Slotthagskolonin i Norrköping
Jag följde arbetet med den på SKS-forumet för något år sedan.Det kunde vara intressant att veta hur det har gått. Det var väl också till den kolonin man höll den första kattkonserten?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Det är nog Brutt som kan mest om det:)
Här finns en gammal artikel:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4041064
Skulle också vilja veta hur det ser ut där nu.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sedan januari 06 är vi ett antal personer som engagerat oss för katterna i Slottshagen och KKS har stått bakom hela tiden.Det var en väldigt stor koloni från början cirka 50 katter.
För några år sedan anordnades det en Cat Aid gala i staden till förmån för Slottshagens katter det stämmer men vi var inte de första med en liknande gala i Sverige för hemlösa katter.
Nu finns det inte längre många katter kvar i Slottshagen precis som det står i artikeln en handfull och vi planerar ständigt vidare.Katterna har tillgång till katthus och några till en friggebod på en företagares gård.
Arbetet fortsätter för katterna inklusive att förhindra förökning i den nu kraftigt minskade kolonin.
Jag kan tänka mig att flera katter som tillhörde kolonin men som hade blivit bortjagade kom tillbaks, men kom det dit många hemlösa katter från annat håll?
Jag tänker på det Ingrid Redbö, djurskyddet, skrev att kastrerade katter i TNR-projekt blev bortjagade av okastrerade katter som tog över.Men är man engagerad med en koloni vet man ju när det kommer dit nya katter och kan kastrera dom också. Fast det är ju en penningfråga och utrymmesfråga också.
Jag såg att det fortfarande var insamling på KKS för katterna i slottshagen.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
3. Nej, några hemlösa katter från annat håll än de som hela tiden fanns i Slottshagen har vi inte noterat och ingen kännedom om.Eftersom vi är flera personer som regelbundet finns i Slottshagen ser vi vilka katter som finns där, och skulle det komma katter som inte tidigare funnits där får vi göra en anmälan om dumpning alltså djurplågeri.Men några nya katter har inte på egen hand sökt sej till Slottshagen!