Människorna bakom vanvårdsärendena?
Jag har en fråga till er som är mer erfarna av vanvårdsärenden av katter. - De här människorna som lever mitt i misären med de stackars katterna, vad är de för några? Är de psykiskt sjuka eller vad brukar det vara för fel på dem? Och vad görs för insatser för dem? Hör dessa människor till psykiatrin eller socialförvaltningen?
Min sympati ligger ju hos katterna, jag hoppas att ni förstår det. Jag har bara denna fundering på vilka insatser som görs mot människorna bakom, så att de inte bor kvar i samma misär och samlar på sig ännu mer katter.
Vi har haft flera fall av äldre människor som blivit senila och som det bara burit sta med katterna för. De har heller inte förstått att katterna farit illa. Man kan förstå att det varit på ett annat sätt när personerna varit klara och rediga då de äldsta katterna kan vara kastrerade, men sedan har de tappat kontrollen. Har man då inte nära släktingar som kan vara ett stöd eller t.ex. hemtjänsthjälp som kan rapportera, så går det så långt att saken blir anmäld som vanvård.
Sedan kan det finnas fall där det finns psykisk ohälsa med i bilden.

är nog väldigt olika från fall till fall. jag vet inte om hon jag hjälpte klassades som vanvård, katterna bedömdes inte vanvårdade av myndigheterna, men i allmänhetens ögon kanske hon hör dit, hadde 40 katter som messt i sitt hem, lite färre när jag läste om fallet och bad att få hjälpa, Detta är i allafall en helt vanlig kvinna som har ett helt vanligt arbete, trevlig, snäll. rolig, kattälskare då, det jag kan ana är att hon varit en kanske ensam människa. Jag anser henne absolut inte som sjuk på något vis, Några insattser alls gjordes inte, ingen hjälpte henne mer än jag som var en okänd människa som läste om henne i en tidningsartikel och så kks då,
Det finns inga insattser hoss henne mer än att jag fortsatt kontakten även efter att sissta katten åkt, faktum är att vi blivit väldigt goda vänner, jag tror att nu när hon fått distans på det hela så kommer hon inte att låta det hända ijen,
Hoppas det svarade på dina frågor i detta fallet, finns säkert lika massor av andra sidor hoss andra ärenden,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tack för era beskrivningar, det hjälper, även om det kanske ger mig insikt om att det inte finns en förklaring till hur de här människorna är. Anledningen till att jag funderar över det här är att jag har kontakt med en vän som ska anmäla ett vanvårdsärende, och det ärendet är grov vanvård med en kvinna som jag efter era beskrivningar nog måste anta är psykiskt sjuk eller utvecklingsstörd, och som nog själv måste få insatser, förutom att katterna behöver det. Jag ska se vad jag kan göra, och försöka ge min vän råd i ärendet. Det är fruktansvärt att det kan fortgå utan att omgivningen har reagerat. Så nu kommer jag att pusha på min vän att agera. För katternas skull.
Det måste vara oerhört tufft att vara på plats och se sådan här missär, jag beundrar er som agerar och räddar dessa katter.

#3 så sant finns inte en sida, varge fall har sin historia. Det jag lärde mig var att det finns en människa bakom allt, förut när jag läste i tidningar så tänkte jag bara på katterna, men nu ,,, ja, människor behöver oxå hjälp. på olika vis, bra att din vänninna reagerar, hon kan ju kontakta socialtjänsten i sin kommun och be dem att erbjuda stöd till kvinnan som ni misstänker är sjuk, går att göra anonymt om man vill även om en anonym anmälan tyvärr inte alltid tas på lika stort allvar,
Några exempel på kattfall som jag har personlig erfarenhet av:
- En man som det var något socialt fel på och som dragit på sig massor med katter. Vid en eldsvåda brann fyra katter inne medan åtta klarade sig. Även mannen dog av brännskador.
- En psyksjuk persons personliga ombud ringde och ville ha hjälp med katter som den psyksjuka tröttnat på. Det var tio katter men fyra små kattunar hade någon redan tagit.
- En knarkare hade åtta katter i sin lägenhet när polisen tog henne för tvångsvård. En av katterna försvann i tumultet när polisen kom.
- Unga flickor som skaffar katt utan att tänka sig för. Sedan kommer någon märklig pojkvän in i bilden som inte tål katten/katterna för han blir svartsjuk och slår katterna.
- Äldre personer som beter sig märkligt mot sin katt/katter bortom det acceptablas gräns men ingen som tar tag i fallet.
Tyvärr så kan hemtjänst eller andra personer från kommunen vara mycket väl medvetna om att det finns katter som far illa utan att de gör något. När det gäller människor som inte klarar sitt eget liv går inte socialtjänsten in förrän personen ifråga själv begär hjälp vilket de förstås inte gör.
Ja, man kan undra över varför ingen reagerar när ändå många vet om förhållande bäde för djuren och för människan bakom. Många drar sig för att anmäla för det måste också hända något sedan. Djuren ska omhändertas, människan ska kanske in på ett vårdhem. Men allting kostar och allting kräver insats.
Därför blundar många och väntar hellre tills människan har dött.
Här är en bild av ett kök i Alefors där en man bodde med sina katter. Ovärdig för både katter och mannen.
Bilden är tagen av Göteborgs Katthjälpen.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#6 Fy fabian vilket kök,,, usch,