Kattmamma med SMÅ ungar!!
Jag har ett problem som gör mig aldeles tokig!!
Alldeles utanför mitt hus (i malmö) bor det flera vildkatter, dom är ganska skugga och jag får komma max några meter framför dom. Nu har den ena av dessa fått ungar. Mamman är dessuto i mycket dåligt skick. hon har mörkbruna fläckar sunt ansiktet och är vattning i ögonen. Hon ser alltid väldrig trött ut. Vad jag har sett är det två ungar (väldig små, max någon månad). jag kan inte komma jättenära dessa heller.
Här är problemet: jag har redan en katt, som även hon är född av en vildkatt. Min lilla sigge är kroniskt kattsnuvesjuk och var det när jag fick henne. Hon smittar alltså andra katter som inte har vaccinerats (vilket de flesta tamkatter har).
Hade jag nu fått tag på kattungarna och mamman (vilket jag tror skulle gå om man bara kämpar lite) så kan jag inte ta in dom hos mig. annars hade jag gjort det på direkten!!
jag såg både mamman och en unge idag. idag kunde jag inte hålla mig utan gav de lite av sigges mat. vet att det kanske är fel, men jaag vet inte vad jag ska göra ocg inge annan tycks brys sig om det i området.
Jag har varit i kontakt med miljönämnden men de vill inte göra någonting, utan hänvisar endast till hjälporganisationer.
Katterna är svartvita, med huvudsak vit i pälsen.
Idag läste jag att det är snöoväder på väg nästa vecka och kattungarna är alldeles för små för att klara av kyla!!
är det någon som kan hjälpa mig? känner mig så maktlös och förtvivlad!!
/kristina

puttar upp, har du kontaktat de föreningar som finns i skåne? tex skånekatten ,nystartad förening?kks, rädda katten?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Åh vilken situation du hamnat i… Det måste vara svårt att se dessa och veta att du inte kan ta in de och hjälpa de, mycket frustrerande situation
ja du jag hoppas att det är någon som kan hjälpa dessa, du känner ingen heller som kan hjälpa de? Men det har du väl redan tänkt på förstår jag….
Puttar upp!
Kan någon hjälpa dessa små och mamman innan de fryser ihjäl eller något annat hemskt.
Frågar samma sak som martdat - har du kontaktat kattföreningarna där du bor?

Katthjälpen finns också i Malmö!
Puttar!
Som andra skriver finns det hen del föreningar i Malmö som alla arbetar med hemlösa katter. Kontakta dem och be om råd och hjälp. Mata katterna under tiden. Det är helt okey att mata katterna när man som du jobbar för att hitta en lösning. Vad vi inte förordar är när man bara matar år ut och år in utan att söka hjälpa katterna på andra sätt. I det här fallet kan det hjälpa dem att överleva tills hjälpen finns att få.
Jag hade tidigare en hittekatt som hade kronisk snuva. Vanliga behandlingar hjälpte inte. Det krävdes behandling med antibiotika i en månad samt ögondroppar parallellt. Då försvann besvären. Jag hade då fyra katter och alla katterna fick behandlas samtidigtefter smittan i regel ligger latent hos alla. Men då hjälpte det. Kattsnuva är en virusinfektion, men när det blir kroniskt är det ofta bakterielle följdinfektioner som fått fäste. Dessa går att behandla.
För att förebygga smitt i fortsättningen är det viktigt att vaccinera alla katter mot kattsnuva/kattinfluensa i gång per år.
Håller tummarna att det löser sig för den stackars kattfamiljen. Vill berömma dig för att du engagerar dig!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej!
Tack till er alla som bryr er!! Det värmer så mycket! Jag har försökt kontakta jourer men har inte kommit fram ännu. Ska försöke igen på måndag.
Speciellt tack till Lena som informerade om kattsnuva! Jag ska snart till veterinären med min nu löpande lilla Sigrid, vad ska jag be dom göra? Hon har ätit medicin en gång (pasta) men jag märkte ingen skillnad alls. Ska jag denna gång be om någon annat?
Tack även till tippset om att det är ok att mata dom! Så det ska jag fortsätta med. Självklart samtidigt som jag ringer runt. Kattmamman blev dessutom mer orädd när hon fick mat av mig. Förhoppningsvis kan jag bygga upp en relation så att det är lättare att komma nära henne och ungarna.
puttar upp
Hur går det?
Idag har jag ringt till katthjälpen och de har intagningsstopp, jag antar att de flesta hjälporganisationer har fullt upp nu eftersom det börjar bli kallt. jag vänder mig därför återigen till ER, är det någon som bor i eller vid Malmö som skulle kunna hjälpa mig med denna stackars mamma och de små kattungarna? jag vet inte hur jag själv ska lösa det annars! jag är student och har ingen som helst möjlighet att pengar på dem, då jag knappt har råd med mig själv…

Puttar!
puttar upp och hoppas på hjälp