"LÖST"Katt lämnad att dö i kartong
Artikel kopierad från NWT:s hemsida idag.
http://nwt.se/karlstad/article68292.ece
Katten var bortrövad.
Tycker dock att ordförande i Djurskyddet Karlstad formulerar sig väldigt osmakligt:
"Är det inte humanare att slå ihjäl katten om man inte har råd att gå till veterinären och avliva den?"
Ojojooj, vilken groda hon kläckte ur sig!
Anm. Inlägget redigerat då det bryter mot våra Skrivregler. //Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Inte första gången hon kläcker grodor i media….
Detta skrev jag på deras hemsida ,
Hej!
Gunilla Hallgren från Strömstad. Jag läste artikeln om katten som hittades i en kartong.
http://nwt.se/karlstad/article68292.ece Ställer en fråga till dig, hur är det ställt med dina kunskaper i att slå ihjäl katter? Du borde veta om någon, att det är ABSOLUT FÖRBJUDET att slå ihjäl katter som är äldre än 14 dagar! Eller praktiserar ni ihjälslagning av vuxna katter hos er? Detta ger en väldigt dålig bild av er, som du förstår. Sådana grodor får ju bara inte skrivas offentligt! Läs på!
Gunilla Hallgren telefonnummer*******
Anm. Inlägget redigerat då det bryter mot våra Skrivregler. //Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
Heja Gunilla….
Men tur att kissen hittades..
Bra skrivet Gunilla!!!! Som ordförande måste man tänka efter före vad man säger…..de har som sagt varit i blåsväder flera gånger…
Vet inte om någon läste den här artikeln som publicerades i NWT två dagar före julafton förra året.
Rubrik och ingress löd:
Visst vill kissen ha en jul-klapp
Har du brist på klapp-idéer? Kanske kan en katt vara räddningen till jul.
Här är artikeln kopierad från NWTs:s hemsida, rubriken är ändrad och ingressen är borta till skillnad från pappersupplagan.
http://nwt.se/karlstad/article38507.ece
Gissa om det blev rabalder, fast allt skylldes på en stackars reporter som syftat på att ge katterna en klapp till jul.
Fast jag och flera fick till svar samma dag av några i styrelsen att de var nöjda med artikeln och att vi bara letade fel.
Ett riktigt klantigt uttalande, ibland undrar man hur folk egentligen tänker. Om det är så att man tidigare har fått kritik vad som sagts eller inte sagts i tidningen borde man kanske be någon annan ge sin
syn på saken till medierna.
Ja kan inte fler maila till henne? det var jättelätt, jag bara googlade på Djurskyddet Karlstad, så kom hemsidan upp.
Jag har sagt mitt när det gäller den föreningen, det har i och för sig resulterat i att de äntligen hjälper rätt katter, men vägen dit har varit lång och otrevlig. Och jag är bråkstaken som "vill dom så illa"…
De är inte bra på att ta till sig kritik….
Finns väl fler som är argA här?

Jag är nog argast över att människor övht kan tänka sig att dumpa katter i kartonger :(
Vi fick ett samtal om 6 kattungar som hittats i skogen i en kartong i förra veckan. En kattunge hann dö innan de kom till katthemmet, den var bara runt 3 v gammal :(
Man blir så matt.

men hur i hela fridens namn kan man uttrycka sig på det viset…en uppmuntran till att bara banga ihjäl sina katter när man tröttnar på dom..:-((
Sen vad jag känner för de som utsätter djuren för de grymmaste plågerier av detta slag..får man inte skriva här..har inte tillräckligt med ord i skallen för att uttrycka min avsky..den känns i hjärtat..vilken tur att missen är innevid..

Alltså, det må vara klantigt… även om också jag skulle kunna uttrycka mig rätt så knasigt i frågan. Att tejpa in en stackars katt i en kartong är att ha ihjäl den (må så vara att katten nu överlevde och får ett hem istället) och ett miljoner gånger värre sätt än att slå ihjäl en katt. Tänk att sakta dö dag för dag i ett mörkt instängt rum, vad tar dig först: paniken eller hungern?? Därmed inte sagt att man får slå ihjäl katter. Jag har diverse lösningar på dessa människor också, men dem jag har för människor som tejpar in katter i lådor eller för den delen lockar till sig sina katter bara för att trampa sönder deras tår (som med min Wille) är mer avancerade. Hon vinner trots allt på att Märta är hemma hos henne själv nu… Och om jag inte tänker efter när jag talar skulle detta citat ha kunnat komma ifrån mig. Lösryckt givetvis, eftersom jag inte alls står för ihjälslagning av katter, men ändå…
Det värsta tycker jag ändå är att någon tagit sin goskatt, slagit in den i en låda och ställt ut den. Den har inte ens haft möjlighet att söka sig till vänligare sinnade tvåbeningar, den har fanimej inte fått en chans att klara sig. Och vem i h-e ansåg att det kunde vara ett rimligt alternativ…
Fruktansvärt att göra ett sånt uttalande i den positionen, blir vansinnig att tro sej ha makt att uppvigla till lagbrott med en katts spräckta skalle som följd.
Herregud vilken människa!
Ja, det var både handlingen med kartongen och det plumpa uttalandet jag reagerar på. Handlingen med kartongen kan vi inte göra något mera åt, men grodan som hoppade ur munnen, den kan vi åtminstone regera på direkt till personen i fråga. Så följ mitt exempel. Maila
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kisse var bortrövad. Är nu hemma hos en lycklig matte.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Tur att matten fick tillbaka sin kisse. :)
Mitt svar överst…
Fått svar
…..Ja men har du inte läst, att du förordar att slå ihjäl en vuxen katt? Du om någon borde veta, att man inte får göra det ens!
Du bör nog förklara dig här!
http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=beb0161a-6256-40b1-a0c5-5bbeb32e5130&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: hemsidan@djurskyddetkarlstad.se [mailto:hemsidan@djurskyddetkarlstad.se]
Skickat: den 14 oktober 2008 14:18
Till: Gunilla
Ämne: Re: att: **********
Hej
Vad bra att du reagerar! Jag borde ju naturligtvis ha korr-läst artikeln,
det brukar jag alltid göra annars. Jag förordar naturligtvis en human
avlivning istället för att stoppa katten i en kartong!
mvh ***********
Alltså ännu mera grodor, enligt mig….
Jag trodde att de hade lärt sig att korrekturläsa artiklar efter debatten vid jul. Det beklagades även då att så inte var fallet.
HAha, som synes, så är länken hit in med i mailet.
Skönt att i alla fall katten hade en ägare!!
Men man blir ju mörkrädd hur folk kan behandla djur så här!
Är det barn eller vuxna?
Alla människor med sunt förnuft borde kunna tolka artikeln rätt och förstå att jag, i egenskap av ordförande i Djurskyddet Karlstad, inte förespråkar att man slår ihjäl sin katt. Självklart vet jag att det är olagligt, och det är även väldigt osmakligt, och för mig helt otänkbart att göra. Men vilket är värst, att låta katten gå en plågsam död till mötes, eller att se till att den avlivas omgående? Naturligtvis förespråkar jag en human avlivning av katten om man inte kan ha den kvar, och det som stod var att det finns bättre metoder att ta bort katten på än att stoppa den i en kartong. Men som sagt, det borde ju alla med sunt förnuft kunna förstå…
När det gäller den omskrivna julklapps-artikeln så kom inte uttalande om att ge bort en katt i julklapp från mig, utan det var en redigerare på tidningen som försökt att skämta till det. Om ni fortsatt läst tidningen någon dag senare, hade ni också sett NWT's dementi och förklaring om artikeln.
Det är lätt att döma utan alla fakta, och det är lätt att tolka, men läser man helheten och försöker förstå innebörden i det hela, så kanske ni inte varit så kritiska. Hur kan ni bara ens tänka tanken att en djurskyddsförening arbetar med att slå ihjäl katter? Sjukt och absurt!
JAg har svarat idg i den nya tråden du har skapat på det första. Vd som gäller det där med julklapp, så kan jag inte uttala mig. Har inte läst det.
MEn i din position, så BÖR du verkligen korrekturläsa det som skrivs innan du släpper iväg det.
Annars så är du fel man på fel plats.
Hawknestgrove & Catfoot!
Jag måste be er att tänka på våra skriv- och trivselregler även när känslorna stormar. Jag har redigerat på flera ställen i den här tråden på grund av att det ni skrivit bryter mot våra Skrivregler.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ni är helt absurda, för med era inlägg kan man tro att det var jag som stoppade katten i kartongen. Borde ni inte istället lägga er ilska och energi på att kritisera personen som gjorde det, än någon som faktiskt hjälper katter till ett bättre liv.
Med tanke på era många inlägg i det här forumet, verkar ni ha väldigt gott om tid över. Varför inte lägga den tiden på att rädda katter, såsom jag gör?! Med era inlägg här hjälper ni inte många kattliv…..
När jag gick med i det här forumet, gjorde jag det enbart tillfälligt, sånt här trams har jag inte tid med, jag ska rädda katter, ute på "fältet". Vid datorn räddar jag inga katter. Dock upptäckte jag vid registreringen att det fanns skriv- och trivselregler, och flera av er borde nog läsa på dem. Naturligtvis anmälde jag detta till de som sköter forumet, och jag namngav också de alias som jag ansåg överskridit reglerna.
#28 , då tror jag inte du läst tillräckligt på detta forum för här är finns det så otroligt många härliga människor som skulle göra allt för hemlösa katter i nöd. Och tillsammans går det faktiskt att göra underverk. Vi sitter inte bara vid våra datorer, om det är det du tror, lätt att ha förutfattade meningar och skylla sina grodor på andra.
Hmm, rädda katter på "fältet" sa du….jaha…när satt du ute med fälla en kväll/natt?
#28..Nu är du orättvis mot alla dessa kattkämpare här på forumet..Dom jobbar dag som natt för att rädda ett kattliv, sitter nätterna igenom med burar, jobbar sina jobb på dagarna..Jag tycker att dessa personer är fantastiska i varje fall..Läs lite fler trådar å se vad alla gör för katterna här, innan du dömmer alla här../Catfoot
jag tror att #28 är den ni säger kläcker grodor i artikeln….
Ok, sitter vid datorerna, visst. Men faktiskt, som Bumbis säger, så gör vi en hel del vi med. Dessutom, du fick mitt namn och telefonnummer, varför hörde du inte av dig dirket till mig i stället? Väldans ynkligt att gå till högre ort i första skedet. dessutom, läs själv vad du har sagt. Du har sagt, att det är bättre att slå ihjäl en katt än att låt den svälta ihjäl. Hade du åtminstone sagt, att du förordade skjutning, så hade du åtminstone varit laglig i ditt yttrande.
För gemene man som läser artikeln, kan tolka det så, att det är fritt fram att slå ihjäl katter oavsett ålder.
Dessutom behöver jag inget alias. Gunilla Hallgren heter jag.
#28 Många medlemmar på Hittekatter iFokus gör ett fantastiskt arbete för hemlösa katter och har ett stor engagemang i Hittekattsfrågor. Det är av den anledningen det blir upprörda känslor av en artikel som denna. Jag får hålla med andra om att det var en mycket olycklig formulering som framkom i artikeln. Tyvärr är det det skrivna ordet i en artikel som talar. Det är nog klokt att ta kontakt med reporten och få dem att skriva en dementi eller göra en ny artikel. Inför framtiden är det nog även en bra idé att alltid korrekturläsa artikeln innan den går i tryck. Tyvärr är det varken första eller sista gången som någon blir felciterad i media.
Slutligen kan jag informera om att vi på Hittekatter iFokus är emot avlivning av friska katter enligt mönster från Nederländerna. Det är ytterligare en anledning till att vi är kritiska till ditt feltolkade uttalande.
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

…..Hmmmmmmmmmm, inte bra../Catfoot