Avel på skeppskatter..
Är det tillåtet?
Jag vet att de extra tårna ses som en defekt och att tex Sverak inte tillåter avel och utställningar på sådana katter…men är det olagligt?
Min fråga uppkomemr efter att ha sett en annons på blocket där det verkar som de avlar på just de katterna och uppmuntrade andra att göra det då de ville sälja en hane till "avel"

Jo jag har också sett den annonsen!
Tror inte det är förbjudet även fast det är synnerligen olämpligt att avla på katter med defekta anlag. Vet att vi hade en liknande annons uppe för diskussion här tidigare. Företeelsen är tydligen inte helt ovanlig med andra ord. Många inser tyvärr inte att Skeppskatter har en defekt utan ser det bara som en charmig egenhet.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hoppas bara att det inte är en massa inavel..
Olagligt är det endast om de extra tårna orsakar lidande. Om inte bryter man inte mot någon lag.
#4 Du är ju duktig på det här med avel och hur det förhåller sig. Var det inte någon form av allvarligare problem som kunde uppkomma om man avlade på Skeppskatter?
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Polydaktyli hos katter är en mutation som är relativt vanlig på vissa håll i världen, bl a strax norr om Mora. Om polydaktyli är en defekt eller ej är svårt att säga men börjar man avla på denna mutation kan det kanske bli alldeles för många klor och då kan det bli till besvär för katten eftersom någon klo kan börja växa in i vävnad på grund av det blir trångt. En grannkatt hade 27 klor!
Dumt i alla händelser att avla på något som kan bli till men för katten. Varför mailar du inte till den som annonserar och påtalar det oläömpliga i att avla på det sättet.
#6 27 klor! Hur klarade sig den kissen? Det kan inte ha varit något vidare.
//Lena
Jag har redan gjort det…fick precis svar….
Jag citerar svaret:
"Hej!
Tack jag vet om det.
Mvh Lisa"
Så mycket för det…somliga bryr sig inte vad man än säger.
Nu finns det säkert flera olika anlag som kan orsaka polydaktyli och det är inte helt osannolikt att de påverkar skelettet i tassarna på olika sätt. Polydaktyli ses naturlig i en hel del förvildade kattpopulationer och de katterna verkar inte lida av det, men (ett ganska stort men) dessa katter lever ju enligt naturens lagar och de individer som drabbas av problem av sin polydaktyli dukar under. Dessutom väljer ju inte katter själva partner efter antal tår så det sker sannolikt främst parningar mellan polydaktila katter och icke-polydaktila katter. Anlaget dubbleras alltså inte särskilt ofta.
Polydaktyli i förvildade populationer kan alltså inte jämföras med polydaktyli hos tamkatter som förs vidare mha. människan. Det sker inget naturligt urval när vi människor avlar och det är inte särskilt ovanligt att polydaktyli ses som något speciellt och ett anlag man gärna dubblerar (för att försäkra sig om att få så "exotiska" kattungar som möjligt) och detta kan på sikt antagligen leda till problem.
Tår som kroppen inte styr helt och hållet över, som bara hänger och lätt fastnar. Klor som skaver in i näraliggande tår pga. trängsel osv.
Om polydaktylin är "oskadlig" eller inte kan man ju egentligen inte säga helt säkert förrän katten är vuxen och tassarna har röntgats. Då kan man se vilka eventuella förändringar som skett i skelettet.
Min kisse är skeppskatt och den bästa katten jag haft. Den mest intelligenta och keligaste.
Jag tycker bara det är charmigt med den extra tån men tycker inte man ska avla fram det trots att dessa katter är vad jag hört kända för sin fina mentalitet.
Den extra tån på framtassarna är ingen spänst i och han kan inte styra den vilket har medfört ibland att den faktiskt fastnat lite tex i klösbrädan. Inget allvarligt för då hade jag opererat bort tån om det varit besvärligt men tycker ändå att det är onödigt att avla fram katter med en tå som de faktiskt inte kan hantera.
Dessutom så vet jag inte om han egentligen är mer osmidig med dessa stora tassar. Hoppas han så dunsar det till ordentligt.
Världens finaste katt för mig min skeppskille !!!

Är det inte lite samma sak med hundar som föds med sporrar på bakbenen?
Min hund har sporrar (blandras) och jag har hört att det är pga att det finns inavel någonstans i släktträdet. Har bara hört detta på ryktesväg så jag vet inte om det stämmer.
Att ta bort sporrar är olagligt enligt veterinären jag pratade med, det ses som kupering. Om inte hunden lider av sporrarna så ses det inte som något fel. Hon har heller ingen "kontroll" över dem klorna, dem hänger bara slappt och dallrar när hon går :P
Många hundar fastnar i saker med sina sporrar eller river sig själva. Det är inte heller helt ovanligt att klon på sporren växer runt eftersom dessa klor aldrig nöts ner och många inte sköter kloklippningen. Vet själv att dem klorna växer som ogräs och jag får vara framme och klippa dem väldigt ofta för att hindra dem från att bli för långa.
Så tänkt på det om ni har skeppskatter, klipp klorna ofta!

Jag och min mamma räddade en kattung från att avlivas, de ville bara ha hans långhåriga bror (den långhåriga systerna hade de redan hunnit haft ihjäl) och han har 7 tår på ena framtassen och 8 tror jag på den andra, ser ut som att han har boxninghandskar på sig.

Jag hade en tös som hittades bredvid sin döda mor. Hon hade samtliga klor fram nere i foten och om jag minns rätt var det 13 på den ena och 9 på den andra. Vid kastraktionen amputerade vi två klor som satt mellan foten och den "extra" trampdynan med klor på, då hon fastnade i dessa när hon lekte och blödde ett par gånger. Den extra trampdynan (det som ser ut som en stor tumme) hade hon styrsel i och grep runt bokhyllekanten och klättrade (så de emellan var verkligen hindrande).
Charmig och rolig kisse med sina tofflor, men hon hade också ekorrsvans som krullade sig och vid kastraktionen visade sig att livmodern var missbildad. Dessutom var ena njuren förkrympt. Det fungerade givetvis för henne (hon är idag 5 år) men att avla hade för henne varit omöjligt, men hade det varit det grovt olämpligt….

Jag hade faktiskt aldrig träffat en skeppskatt förrän kanske en månad efter jag läste den här tråden. Men nu har jag träffat en, och visst ser det gulligt ut, lite som de har för stora skor (som schäfervalpar med sina gudomligt för stora tassar och öron), men jag tycker absolut inte att man ska avla på en defekt. Som sagt, kan katten lida av det så ska man ju inte öka på problemet. Där med inte sagt att en skeppskatt är mindre värd än någon annan. Och jag tycker ju egentligen inte att man ska avla på huskatter heller. Så alltså, ingen avel, men den jag träffade var urgullig. :D