen.

Hawknestgrove
0

JAg är full av beundran, som sagt, får jag bara ett namn och får vi bara veta var katterna har tagit vägen, så ska det tydlig inte vara något problem att göra anmälan. Lite märkligt att det ska till, för i vanliga fall,  finns det ingen  ägare, så är det väl fastighetsägaren, som får stå till svars? Rätta mig, om jag har fel…..

Hawknestgrove
0

Ok, då hoppas jag, att vi får fram ett namn och att katterna är i livet allihopa. Själv tar jag datorledigt om ett par timmar, men ni kan nå mig på telefon, om ni får fram något. de på kommunen har ju ändå gått hem för dagen nu, så det spelar ju liksom ingen roll vad vi får fram, bara jag får ett namn till på måndag i så fall, om ni inte fixar det på plats!

annebeate
0

Babbla jag har skickat PM till dig.

kattassen
0

Undrar om Majja och hennes syskon får någon mat nu när det är helg… Och om damen har fått Siberlinas brev? Helt enkelt - hur går där ute på landet tro?

annebeate
0

Risken är att Maja och de andra katterna inte fått någon mat  i veckan och kanske inte tanten kommer denna helg till Värmdö.Gråter

Gunilla och jag har ännu inte fått fram identiteten på tanten och det brådskar verkligen. Ju närmre vi kommer julhelgen desto större är risken att  lilla Maja och de andra små kommer att förbli ensamma där ute i kylan och få fortsätta kämpa för sin överlevnad.Gråter

Om någon bor nära Värmdö var snäll och hör av dig till mig via PM.

nils1
0

Jag förstor fortfarande inte vad som är problemet är…. tanten har flyttat ifrån katterna och Siberlina ber att någon tar hand om dom medan hon själv bor granne med tanten och har en sommarstuga till förfogande…

Kan någon förklara för mig vad det är som gör att Siberlina inte öppnar stugan för katterna??? Kan inte föreställa mig att hon själv inte har matat katterna under sommaren…

annebeate
0

Problemet är  att Maja och de andra katterna vistas i ett sommarstugeområde och behöver mat och tillsyn dagligen. Siberlina bor inte på Värmdö permanent. Jag trodde detta var känt för alla.

siberlina
0

Obestämdjag   äger   inte  sommarstugan   skälv   och  kan då  inte  göra    som jag    vill     ,även om jag skulle    vilja   det    och jag kan inte  lämn a  katterna   ensamma    i   huset  . jag började  mata  katterna    i    slutet av  sommaren      då  det plötsligt    dök  upp  fler    och fler  katter   som jag  från  början  trodde   bara  va  en  katt…ni verkar    tro att   jag är  dum i huvvet.

siberlina
0

jag känner   mig  så lessen och besviken  nu, igår   ringde en tjej  och sa   att   dom skulle  fånga in  alla  katterna  ,men     hon  menade  några helt    andra  katter   i  mörtnäs,

nils1
0

Jag har fått helt andra uppgifter… att du inte vill ta in dom till din stuga….någon som har pratat med dig berättade detta för mig.

Tycker det är hemskt att folk matar hemlösa katt(er) och sen flyttar från dom och det är ännu värre om medlemmar på hittekatter gör det. Att kattena bor i en stugaområde är inget problem. TNR kolonin i Slottskogen bor också i ett sådant område där det inte bor folk på senhöst och vinter.

Det ska vara slut på alla dåliga ursäkter att inte kunna göra något själv Siberlina…. Har du fixat en fälla?

siberlina
0

nils   ,om   jag hade  kunnat   ta in katterna   så    hade jag jort  det ,jag  skrev      hit  för att   få    tips och hjälp   och  dom  flesta   här  är  så   underbara och  gulliga och  förra helgen  ringde jag  på dörren och     sa   till husägaren att jag tänkte ta  katten  för jag har  hittat ett hem åt   den ,men hon ville   ha  kvar katten som    en   hittekatt   som  är  där  när hon  är där  på helgerna ,dessutom har jag    hittat ett  hem åt majja  gräddnos  ,gnällgubbe…

Puma77
0

Jag har fattat det som att siberlina inte själv är där jämt och att ta in Maja till stugan så hon ska komma in fungerar väl inte om inte siberlina själv är där. Då länas ju katten ensam inomhus utan tillsyn vilket inte går.

//Pia

siberlina
0

ja  det är  en sommar stuga   och  jag är   mest där  på sommaren,och dessutom är jag inte  ensam   om  stugan.men nu har jag varit där mer  pg  av   katterna.jag kanske  slutar   på   hittekatter  snart…

Puma77
0

Det tycker jag absolut inte att du ska siberlina. Fortsätt att kämpa, man kan inte kräva att du ska vara vid stugan jämt.

//Pia

annebeate
0

Siberlina, självfallet skall du vara kvar här på forumet. Du behövs. Hur skall vi annars kúnna rädda lilla Maja? Du har verkligen kämpat och fortsätter att kämpa för Maja. Du vet också vi är många som står vid din sida. Nu finns bara ett mål och det är att Maja skall in så fort som möjligt.

nils1
0

"Dom flesta har varit så gulliga här" ….
Handlar tråden om att vara gullig mot varann???

Du har lika stor ansvar för katterna än den s.k. bastanta tanten har! Du har också matat dom och sen lämnat dom vind för våg! Låter inte gulligt men sant är det!

Jag frågar igen: Har du fixat en fälla? Det finns ju tydligen ett jourhem i Göteborg som väntar?

Har du lämnat tantens namn till Gunilla?

När kommer du äntligen göra nåt konstruktivt för katterna???

Sluta inte på hittekatter för det gör jag… då slipper ni mig som ställer jobbiga frågor istället för att vara gullig… grow up!

annebeate
0

Vad är du ute efter. Sluta trakassera grundlöst Siberlina. Lilla Maja är inte betjänt av dina ilvilliga inlägg.  Nu gäller det i stället att inrikta sig på att rädda Maja och inget annat. Siberlina kämpade länge utan att det fanns något intresse i tråden, sorgligt men sant!

Lena
0

#146 Manar återigen till sans och balans i den här tråden. Trätomålen gör som bekant mer skada än nytta. Särskilt ur katternas synvinkel. Försök att tänka lite mera på tonen i dina inlägg. I sak har du mycket kloka synpunkter baserade på kunskap och erfarenhet. Tror dock flera kommer att ta till sig de goda råden om din ton blir lite mildare.

Finns ingen anledning att någon av er avslutar medlemskapen. Bättre att ni "rider ut stormen" istället.

//Lena - Sajtvärd Hittekatter iFokus

annebeate
0

Nu gäller det  precis som Lena skriver att koncentrera oss på att rädda lilla Maja och förhoppningsvis de andra katterna också.

Siberlina behöver just nu allt stöd av oss andra.

reallife
0

Jag tycker det här är helt sjukt!!

En medlem här på hittekatts-sajten matar katter i en stuga på sommaren och har ej för avsikt att ta sig an dem och åker sen hem efter sommarens slut…hallå?!!….vad kallas dessa katter?

Och sånt beteende tycker ni är okey?…och att man ska ge stöd åt en person som inte själv tänker göra något konkret?

Goda råd/stöd/ uppmuntran/backup har ju getts i flera veckor utan något resultat och/eller riktig fakta kommer fram…hur länge är det meningen att det ska fortgå så?…undrar man ju…just då med tanke om det skulle vara så att Maja och de andra katterna verkligen är en hemlösa.

Att ställa krav på och ifrågasätta människorna som finns runt de hemlösa katterna är ett måste och det är raka rör som gäller, för att få fram fakta och information. Det går inte annars.

Nåt måste ju hända!

Well,well well….det funkar definitivt annorlunda här….för sånt här agerande skulle jag ALDRIG kunna ställa mig bakom.

Hälsningar Efvalena

PS for the record så är nils ingen gnällgubbe utan en käringjävel DS

siberlina
0

jag   började  med att   ringa katthemmen  ,men ingen    ville ta   emot  katterna, jag  har   pratat   med grannen   och  hon  vill som sagt      ha   kvar katten   när   hon   är där  på helgen…och under tiden  gav   jag  katterna   mat  för att   dom var  hungriga. jag hade inte hjärta att    låta   bli.. men   jag tycker det är  djurplågeri att   katterna    ska   leva  på detta vis , alla   andra  grannar tycker det  är  ok att  katterna      går   om kring där och  bor  under huset  .. och    jag har hittat en   i göteborg som vill ha  majja  gräddnos    och varje  dag      ringer  någon    och frågar mig  hurr det  går ,   så va    mer kan jag  göra  , jag   ville   att  det   skulle  skötas    på ett   bra sätt    så  att   jag ej  blir    ovänn med grannarna   ,men   de verkar ej  funka.hade jag  haft   ett  katthem att   lämna  dom på    så   hade   jag  fångat in dom  direkt,,,,,  och  gubben    nils   kan  väl ochså   göra  något    istället  för att   bara   klaga

men   han  vill  bara  reta upp   folk,, gubbtjyven

siberlina
0

jag  tycker    verkligen att   alla   har varit  så  gulliga  folk ringer   och frågar     hur det går    och imorgon   ska   jag och en  tjej   åka      ut  till katterna  , den enda    som  inte  är snäll  är    tjyvgubben    nils

annebeate
0

Jag har skickat Pm till dig Siberlina.

siberlina
0

för  ca  2  månder sen   så  tog  jag in  en   katt    som blivitt   utkastat     hon  låg  övergiven    i en trappa     ,nu  bor hon här   och är  världens  underbaraste     ,  och i  våras    tog  jag in en  katt som varit  på   rymmen  i 3  månader,  men   anledningen  till att   jag skrev hit    var att  jag  behövde hjälp   ,med  majja  gräddnos   med    familj    .  så jag kan  va   både    konstruktiv  och  envis…

Redigerat i inlägget. // - Jennie Medarbetare

Alexej
0

Siberlina, om du åker ut dit. Ta reda på namn av din granne där. Brevlåda eller andra grannar. Tydligen hänger en anmälan på att de vill ha namnet på kvinnan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
0

Det går att via adresser och lantmäteriet ta reda på vem som äger tomter och fastigheter. Det är offentliga uppgifter. Det går att gå till stadsbyggnadskontoret och få titta på kartor och få fram tomtbeteckningar. Man kan därefter ta reda på vem som äger specifik tomt/fastighet.

Jag kan förstå att det är svårt på landet om det inte finns riktiga gatuadresser utan bara postlådenummer etc. Men det går att ta reda på. Att få fram ett namn till damen som bor i huset borde inte vara svårt.
Den som vill kan gärna få PMa mig så mycket uppgifter ni bara har tillhands så kanske jag kan hjälpa till och forska fram det som fattas.

babbla
0

Siberlina:

Har Sthlms Katthem ingen plats, kan dom då ha katterna på kö?

Eftersom mitt erbjudande att ta emot Maja grundade sig på att inte det skulle bli en ny kattkoloni, känns det minst lika viktigt att de andra katterna som är synliga tas in. Kunde inte djurskyddsinspekören hjälpa på nåt sätt…Elller hur funkar det?

Jag erbjöd mig att ta in Maja direkt när jag första gången läste tråden, men pga diverse olika anledningar gick det inte att genomföra. Nytt datum är den 10 december.

Jag hoppas för kattens skull att det går vägen denna gång!

Håll tummarna!

