Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 856 ggr
Kurran
0

Hur olagligt ska det behöva vara?

Kolla på nedanstående länk!! Man blir gråtfärdig. Det är ju faktiskt olagligt att avliva en katt hur som helst!! Lite mail till hovrätten kanske?!

www.dt.se/nyheter/borlange/article366223.ece

lilo-nova
0

Inte hade råd med veten?! Skrikandes

Man kan testa med olja på kattungar om de har skabb!Förvånad

Så korkade människor!

Puma77
0

Men hallå, det är djurplågeri utan ngt snack. Man blir ju förbannad.

//Pia

Imasy
0

Inte går att bevisa att den led???

Ursäkta, men hur korkad får man vara?

Varför står då inte det att det är en okej avlivningsmetod då i SJV regler?

Och hur dyrt är det att fixa skabb??

lilo-nova
0

#3 180kr kostar en spruta hos veten som tar bort skabb!

mymlanbus
0

Men snälla… är det konstigt att människor beter sig som de gör när det aldrig blir konsekvenser av sjuka handlingar… den där F*N skulle jag vilja !… ursäkta mig! Vilken i***t!

Gråter

Kurran
0

Domstolarna då! Jag ska inte skriva vad jag tänker och känner. Jo, jag känner mig genomledsen för hur den kattan måste ha känt det under sina sista minuter i livet.

mymlanbus
0

Jag tänker om det var min katt och jag inte hade pengar, jag hade inte dragit mig för att tigga pengar, det är ju mina djur och mina älsklingar, om man skaffar katt så åtar man sig ett ansvar, inte att dränka katten i badkaret heller… oh, jag blir så förbannad! Skrikandes

Hawknestgrove
0

JA, Kurran, absolut! Det är ju dessutom inte loovligt att avliva katter , undar om man överhuvudtaget får avliva så med något djur……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kurran
0

Dränkning är olagligt! Har just kollat med en person på Jordbruksverket.

Hawknestgrove
0

Här är filen

Imasy
0

Men varför ska de då ens bry sig om att sätta lagar och regler när man iallafall blir friad när man bryter emot dem?!

Sverige i ett nötskal *muttrar*

Silvestris
0

Jag gissar att rätten har bedömt att avlivningen skedde för att bespara kattungen det lidande skabben medförde och därför anser att det var ett OK sätt att avliva kattungen på.

I nödfall får man ju faktiskt använda icke-lagliga metoder för att avsluta lidandet för ett djur.

Därmed inte sagt att jag tycker att rätten tagit rätt beslut. Det är helt åt h*lvete med tanke på att skabb inte är ett akut tillstånd. Man kan utan problem ta katten till veterinär för avlivning om det absolut inte finns pengar för behandling.

Imasy
0

Men 200 spänn till lite skabb medel är väl möjligt att låna, anöka om i en fond etc.

Jag skulle inte säga något om katten var akut sjuk, men att dränka den anser inte jag vara en okej metod, då jag gissar på att denna stackare har haft outlidliga plågor.

Man kan ju undra hur de människor som ansåg detta inte var djurplågeri hade upplevt situationen om de själva satt i en bur som sänktes ner i sjön….??

Hawknestgrove
0

Ja och endast åklagaren kan överklaga, efter vad jag förstått på telefonsamtal med Kurran.

Kurran
0

Kan vi inte maila till hovrätten. Det är nog hovrätten i Stockholm. Först ska kolla noga på vad som står i lagen, kolla Jordbruksverkets författningssamling 2007:77, www.jordbruksverket.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf och man bör nog läsa dfs 2004:7 men jag kan inte hitta den.

Hawknestgrove
0

Checka upp det där du och maila mig en kopia innna du åker med fakta vart. Eller när du kommer hem. Jag är med på noterna, det vet du.

Ankie
0

ja inte förstår jag vad vi ska med lagen till om den inte ska hjälpa djur som far illa och ställa de till rätta de som gör djuren illa, se till att de får straff om det är djurplågeri.

ja vad kallar de detta, var det barmhärtigt mot den stackars katten, fram för bättre lagar och bättre domare som naglar dit de som gör så här. De borde skämmas som inte gav ett hårt straff