Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: sajten
Läst 1231 ggr
Caitlin
0

Snart övergivna sommarkatter behöver akut få hem!

Ännu ett akut ärende..

En äldre kvinna matar över 12 katter varav de flesta är födda i somras (-08).

Katterna håller till vid hennes kolonistuga i Malmö. Kvinnan går dit (med hjälp av rullator) varje dag och matar katterna samt låter dem gå in och värma sig i hennes kolonistuga, men hon orkar inte längre gå dit och säger att den kommande helgen blir sista gången hon besöker kolonstugan för i år!

Om inte KKS kan hjälpa henne få bort katterna kommer hon att ringa kommunen som får hämta dom.

Igår tog vi hand om 3 av kattungarna (ca 4-5 månader gamla) och placerade i stödhem, men där finns ytterligare 9 ungkatter varav den äldsta är max 1-2 år gammal (mamman till några av kattungarna).

Katterna är i mycket gott skick! De ser friska ut, har ej någon ohyra (synlig).

Katterna måste komma in så snart som möjligt!!!

Kan ni ställa upp som stödhem/permanent hem till någon/några av dessa fina katter???

Maila till:

duffytiger@hotmail.com

eller skicka ett pm till mig!

Kathleen

Aktiv i KattKommandoSyd (Malmö med omnejd)

Ankie
0

Det bara dräller av katter överallt

hoppas att det finns några som kan ställa upp för dessa

Debattia
0

Finns ingen möjlighet att katterna kan få bo i kolonistugan även om tantängeln inte kan gå dit. Då kanske ni kan kastrera och hitta hem under tiden, om någon kan hjälpa till och sköta om dem???

Ingen som kan ställa upp och köra tanten dit varje dag så hon kan mata?? Kanske dåliga förslag ??? Ni är suveräna ! Tackar att ni finns å allas hemlösa katters skull. Hoppas det ordnar sig.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Caitlin
0

Köra kvinnan dit finns tyvärr ingen möjlighet. Själv har jag varken körkort el. bil och ingen annan som skulla ha tiden till att köra kvinnan varje dag. Jag är tacksam om någon kan ställa upp och hjälpa mig köra 1 gång i veckan…

Vi var och hälsade på kvinnan igår, och vi försökte verkligen att övertala henne att låta katterna gå in i stugan när hon inte är där men det vägrar hon bestämt att gå med på!

I nuläget får katterna gå in och värma sig på hennes inglasade veranda, men endast när hon själv är där.

Tack vare att dom är vana vid detta, var det lätt för oss att fånga in 3 av ungkatterna igår. Kvinnans dotter var mycket duktig på att hantera katterna, så hon hjälpte oss med att få in dom i buren.

Caitlin
0

Putt Glad

Debattia
0

Håller tummar och allt för att det ordnar sig.

Debattia

Ankie
0

ja det är inte lätt hoppas det ordnar sig

martdat
0

vilken go tant som ändå försökt att hjälpa dem, fårstår att hon inte orkar mer med rulator och allt, har hon hemtjänst så kan hon fråga nån där att lägga ut en förfrågan i deras mailinglistor om nån kan hjälpa.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria-I
0

Hej Caitlin!

Är detta koloniområdet Mossängen? Vi på Rädda Katten ska tala med styrelsen om ett TNR-projekt på området. Problemet är överväldigande stort där, senast idag skjöts det en katt där utan styrelsens vetskap…

lilo-nova
0

Putt

Marga
0

Putt

babbla
0

Puttar för att alla katter ska få komma in och få en egen soffa!

Mvh

Debattia
0

Ja tanten kanske är snäll, men jag har mina funderingar om tillvägagångssättet,tyvärr hjälper det inte katterna men ändå.

Varför kontaktar inte damen någon djurskyddsförening förrän nu när hon ska flytta därifrån? Hade hon tagit kontakt redan i somrast hade möjligheterna varit bättre. Har hon börjat mata så har hon också ansvar för dem. Det är så enkelt att bara ringa kommunen och be dem ta hand om det.

Debattia

Caitlin
0

Jo, vi har också funderat på varför inget gjorts tidigare. Kvinnans dotter har en katt som är 10 år gammal som kommer från koloniområdet, den katten var liten kattunge när hon tog hand om den.

Vet att kommunen varit och skjutit av katter där så sent som i våras.

Debattia: Jag håller helt med dig. Det är kvinnan samt en av hennes döttrar som matar katterna. Det är en annan av kvinnans döttrar (inte samma som hjälper till att mata katterna) som har ringt till KKS och bett om hjälp.

Jag önskar själv att de hade kontaktat KKS i tidigare, då hade det varit mycket lättare för oss att hitta ett stödhem som kunnat ta in både mamman och hennes ungar.

Caitlin
0

Vill tillägga att dessa katter har mycket fina teckningar.

2 av katterna som är ca 4-5 månader gamla, är sköldpaddsfärgade (alltså honor). De är helt otroligt vackra!

Några är brun/grå tigrerade med vita partier. De flesta av dem har den teckningen.

En är helgrå/blå, ser nästan ut som en raskatt! (4 månader gammal)

En kattunge (syskon till den blå/grå är helt otroligt söt, den är ljusgrå med ränder. Har tidigare sett grårandiga katter, men den här kattungen har verkligen en originell färg eftersom han/hon är alldeles ljusgrå!

Sidentass
0

Känns alltid så tråkigt när man inte kan hjälpa till med att öppna dörren för behövande missar..men som bekant, jag har fullt hus med alla åtta katterna..

puttar upp!

Debattia
0

Ja, man känner sig maktlös! Varför kan man aldrig få vinna några miljoner???

Hoppas någon här kan och har möjlighet hjälpa till.

Debattia

Maria-I
0

Det finns andra som matar på området, kanske man skulle kunna fråga dessa om de tillfälligt kan hjälpa till med matningen av resterande tills en bättre lösning hittas?

Debattia
0

Tänker på er och puttar upp tråden.

Debattia

Caitlin
0

Maria-I

Det är inte Mossängen som dessa katter finns.

De som matar dessa katter vill ej fortsätta mata, därför är det viktigt att de kommer in i stödhem så fort som möjligt.

Tanten som matar pratar om att efter den kommande helgen, kommer hon inte längre gå dit, och då måste hon ringa kommunen.

Det är svårt att avgöra om hon verkligen kommer att göra detta, eller bara säger så för att vi ska ta hand om katterna fortare.

Mvh

Caitlin
0

Debattia

Tack! Glad

Maria-I
0

Aha, då har jag missförstått Gulliver när jag trodde att det var Mossängen.

Caitlin, du är ju verksam i Malmö, vet du vad som gäller när en privatperson hör av sig till skyddsjägaren, betalar personen själv en avgift, och i så fall hur mycket? Det är bra att veta när man predikar om TNR…

Caitlin
0

Jag har hört att en privatperson får betala 500 kr per katt till skyddsjägaren. Men jag vet inte om detta stämmer helt, det är endast vad någon sagt till mig.

Det finns andra i KKS som vet mer om detta som säkert  kan ge ett bättre svar.

Mvh

Maria-I
0

Tack för ditt svar, fortsätt med ditt fantastiska arbete och engagemang, det är verkligen tufft för hemlösa katter i Malmö…

Debattia
0

Puttar och hoppas verkligen någon kan hjälpa till!!

Debattia

Caitlin
0

I söndags tog vi hand om 3 kattungar och placerade i stödhem!

Igår (onsdag) blev ytterligare 1 infångad och placerad i stödhem.

Imorgon (fredag) ska vi placera ytterligare 1 kattunge i stödhem.

Det går framåt men där finns fortfarande ca 6 ungkatter/kattungar som behöver komma in i stödhem!

Caitlin
0
martdat
0

#25 Roligt att höra att det går framåt i allafall! hoppas på fler stödhem, elr jag hoppas egentligen på fler permamenta hem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

babbla
0

Puttar!

Mvh

Debattia
0

Värmer att höra att några har fått stödhem och kommit in i värmen.

Ni gör ett fantastiskt arbete!!!

Hoppas fler som kan vara stöd eller permanenta hem hör av sig!!

Debattia

Caitlin
0

Någon som kan tänka sig bli stödhem till en av dessa katter???

Så kan vi åka dit och få in några till så de slipper vara ute oc frysa.

Katterna är ca 4-5 månader gamla (Alltså fortfarande bara kattungar).

Debattia
0

Någon som kan ställa upp och hjälpa dessa katter till en bättre framtid???

Debattia

Ankie
0

putteliputt för dessa små katter

destiny
0
Debattia
0

Puttar!

Debattia

Caitlin
0

Igår var vi tillbaka i koloniområdet och fångade in den sjunde kattungen från detta område.

Där finns 1 kattunge kvar som vi inte har stödhem till. En jättesöt bruntigrérad katt ca fyra och en halv till fem månader gammal

Skickar länk med en videofilm som är tagen på den bruntigrérade kattens bror som är tagen allra första dan när han endast hade varit inne i några timmar efter att vi fångade honom i onsdags:

Det är katten som gömmer sig under sängen:

http://vimeo.com/2309745

Caitlin
0

Någon som har ett extra rum som kan tänka sig att ta in sista kattungen som också förtjänar ett hem?

Caitlin
0

Kan berätta att alla de sju katterna som nu finns i stödhem har gjort stora framsteg. Som kanske syns i klippet så är Sniff (en av de sju) inte en direkt skygg katt utan snarare lite försiktig men ändå nyfiken och lekfull redan några timmar efter ankomst till stödhemmet.

Sniff stödhem berättar att det handlar inte om dagar utan snarare i timmar som Sniff gör framsteg i sitt nya hem Glad

Barbro55
0

Jag kan ta hand om den sista kattungen,om ingen annan kan

Caitlin
0

Såå glad jag blir!!!  Skrattande

Fantastiskt om vi kan ge hem till den sista stackars kisen!

Ankie
0

Åh jag med

gud så bra om den lille kan få komma in

Debattia
0

Jättebra Barbro!!! Hur många fler vuxna är kvar därute??

Debattia

Caitlin
0

Vet ej säkert hur många där är men förutom kattungen som Barbro kan ta in, finns där 4 vuxna katter men alla är runt 1 år gamla eller yngre, hittar vi inte hem till dessa vet jag inte riktigt hur vi ska göra, men det är viktigt de blir kastrerade annars upprepar sig historien inom ett halvår. Vi ska försöka ordna en slags koja åt katterna där de kan hålla värmen över vintern.

Hawknestgrove
0

Putt för de vuxna kisaarna oxc så bra att i fixade det för de små1

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankie
0

#38 men har du 14 stycken katter? Tyckte jag läste det på din sida, hur hinner du med alla om de alla är dina?

Barbro55
0

HEJ Ankie

Ja alla 14 katterna är mina,Jag jobbar bara ca 3 nätter i veckan,så det finns gott om tid för katterna på dagarna,Skrattande

Debattia
0

Trodde man högst hade 8 kissar ? Puttar upp tråden!

Debattia

Caitlin
0

Eftersom Barbro fått ta emot en annan akut katt, vill jag återigen efterlysa stödhem till den sista kattungen på koloniområdet i Malmö.

I mitt inlägg #35 finns en videosnutt taget från stödhemmet som har syskonet till kattungen som jag letar stödhem åt.

Någon som kan ta in den sista lilla sötnosen???

Ankie
0

ja du har ju om inte annat parakiss som kunde ta emot kattungar, hon bor i Bollnäs. Det är ju visserligen en bit detta var väl i Malmö ….