Mvh

Hawknestgrove
0

Annebeate har fått fram namnet på en person, som är skriven på fastigheten och det är en person av manligt kön. Således inte  den vi är ute efter. Jag har fått ett eventullt förnamn, men det är ju inte mycket att spinna på. Frågan är, om man INTE kan få fram vad tanten heter, är inte den som äger fastigheten den vi kan gå på då? Det måste  ju vara så…

siberlina
0

babbla  jag försöker   hitta  någon som kan    köra ner   lilla   majja  gräddnos  till göteborg, jag trodde jag hittat  en  ,men hon  dróg sig ur---jag   tror    granntanten heter birgitta,  det är jag nästan  säker  på

Hawknestgrove
0

HEj! Ja du nämnde det…. Men jag tror inte vi kommer nånstans med bara ett förnamn…..

OK, finns det någon, som vill hjälpa MAja ner till GBG om och när det blir dags nu då?

siberlina
0

nej  jag vet inte vem  som ska   köra   majja   tillgöteborg, jag trodde jag hittat   en

kattassen
0

Gunilla - vad har vi för uppgifter att gå på? Pma det du har till mig så startar jag upp "detektivbyrån"

Imasy
0

Varför inte bara ringa den som äger fastigheten och fråga vilken kvinna det är som lånar stugan? Kanske är det hennes man, bror, son eller någon liknande som äger stugan?

kattassen
0

#163 Ja, min tanke också. Ägaren kan mycket väl vara "karln i huset". Vet man att där inte finns någon man OCH kvinna utan BARA en kvinna?

Imasy
0

I mitt hus bor det en äldre dam ensam i en lägenhet (trodde jag) som man jämt ser flänga hit och dit.

Har sett att det står ett till namn på hennes dörr, men jag tänkte att hon kanske blivit änka eller något och inte tagit bort makens namn.

Men när jag hade bott i detta hus i ca två år fick jag veta att karln i huset är högst vid liv, men lite skröpplig och orkar inte gå ut.

Kanske denna bastanta kvinna sitter i samma situation?

kattassen
0

Att äga fastigheten, vara skriven där eller bara bo där är tre helt olika saker. Det är mycket svårare att bena ut när det gäller fritidshus. Någon kan vara lagfaren ägare, då syns h*n hos inskrivningsmyndigheterna. Sedan är det frågan vem som är skriven på den adressen. Det är inte säkert att det är NÅGON alls. Men den lagburne ägaren borde rimligen veta vem som huserar i hans hus. Det är nog enklast att försöka nå honom för lite mer info.

Hawknestgrove
0

kattassen, jag pmar dig.

Debattia
0

Hur blir det om man fångar in katterna på någon annans tomt, Kan där  hända något?

Debattia

Hawknestgrove
0

Ja, så får man tyvärr inte göra, om tomtägarna hävdar, att är deras. Då är det dessutom olaga intrång och hemfridsbrott uppepå stöld. Så det är ju ingen höjdare.

Debattia
0

Även om vissa tycker att Siberlina inte gjort mycket så har hon öppnat denna tråd och bett om hjälp för katterna. Hade hon inte gjort det kanske katterna bara gått där ,frysit och svält ihjäl utan att någon brytt sig eller vetat om det. Genom tråden har det skapats kontakter till hjälp för katterna . Vissa vågar och vet mer om tillvägagångsätt vid  dessa situationer än andra och är mer företagsamma, så är det bara, vi är olika, men vi känner starkt för katterna.

Tycker heller inte  Nils gnäller, han bryr sig också om katterna och vill skynda på så något  konkret och positivt händer dem.

Debattia

Hawknestgrove
0

Nåväl, vi har fått lite mer info och kött på benen, nu återstår,syns det några katter där nu? För jag kan förstå tjänstemannen, ifall vi  anmäler och har oss och de inte ser ett morrhår av en kisse där när de åker ut…..Då hade inte jag heller blivit glad….

annebeate
0

Förhoppningsvis kan vi under morgondagen få lite mer klarhet.

Hawknestgrove
0

Ok! Då hörs vi av i morgon!

