Snabb hjälp- sjuk katt?
Jag har såklart ringt veterinär vill jag bara påpeka och vi ska åka in med honom för veterinären var inte säker på vad det kunde vara.
Det är alltså en 5årig kastrerad hankatt, innekatt det gäller. Vi tog emot honom då de gamla ägarna skulle flytta och annars ta bort katterna.
Nu har han bott hos oss i 3-4 veckor och jag trodde i början att han hade svårt att acklimatisera sig hos oss. Han drar sig undan, äter inte så mycket men dricker desto mer. Ligger mest bakom soffan.
Nu har han även börjat andas konstigt, raspigt liksom.
Min första tanke var lugninflammation, men hur får en innekatt det?
Har ni några tips eller ideér på vad det kan vara?
Tacksam för snabba ventilationer.
Nu är jag absolut inte expert på hjärtsjukdomar, men kan det ha något med hjärtat att göra? Som HCM? Finns ju fler varianter av dessa iof.
Hoppas det går bra med den lille skrutten!
Så gjorde min Tudor i början när han kom hit..Jag var in på röntgen, vetten trodde att det hade med stämbanden att gör..För inge fel hittades på Röntgen..
Nu är Tudor nästan bra, man kan ibland höra rosslandet, men det är sällan..
Hoppas att Vetten hittar felet på kissen, vi håller tummar å tassar här/Catfoot

Tack för era svar. Vi fick tid kl 16.00 hos veterinären. Han ska sövas och hon ska kolla igenom halsen på honom då hon trodde något kunde fastnat. Annars blir det en antibiotikakur.

Önskar allt lycka till hos veterinären..vi håller hårt i tummarna här för att det inte ska vara något som är farligt..

Hoppas det går bra med katten. Jag har ingen aning om vad det är. Skönt att veterinären hade en snabb tid. :)
Kan ju vara Astma med? Några av mina stödisar har haft lunginflammation. Det var lätt att få bort men Astma är nog värre… Många saker kan ju sätta sig på lungorna..
Hoppas allt går bra.. Lycka till!
Ang att jag kom att tänka på hjärtfel var ju att det kan ge vätska i lungorna :(

#6 men väser de hela tiden när de har astma? Vår astmakatt för ju anfall, då det ser ut som en blandning mellan hosta och att kräkas upp en hårboll, men däremellan andas han ju ganska normalt. Är det astma så finns det hyposensibiliseringsbehandling som har hjälpt jättebra för vår kisse. :)
Så loppet är inte kört då heller menar jag. :)
hur gick det för kissen?
Ja vi vill höra!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hmmmm…. Kollades njurvärden? För mycket drickande och allmän tillbakadragenhet är ju tecken på det. Plus att andningen i alla fall påverkades när liten var riktigt dålig. Men så lätt att missa när symptomen tyder på annat… Jag hoppas att det visat sig vara en släng av "orolig matte" bara förstås ;-)
Man blir ju nästan lite orolig att det var en dålig prognos eftersom hon inte skrivit här hur det gått.
Hoppas jag har fel.

Undrar också hur det gick med kissen, och hoppas såklart att det gick bra…

Jag har inte varit på datorn förrän nu, men vetten hittade inga uppenbara fel på honom, utom att lymfhinnorna var väldigt irriterade.
Han ska gå på en kur mot infektion, blir det inte bättre måste han röntgas, tas blodprov på och så vidare för det kunde i sådana fall vara njurarna.
Ang. väsandet låter det kanske under 70% av tiden, däremellan är han tyst.

Så fin han är. Hoppas nu att han blir bättre så att det inte är njurarna.
La in bilden direkt i inlägget.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Vilken fin bild. Hoppas att antibiotika hjälper nu!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

En sån liten gosnos. Hoppas det inte är något allvarligt fel, utan att han bara är lite tillfälligt dålig. *håller tummar och tassar*

Hej igen. Jag har inte kunnat vara på datorn eftersom jag haft fullt upp med kissen.
De har fortfarande inte hittat något fel, så nu har jag sprutmatat honom i helgen för att hålla honom vid liv tills idag.
Idag blir det kliniken utan försäkring. Huha, men det får jag skylla mig själv för.
Just nu är han så dålig så han kan inte ens stå.
Så ledsamt att kissen fortfarande är dålig. Varför tog de inte blodprov direkt när du var inne med katten hos veterinären?
Hoppas att du idag får den hjälp som kissen behöver och vi håller tummar och tassar för er.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

#20 Jag vet faktiskt inte, han sövdes bara och kikades på. Sedan blev han satt på antibiotika utan resultat, sedan även kortison. Även det utan resultat.
Jag hoppas de hittar något fel i alla fall.

Och nu finns inte Herkulez mer. Antagligen hade han viruset FIP.
Beklagar jättemycket!!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag beklagar. Det är aldrig lätt att förlora sin kisse-kompis. :(

Vad tråkigt att höra, jag beklagar sorgen.
men så otroligt beklagligt och sorgsamt att höra
går det så fort med FIP?

#22 Men usch så sorgligt…fina missen…enda trösten att han inte lider mer..översänder de varmaste tröstkramar i den stora sorgen..

#22 Beklagar sorgen efter så fin kisse, sänder varmaste tröstkramar
Men vad trådkigt att han var så svårt sjuk! Beklagar verkligen!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Så sogligt och jag beklagar sorgen efter kissen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Så ledsamt, beklagar så mycket 

Tack så mycket allihopa.
#26 Jag fick ett papper med hem om FIP, eftersom jag ville veta vad jag skulle göra för att förhindra det för den andra kissen.
I det står det att FIP är ett snabbt, dödligt virus där katten avlider inom några dagar - några veckor.
Här är kompisen som blev kvar själv. Vad heter förresten hans färg?

Är det inte tigre brun?
#22, beklagar så hemskt mycket försluten över Herkulez. 
FIP är en hemsk och lömsk sjukdom som oftast, när det väl bryter ut, går väldigt snabbt. Man skiljer ju visserligen på torr eller våt FIP, men har inte orkat ta reda på skillnaden, men, det ena slår ju ut katterna värre än det andra.
Har viss erfarenhet, men ingen direkt kunskap, men haft närkontakt med några stycken på katthem, diagnosen FIP kan ju inte ställas förrän katten är avliden.
En stackare som jag fångade in, Elvis, låg utmattad bland änderna på ett torg, men samlade krafter och ökade vikt, trots att han var mager som ett skelett.
Efter en tid rasade han i vikt och jag åkte skyttetrafik till vetten och tog blodprov, antalet blodkroppar var inte okej, men ingen diagnos kunde ställas, FIP var ändock ett alternativ.
Jag tog med katten hem till mina föräldrar som inte hade något husdjur vid det tillfället, vi gav honom "blodig mat" och försökte göra allt, men det gick väldigt fort, han förlorade synen på endast ett par dygn, enda utvägen var avlivning. 
Min veterinär frågade mig om han fick ta bukvätska när Elvis var borta, visst, man vill ju ändå veta, och pga. av färgen på vätskan kunde FIP konstateras. FIP-katter gulnar ju både i öron och tandkött, så även i bukvätskan.
Vi kommer alltid minnas lille röde Elvis, nu har han den finaste graven på djurkyrkogården trots att han aldrig fick något hem. Men han finns i mitt hjärta hela tiden, och det svider att jag inte kunde hjälpa.
Hoppas att jag hjälpte mer än jag stjälpte. Jag hade ingen möjlighet att ta hem honom vid tillfället, men kan inte låta bli att undra om han hade överlevt om han inte hamnat på katthemmet, eller om det var något han bar på…..det får man aldrig veta. Vet att katthemmet året tidigare haft några FIP-fall.
Lille älskade Elvis, hoppas att du vet att jag försökte göra allt, även om jag inte kunde ge dig ett hem då!
Detta är många år sedan, man har svårt att komma över att jag inget kunde göra för att hjälpa denna älskade lille rädda misse.

Det stämmer, Herkulez var mycket gul i tonerna och när han var borta rann även väldigt mycket vätska ur lungorna på honom.
Som du skrivit, man kan inte konstatera FIP utan att ta prover när han är avliden men vi valde att avstå. Det kändes som nog klara bevis och han hade aldrig någonsin klarat sig, hur mycket vi än slitit.