Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 851 ggr
SallyB
0

Arg på matte pga nya kattungen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp mig att tolka min katts beteende!

Som några av er kanske kommer ihåg så betedde sig "Prinsessan på ärten" väldigt illa då stödisen Yoshi flyttade in. Nu har en liten kattunge flyttat in och Prinsessan betedde sig helt annorlunda denna gång, även om hon inte är överförtjust så är det eoner ifrån den aggression som hon visade mot Yoshi.

Men - denna gången är hon som arg på mig??? Hon som aldrig någonsin morrat eller visat någon som helst aggession mot mig, morrar nu även mot mig. Dock är nog målet för morrningarna lilla nykomlingen (så jag tolkar det som s k "felriktad aggression") men då jag är i närheten blir det ju mot mig också.

Men hur ska vi komma förbi detta? Kommer det att gå över? Eller det tror jag ju, eftersom det redan är bättre. Men jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag kan få min Prinsessa att må bättre och så snabbt som möjligt bli kompis med lillskruttan. Jag berömmer Prinsessan och pysslar så mycket jag kan för att hon inte ska känna sig åsidosatt och försöker att ignorera när hon morrar.

Jenna-Gun
0

Prova Feliway.Finns flera

trådar om det. Så sök här

inne på ordet så kommer du

få veta .

Jenna

SallyB
0

Har Feliway!

Lena
0

Du gör helt rätt som ger Prinsessan mycket uppmärksamhet. Fortsätt med det och överös henne med extra godbitar och annat småtrevligt. Då kommer hon att förknippa kattungen med trevliga saker. Det blir ju ofta olika typer av reaktioner när det kommer en ny katt i familjen, men det går så gott som alltid över. På något sätt vill hon sätta dig på plats och lära dig hur du ska betee dig. Det är något hon är missnöjd med. Våra katter uppfattar ju även oss som katter.

Underbar kisse! :)

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Puma77
0

När Tudor kom hit visade Thindra sitt missnöje mot mig. Morrade och fräste. Höll sig undan och ville inte veta av mig. Men jag fortsatte som vi alltid gjort och hon fick samma uppmärksamhet + lite till så efter några dagar så var det mycket bättr. Men hon ville fortfarande inte sova i min säng hos mig. Det tog nog några veckor innan det hände och efter några månader var hon precis som vanligt kanske lite extra gosig till och med.

Thindra är en mattekatt och jag fick visa att vår samhörighet inte var ändrad. Mycket puss och gos.

//Pia

Fagddu
0

När vi tog in Grendizer så var Monster helt derimerade och klarade bara av att sova om vi stängde dörren så den andra katten inte kom åt honom. Men det vände efter kanske två månader. Jag tror att man måste ha mycket tålamod och vara beredd på att det tar ett litet tag. Nu har de accepterat varandra även om de fortfarande inte sover tillsammans, men de leker bra med varandra iaf. :)

SallyB
0

Tack så mycket för svar!

Det är guld värt att få insikt i hur det funkar för andra.

Jag kan rapportera att det redan är mycket lugnare. Det har ju gått så mycket bättre denna gången, och jag är så lycklig. Idag har jag knappt hört Prinsessan på ärten morra alls, och även om hon inte gick och la sig i sängen med mig och Nessie igårkväll, så kröp hon ner nån gång under natten, för när jag vaknade låg hon under täcket på sin vanliga favoritplats i knävecket. Nessie-bebisen och hon t o m åt bredvid varandra idag.

Som ni ser på bilden är den lilla en Siames (mix?), ca 4 månader och en s k BYB (backyard breeding) kattunge som hamnat hos Samvetet i Uppsala. Jag hämtade Nessie från stödhemmet i söndags 19/10.

Men tyvärr är Nessie inte frisk. Hon har diarré och har inte ökat i vikt sedan 1:a vaccineringen den 29/9, så hon väger ff bara drygt 1 kg. Nu håller vi på att utreda vad det beror på. Förhoppningsvis är det inte coronavirus (prover är skickade på analys), men hon har förhöjda värden vad gäller infektionsförsvar enl första labsvaren. Så hon äter just nu bara kokt fisk i pytteportioner (ca varannan/tredje timme) samt Zoolac för att förhoppningsvis få magen stabil. Hon har dock ingen feber och är f ö en piggelin och mycket intelligent liten tjej.

Så håll tummarna att hon blir frisk och att tjejerna blir bästisar så småningom.

Alexej
0

Vilken söt katt du fick:)

Det tar alltid tid för alla katter att vänja sig med nya katter och det kommer aldrig att vara som förrut. Katter som sov i sängen slutar med det och det blir nya gruppbildningar.

Jag har en katt som länge var jättemager och mycket diarré men jag fick honom bra med fisk och morotspuré. 

Lycka till med dina katter!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sidentass
0

-Men så skönt att höra att det blivit lugnare…tror att dom måste vänja sig vid nya dofterna..och att få känna att matte eller husse finns lika mycket med trots att det kommit in  en nykomling till familjen..dom är så känsliga för förändringar..tror att katter faktiskt är lite som jag är..småkonservativa!

SallyB
0

Uppdaterar lite här. Tjejerna är nu kompisar (tror jag att man kan säga) Glad

Även om jag inte sett Prinsessan på ärten tvätta Nessie ännu, men hon accepterar det mesta hon gör, och de har även börjat leka tillsammans. Visserligen är det lite styltigt och man ser att de inte känner varandra helt ännu, men det är definitivt inte aggressivitet inblandat. Ja, så är ju Lillan så mycket mindre, så hon far ju som en vante ibland men det märks att hon klarar att parera för det också.

Till det sorgliga - hon har tyvärr höga coronavirustitrar (näst högsta intervallet) och magen är inte helt stabil, det verkar vara lite varannan dag över det hela. Men vi kämpar på med fisk i massa små portioner och försöker hålla humöret uppe att det ska gå vägen.