Lena
0

#150 Vad som präglat den här tråden mer än något annat är pajkastning, hårda ord, bråk och tjaffs och många, många, många snårig turer. Det är inte lätt att veta vad som är fakta och vad som är någonting helt annat i allt det här. Vi kommer inte en cm om det ska fortsätta på det här sättet.

Jag ber dig onyå att tänka på din ton. Även om du har en annan åsikt är mitt råd att du framför den i en lite hövligare ton. Då du är en expert på området hittekatter/kattkolonier vet jag att du har massor av erfarenheter. Men alla har inte den kunskap som du själv äger. Dela gärna med dig av allt du kan det är vi tacksamma för. Men varför vara så rosenrasande när du skriver?

____

Här finns varken gubbtjuvar, satkäringar eller andra avarter. Vi är alla vanliga dödliga människor med våra fel och brister, varken mer eller mindre. Tyvärr gör internet oss ibland till någon slag monster. Varför?   

Fortsätter den här tråden i samma tråkiga stil kommer jag att låsa den.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får jag kanske lätta upp stämningen med ett självporträtt?Skrattande

Kusten
0

175 - hi hi.. hade inte riktitg föreställt mig dig så men måste säga att du har ett väldigt vackert och brett leende!

Hoppas det sprider sig i tråden och ger nykraft till att rädda maja och de andra!

Hawknestgrove
0

Ja vi har ett förnamn på damen, vi har en adress och vi har en fastighetsägare med ett par telefonnummer. Som sagt, det allra viktigaste är ju att veta, att det finns kissar kvar där. Annars så är det ju rätt slätstruket att göra något.

annebeate
0

Elena och Gunilla  jag har skickat PM till er.

martdat
0

inne på djurhem i fokus så har ett par skrivit upp sig att de kan ta hand om och omplacera djur, de bor på ,,,,, VÄRMDÖ, de tar en avgifft på max 500 kr per djur men ändå, det var väll fler katter än maja som vill in där och det är väll bara maja som tanten gör anspråk på om jag hängt med nåtsånär?

Debattia
0

Kanske bra om någon kan kolla upp paret som tar emot djur, vad dom  kräver av de hem dom placerar djuren till o.s.v.

Jag tycker inte man behöver vara så känslig med lite olika diskussioner, enligt mig ger det ett bredare perspektiv .

Siberlina och Nils hotar med att sluta skriva, Lena med att stänga tråden.  Det handlar ju om  katterna, och djurvännskänslorna svallar. Ta inte allt så personligt utan tänk på katterna i första hand.

Det verkar börja hända något nu ,genom adresser o.s.v.!

Debattia

siberlina
0

vi   har   varit  där   idag,jag och eva -lena. katterna   va    helt  utsvultna  , så   majja  gräddnos   rev   mig,men  det gör  inget.det är  bara så  sorgligt…

annebeate
0

AKUT                           AKUT                          AKUT

Jag har i kväll fått  besked om att Maja, brodern och ytterligare en katt, sannolikt pappan, fortfarande finns  övergivna på den aktuella platsen på Värmdö, där det är öde och tomt. De är fullständigt uthungrade eftersom de saknar mat. När de fick lite mat hetsåt de. Maja såg ut att han någon form av skada på läppen.Gråter

Det är uppenbart att de måste  fångas in med det snaraste. Hem måste ordnas, Maja har ett hem som väntar men de andra två saknar hem. Transport måste också ordnas mellan Stockholm och Göteborg för Maja.  

Behöver hjälp av någon som  finns i närheten av Värmdö  att hjälpa till med att ge dem mat tills vi kan fånga in dem. Har någon fälla hör av Er med det snaraste. 

