Katt kissade inne helt sonika
En skolkamrats katt på 5 månader kissade på en rumsmatta, vad tror ni det beror på? Hon gjorde det helt sonika, kan det bero på att hon är könsmogen eller? Hon har inte börjat gett henne ppiller ännu hon är 5 månader är det för tidigt att börja ge tror ni? Hon har inte råd att kastrera
Kolla så att katten inte har UVI?
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det första jag skulle kolla var om det inte var UVI som essut säger. Annars hade jag försökt kastrera katten snarast.
Min erfarenhet säger att när de kissar på fel ställe så är det antingen UVI eller kastrering som gäller.

Någon protest kanske. Könsmogen, lådan var ostädad, fel sand, UVI, något nytt i huset ex. ommöblering, nya människor eller djur etc.
P-piller är inte bra för ev. framtida juvercancer - det är mycket vanligt efter p-piller. Råd henne att spara ihop till en kastrering eller önska sig det i julklapp kanske;-)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
hon håller på och flyttar men det tycker hon är roligt säger hon, ja sa hon börjar hon så här får jag nog ta bort henne
neej sa jag bättre att gå på problemet i tidig stadium det går att fixa
jag har nu vidarebefodrat dessa svar

Kan ju vara någon form av protest om något förändrats i hemmet,kan räcka med nån liten förändring som vi människor knappt tänker på för att katten ska reagera.. sen är det nog bra om katten får kastreras så snart som möjligt..det är ju inte bra att ge dom p-piller under en längre tid..sen har jag egen erfarenhet att katter kan bli dräktiga trots p-piller, så man kan aldrig vara säker på att undvika dräktighet med piller..

#4 Vem tycker det är roligt att flytta? Katten eller matten? Om hon håller på att flytta kan det mycket väl vara så att katten känner av detta och reagerar med protestkiss på fina mattan.
Vår Rasmus satte sig i vår nyss öppnade resväska när vi kom hem från en veckas semester i Grekland för några år sedan. Det var inget annat än en hälsning om vad han tyckte om att vara ensam en vecka utan sin familj:-(
ja men precis
, katten menade jag.
Ja det sa jag oxå att det är säkert protest även fast katten tycker att det är roligt att hoppa runt bland kartongerna
#7 Vår Tusse tyckte oxå det var roligt att hoppa bland kartongerna när vi flyttade 2005. Men han blev stressad oxå, så att han bet och slickade sig vid tassen så det blev sår som blödde..
Så det kan vara stress att hon kissar inne.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#7 Jo att katten gillar att leka i kartongerna får man nog inte tolka som att hon gillar den förändring som uppstår. Katter har nog inte förmågan att se "runt hörnet". Leken är kul men något pågår i hemmiljön som inte känns bra. Hon vet ju inte att "leksakerna" ingår i förändringen.
Fast det är bara min teori - som inte är någon djurpsykolog ;-)
Lägger in länken till artikeln; När katten inte är rumsren Där finns det mesta samlat om den här typen av problem.
Skulle tippa på att det är flyttningen som är boven i dramat. Alla typer av förändringar i en katts miljö utgör ett stressmoment som kan ge upphov till protestkissning. Sedan finns det även en risk för att hon håller på att bli könsmogen. Dessa båda faktorer kan då samverka.
Rådet är att skaffa feliway doftavgivare (sätts i elurtaget). Det minskar den här typen av stress.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"