Katterna kissar utanför!
För snart 1 vecka sedan fick vi hem James. Det gick ju ganska bra de första 1-2 dagarna eller så.
Nu har båda mina katter + James helt plötsligt att börja kissa utanför lådan(främst på kvällar/nätter) Dessutom har dom börjat slåss, också på nätterna.
James blir ledsen av att vara instängd(åt inte på 2 dagar och verkade deprimerad) och mina katter blir hysteriska av att vara instängda.
Nån som tror sig veta vad detta beteende beror på och vad kan jag göra?

putt
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Det där problemet har jag haft när det blev osämja när en ny katt kom in till oss.
En sak som fungerade för oss var att jag ställde en låda i köket. Kanske inte vad man önskade att ha i köket, men jag slapp iaf torka kiss och bajs på golvet.
Sakta men säkert flyttade jag lådan närmare och närmare dörr öppnimngen och tog tillsut ut den i hallen där den brukar stå.
Tror att detta bottnade i att min katt inte ville gå på låda så "öppet" som det blev i hallen, utan hon hittade sin trygghet i köket, och man måste ju göra både nr 1 och 2, och då blev det på golvet :/

Hur många lådor har du? Tumregeln är en låda per katt plus en till när man har kissproblem. Det är inte otroligt att det hela började med att dina katter inte hade lust att dela låda med en ny katt, och även om det inte har med lådan att göra i sig utan beror på att nya katten börjar ta för sig mer nu är den kollat läget i hemmet (dvs en rangstrid), så kan fler lådor hjälpa att lugna ner situationen.
Det är det första jag skulle testa.

Just nu har jag tre lådor.
1 låda har mina 2 alltid delat på och det har aldrig vart några problem.
1 låda finns i James rum och den har han för sig själv. Och den sista lådan står typ mitt i huset och ingan kan missa den:(
Jag förstår inte alls varför dom gör så, det är trist coh besvärligt och det luktar i hela huset.
Nåväl, jag får väl skaffa ytterligare en och avvakta ett tag. Det har ju inte gått så lång tid ännu så det kanske löser sig så småning om. Hoppas det blir innan hela huset är nerpissat bara :/
Du får ta och prova Feliway…….Eftersom de är osams också! Sen får du tvätta med Dettol på de ställen där de orenar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Vad är feliway för nåt?
Fins som spray och som dosa du sätter i väggen! det har en lungnade effekt på katter. KAn nån härinne eventuellt länka till trådar?

Jag puttar upp artikeln om bl.a.a fellawey.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Dettol är säkert kanonbra men kan ju vara svårt att få tag i på direkten.Vanlig ättika kan man också använda efter rengöring med rengöringsmedel utan ammoniak för att elimenera ett fortsatt markerande på de platser som katterna har kissat på.Rengöringsmedel utan ammoniak ska man ha därför att medlet för katten annars påminner om just kattkiss.
Ett annat hemmasnickrat tips som jag brukar använda mej av är att spruta lite flytande kattnip i kattlådorna då blir de intressantare att vara i.Finns i vanliga djuraffärer. Djuraffärer har också en del medel för att ta bort kattkiss.Det är viktigt att få bort lukten så katterna inte känner den mer för då fortsätter de markera på sammma ställen som tidigare.Ibland kanske man måste låsa några dörrar mellan katterna i en period för att få stopp på markerandet, inget blir ju bättre av att man själv blir irriterad och trött av att torka kattkiss det märker jju katterna av också.
Föreslår också Feliway.

Ok ska prova detta!
Inatt har iaf vart en kiss och bråkfri natt :) Underbart!
Imorses till och med lekte James med Lucy litegrann!!!!
Så där är det ibland i början lite tjafs om revir och rang innan de kan börja acceptera varandra.Huvudsaken är att det för varje katt finns en reträttplats så de inte blir trängda genom varandras närvaro.
Även kastrerade katter kan börja urinmarkera när det kommer en ny katt i huset. Som andra redan skriver brukar feliway hjälpa bra. I det här fallet är det en doftavgivare som du ska satsa på. Den sätter man i ett eluttag centralt i lägenheten.
Det brukat gå över när katterna gjort upp om rangen och funnit sig tillrätta i den nya situationen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Mina katter , tre år gamla som har känt varandra hela livet (infångade på samma ställe, troligen bröder men inte samma kull) och alltid varit hur gulliga som helst mot varandra började plötsligt tjafsa och slåss för en tid sedan, oklart varför. Dom var sällan i samma rum och slogs om dom träffade på varandra. Jag kom ihåg att jag hade en Feliway doftgivare låg sen dom var nykomlingar, och vips! Samma kväll som jag pluggat i den låg dom i samma fåtölj och slickade varandras huvuden som om inget hade hänt. Lite magiskt faktiskt.. Ett långt sätt att säga att jag också föreslår Feliway
. Dyrt men effektivt och räcker en månad.