Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 2901 ggr
marinaw
0

Hemlösa katter i Enköpingstrakten söker akut hem

Vi fick nedanstående mail till VRK och hoppas att någon här kan rädda katterna till livet. Kontakta Jaana direkt om du kan hjälpa till.

//Marina

Hejsan.
Arbetar som djurskyddsinspektör i Enköpings kommun. Handlägger ett ärende med vildkatter inom tätbebyggt område i Enköpings kommun och har stött på problem. Hade hittat plats åt flertalet av dessa katter ca: 15 st varav 7 stycken kattungar på Djurskyddet hitta katten här i Enköping men som förmodligen tyvärr har drabbats av kattsnuva och kommer sättas i karantän. Kattungarna är lite handtama och vana vid människor i närheten som matar och även de vuxna men de är dock något skyggare.  Vi har gått ut med utlysning i tidningen samt hängt upp runt trakten och hade tänkt sätta igång med infångning den 2.e oktober och som det ser ut nu så kommer vi bli tvungna att fortsätta men med den skillnaden att om vi inte hittar någonstans att placera dem, att de istället blir avlivade. Det tar emot att göra det på detta sätt så därför försöker jag kontakta  alla katthem i omkringliggande städer/län som kan tänkas kunna hjälpa till.
All möjlig hjälp uppskattas även om det endast skulle finnas plats för några få.
MVH
Jaana Malmberg
0171-62 50 37
jaana.malmberg@enkoping.se

anebit
0

Vilken bra djurskyddsinspektör som försöker hitta hem till kattkollonien i Enköping. 

Bara ett fel, det heter förvildade tamkatter  (inte vildkatter)….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

SagaLina
0

Oj oj vad bra att djurskyddsinspektören söker hem åt dem!

puttar upp denna viktiga tråd!

kattassen
0

#1 Ja för handtama Lodjur är väl inte att "leka med" trots alltFlört

Fint att man vill hjälpa katterna!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Alexej
0

Ändrade rubriken. Vem orkar att sätta in annonsen på olika kattsajter plus Blocket?

Hoppas att alla katter får ett hem nu. Bra gjort av djurskyddsinspektören att inte avliva direkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

marinaw
0

#4 Tack. Var lite trött när jag lade in efterlysningen. Jag är också imponerad av djurskyddsinspektören.

Misken
0

Helt otroligt att hon ber om hjälp! Trevligt!

I Väsby så försvinner "vilda katter"

jaanamalmberg
0

Hejsan! Fick veta att jag blivit publicerad här Skäms

Tack för alla trevliga inlägg, efter alla problem i ärendet med avhopp och sjukdomar kändes det skönt med lite positivitet Glad 

Jag kan glatt meddela att jag fått positivt besked om platser för kattungarna från Samvetet i Uppsala och vi kommer påbörja förflyttning av dessa så snart som möjligt.

Efterlysningen skulle kunna ligga kvar tills vidare, ifall det skulle dyka upp någon mer som har plats. Det finns fortfarande  en katt på sex månader som är tamast av de alla samt möjligtvis några ett åringar (om det finns vana av hantering av skygga katter som kan omplaceras)

Infångningen påbörjas tisdagen den 7:e för att samvetet ska få lite mer tid att samordna med resurser och volentärer. Om det finns någon kring Uppsala Län som kan tänka sig ställa upp som volentär och skjutsa vid något tillfälle mellan Enköping och Uppsala så hör av er till mig så skickar jag er vidare till Samvetet.

Tack för hjälpen.

MVH Jaana Malmberg

Alexej
0

Hej Jaana, trevligt att du hittade hit:)

Vad händer med de vuxna katter? Då får vi hjälpa till att Samvetet får nya jourhem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SagaLina
0

Vad otroligt bra att Samvetet kan ställa upp!

kattassen
0

Tänk vad fint om djurskyddsinspektörer hittade hit, då hade vi ju kunnat göra mycket tillsammans förhoppningsvis. Välkommen till hittekatter Jaana!

Fint också att Samvetet kan hjälpa till i detta ärende.

annebeate
1

Välkommen Jaana! Tänk om fler djurskyddsinspektörer var som du.

Tack också till Samvetet för dess hjälp!

Misken
1

Välkommen Jaana!

Tänk om fler vore som du!

emjon
0

Välkommen Jaana!

Blir väldigt glad över ditt engageman för att vilja rädda dessa kissar. Härligt också att Samvetet kan hjälpa till och tack till er alla inblandade som gör en underbar insats.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

brutt
0

Hur går det för de vuxna katterna ,vad planeras för dem?

lilo-nova
0

Putt

lilo-nova
0

Putt

Alexej
0

De vuxna blir avlivade

kattassen
0

#17 Gråter Detta är så sorgligt att man inte lyckades hitta en bättre lösning för de vuxna stackarna. Att få känna lite huslig värme på sin ålders höst innan den naturliga vilan kommer. Suck…Gråter

Alexej
0

Jag är så besviken och ledsen över allting. Jag vet att man inte kan rädda alla katter men vad ger det för signaler. Tar kattungarna och skjuter mammorna? Och efter Djurskyddets policy ska bara små kattbabisar under 7 veckor räddas. Stackars föräldrarlösa katter, vad ska det bli av de? Problemkatter? Och mammarna är inte värda att komma med sina ungar till ett hem….

kattassen
0

#19 Ja nu är det mycket som inte känns bra. Skrämmande är ju att detta börjar bli någon slags allmän uppfattning med de riktlinjer so Djurskyddet har gått ut med. Ej bra!

Alexej
0

Det är ingen kritik på Samvetet. De har helt enkelt inga jourhem för alla katter och det är alltid lättare att hitta jourhem för kattungar. Men hela situation är sorgligt. Varför inte TNR? Måste alla katter avlivas bara för att de är skygga?

brutt
1

Otroligt kallblodigt och avskyvärt, nej fy fasiken så hemskt människorna beter sej mot djuren.Skrikandes

Även förvildade katter omfattas av djurskyddslagen och dess intentioner.Kattungar får inte tas från kattmamman före tolv veckors ålder var det!

jaanamalmberg
0

Detta är ingen lätt situation och inte heller någon trevlig, jag är med ute på plats hela tiden och ser till att allt sker på bästa möjlig sätt.

Kattungarna är bra mycket äldre än 12 veckor. den senaste kullen , alltså de yngsta är födda i slutet av juni.

Tyvärr vill ingen ta emot vuxna katter som är förvildade och det är ett enormt stort jobb att vänja dem vid människor i den grad nödvändigt för att de ska kunna fungera som husdjur. Jag är inte personligen alls negativ till TNR metoden om man på bra sätt kan få det att fungera men det fungerar inte inom detaljplanerat område då det även är ett klagomål på miljö-och hälsa där man ser till sanitära olägenheterna för grannarna.

Det är upp till alla oss att bearbeta så att dess kattkolonier inte uppstår, arbeta för att få fram obligatorisk märkning och registrering samt höja katten status. Jag kommer göra allt jag kan från min sida och vi måste hjälpa varandra för att uppnå detta. Detta är inte varken kommunens eller katthemmen fel att det blir på detta sätt, alla försöker jobba så bra man kan utefter medel och regler. Tillsammans tror jag vi kan hitta lösningar.

Jag är hemskt glad att jag fick igenom möjligheten att rädda de yngsta. Det värmer mitt hjärta att tror att jag gör en liten nytta i en stor problematik.

(ledsen för ev slarvstavfel då jag är på väg till ett möte.)

Alexej
0

Jaana, ingen anklagar dig eller Samvetet. Det är bara så fruktansvärd när katter inte har en chans att komma in. Vi är upprörda över Djurskyddets senaste policy, där de anser att det är ingen idé att rädda hemlösa katter över 7 veckor. Det ger fruktansvärda signaler till allmänheten och en del katthem. Nu går man efter åldern men kanske det finns katter bland de äldre som har rymmt nånstans och är saknade av sina ägare. Alla katter som lever ute blir till slut rädda katter oavsett bakgrunden. Kanske just fd innekatter som blir mest rädda?

Men du har rätt, vi måste bli mycket bättre på förebyggande arbete. Det finns redan kommuner och hyresvärdar som har kastreringstvång, varför gör inte fler det?

Och tack för ditt engagement!!!

SagaLina
0

Jaana hur har det gått för den katt som är 6 månader gammal? Den var lite tamare än de andra som ja har förtsått det rätt?

jaanamalmberg
0

Alexej., ja nej det tolkade jag det inte som heller :-) men jag var tvungen att infomera om att jag inte i mitt arbete bryter mot djurskyddsföreskrifterna. I största mån följer jag dem alltid om syftet med lagstiftningen inte motsäger sig den aktuella situationen. Så att säga sunt förnuft  används vid tillfällen Flört

Saga Lina- halvårs katten skulle också få plats på samvetet men ägaren av fastigheten besämde sig för att behålla den istället. Hon hade fäst sig vid honom. Däremot var det en första lyckad fångstdag och tre av kissungarna befinner sig nu tryggt i Uppsala.Skrattande

En stor del av mitt arbeta tycker jag handlar just om informering och jag ville att ni alla ska veta att jag verkligen brinner för mitt arbete och kommer att jobba stenhårt för att göra en skillnad av betydelse för så många djur som möjligt i behov av hjälp. Kanske ett framtida samarbete mellan Dirf och djurskyddsföreningen inte skulle vara så tokigt eller kanske det redan finns ett samarbete som jag inte är insatt i?

Jaana M

majvi
0

För några år sedan var det tal om att Samvetet skulle få en klumpsumma av Uppsala kommun, för det skulle de ta in katter som fångades in av  kommunjägaren. Men det blev inget av då bl.a pga att det inte bestämdes hur många katter som Samvetet skulle ta emot.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

SagaLina
0

Åh vilken tur att kissen fick stanna!

Jaana jag tycker att det verkar som att du gör ett toppenarbete fast jag förstår att det inte är lätt ibland.

Önskar verkligen att man skulle kunna hjälpa till mer men jag har ingen möjlighet att isolera en katt som precis har kommit utifrån då jag har fyra andra katter hemma.

Alexej
0

Jag försökte en gång att få igång ett samarbete mellan Dirf och Hittekatter men de svarade inte ens.

Dirf -Djurskyddsinspektörenas förening

Magi-cat
0

Föredömligt jobbat Jaana! Hoppas allt går så bra som möjligt!

Kram!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen