Hur får jag i henne p-pillret??
Har två hitte-katter här hemma som jag haft sedan förra julen. Den ena blev jättetam väldigt snabbt men den andra får jag aldrig peta på. Hon verkar må hur bra som helst med sina kattkompisar, har två till sedan tidigare. Leker, busar och det går ingen nöd på henne. Men jag får alltså inte klappa henne eller någonting sådant. Hon är inte så skygg att hon inte kan vara bredvid mig eller så men kommer jag mot henne med en hand så drar hon direkt. Nu till problemet. Hon började löpa igår. Hon ska ju kastreras men ekonomin tillåter inte det precis just nu. Så jag tänkte ge henne p-piller. Jag har katten, jag har p-pillret men hur fasen får jag i det i katten när jag inte når fram till henne?? Försökte fånga henne i en stor handduk men det resulterade i djupa klösmärken i min hand och att nu är hon jättemisstänksam mot mig och drar sig undan istället. Tips och råd tack!! Hon jamar så jag blir vräkt snart tror jag.
Du kan inte lura i henne det med t.ex leverpastej eller ngt?
//Pia
De katter som jag måte ha i piller av någon anledning, oftast då medicin, har jag lurat in i ett rum, mosat ner medicinen i pyttelite mat, och så har de fått husarret i det rummet tills det är tomt på tallriken.
Oftast så har det varit gjort på ett nafs, och tex burkmat slukas omgående här ;)

Har inget gott hemma precis nu, då får det vänta tills imorgon. Och ska jag försöka stänga in henne nånstans då måste jag mota in henne på toaletten eller nåt och hon blir otroligt stressad på små ytor. Då vete fasen om hon äter alls.
Har för mig att min veterinär sa att man aldrig ska ge p-piller till en katt som löper, alltså mitt under löpet. Kanske ja minns fel…
Jag har levt med samma problem men jag har kommit på en sätt som fungerade väldigt bra.
Fixa en lite boll med pillret inuti av något som katten verkligen tycker om. Lägg först en opreparerad bit av den goda kattmaten på fatet och låt den äta den biten. Sedan lägger den preparerade bollen på fatet. Innan du börjar servera ska du se till att du får åtminstone en katt till intresserad av det goda innan du ställer det framför den skygga som ska sitt piller.
Nu måste du hålla den tama katten ifrån fatet och då blir det mycket intressant för den skygga som äter sitt piller i ett huj. Speciellt när den första biten var helt ofarlig.

När jag skulle ha p-piller sa veterinärerna(dels på partille djurklinik och på blå stjärnan i gbg) att man skulle ge 1 p-piller om dagen i 3 dagar för att avbryta löp sen ett i veckan.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Att bryta ett löp så räcker det inte med ett piller, man måste som Icna säjer 1piller i 3 dagar. å 3:e dagen kanske inte hon "skriker" mer… Löpande katt då får man vara vaken några nätter även ev. grannar
mosa pillret tillsammans med makrill det brukar gå hem
Jag brukar göra bollar med leverpastej. Så kastar jag det till katterna som är där just då. Så ser jag till och kastar en boll med pillret i till honkatten. Brukar ta det snabbt innan dom andra hinner dit.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jo, jag vet det där med att jag måste ge flera dagar på raken nu. Det är därför jag inte vill bråka med henne för mycket i och med att jag behöver upprepa proceduren. Men #5 inlägg ska jag försöka mig på. Men det får då tyvärr vänta tills imorgon. Har inte velat börja med p-piller tidigare pga att jag egentligen hade planerat att hon skulle kastreras med en gång. Och hon är innekatt i lägenhet med ingen möjlighet att smita ut på dåligheter. Men nu lär det dröja minst 1-2 mån innan jag har råd att kastrera henne så då får det bli p-piller iallafall.

Tusen, tusen tack för alla bra råd. Jag kan inte tänka klart när hon håller på att jama så.

Två dagar har det tagit att lura i henne det första. Hon blev totalt blcockerad när jag stängde in henne i ett rum så det slutade med att jag fick stänga in de andra tre katterna istället. Och sen satte jag fram en godsak och väntade ut henne. Tog över en timma innan hon tog det och de andra katterna höll ju på att få ett spel under tiden. Hoppas att det går lättare imorgon.