Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 1228 ggr
trubbnos
0

Ny omgång HITTA HEM TV4

Hej

Vi spelar just nu in för en ny omgång av HITTA HEM för sändning på TV4 i början av 2009 och letar historier som vi kan följa och filma.

Helt aktuella historier i Stockholm med omnejd.

Även övriga landet, men då behöver vi några dagars framförhållning.

Maila en kort beskrivning med alla kontaktuppgifter till trubbnos@gmail.com. Adressen är aktiv endast fr o m november 2008 - t o m januari 2009.

Välkomna med mail!

MVH

Redaktionen för HITTA HEM

Puma77
0

Åh underbart, längtar redan.

//Pia

Sidentass
0

Men så bra att det blir en fortsättning på det programmet..kommer bli många djur till hjälp!:-)

Imasy
0

Åh, vad skoj! :) *längtar*

lilo-nova
0

Längtar till programet!

Maria-I
0

Vad roligt!

Ett reportageförslag är att besöka Göteborgs katthem och kanske få följa med till Slottskogens koloniområde där ett lyckat TNR-projekt genomförts? Prata med volontärerna och matarna, se de uppbyggda katthusen, prata med kolonisterna och vara med under matningen av den kvarvarande kattkoloni.

Det är många koloniområden i Sverige som har stora problem med hemlösa katter, Slottskogens koloniområde kan visa att det finns ett fungerande och långsiktigt alternativ till skyddsjägaren!

M v h Maria-Isabel/ Rädda Katten

Ankie
0

#5 Mycket bra förslag!!

Nikita-
0

Underbart trevligt att programmet börjar igen!

Något att verkligen tänka på i denna omgång är att tydligt gå ut med att tama, upphittade, vilsan katter ska lämnas direkt till polisen. Männiksor måste få reda på "gången" i hanteringen av hemlösa katter. Däremot måste det även skildrar tydligen hur hemlösa, skygga katter har det i kolonier. Kolonier finns överallt i i åtminstone lantliga, sommarstugeområden i alla delar av utkanten i Sthlm, men tror även att de kan finnas kolonier mer centralt, som tex den i Henriksberg.

Ang. TNR i inlägget ovan så om det sk aframstå som en metod så måste det framhållas tydligt att detta endast kan ske i rätt område med rätt människor runt omkring som ser till att katterna får daglig tillsyn. Hur sköts skabb, avmaskning, nytillkomna okasterade som söker sig till maten? Visa problematiken med TNR.

trubbnos
0

Vi tar gärna emot tips om vilka KATTKOLONIER ni känner till i närheten av Stockholm med KONTAKTPERSONER!!

Fyll på här, eller skicka mail:

trubbnos@gmail.com

Tack!!!

Maria-I
0

Alldeles rätt att ta upp TNR:ens hela innebörd som är mycket mer än bara kastrering, därför är detta koloniområde perfekt för att visa som lyckat TNR-projekt, de har denna problematiken klart för sig och har lösningar för sådana situationer som du nämnde.

Hawknestgrove
0

Trubbnos, om du vill, så har du ju en liten saga här hos mig om lille Ruphus, som gick hela sommaren vid Daftö Camping och sedan fick ett permanent hem på Öland hos Lucy in the Sky här inne!

OCh jag kan även beräta om Bamse, fd MR maffig, som också fick flrytta från Strömstad till upplands Väsby!

Darling är en kisse till från Strömstad. hoppas hon mår bra, Hon flyttade här ifrån till Ullared

Mailar dig mitt telefonnummer.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Marga
0

Vad tror ni om lilla Maja Gräddnos… Där kanske man kan vara med från början och följa hur det går om Siberlina får hjälp nu. Dessutom finns det ju tydligen fler katter på Värmdö.. Värmdö hör ju onekligen till Stockholm med omnejd…

Hawknestgrove
0

MArga, det var ju en superide! Den stöder jag för fullt

trubbnos
0

Intressanta tips alltihop. Vi kollar upp.

Stort tack!!

Ankie
0

Crisses kamp i hamnen med alla katterna borde väl vara något att ta upp och visa. Hemlösa katter i Skåne och Öresundskatterna.

Simson
0

Eller mannen som misshandlar och lemlästar i Årsta? Eller är det dumt att ge han mer uppmärksamhet än den han redan fått??

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Imasy
0

Det var ju en artikel om det i Metro i går eller i förrgår :/

essut50
0

#16 Det var i onsdags i Metro och Stockholms City tidningen såg jag..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Åh, håller han fortfarande på? HAr man inte fått fatt på den s***n än?

Lena
0

Men vad bra att ni gör en ny säsong av Hitta Hem! Det är en programserie som fått upp ögonen på många människor.

Jag skulle också föreslå ett reportage med Göteborgs Katthjälp och hur de arbetar med TNR-metoden. För att få ut bästa tänkbara är den föreningen mest frukbar, då de kommit längst och har mest erfarenhet av denna i utlandet så väl beprövade metod.

En annan viktig sak är att berätta om vikten av kastrering. Om alla skulle kastrera sina utegående huskatter hade vi inte de problem vi har idag med så många hemlösa katter.  

Ett besök på Stockholms Katthem för att följa deras arbete med skygga katter är också något jag rekommenderar. Stockholm Katthem har även bedrivit en mycket proffsig kampanj för att öka medvetenheten hos allmänheten om katters situation. "Om våra katter kunde tala".

Mvh Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Puttar upp det här uppropet!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Bra med en ny "Hitta hem". Men tyngpunkten borde ligga, som andra redan har påpekat på kattkolonier. Göpteborgs Katthjälpen, Crisse i Malmö, Kusten i Göteborg, Lena i Sundsvall. Listan kan göras långt.

Intressant med enstaka kattöde men det hjälper inte den stora andelen hemlösa katter. En kattkoloni bildas av fd ägda katter som ägaren inte har kastrerad och som av någon anledning har blivit hemlösa.

Vi måste få upp ögonen för dessa katter och hur man kan hjälpa de. Engagerade djurvänner, TNR. Det finns mycket mer än meningslösa avlivningar.

Katterna i Malmö tex lever under stenarna direkt vid havet. Många Malmöbo måste ha sett de utan att reagera. Och nu kommer de knappast att överleva vintern…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
0

fallet med Värmdökatterna kan väl vara intressant. Det beslutades att kvinnan skulle minska ner katterna till 5 st för 1,5 år sen. Jag vet inte hur många katter det var då men kvinnan  överklagade. Katterna förökade sig ännu mer och kvinnan flyttade ifrån dom, då fick katthjälpen och djurhjälpen ta över.

Det där kan ju någon på djurhjälpen eller akutgruppen berätta mycket mer om.

jag tycker att det är intressant pga att myndigheterna bestämmer att en person får ha ett visst antal katter.Det överklagas och drar ut på tiden och katterna blir bara fler och fler. Varför tar det så lång tid som 1,5 år innan katterna börjar omhändertas?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Pelusa
0

Trubbnos, är det fortfarande Djurskyddsföreningen som är huvudsponsor för programmet? Det betyder väl att det bara är medlemmar i  djurhemsföreningen som än en gång får visa upp sina aktiviteter?

Det är ju bättre än ingenting så klart men det vore trevligt om man även kunde få se en glimt av andra föreningars verksamhet.

/Pelusa

Katthjalpen
0

# 23 nej det är inte bara medlemmar i Djurskyddet, vad jag förstått, på förra omgången av Hitta hem.

När det gäller katter i Malmö finns det många som har det väldigt illa, och föreningar, som tex Katthjälpen kan ju inte hjälpa alla. Katter som bor vid vedhögar, katter som bor vid varuhus nära värmen, snoriga och dana katter som lever i koloniområden, vi tog hela besättningen på 15 st från Amlvik, fast några har nu tillkommit.

Däremot då jag läst om TNR vid Öresund anser inte jag det är TNR, eftersom TNR innebär "husbygge" mm för katterna, och tanken är att de skall stanna på området. Öresund är inget område man skall ha katter på alls, så det vore bäst om de samlades in alla och om det inte går att ta in, släppa dem MED SKYDD FÖR VIND; MED KONTROLER; MED MAT MM! Oavsett så ingår i TNR skydd för vind mm! Jag förstår dock att det är svårt att genomföra att alla får komma in.

Därför vore Göteborgs katthjälp i TNR-frågan, bra.

När det gäller kastrering av katt, så är STERILISERING av både hane och hona att föredra!! Annars förlorar alltså katten sin revirkänsla, vilket kan innebära att de blir bortjagade från sitt område.  Och det är inte heller bra. Därför steriliserar man…

Här är en länk om TNR http://www.alleycat.org/NetCommunity/Page.aspx?pid=285

Hawknestgrove
0

Det sista du säger i ditt inlägg Katthjälpen verkar väl lite knepigt…. det är väl ingen som ens gör såna ingrepp längre? OCh inte 17 mister katter revirkänsla bara för att de kastreras, reviren minskar bara!

Vill inte vara nån besserwisser, men jag tror att det är rakt åt pipans långa Aftonblad.

Rätta mig om jag har fel……

Simson
0

Jag har också hört att man väljer att sterilisera före kastrera på de katter som behöver slåss för sina revir.

Har dock aldrig undersökt om det görs eller om det funkar så men hört diskussionen har jag.

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady