Uppdatering Björkekärr familjen
7/11 2008 Ytterligare en hemlös katt fångas in. Fler pass kommer att göras i dagarna framöver då det tyder på att det med all säkerhet finns en till katt som är hemlös i området.
8/11 2008 Katten som fångades in igår kväll är i bedrövligt skick. Ena ögat är förstörd pga. vad troligen är ett gammalt hornhinnesår, han verkar ha nedsatt syn på andra ögat. Resultatet av att enbart mata hemlösa katter utan att ha för avsikt att ordna bättre förhållanden för dem kan se ut så här:

Tidigare tråd om Björkekärr katterna: Frysa eller svälta ihjäl
Stackars kissen! Man blir förtvivlad när man tänker på hur de har det där ute så himla många katter.
Hur går det med honom tror du? Hur klarar sig katter med nedsatt syn om de får leva skyddat liv som innekatter?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Han hittar till lådan, skålar och gömstället så ett liv inomhus klarar han alldeles utmärkt. Han verkar inte förvildad, dock lite osäker pga att han inte ser så bra…. får han lite tid så är han nog världens kelgris! lilla gubben, är redan kär i honom 
Nääää, vilken gosepojke!!!
hur kan det bli så illa?
Varför reagerar ingen innan en kattstackare hinner blir så här illa åtgången?
Stackars lilla plutt, vilken tur att han fick komma in i värmen och tryggheten. Tusen tack till er alla som kämpar för att rädda de här katterna!
En katt som inte ser kan ju inte klara sig ute något mer…ett under att han klarat sig hittills.
Mitt hjärta värker…vill ha honom!!!!! 

O lilla gubben. Varför är livet så hårt? Stackars liten som iaf äntligen kommit in i värmen.
Hur sjutton kan man bara mata och mata och blunda för detta?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Är det det vänstra som är hornhinneskadat? För det högra ser faktiskt ut att ha samma skada fast utläkt. Det ger samma reflektion i blixten som min Willes öga gör. Wille blev troligen skuren av en människa och gick sedan med skadan i omkring ett år innan han stod i min farstu besluten att flytta in. Och trots att ögat var helt igenmurat av inflammation har det med behandling blivit möjligt att använda. Under mjölkhinnan ser man en pupill som följer med och vidgar sig och krymper precis som det andra. Han fick också bättre djupseende och slutade vandra in i saker när hans öga behandlats. Däremot verkar han inte ha perifert seende på det ögat, och tyvärr var det för sent att rädda tårkanalen om av den extra vätskan sårats och sedan har ärrvävnad blockerat den. Så vätskan rinner vid sidan, något som gjort att människor "räddat" Wille ett flertal gånger för att han ser så miserabel ut.
Men det jag vill säga är alltså att inte ge upp hoppet om kissens syn. Även ett öga med vad som verkar helt körda skador kan när inflammationen hävts visa sig hyfsat användbart. Inte 20/20 men klart bättre än man tror. Vilket är hoppfullt med tanke på att kissen på bilden faktiskt verkar ha ett avläkt sår höger och ett inflammerat vänster efter vad jag ser…
Ögat till vänster (alltså hans höger öga) har ett "avläkt" sår. Så vid jag som veterinärassistent kan bedöma (och så vid man få komma nära :)) har såret tidigare perforerat cornean och har irisen runnit ur. Han har en stor uppbuckling på irisen i detta öga. Hålet har sen vuxit ihop med ärrvävnad. Inget att göra åt tyvärr… det gör inte ont länger men han har haft väldigt ont av det när det pågick :(
Det andra ögat reflekterar kamerans blixt, det är helt normalt.
Han får i alla fall antibiotika till att avslå en ev. infektion.
Stackars, stackars lille älskade katt….
Hoppas du snart läker i både kropp och själ.

#7 Nils, vad jag menade var att jag tyckte att ögat reflekterade blixten på samma sätt som Willes öga brukar göra - inte att blixtreflexen var felet så att säga. Men visst kan jag se fel, men funderade över det faktum att TS säger att båda ögonen verkar fungera dåligt.
Vi får se vad veterinären säger på måndag. Jag vågar inte ställa en diagnos pga bilder, dessutom är jag ingen veterinär
. Han behöver sovas så att han kan undersökas.
Jag tycker i alla fall att han verkar se dåligt med detta öga då han är väldigt osäker i hans rörelser.
Han har ätit bra idag i alla fall och ser lite lugnare ut :)

Stackars liten kisse… det glädjer mig att han fått komma in dock. Inte alla kissar som har den turen.
Hoppas ögonen blir lite bättre med behandling, ju mer av synen som går att rädda, desto bättre… :)
Boy, som vi döpte vår slitna kille till, har varit hos veterinären igår.
Ena ögat är som misstänktes ett gammalt hornhinnesår, genom att såret gorde ett håll i cornean (hornhinnan) har pupillen delvis runnit ur och har tredje ögonlocket sen vuxit fast över cornean. Inget han har ont av nu. Däremot har det gjort väldigt ont när det pågick.
Andra ögat färgades med fluorecin, och det visade sig att han på den har ett litet skafsår, antagligen pga. s.k. entropion, inrullad ögonlockskant, som "skavar" mot ögat. Antingen medfödd eller pga. att han har några små rivsår på ögonlocket som gör att den svullnar. Blir det inte bättre ska han opereras för det.
Han har knappt några tänder och har en svullnad under tungan som blöder lätt. Är svullnaden kvar vid återbesök tas det ett vävnadsprov för att kolla om det ev. är en tumör e.d. som ska opereras bort. Blötmat ska det ätas, vilket han glufsar i sig :)
Han var full med löss vilket han har blivit behandlat mot. Vetten sa att hon aldrig hade sett så mycket löss på en katt.
Lite blod i kisset, antagligen urinvägsinfektion.
Njurar och levervärden var helt normalt, otroligt nog. Socker var lite högt men detta är normalt för stressade katter. Några prover har skickats till externt labb.
Han får antibiotika och smärtstillande, återbesök hos veterinär om ca 10 dagar.

Ojdå, det var en sliten stackare. Skönt att han fått komma in, och äntligen har någon som bryr sig. Blir alltid glad när jag läser om dessa katter som iaf blir uppmärksammade och ibland får sina problem lösta. Framför allt när de är så gamla och skruttiga som Boy. :D
12.Vad ont han måste ha haft stackaren under hur lång tid som helst Känns underbart att han nu äntligen fått och får den veterinärvård han så länge behövt.

Å en sån tur att han fått veterinärvård nu lille vän. Det gör ont i mig när jag tänker på vad han måste haft ont
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Han behöver inte ens vara särskilt gammal.Utelivet sliter hårt på katterna.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Känns underbart att han slipper gå ute en vinter till.
Känns tryggt att han får behandling nu. Gå ute med urinvägsinfektion är ingen lek….
#16 Veterinären vågade inte uttala sig om ålder men sa att det inte handlar om en gammal katt.
#4 Är själv också döförtjust i honom :) 
#12 Utsikterna ser ju ändå inte allt för dåliga ut. Man blir ju riktigt kär i kissen ifråga.
Nu kan vi andas ut när vi vet att han är i de bästa händer. :)
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Skönt att han e inne, vad jobbigt han måsste ha hafft det,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Stackars lilla kissemiss…..Hoppas att han får det bra nu då i alla fall, få känna trygghet och kärlek.
Söte lille kisse, vad du måste ha lidit. Så skönt för honom att till slut bli ompysslad och bli bemött med kärlek.
Jag lider så med alla hemlösa kissar och särskilt när de drabbas så hårt som lille Boy
.
Underbart att han nu blivit omhändertagen och får hjälp mot sina skador. Hoppas att han svarar bra på behandlingen och samtidigt får njuta av kärleksfull omsorg vi håller tummar och tassar här.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Hur går det för Boy?
Liten uppdatering om Boy:
Vid återbesök hos veterinären visade det sig att skafsåret på ena ögat hade läkt och svullnaden på ögonlockskanten hade försvunnit helt. Ingen entropion alltså!
Svullnaden under tungan hade minskat till 1/3 del. För säkerthetens skull har det tagits en biopsi för att kolla om det inte är cancer. Några frakturerade tänder har dragits.
Pga att han på ett eller annat sätt har ett nedsatt imunförsvar (löss, problem i mun, sår på ögat mm) vilket orsaken inte kunde hittas vid de vanliga proven skickades blod till SVA till att testa för FIP, FeLV och FIV. Tyvärr visade det sig att lilla Boy är smittat med FIV (feline immunodeficiency virus = HIV hos människor vilket är förstadiet till AIDS)
Om FIV: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Kattens-FIV/
Då han nu är i mycke bättre skick än när han kom verkar hans imunförsvar vara i så pass bra tillstånd att han med bra vård i alla fall kan leva ett liv med bra livskvalite.
Meningen är att han ska komma till ett hem där han kan vara ensamkatt eller där det bor katt/er som också är FIV smittade.

lille killen, fy att det var FIV, hoppas det finns ett hem ändå till honom,,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Tråkigt att han har FIV, hoppas det finns någon som kan öppna sitt hem för denna ärrade slagskämpe ändå. Han är ju så vacker. :)
Stackars katten så mycket elände och sjukdomar som hade besparats honom om han sluppit det hårda livet som förvildad katt från början.Men nu är det ju inte så tack vare att ingen tidigare tagit in honom.och då önskar jag verkligen honom ett par bra år i alla fall efter sitt tidigare så obarmhärtiga liv.
Hoppas det kommer att finnas möjligheter till det, någon rättvisa måste det finnas även för Boy.
Tack och lov för att ni tagit in Boy och att ni bryr er. Vad han måste ha lidit där ute och ändå varit tvungen fösvara sig mot alla faror och otäckt väder.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Hemskt tråkigt allting. Hoppas han blir snart bättre och lyckligare med sitt liv och får sitt eget hem.
Hittade en äldre reportage om de vita katterna i GP där folk skulle rösta på namn till kattungarna. Har de inget annat att bekymra sig? Tyvärr gick det inte mer att skriva en insändare. Pengar och engagement behövs bättre än namnförslag!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus