Svälta eller frysa ihjäl?
Kopierar in ett inlägg från Göteborgs Katthjälps hemsida (månadens katthem
)
**
Katterna som räddades från att svälta ihjäl får nu frysa ihjäl!**
Två små kattungar inmurad under en trappa och lämnade att dö, rapporterar GT den 25 oktober. Kvinnan som har matat katterna poserar vid trappan, och ser helt förtvivlad ut. Dagen efter berättar GT att kattungarna är räddade! I en bildspecial kallas mataren för räddande ängel.
Vi på Göteborgs Katthjälp får nästan dagligen vara med om så kallade änglar som denna dam. Folk som matar "vildkatter" utan att ha för avsikt att ordna ett bättre liv för dessa katter. Hur länge har kattmamman bott under trappan? Hur många kullar fick hon föda utomhus? Enligt vetenskapliga undersökningar dör ca 75 % av alla kattungar som föds hemlös inom sex månader pga sjukdom eller trauma. Att bara mata en katt utan att ha för avsikt att ordna ett bättre liv för den är inte alls så djurvänligt som många tror. Man ser till att katten överlever och därmed förökar sig så att ännu fler katter kommer att vara hemlös eller fryser och svälter ihjäl.
Det är helt naturligt att man börjar mata en katt som är hemlös. Men tänk på att katten behöver mer än mat längre framöver. Har man börjat mata, har man tagit på sig ett ansvar, katten stannar kvar just pga. av att du matar den. Den litar på dig!
Damen ger i reportaget själv intrycket av att hon inte har tänkt ta hand om kattfamiljen utan hon tycker att de borde skjutas. Vi undrar hur man då samtidigt kan framstå som räddande ängel och som någon som skulle bry sig om dessa djur.Inte ett ord nämns om att kattungarna och mamman lämnas kvar av de inblandade, inklusive ett helt gäng poliser.
Alla gick hem efter att trappan hade slagits sönder. Katterna är i skrivande stund fortfarande hemlösa. Var är ni alla? Var är polisen? Var är vår räddande ängel?
I natt har det varit minusgrader. Katterna har räddats från att svälta ihjäl. Får de nu frysa ihjäl?
Göteborgs Katthjälp blev kontaktad av Pernilla och Patrik som var med då trappan slogs sönder. I skrivande stund tar paret ett pass vid kattfällan som ställdes ut för att fånga in ungarna och mamman, sen ska volontärer från Göteborgs Katthjälp ta över för dagen. Är det några fler som bor i närheten (Björkekärr) och som kan tänka sig hjälpa till med infångning av katterna? Hör i så fall av dig till info@goteborgskatthjalp.com !

Men vart har alla de som erbjöd dem hem tagit vägen? stod i artiklen att flera erbjudit dem hem, var det inte kul längre när inte media skrev mer,,,, stackars kissar,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Man tror ju inte det är sant!
Det man tagit för givet är ju att katterna fick hem. Hade jag bara kunnat hade jag hjälpt till att få in dom. Tyvärr bor jag för långt bort.
nä men, visst är det väl märkligt att alla försvinner när det börjar hetta till
nu får vi hoppas att de som ville ställa upp för dessa katter hör av sig igen då så att det ordnar sig för dessa katter…..
Vad arg och trött jag blir när jag läser detta! Räddande änglar som förvinner när det blir besvärligt. Det är många som tänker helt fel och tror de hjälper fast de istället stjälper. Stjälpande ängel vore en mer passande benämning. Att mata på under lång tid så att katterna lättare kan föröka sig och sedan komma dragande med att katterna ska skjutas när det hela inte är roligt längre. Nej fy sjutton!
Önskar jag befunnit mig närmare Göteborg och kunnat ta ett handtag för dessa katter.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej tack och lov att det här löste sej,vi har bekantar som bor i närheten här och jag kan säga om dom hade fått tagi den här ägaren då tror jag inte han hade känt igen sej idag och det kanske var lika bra det,men nu är dom välbehållna men det är väldigt irriterat runt om kring den här fastigheten nu säger våra bekantar. Hej Cuyo![]()
PS.Hej Matdat synd att det ska vara stridigheter bland folk som vill hjälpa våra djur idag,och som du ser av det jag skrev så hade jag kunnat gjort mycket här oxå,men nu är det som det är och det får jag väll leva med men det spelar ingen roll vad folk tycker om mej djuren går före människan ändå.
Jag har inte heller hur något härifrån nu men jag tror nog att Göteborgs Katthjälp gör vad dom kan.
Hej från Cuyo i Partille som önskar er en trevlig helg.

#5 Är katterna inne nu elr inte? jag är lite förvirrad….står ju i inlägg #0 att katterna inte är infångade, ja det hade vart trevligt om folk och myndigheter kunde samarbeta lite bättre, verkar vara en bristvara bland det mänskliga släktet det här med samarbete,,
Nej dom var inte inne men…. fick precis nu ett samtal att kattungarna hade fångats in både två nu på kvällen :)
Återstår mamman. Fällan bevakas hela natten.

#7 åh hoppas mamma med lommer in, Var det någon som erbjöd sig tidigare i aftonbladet elr är det genom er som de kommit in?
#8 2 av våra volontärer har fångat in ungarna och paret som hjälpte med att slå sönder trappan ska vara jourhem. Dom slog larm till oss att katterna fortfarande var hemlösa efter all uppmärksamhet i tidningen och trots en räddande ängel och ett gäng poliser….

typiskt att folk ska anmäla sig att hjälpa och sen skita i det,, grrr, bättre de inget sagt från börgan så kanske någon seriös hört av sig, nu trodde vi ju att de hade hem som väntade, såg ju ut så i aftonbladet, Tur att det snälla paret tar in dem nu då,

O så skönt att kattungarna är inne i värmen, nu får vi hålla tummarna att mor också går in i fällan.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Men vad bra att katterna är infångade och att paret blir jourhem för kissarna. Vilken dramatik! Skönt att allt nu ser ut att lösa sig.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tur för katterna att det finns folk som förstod att det inte bara är att skjuta eller slå sönder en trappa som gäller! Håller med om det skrivna till 100 procent och gud så skönt att det finns jourhem för de här katterna, toppen!
Fick ikväll veta att denna honan hade gått hemlös i området 10 år!!!! Ett helt gäng räddande änglar har matat henne. Hon som spelade huvudrollen i artiklarna om katterna strullade till fid infångning genom att hänga en filt över fällans ingång 

Jag förstår inte hur folk tänker? HurFN kan man mata en katt i 10 år utan att försöka fixa ett hem till den?
Fattar dom ingenting? Har dom inget hjärta eller känslor?
Men varför hängde hon en filt över fällans ingång, vill hon inte att katten skall få komma in?
hmm… Ett mycket märkligt beteende av den kvinnan att hänga filten för fällans ingång verkar ju som om hon inte vill att katten ska få komma inomhus eller var det i oförstånd?.Stackars katt och stackars alla hennes avkommor under tio år har säkert många ungar fötts utomhus och vad som skett med dem är inte svårt att räkna ut.
Nu hoppas vi att den hemlösa honan trots allt kan fångas in och få den hjälp hon har rätt till!
#14 Det är ju för bedrövligt! Hur tänker människan? Nu får vi hoppas att mamma katt också blir infångad och slipper ifrån det hårda utelivet.
//Lena
Tyvärr är det många gånger så att folk matar hemlösa katter för sin egen skull. Det är inte första gången att någon motarbetar infångningen av en hemlös katt, det är inte sällan att mataren inte vill att katten försvinner från gatan. För då har dom inget kvar att ´"ta hand" om. Att katten får ett bättre liv väger inte tyngre än deras egen intresse, tyvärr.
Det jag tycker är mest skrämmande är att det oftast är äldre människor med barn och barnbarn som gör så. Har man då verkligen inte lärt sig något i alla år man har levt? Och vad har man lärt sina barn och barnbarn?

Först och främst. Toppen att ungarna blivit infångade. Bra jobbat! Nu håller vi tummarna för lilla mamman också.
Visst är det märkligt med dessa katt-matartanter. Har precis samma erfarnehet som Nils1. Man upphör aldrig att förvånas över dessa människor som hör av sig till katthemmet och tycker sååå synd om den stackars katten soom de matat i flera år. Men när det sedan blir aktuellt med infångande så "tjuvmatar" de katten så att den ska vara mätt och inte gå in i någon fälla, eller helt sonika smyger dit och stänger igen fällan i ett obevakat ögonblick.
Jag minns honan som bodde i en parklek mitt inne i stan. Hon födde kull efter kull, år ut och år in. Hennes "välgörare" tyckte att det var så gulligt när hon satt under köksfönstret och tiggde mat och så var det så sött med alla kattungarna som skuttade i gräset. Det var ju så roligt att mata dem varje dag.
För att inte prata om kissen som bodde i tre år under en bod på en skolgård. Hans välgörare tyckte att det var djurplågeri att fånga in honom, han var ju van att springa där på skolgården. Att katten dessutom hade en väl synlig tatuering i örat bekymrade dem inte det minsta. Han hade ju bott där så många år nu, så ingen kunde väl sakna honom längre.
Under Husby-projektet hade vi stora problem med en äldre kvinna som sprang och stängde fällor så fort hon fick chansen osv osv. Det finns hur många exempel som helst.
Man upphör aldrig att förvånas över människor.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Jodå härifrån finns precis liknande saker att berätta om.Uttryck som "Ni får inte ta alla katterna härifrån" eller om en okastrerad katt att"Den är redan kastrerad så det behöver ni inte göra".Eller" om alla katter kastreras dör de ju ut till slut".Eller "den katten kan ni inte ta härifrån den ska jag ta till veterinären "trots att detta tidigare inte gjorts på 5-10 år.Eller "den katten får ni inte ta till veterinären den har bara fått ett grässtrå i ögat"trots att kattens ena öga var helt igenklistrat av var.Och mycket,mycket mer som verkar som ett otroligt besynnerligt beteende.Frustration är inte alls ovanligt när man ska försöka ha med människor runt hemlösa katter att göra är också min erfarenhet.

Folk är inte kloka.
Jag har varit med om samma sak själv. Det är gulligt med kattungar som springer omkring och leker. Att dom sen dör en plågsam död spelar mindre roll.
För en del år sen träffade jag på en karl som bodde på en avstyckad gård. Det fanns flera uthus som han noga stängt igen så katterna inte skulle kunna komma in. Dom fick bo under en trappa som var öppen i båda sidorna. Även på vintern. Han slängde torrfoder på marken, vatten vet jag inte ens om han gav dom. Han berättade om hur fåglar och andra katter dödade dom små kattungarna, dom som överlevde den första tiden försvann ändå. Men det var så trevligt med katter på gården.
En familj jag var hemma hos en gång hade uthus katterna fick gå in i men dom matade aldrig dom. Mat hittade dom ju själva! Deras schäfer tyckte om att leka med dom små kattungarna sa dom!
Då gjorde jag inget men jag kan inte glömma det. Idag hade jag handlat annorlunda. Det är säkert mycket mycket vanligare än man tror att katter blir behandlade som skit i vanliga familjer.

#21 Allför sant,,, man mår illa när man hör att folk kan vara så här mot djur. Var på ett ställe i somras där det vimmlade av katter, honor med ungar i lådorutomhus, min kompis som tatt med mig berättade ätt det minsann är ÄCKTA skogSkatter, de flessta korthåriga, och att hon väntade på att det skulle bli en långhårig padda för det blir det ibland,,, mådde illa,,, har försökt att få henne att ändra inställning men det lär aldrig gå,,, nyss släppte hon ut sin fertila honkatt där för hon var jobbig i lägenheten,, självklart en äckta skogis det med, korthårig,,,,,,,, men katterna har det ju sååå bra där och ungarna är ju sööö söta,,,de får ju mat och vatten och har sina kojor så det är väll dessvärre fullt lagligt tyvärr,,,,,
#18 Tror också att en del av dessa kattmatare matar enbart för sin egen skull. Det är helt andra motiv som driver dem till att utföra gärningen än katternas väl och ve.
Människor är komplicerade och inte alltid så rationella. Det kan man tyvärr se många exempel på när det gäller ideellt arbete över huvud taget. Hemlösa katter är inget undantag.
//Lena
Kan nu berätta att även mamman är inne! :)
så bra så bra 
Så skönt att höra! Ni är änglar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Så skönt att höra att hon har kommit inomhus! Hon är räddad från flera dräktigheter och födslar utomhus och många ofödda kattungar slipper födas oönskade och hemlösa.Ja den honan och ungarna fick änglavakt.

En sån glad nyhet.
Jättebra jobbat.
desvärre visade sig att det antagligen är en till unge till kattmamman, även den helvit …
Den hade enligt dom som matar inte vissat sig ett tag. Så vi fortsätter infångningen :)
Oj ,då blir det att vänta in och leta efter ytterligare en kattunge.Hoppas inget tragiskt har hänt med den.

Men vad tänker vissa människor med? Det måste ju finnas en plan med matningen annars kommer de ju lida värre. *sucka*
Jaja, bra att kattungarna är inne. Håller tummarna för att ni får in Mamma-Katt också. :)
Kattmamman har Nils1 skrivit om i går och hon var redan infångad men nu gällde det ytterligare en unge som inte setts till på ett tag enligt matarna skrev Nils1.

I #29 står det att katten i fällan visade sig vara en unge som inte synts til på länge. Alltså borde mamman fortfarande vara kvar ute… Eller så tolkade jag det?
hoppas nu att mamman går in oxå….. vad hon ska fundera
33.Och jag tolkade det som att det fanns ytterligare en unge som inte tidigare nämnts att fånga in, men det var säkert feltolkat av mej,tror jag.

Hur det än är,kattunge till eller mamma,hoppas de får komma in i värmen tillsammans!!

#35 jag tolkat likadant, vi får nog klarhet i detta när miranda tittar in,
Åh, stackars kattmamma, (och bebisar förståss) vad är det för folk? Förstår att de menar väl, men vad fel det kan bli….
Fattar de inte hur trött och slut en katt är efter så många år, trots att den matas? En katt som går ute kan aldrig koppla av utan måste hela tiden vara på sin vakt. Det är fasiken för jävligt!, även om jag vet att de menar väl, man är väldigt kluven. En del bryr sig ju inte alls, suck….man kanske borde vara tacksam att någon överhuvudtaget bryr sig….!
Jag har matat många katter i mina dagar, men aldrig haft för avsikt att göra det för MIN skull, snarare tvärtom, det är ju inget man gör för nöjes skull…
Har katterna inte fått plats på katthem/stödhem har man fått fortsätta mata för katternas överlevnad, ibland under flera år, och vet därför vad hårt utelivet tär på katterna. Men jag har alltid sett till att de till slut fått komma in i värmen och fått det bra. Även om det dröjt många år…..

Hur har det gått?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Från hemsidan:
1/11/2008: Ungarna är infångade och har kommit till jourhem! Inatt vaktas fällan i förhoppning att mammakatt går in.
2/11 2008 Ytterligare en vit katt fångas in på kvällen. Troligtvis är det ett syskon till de två tidigare infångade ungarna.
Mamma Katt är fortfarande kvar ute i kylan. Nya infångningsförsök görs under måndagen 3/11 av volontärerna.
3/11 2008 Ingen vit katt synts till i området under kvällen.
4/11 2008 Katten som fångades in i söndags 2/11 tas till veterinär för kastrering och det visar sig var en liten hona på ca 3 år. Troligtvis mamma katt. Pass-sittningar i Björkekärr fortsätter under kvällen men ingen vit katt synts till.
5/11 2008 Pass-sittningar kommer att göras från em till kväll för att se om fler vita katter finns i området.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

O så bra att det var mamma katt som kommit in och slipper gå ute och föda flera ungar.
40.Ett idogt arbete som görs där för katterna verkligen bra gjort ingen vit katt blir ensam kvar!

Vad skönt att det ändå var mamma-katt (troligen iaf).
Trevligt att höra att de fortsätter spana ifall det finns någon mer. :)
En eloge till Nils och övriga som hjälper dessa katter. Jag har också mycket svårt förstå hur folk tänker som enbart matar år efter år.
Jag brukar annonsera om hem till katter jag tagit hand om.N ågra av de som svarat och varit intresserad av katten har efter en stund berättat att dom har vildkatter utanför som dom brukar mata.Jag har då frågat varför dom inte tar in dem i stället , då brukar svaret bli:
Dom är ju vilda!!!
En dam som svarade på en annons berättade efter några samtal att hon och en vännina hade köpt varsitt halsband till två tamkatter som dom brukade mata utanför huset. Den som ägt katterna hade flyttat därifrån. Jag frågade om dom kände ägarna och det gjorde dom. Vågade inte annmäla ,var rädd för represarier, (hoppas jag stavade rätt) Hon ville inte ta in någon av katterna. Jag ville heller inte placera någon hos henne. Där går nu två brandgula heltama utan hem.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Man blir så matt och uppgiven att ingen människa bryr sig, vackert ändå att vissa åtminstone matar, MEN, det ska ju vara för djurens skull och inte för matarens.
Jag förstår mycket väl varför världen ser ut som den gör idag, kan man inte bry sig och ta ansvar för ett litet djur i nöd, så är man inte heller kapabel till att bry sig om någon annan varelse överhuvudtaget.
Det står mera om dessa katter i den här tråden. De har fångat in en kisse som är synskadad nu.
//Lena