Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2724 ggr
Lena
0

Mata hemlösa katter, vad tycker du?

Tycker du att man ska mata hemlösa katter? Motivera gärna ditt svar i tråden nedan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Här är en artikel som handlar om det här med att mata hemlösa katter: Länk

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ankah
0

Det här är verkligen knepigt - det känns som om man väljer mellan pest eller kolera, men det bästa är väl, om man inte kan ta in katten direkt, att man sätter upp den på väntelista till ett katthem och sedan försöker göra det så bra som möjligt för den under tiden - med mat och gärna skydd och så.

Puma77
0

Jättesvårt. Förr skulle jag nog säga om man tog ansvar men idag har jag i baktanken Onikan och lilla Maja som inte vill gå in i fällan.

//Pia

karins
0

Ja om man tänker ta fullt ansvar.

GosChippen
0

**Mat måste de ha, först och främst!
**

brutt
0

Tycker absolut inte att man kan generalisera för det beror helt på de omständigheter katten eller katterna befinner sej i.Artikeln Henlösa katter behöver mer än mat tycker jag belyser detta på ett bra sätt. Tycker det är helt fel att generellt ge ett påbud att ingen hemlös katt ska matas många som matar tar på sej ansvar för veterinärvård ,kastrering och omplacering när det är möjligt Det ser jag som klart bättre än att låta katterna dö svältdöden okastrerade och utan veterinärvård.Det som gäller är att katterna inte ska bli fler men inte att de ska svältas ihjäl för det är naturligvis oerhört inhumant och knappast djurvänligt.

brutt
0

Om någon av mina fem katter skulle springa bort och inte hitta hem hoppas jag någon ger den mat.

Ledin
0

hmm jag svara förut på nåt liknande :P om jag nu ser en hemlös katt så försöker jag först att fånga den lyckas jag med det så kollar jag om den är märkt med chip lr öronmärkning tar den allså till vet å gissar en ålder. 2 om jag inte kan ta den ringer jag till polisen säger en katt finns här den ser ut så här bla bla någon som saknar sådan? nehe lr jaha hit med nr :) Och jag ringer även (vid misslyckad fångning) katthem för att se om dom kan ta sig an denna katt o ger mig råd hur jag ska göra med den. Om ingen vill veta av den givet vis ger jag inte upp utan ger den då mat ser till att den får vara i stallet (ingen stallkatt finns) när den lärt sig mat finns här så ska jag någ klura ut lite till å få in den för kastrering o nytt hem om den inte kan stanna kvar vill säga. Men jag tycker ju att kan man ge en katt mat så gör det men gör det då varje dag inte för stunden utan lär den komma å få lite mat, försök att ta den för närmare koll lr ta in den stackarn om man kan. Jag vet att man itne ska fodra katter kan ju vara så att det är någons å någon saknar sin lilla vän men ofta ser man efter ett par gg om det är någons då dom ofta tyr sig till mattanten lr matgubben som kommer :) går det klappa är det ofta någon som brytt sig om katten innan men tyvärr kan den vara dumpad. Visst blir man klyven man jag ger alla i nöd lite mat det e bra så.

Engla
0

Jag tycker att det är svårt. Det är ju viktigt att de får mat, men sen då? Vad händer sen? Vad händer om den som matar åker på semester eller blir sjuk? Har man börjat mata en hemlös katt tycker jag att man måste ta ansvar och försöka hitta ett hem åt den, sätta upp lappar, kontakta katthem. Själv hade jag aldrig kunnat mata en hemlösa katt utan att hjälpa den fullt ut.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Lägger in ett citat från artikeln "Hemlösa katter behöver mer än mat" som jag tycker ger svar på många av frågorna här i tråden:

"Det är jättebra att man matar en hemlös katt om man under tiden försöker att hitta en lösning. Det är ett bra sätt att hålla katten i närheten tills den t ex får plats på ett katthem, eller fångas in för kastrering när det gäller förvildade katter. Har man inte för avsikt att hjälpa katten vidare till ett ordnad liv ska man avstå från att mata katten". 

//Lena

brutt
0

Vi får verkligen hoppas att detta inte ger utslag i en massa utmärglade katter som är så medtagna att de måste avlivas om de väl kommer till ett katthem.Ingen katt klarar sej länge på att äta blåbär.Det måste man inse.

Lena
0

#11 Ja fast de som bara matar och inte gör något alls åt katternas situation bidrar tyvärr till att kattbeståndet ökar och problemet blir många gånger värre än det var från början. Det är så man måste se det. Men om man jobbar för en lösning så ställer sig ju saken annorlunda, vilket de flesta av oss här på sajten ju gör.