När det gäller martdats inlägg #179, kanske någon känner till paret som tar hand om katter.

kattassen
0

#182 Martdats förslag tål väl att undersökas Siberlina! Kan du inte kolla med paret vad de har för möjligheter att hjälpa oss i detta läge?

tuska
0

Skulle inte katten till Göteborg  ????  Är Majja i Värmdö iväntan på klartecken att få åka till G-Borg.Obestämd    Nu blir jag så vilsen i skallen

kattassen
0

#184 Ja Majja har ett stödhem i Göteborg som väntar om/när hon kommer därifrån. Men det kan behövas ett jourhem om hon inte kan transporteras direkt till Göteborg. Det är många knutar kvar att lösa upp.

annebeate
0

Maja är ännu inte infångad utan går ute i ur och skur  utsvulten på Värmdö . Hon har ett hem som väntar på henne i Göteborg. Hennes bror och pappa är i samma situation som Maja och behöver också komma in.

tuska
0

Nu önskade jag att jag inte hadde så många egna katter,   Hua så jobbigt det verkar för er alla.

Debattia
0

Puttar!

Debattia

annebeate
0

Någon som kan hjälpa till och rädda Maja och de andra två?

annebeate
0

Maja, brodern och pappan måste komma in nu innan det är försent, lever ute i kylan utan mat.Gråter Någon  som  tillfälligt kan ställa upp  tillfälligt med hem  för brodern eller  pappan så att även dessa kan fångas in.

tuska
0

enl # 179   finns ett hem på värmdö som tar hand om katter för 500 kr.  Är det någon som kollat upp det, kanske de får plats där tills det löst sej.  De kan vara människor som även kan hjälpa till att fånga in katterna nu  ??

babbla
0

Siberlina,

Förstår att du varit ute med sällskap av en annan tjej och matat dom. Kan ni nu inte få tag på en fälla och få in katten?

Om ni nu har möjlighet att åka dit och katterna är så utsvultna så måste det gå relativt smidigt att testa med fälla…Och få med nån katt tillbaka. Föreslår att du tar in katten/katterna på din toalett och sedan ringer mig.

Och att även kolla upp om det är seriösa människor som kan ta hand om/omplacera katter på Värmdö enligt vad #179 har läst.

Har du kollat möjligheter att låna fälla?

Mvh

Hawknestgrove
0

Nu har jag mailat Miljö….Vi har fått fram från fastighetsregistret att ****** ******är lagfaren ägare till fastigheten ********** i Värmdö kommun och tillika skriven på fastigheten på ********vägen *.

Han har fast telefon ******** och en mobil, **********. Detta var väl uppgifter ni redan hade, förstås. Den damen, som säger sig vara ägare till katterna, vet vi tyvärr inte vad hon heter med säkerhet. Men hur som helst, så är ju katterna på fastigheten och det yttersta ansvaret ligger ju då på fastighetsägaren. Principiellt har det ju ingen betydelse vd hon heter, inte ens om det är Jungfru Maria.

Hur som helst, i går observerades minst tre katter där ute, som varken hade mat eller tillsyn. De var så hungriga, att de hetsåt och bet besökarna i fingrarna. Det finns inte några människor där ute, det är helt öde just nu. Denna så kallade djurhållning strider mot lagen. De får alltså inte den tillsyn de ska ha och fryser och mår inte bra. Något får göras. Ni måste agera, då det nu är bevisat, att ingen bryr sig om dessa djur under veckorna.

Med vänlig hälsning

Gunilla Hallgren

annebeate
0

LÄS INFORMATIONEN I NYA TRÅDEN "GRÖNT LJUS UTE PÅ VÄRMDÖ".

Du som kan hjälpa till hör av dig!

siberlina
0

jag har  fått   ett  medelande  från en  person som undrar om jag  är  nöjd  nu när nils   inte  är kvar  på     hittekatter.  jag kan säga att   så känner jag inte,   han  hade  gärna fått va  kvar   för  mig , …det  viltigaste för  mig  är     majja   med  familj

Lena
0

Vi låser nu den här tråden som börjar bli oerhört lång och hänvisar till den nya tråden "Grönt ljus ute på Värmdön" där räddningsarbetet nu har tagit form på allvar.

Babbla ombedes ta kontakt med oss.

//Lena

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer