Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 883 ggr
SallyB
0

Försöker Stödis skada nya kattungen?

Ursäkta, jag igen. Men eftersom ni har så stor erfarenhet av katter så faller det sig naturligt att jag frågar er. Som rubriken lyder: Försöker Stödis skada (döda?) nya kattungen?

Jag gör en kort resumé: I våras försökte jag introducera Stödis (med avsikten att adoptera honom) till min egen Prinsessan på ärten (båda är kastrerade), för att hon behöver en kompis. Med katastrofalt resultat (har skrivit flera ggr här om det), men de har iaf så småningom kunnat leva sida vid sida. Dock insåg jag att de inte skulle ha ett bra liv någon av dem, eftersom Prinsessan på ärten verkligen inte gillar Stödis, och aldrig tror jag att de blir kompisar. Stödis kunde inte få komma tillbaks till sitt förra stödhem, så han fick stanna hos mig tills vidare, med avsikt att han  ska hitta ett eget nytt hem.

Efter att ha inhämtat råd från olika erfarna människor, så beslöt jag att en kattunge kanske skulle vara mindre hotande och möjligen accepteras som kompis. Så hittade jag tillslut en kattunge som jag anser skulle passa med Prinsessans hetsiga temperament. Döm om min förvåning och glädje; nu efter två veckor så kommer de riktigt bra överens, även om Prinsessan var lite upprörd första veckan (se Arg på matte pga nya kattungen?).

Men nu till problemet. Vid minst två-tre tillfällen har Stödis agerat "konstigt" (fast jag har försökt att inte oroa mig) då ju kastrerade katthanar omtalas vanligen som väldigt bra med kattungar.  Första ggn är när jag ser att han tar ett greppatag om nacken på Lillan samtidigt som han håller fast henne med framtassarna och börjar sparka med baktassarna. Lillan visar tydligt att det är obehagligt och jag hojtar till åt honom och han släpper efter några ögonblick. Samtidigt ser Prinsessan vad som händer och ilar naturligtvis fram för att hjälp mig att läxa upp honom ( i vanlig ordning). Andra gången vet jag inte riktigt vad som händer; alla tre är i köket och kattvrål + fight har utbrytit. Lillan kommer som skjuten ur en kanon gömmer sig och de två vuxna kombatanterna är vädigt upprörda. Jag lyckas lugna ner dem och undrar förståss vad som hänt, eftersom det var flera månader sedan de lät så där mot varandra (eller, ja det är ju mest Prinsessan som låter och är arg/rädd/upprörd). Jag misstänkte iaf att någon av dem ansåg att Lillan var i fara för den andre och behövde skyddas av en eller annan anledning, eller att det blivit något annat missförstånd.

Tredje ggn hände nu i eftermiddag, och tyvärr såg jag bara i ögonvrån, så jag kan inte exakt säga vad som hände. Jag står i badrummet framför spegeln och hör nån som kvider. Vänder mig mot dörröppningen och ser att Stödis har ett grepp runt halsen och håller återigen med framtassen fast Lillan som verkar tycka att det är obehagligt, han försöker att ta ett ytterligare (hårdare?) grepp om hennes hals, samtidigt, innan jag hinner reagera hör jag Prinsessan skrika och komma sättande. Hon är arg, och hotar Stödis som då släpper taget och Lillan pyser iväg. Får tag på Lillan och kollar hennes nacke, som inte har några hål, tack och lov, men hon är väldigt rädd och svansen burrad och visar tydligt att det är Stödis som hon är (mest) rädd för. Prinsessan är mycket upprörd och vet inte riktigt hur hon ska bete sig. Efter en stund när det lugnat sig beger sig Lillan upp till Prinsessan på köksbänken, som samtidigt som hon tittar mot Stödis ger Lillan några halvhjärtade nyp, mest tror jag för att Lillan nog luktade av Stödis eftersom hans saliv finns på hennes nacke/hals.

Vad är detta?

Försöker han bara leka? Eller försöker han bära henne (gör hanarna det?) som kattmamman? Jag börjar bli rejält orolig att Stödis inte gillar kissebebisen, även om han var helt cool när hon flyttade in och även tvättat henne ett par ggr.

Hjälp mig förstå!

Ankie
0

putt någon som vet, jag är dålig på detta att analysera vad de gör mot varandra om det är lek eller om det är skadligt. Någon annan som vet om…

anebit
0

Usch det låter inte så bra i mina öron. Men jag har för dålig erfarenhet så hoppas att någon kommer in och kan berätta vad som är på gång.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

sagan
0

#0 varför ringer du inte och hör med föreningen du är stödhem åt? Dem borde ju kunna ge dig råd.. För har du två stödkatter från en och samma förening så tror jag nog att dem vill veta om du har några problem. Så det inte går för långt och andra problem dyker upp, så som fel kissande m.m som kan hända när katter blir stressade/påhoppade el vad detta nu än må vara..

SallyB
0

Jo, det ska jag göra, men nu var det först idag jag verkligen började misstänka att det kanske inte är ett helt ok beteende, och jag ringer inte på en helg-eftermiddag, om det inte är akut.

Edit: Jag tycker även att det kan vara bra att få input från folk med erfarenhet av att ha flera katter tillsammans. Okej?

lilo-nova
0

Jag känner igen detta problem! Jag har 4 katter själv & när vi fick den

4:e katten som är äldst!!!!!

Det rörde verkligen om i grytan! Skrattande

Min hankatt Totti trodde ju att han var kung,

men det förändrades fort!

Totti testa Zeke (den äldsta) hela tiden! Zeke är tålmodig,

men ibland blir han arg!

Då ger Totti ifrån sig ett ljud som triggar Nova,

min lilla honkatt!

Hon är liten och smidig, snabb som tusan!

Hon vrålar sen sätter hon efter Zeke (den älsta & största av katterna)!

Hon är inte nådig!

Jag tror att hon skyddar Totti!

Hon tror kanske att Totti varit hennes bebis!

Totti & Nova brukar leka, ibland går det lite för långt!

Men de är kompisar!

Jag har inte fattat vem som bestämmer här hemma?

Zeke är stark, men inte snabb!

Nova är snabb & smidig! Hon låter mest i pressade situationer!

Totti är stark & hyfsat snabb!

Mattes lilla tant Lilo vågar bara bråka med Nova & då vinner Lilo!

Det där med att en kastrerad hankatt biter i en nacken! Jag tror att de fortfarande har det beteende kvar även om de är kasterade!

Alltså de tar till den ställningen som de använder sig av vid parning!

Detta uppskattas nog inte!

lilo-nova
0

Putt!

SallyB
0

Ja, det kanske kan vara något sådant!

För Stödis är lite sån ibland när han mjölktrampar om min arm råkar vara i hans blickfång ex v, så försöker han liksom "kliva på". Vilket jag inte tillåter så klart.

Jag såg även en gång när han tvättade Lillan att han liksom övergick från slicka till försök att bita, liksom. Även den gången sa jag ifrån, och han slutade.

Tack för input!

lilo-nova
0

#5 Hur gammal är stödis? Ska eller är han kastrerd!?

Kommer inte ihåg om du skrev det?

SallyB
0

Han är kastrerad (var det redan när han hittades) och bedömd vara ca 4-5 år.

lilo-nova
0

#8 Okej! Totti min hankatt är 4 år & det händer fortfarande att han gör så här hemma! Jag brukar säga till honom när han gör det!

Då skäms han verkligen! Han brukar titta ner och snacka lite!

SallyB
0

Putta!

sagan
0

Varför skulle det inte vara okej? Var det nå fel i det jag skrev?

emjon
0

Jag har lite av samma erfarenheter som lilo-nova skriver om kastrerad hankatt som har lite parningsbeteende kvar.

Casear var  ca 4 år då tog vi hand om två kattungar som han blev en underbar extrapappa till och han tvättade och skydade dem noga. Helt plötsligt börjar han kliva på Sussie och bita tag i nacken på henne vilket hon inte uppskatttar alls. Då sade jag hans namn i en väldigt bestämd ton för att visa att detta accepteras inte. Han slutade genast för stunden men beteendet mot Sussie hade han kvar under hela sitt liv.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

SallyB
0

#13 Tack för svar.

Jag börjar mer och mer luta åt den teorin jag också. Jag håller koll nu för att försöka undvika att något mer sådant händer så länge hon är så liten.

lilo-nova
0

Att bestiga någon har med rangordningen också!

Jag frågade veten igår!

Det jag skrev innan kan mycket väl stämma det också!

SallyB
0

# 15 Tack för info.

Visserligen sant när det gäller hund, men katt?

Nån som vet om vetrinären är ute och cyklar, eller?

lilo-nova
0

Jag tror inte att hon är ute & cyklar!Skrattande

Hon är mycket duktig & hon tar bara emot katter & smådjur!Flört

De tar inte emot hundar på kattens veterinär!

Fagddu
0

Bestigning har väl ofta med rangordning att göra hos såväl hos hundar som katter och hästar. Det tror jag är ett ganska generellt beteende hos många djur. Och då menar jag bestigning, inte betäckning. :)

Hawknestgrove
0

Ja förekommer här ibland också. Med ett väldans gnäll från pappas gullefjun, Esther…. Hon är så pysete, som man säger här uppe. Gnällspik, säger jag, piper ofta för inenting. Men det är klart jag fyar Arne och ruskar om honom i nackskinnet när han gör det och sprutr vatten på honom. numera är det itne ofta han gör det, han får utlopp för det beteendet även hos Ebbis, men hon ger igen i stället och rivs rejält.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SallyB
0

Nyfiken som jag är har jag nu kollat vetenskaplig litteratur i ämnet dominansbestigning hos katt. Tack för input förresten.

I denna artikel, där man riktar in sig sig enbart på s k homosexuellt beteende mellan katthanar  
kommer man fram till att de troligaste anledningarna för 'hankatt på hankatt' är sexuell frustration, även om dominans samt misstagen identitet (hanen tror att det är en hona) inte utesluts som hypoteser. Därav drar jag slutsatsen att även en stor kastrerad hankatt (med vissa kvarstående sexuella beteenden) som ger sig på en pytteliten kattunge - kan vara pga sexuell frustration eller dominans.

Male homosexual mounting in the group-living feral cat (Felis catus)
Abstract
Male homosexual behaviour in the feral cat (Felis catus) living on a small island was investigated in order to test five possible hypotheses for male-male mounting; mistaken-identity, dominance-assertion, sexual play for practice, fighting, and outlet for sexual tension. During female estrus, 26 cases of male-male mounting by 14 male pairs were observed. No male homosexual behaviour was bserved outside the estrous season. Males that mounted males (MM male) were heavier, older and more dominant, while males that were mounted (RM male) were lighter, younger and sexually immature. All MM males not only mounted
males, but also copulated with receptive females during the estrous season. The sexual-play for practice hypothesis is not supported, since it is unlikely that practice for heterosexual copulation is necessary for elder and dominant males.

The fighting hypothesis is also ruled out as an explanation, because young and sexually inactive RM males are unlikely to be serious competitors for heterosexual copulation. The three remaining explanations have strong supporting evi-
ence, but dominance-assertion and mistaken-identity hypotheses also have counterevidence.

It is concluded that the hypothesis of outlet for sexual tension is the most valid explanation for the male homosexual mounting observed in the copulation.