Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2091 ggr
Hawknestgrove
0

Svar snabbt i kväll, tack!

I morgon bitti bär det av med lille Rune från Bullaren till Göteborg för mellanlandning hos snälla Kattassen. Där skall han vara tills klockan blir ca 14.30 för vidare transport till Lucy in the SKy. Nu till min fråga. Han är tämligen bråkig i bilen. Vad är bästa att ge honom, för en så pass lång resa, som 5 timmar? JAg har Nozinan 5 mg, Kattassen har Postafen. Jag har även Feliway spray. Men det bästa vore att han var lite slö och såsig, då den snälla chauffören som skall till Öland har två små taxar i var sin transportbur, som visserligen får färdas i baksätet på bilen och Rune i transportbur i kombiutrymmet bak.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

wolfie
0

Jag har bara haft katter i bur i baksätet,då jag som passagerare i fram kunnat ha lite koll hur det går genom att kika lite bakåt och pratat lugnande..blir nog jobbigt för en katt längst bak i en kombi..ja 5 timmar är lång tid oxå..så vet inte..har inget bra tips..

Imasy
0

Något som jag har märkt funkat på bråkiga katter, är om man täcker för luckan fram, så det blir mer ombonat, då brukar de lugna ner sig.

Fast annars så brukar de sluta skrika efter ett tag, den erfarenheten har jag sedan alla utställningarna ;)

[sofia-85]
0

Gör så att det blir mörk i buren då lugnar sig ju de flesta

[LucyInTheSky]
0

Jag är orolig för lilla kisse, vill ha hem honom hit så han kan få ett permanent och låååångt kisseliv med all lyx som detta innebär =)

Men Uscha om han ska vara stressad hela 5-timmars vägen.. Men jag hoppas verkligen det går bra.

Längtar efter Lille kisse nu =)

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ska du inte vara.  Jag tänker inte ge honom något från Bullaren till Göteborg, men det är den långa biten från Göteborg. Ikeakasse eller mörk filt har vi. Här får du en bild att sukta på!

Det gick bra hos vet i går. Första vaccinatinen gjord och som väntat ingen idmärkning.

Puma77
0

Vet ju inte hur katter blir av postafen men människor kan ju bli trötta och dåsiga så då borde ju katter också bli det tycker man. Sen motverkar det ju åksjukan md.

//Pia

Ankie
0

vet avrådde mig från att ge nozinan odylikt till katt, han tyckte att det var för starkt. Vi rådfrågade en gång när vi skulle till Funäs, han sa att ställ buren på golvet och täck för den men inte med en alltför tjock filt för då kan det bli för varmt.

Hawknestgrove
0

Ja, Kattassen har postafen hemma och har använt det till katt förut. OCh nu blir han i kombiutrymmet  i sin bur och täckt. Men vi får se, Det bästa är ju om vi slipper ge honom något alls. det märker jag när jag kör  ner. för han var sjövild den lilla biten från Daftö till Bullaren!

kattassen
0

Hej! Nu är jag också hemma för kvällen.

Jo vi får se hur han har klarat sig från Bullaren till Göteborg imorgon. Var det stökigt kanske vi kör en 1/4 postafen. Han kan känna sig orolig pga lite åksjuka och då lugnar postafen honom lite. Vi testade det på vår Baffe när han envisades med att stå för allsången hela vägen mellan Göteborg och Linköping för några år sedan. Då konsulterade vi veterinären som tyckte att en kvarts postafen borde hjälpa. Han höll konsert i 20 minuter sedan gav han upp och sov gott. Numera har han vant sig vid våra åkturer och inga tabletter behövs. Han sover mestadels hela vägen.

Vi skall göra det så mysigt som möjligt för vår långresenär i morgon. Skall se om jag har en bit lammskinn att lägga i buren det brukade våra människobebisar bli lugna av. Spraya med Feliway i buren gör vi också.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[LucyInTheSky]
0

Ni är så gulliga! MIna tre pojkar (sambon och katterna) och jag väntar spänt på honom.. =)

Hawknestgrove
0

JA, nu lägger jag ner datorn för i kväll och kryper i säng med en god bok. Ska ju upp tidigt i morgon.

[LucyInTheSky]
0

God natt!

Lena
0

När jag tog "bröderna" från Piteå till Göteborg per tåg hade jag burarna i Ikeakassar samt använde Feliway. Gick hur bra som helst. Då talar vi om skygga katter som tidigare varit sjövilda vid transporter.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
0

Han var lugn i bilen från Strömstad så länge varvtalet på bilen var någorlunda jämnt, vid gaspådrag eller inbromsningar var han orolig och sjöng vackert. Det kan tyda på åksjuka så jag ger en liten Postafen-smula en halvtimma före avfärd och Feliway i buren så får vi hoppas på det bästa. En Ikea-påse runt om buren också.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja jg körde med Feliway, men det hjälpte ine. HAde täckt över buröppningen med ett gammalt ljusblått lakan, som han nästan drog in till sig. Hoppas han blir lugn och fin på åkturen ner nu. Kattasen hade Ikeakasse att ha runt trasportburen.