Det är inte den här artikelns fel om katter går utmärglade där ute, det är alla oansvariga människor det beror på. Och om man stöter på hemlösa katter är det viktigt att man förstår hela sambandet så att man verkligen hjälper katterna och inte skälper dem. Tyvärr finns det många kattmatare som inte gör mer än matar, dessutom brukar många av dessa tröttna när situationen växer dem över huvudet med allt fler katter. Då kan vi tala om problem.

Det finns rapporter på engelska om de här sambanden. Studier har gjorts av kattkolonier runt om i världen.

//Lena

Ledin
0

#11 håller med visst ger man en katt mat om den ser hemlös ut men man måste ju oxå medela att en katt finns här antigen via lappar,anonns ringer katthem jag visar att katten finns för kattens skull allså. För att man ger en katt mat ger den itne så mycket trygghet i sig behöver ju ett hem med för värmen skull o lite kärlek sätter en katt värde på.

MariannE11
0

om man tar sitt ansvar att hjälpa dom fullt ut med att antingen ta den/dom själv, fixa annat hem eller att göra det i samråd med ett katthem som kan backa upp det hela…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Crisse
0

Det är intressant att höra vad folk tycker på denna tråden.

Dom flesta svarar på om man hittar 1 katt men hur gör man om det är en hel kattkoloni? Och sen är det skillnad på tamkatt och vildkatt.

Börjar man mata en kattkoloni får man ta ansvar för dom katterna och se till så att honorna får p-piller och mata regelbundet och inte bara när man tycker det är roligt. Blir en vildkatthona matad under en längre tid utan att få P-piller så är förhållandet bra för henne att föröka sig och då får hon 3 kullar på 1 år skulle hon inte få mat så får hon kanske bara en kull eller ingen alls. Sen får man samtidigt räkna med att där är fler och fler katter som hittar maten och stannar kvar på det området så till slut är där kanske så många katter att den som matar inte klarar av det. Och det har jag lärt mig att folk vill inte ta hand om vilda katter så man kan inte räkna med att få in några av dom. Och har man börjat mata så får man fortsätta med det och inte sluta när man tycker att man inte har tid längre eller något annat dyker upp. Hittar man en kattkoloni så får man försöka med en gång att få in honorna och sterelisera hanarna och släppa ut dom igen och det kostar en del. Men jag förstår dom som vill mata för att katterna inte skall svälta för jag hade aldrig klarat att gå förbi en mager stackare men vildkatterna brukar klara sig vad det gäller mat värre är det med sjukdomar som tar död på dom och alla dessa katter som blir överkörda.

brutt
0

12.Om det inte kastreras i tid när hemlösa katter upptäckts om katthemmet inte tar emot katten, katterna och förökningen av kattungar ( som ingen tar hand om ) bara får fortsätta utan vidare åtgärder blir det förstås en kattkoloni med många hungriga katter,Tror ändå att matare kan hjälpa till oerhört mycket med det dagliga när det gäller att upplösa en kattkoloni men det gäller att kunna samarbeta.

Jag menar förstås inte att denna artikel bidragit till att det går utmärglade katter därute tvärtom är det en mycket bra artikel.

Lena
0

#16 Det är väl det man får försöka jobba på att gå samman och hjälpas åt när det handlar om kattkolonier. Jobba tillsammans för att katterna blir såväl kastrerade, får mat och en placering eller om det går att starta ett TNR-projekt där kattmatarna blir volontärer istället. 

//Lena

brutt
0

!7.Ja,för att inget göra åt situationen år efter år är det mest olämpliga som jag ser det.

Ledin
0

ang kattkoloni så bor jag lite fel för att se sånt bor på landet, dom brukar oftas hållas till vid stan lr strax utanför . Jag tycker som Lena om folk hjälp åt så kan man lösa det på ett bra sett att antingen försöker man fånga in å plasera ut lr så kör man TNR metoden så inte dom utökarsig till flera.

Alexej
0

Jag skulle mata men också försöker fånga in katten till en undersökning och kastrering. Sedan skulle jag antigen släppa ut den igen hos mig och fortsätta mata eller om det är en tam katt försöker hitta ett nytt hem.

Skulle det vara en kattkoloni skulle jag nog bryta ihop:)

Nej, då gäller det att hitta andra som hjälper mig aktiv och med pengar. En kattkoloni får man inte bort på några dagar men genom kastreringar skulle det bli lättare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

svarade vet inte för det beror väll individuellt på sitationen. jag matar inga hemlösa för jag kan inte ta den ansvaret som det bär med sig varken lagligt elr moraliskt. men hittar man en katt som verkar bortkommen och har ett hem kan man mata om man menar att försöka finna ägaren, kommer mina katter bort så hoppas jag att någon ger dem mat medand de anmäler den upphittad. svår fråga det här,,,  på landet hoss pappa matas en av katterna i källaren då han trivs bättre ute , vi har alltid hafft mat där till våra katter eftersom vi inte har kattlucka och inte vill mata i lagårn. dit kommer ju emellanåt andra katter vi inte vet vems det är, så de matar sig själva så att säga.inget pappa gör med vilje, har alltid handlat om okastrerade hanar .. inte bra men våra egna måsste ju få äta i sitt eget hem. i somras matades en sjuk hona medvetert pga att hon hade halsband medans de grunnade på vad göra med henne, genom polisen hittades en överlycklig ägare, åå vad jag babblar, har inget rakt svar..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

brutt
0

19.En kombination av båda metoderna behövs för att hjälpa kolonikatter.Men utan mat och vatten lär det bli väldigt medtagna katter ,om de överlever.Troligtvis skulle då katterna ge sej ut för att söka föda så de inte kunde fångas in för vare sej  omplacering eller kastrering och föröka sej på andra platser istället.

bumbimia
0

Jag har inte hjärta att inte mata en utsvulten katt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Valde "bara om man tar fullt ansvar" men det är ju en svår fråga då den är engagerande och emotionell för de flesta här.

Vore det en enskild katt skulle jag ge den  mat och vatten för att sen försöka fånga den för att se om id eller chipmärkt. Vore den inte märkt sätta upp info om upphittad katt i närområde och butiker och sedan skulle jag leta ny ägare. Vore det en koloni skulle jag nog inte börja mata där utan istället söka ett katthem som kunde hjälpa till att inte bara fånga in utan också ta in dem för omplacering, när sådant funnet skulle jag hjälpa till med vatten och matning.

Faxlin
0

Svår fråga. Och inget lätt och självklart svar heller. Allt beror på situationen. Är det en eller flera katter? Det är av stor vikt.
Sedan beror det på så mycket annat. Lever katterna på ett ställe där det är stor risk för deras liv? Ja då kanske man måste mata dem för att sedan succesivt flytta matstället och få dem med sig därifrån. Det finns alltså så många olika cenarier så det går inte att generalisera. Men jag skulle ha svårt att se en utmärglad katt utan att hjälpa.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

brutt
0

Inget är helt svart eller vitt men de som matat katter i åratal kanske 10 år utan att omplacera eller kastrera för att sedan tex. som jag fått höra säga"Jag ska inte mata några djävla katter mer"eller att de plötsligt vill avliva alla är skräckexempel på dåliga matare.

Hawknestgrove
0

JAg svarade alternativ 1 MAt är det allra viktigaste

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ankah
0

Mat är absolut det viktigaste! Jag håller med Brutt - sprang mina bort skulle jag definitivt hoppas att någon ville ge dem lite att äta!!! Jag tycker ALLTID att ALLA kan göra mer - man kan ta kontakt med ett lokalt katthem. Det kan ALLA ALLTID göra!! De kan ju, om inte annat, ge råd om hur man ska gå vidare…

Sidentass
0

Mat måste man ha för att överleva..även om jag inte kan ta in flera katter hit nu i och med att vi har så fullt..skulle jag inte kunna låta bli att stilla hungern hos en hemlös hungrig stackars kisse…däremot är det klart att man försöker att ta ansvaret på så vis att man söker finna ägaren..man sätter upp lappar o gör vad man kan för att hjälpa katten/katterna!

Lena
0

Puttar upp för fler synpunkter.

//Lena

Lena
0

Puttar upp ett gamalt inlägg som förtjänas att diskuteras mera.

//Lena

lilo-nova
0

Jag hoppas inte människor säger likadant om hemlösa människor!?

Ska vi inte ge dem mat???

Ska vi låta dem svälta bara för vi inte kan hjälpa dem med ett boende?Förvånad

nils1
0

#32 läs tråden Frysa eller svälta ihjäl

då kanske du förstår att det krävs mer än att bara mata hemlösa katter.

Lena
0

#32 Det men måste göra är att tänka ett steg längre. Om man bara matar år ut och år in utan att göra något annat kommer man istället för att hjälpa, stjälpa för katterna. Då kommer man istället ha bidragit till att det uppstått en kattkoloni på platsen. Matningen gör att fler katter söker sig dit och att man underlättar för katterna att föröka sig.

//Lena

lilo-nova
0

#33 Jag har läst tråden!

Det är ju mycket dåligt av de människor som sagt att de ska ta hand om katterna & sen inte gör det!