Rädda en katt i nöd
Idag har jag varit på gårdskolonin igen… När ja kom dit var gubben där han hade fått tag i en stackare som satt i buren i hans bagage. ja blir så arg och trött att ja inte ens visste vad ja skulle säga. Jag sa bara: Jag SKA ha katten. Och då sa ahan att det var hans. Ja hotade med polisanmälan och annat. Tills lut sa han: Ta kattjäkeln då men se till att han inte kommer tillbaka hit för då lever han inte länge till. Hur kan man säga så här?? Vad är det med folk? Han hade hellre slagit ihjäl katten än att ge den till mig… Hade ja inte kommit vet ja inte vad som hänt. Jag pratade med granntanten efter att han åkt, hon sa att han sa att det bästa är att sätta ut katterna i skogen och låta dom självdö! Man kan undra vad han gjorde med de stackars katter som han tog därifrån.
Om han skulle sätt ut dom i skogen kan man göra nån anmälan då?
Som vanligt är du en räddande ängel, Sofia.
Vilken gubbstrutt!!!!
Njuter han av att döda, eller? Vilken katt var det?
Han borde veta vid detta laget att du lovat hjälpa till att fånga in katterna, så ska han itne lägga sig i, speciellet inte om han ser katter som skadedjur…
Det här med anmälan vet jag inte…. Det borde var en självklarhet att en människa åtalas för ett sådan brott, men Sverige verkar ju ligga låååååångt efter i lagstiftnignen för djurens bästa.
Suck….
Detta var en av syskonen som är runt 6mån tror ja… En hona var det t.o.m. :) Hon ringde nu och sa det den var svart/vit så det va svårt att se.
Men ni vet dom där ögonen som säger snälla hjälp mig… Ja skulle dragit buren ur händerna på honom om ja behövt. Han sa att han kan anmäla mig men tanten vill ju att ja hjälper men det är inte vad han säger. Vilka sitsar ja sätter mig i… Vf e folk så dumma??!!
tanten i grannhuset har föresten sett alla syskonen idag :) Alla utom dom som e inne nu då. Så fyra e kvar… men han har inte hunnit tagit dom i alla fall
Hoppas verkligen att ni kan rädda dessa stackar katter, för denna människa verkar ju inte vara vid sina sinnen!
Han e nog inte det med människor heller… för enligt granntanten ska han slå ihjäl alla mörkhyade (inte ordet han använde) men i hela lönet så han får att göra

Det verkar ju vara en trevlig och konstruktiv man det där. Ibland undrar man om man inte kunde få låsa in folk bara för att de inte ska sabba genom att bara finnas. För att förhindra brott. Jag vet att det inte går, men ibland så önskar man…
#6 Ibland undrar jag varför kan inte bara kan sätta dom i en bunker och låta dom dö? Vad gör dom för nytta? :)
Sofia det kallar jag verkligen civilkurage det du gör Gud va bra gjort att helt enkelt säga "jag ska ha katten" och ta transportburen med katten från den illasinnade gubbstrutten! En stor eloge ska du ha för att du hjälper katterna mot den inhumana gubbrackarn.
Jag tror mycket väl att den här typen av gubbar kan sätta ut en katt i skogen och hoppas på att räven eller grävlingen tar dem
Jag tycker att det låter som en ganska otrevlig person att tackla ensam… Jag hoppas att du inte utsätter sig själv för risker. Har du någon med dig när du träffar den här otrevlige mannen. Fantastiskt att du hjälper katterna, men var försiktig!
Vilken tråkig man det här handlar om. Visst kan du anmäla honom. Om han sätter ut katter i skogen eller på annat sätt låter dem dö, ja då begår han uppenbara brott mot djurskyddslagen. Det borde lyftas med en anmälan till polisen och djurskyddsinspektören.
Som #9 skriver bör du nog vara lite försiktig så att han inte blir hotfull mot dig och går till angrepp. Ibland är inte folk som de ska vara rent mentalt och då vet man liksom inte vad de tar sig till.
Du gör ett fantastiskt arbete, men var rädd om dig!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nej just då hade ja ingen med mig men hon som är stödhem till den kattfamiljen som är där ska vara med de andra gångerna. Hon vågar inte gå dit själv till honom hennes mamma är granntanten som ringde mig. Dom vet nog hur han kan vara, han hade tydligen sågat ner ett träd på deras tomt för han tyckte det var ivägen. Då gjorde dom någon anmälan så de är nog glada att han ska sälja huset så de slipper han.
Ska dit idag igen och se om vi kan få in någon mer… Håll tummarna :)

Men herre min jeh..det är så att man blir mörkrädd för mindre när jag läser om gubbens inställning…
Slog mej tanken om det inte vore bäst för din egen säkerhet att du har sällskap med dej i fortsättningen..man vet ju aldrig vad som rör sig i skallen på sådana här människor..
Du gör så mycket gott för behövande missar..en stor eloge till dej!

Han verkar ju obehaglig… riktigt obehaglig till och med. Det är bra att du kan hantera honom… jag vet inte om jag hade vågat. Säkert inte. Utsätt dig inte för fara bara.
Skönt för katterna att du finns. :)