Meros katterna; diskussion m djurskyddsinspektör
Jag har idag haft ett samtal om katterna på Meros med Monica Jonsson som är en av djurskyddsinspektörerna i Göteborgs kommun.
Enligt Monica har man ägnat mycket tid åt problemet med kattkolonin på Meros. De har varit där flera gånger och försökt identifiera ägarna till katterna, med blygsam framgång. Samtal har även förts med fastighetsägaren till Meros Camping. Ansvaret ligger enligt Monica inte på djurskyddsmyndigheten utan på fastighetsägaren samt katternas ägare. Djurskyddsmyndigheten kan hjälpa till med fällor samt transport av katterna. De förmedlar även kontakt med jägare, vilket även är vad de förordar - att katterna skjuts. Något annat har de inte resurser till då de enligt henne går på knäna och inte hinner med de löpande ärendena. Det ska nu finnas en jägare som förklarat sig villig att skjuta av katterna på Meros. Fastighetsägaren är även beredd att betala för åtgärden. TNR-metoden är Monica skeptisk till då man enligt hennes uppfattning då lämnar katterna helt åt sitt eget öde.
Monica erkänner att situationen är djupt otillfredställande och önskar att de hade haft bättre möjligheter och förutsättningar att jobba med att höjja kattens status. Hon är överens med mig om att det primära är att få folk att ta ansvar för sina katter. Kastrera, ID-märka, vaccinera, sluta skänka bort kattungar samt tänka efter innan de skaffar katt. Hon även positiv till mitt förslag om ökat samarbete med ideella krafter. Säger dock att de idag är så överhopade av arbete att de inte ens hinner fundera på utvecklingsfrågor. Tid för eftertanke finns helt enkelt inte i arbetet som Djurskyddsinspektör i Göteborg.
Katterna på Meros lever nu under dödshot och goda råd är dyra. Monica hade aldrig sett några sjuka katter på Meros. Där är vi överens. Katterna på Meros är inte alls i dåligt skick.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej Lena! Kan man ta reda på hur mycket pengar en jägare skulle kosta? Kan dessa pengar gå till en TNR kampanj? Om något katthem "förbinder sig" att se till att katterna har mat och skydd? Samt tar hand om dem naturligtvis under konvalesensen.
Sen kan du alltid säga till inspektören att Kammarrätten i Göteborg 2005 satte stopp för masstillstånd för avskjutning av katter. (förlåt jag har skrivit hovrätten tidigare, ber om ursäkt) Varje enskild katt ska bedömas individuellt.
Mvh Helene
#1 Jag nämnde det för inspektören att det nu finns en prejudicerande dom som förbjuder dessa typer av ramboavrättningar. Min tolkning av situationen är att djurskyddsinspektörerna i Göteborg lever på yttersta gränsen och ej har möjlighet, ork osv. till att riktigt sätta sig in i vad som händer runtomkring dem. De verkar jobba på gamla rutiner och har inte tid för eftertanke. Jag sa även att de kommer att få problem om de sätter igång en avskjutningsauktion där ute på Meros.
Det mest fruktbara vore att tala med fastighetsägaren på Meros som ju är den som ska betala för det hela och tydligen sagt sig beredd att göra det. Om han kunde tänka om och istället betala en TNR auktion vore ju ett stag taget. Det råder en tämligen hotfull stämning ute på Meros då de som bor där är mycket negativt inställda till att katterna skjuts.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Utmärkt Lena! Går det att få tag i fastighetsägaren?
Helene
#3 Enligt uppgift finns han i Finland. Men jag tror det ska gå att få tag på honom via en av våra andra medlemmar.
//Lena
Har en tanke bara - kolla din inkorg är du snäll.
Helene

Acceptera inte att de hänvisar dig till fastighets- eller märkägaren, det får de inte göra!
En dom från Justitieombudsmannen angående handläggning av ett ärende rörande förvildade katter säger följande: "När ett ärende har anhängiggjorts hos en myndighet ankommer det på denna att driva fram ärendet till ett avgörande. Det är inte godtagbart att myndigheten lägger ansvaret för ärendets handläggning på den enskilde." (JO, 2005-06-28, Dnr: 555-2004)
*** vad trött jag blir på dem!!!!!!!!!!! Ska be våran jurist att skriva en yttranda så att dem äntligen fatter att det är deras ansvar!
Lena och andra i Göteborgsområdet: om vi får tag på när de ska skjuta katterna kan vi åka upp och protestera e.d.?
Har även tänkt anmälla de hos Justitieombudsmannen, samma har händ Kristinaholm kommun som också inte fattade vad som gäller lagligt.
Vi måste ta i det här tillsammans!!!!! Jag är riktigt arg nu!
#5 Inkorgen kollad! Vi är tacksamma för all hjälp och stöd här i Göteborg.
#6 Det är uppenbart att vi i Göteborg inte har en djurskyddsmyndighet värd namnet. Inte underligt att det ser ut som det gör i den här delen av landet.
Min förhoppning är att vi kan stoppa den här hemska avskjutningen. Annars får det bli diverse protester. Jag nämde det till Monica att det kommer att bli mycket liv i luckan om de sätter avskjutningen i verket samt att jurister är inkopplade i granskning av andra liknande fall. Fast då nämnde hon ju förståss att det inte var de som skjöt katterna utan en skytt som jobbade på uppdrag av fastighetsägaren.
Det är nog en fruktsam idé att anmäla dem till Justitieombudsmannen.
Ja man blir trött och frustrerad! Göteborg är värre än man kan tänka sig. Tydligen är det Stadsveterinären som är den som bestämmer hur djurinspektörerna ska arbeta.
//Lena

tror även att det går att överklaga deras beslut om avskjutning hos länsstyrelsen….ska även ta upp det med juristen. Miljöförvaltningen visar tydligt bristande insikter i den rättsliga regleringen…..
#8 Av det Monica sade under vårt samtal förstår jag att arbetssituationen på djurskyddsmyndigheten här i Göteborg långt ifrån är vad den borde vara. Som hon sade har de varken tid eller ork att tänka på strategiska frågor eller utveckling av verksamheten. Då är det lätt att sluta sig till att de inte heller har de insikter som de skulle behöva för att ta de rätta besluten i alla de fall som dyker upp. I en sådan pressad arbetssituation brukar det vara svårt att hänga med i de senaste utvecklingen på området och mycket av jobbet görs förmodligen på ren rutin.
Det borde ju finnas någon form av protokoll eller beslutsunderlag för deras arbete med Meros. Ska se om det går att komma åt dessa handlingar.
//Lena

Vad bra att du iallfall orkar ta tag i att föra en dialog Lena! Man kan ju bli tokig i kontakt med myndigheter som bara skyller ifrån sig på brist på pengar och tid. Man kunde ju önska att de som jobbar som djurskyddsinspektörer kunde brinna mer för sitt arbete! Nu känns det som att det ofta är helt fel personer som hamnar på sånna poster..
Jag har pratat med Göteborgs djurrättsaktivister om TNR och de är positiva till att hjälpa till med eventuella projekt. Så det finns troligtvis volontärer och jag tror även de ställer upp om det bli aktuellt med protester på meros. Kanske borde man informera om detta på stan och få upp göteborgarnas ögon för vad kommunen håller på med! på så sätt kan man ju trycka på ännu mer på djurskyddsinspektören och kommunen att ta sitt ansvar.
Vad sägs om att starta en namninsamling? Och man skulle kunna göra en affisch med lite info och även starta en sån där namninsamling på nätet som man skriver ut adressen till på affischen, vad tror ni?
#10 Det låter jättebra Radisa! Nu behöver vi alla hjälp vi kan få samt mobilisera alla goda krafter för att rädda katterna på Meros till ett bättre liv.
En namninsamling på nätet låter kanon! Även en affisch!
//Lena

http://namninsamling.se/ här kan man starta en namninsamling. Men då behövs ju en informerande text om situationen och vad vi vill (få starta ett TNR projekt?). Jag känner mig inte tillräckligt insatt för att skriva den men skulle kunna skapa namninsamlingen och göra en affisch om jag får en färdig text!