Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 843 ggr
Elega
0

Akuthjälp på SOS-animals!

SOS-animals är i akut behov av jour/fosterhem! Dem kanske tvingas flyttas. När beslutet kommer från spanska myndigheten måste flytten ske inom en månad och det finns fortfarande över 100 hemlösa hundar på centret! Om hundarna finns i fosterhem i Sverige är det mycket lättare att placera dem i permanenta hem och SOS betalar ju självklart för allt så ni får bara hem en liten jycke som ni tar hand om ett litet tag (kan vara några dagar till en månad eller lite längre) tills han/hon har hittat nytt hem.

Gå in och läs om krisen och information om hur ni blir fosterhem på http://www.sos-animals.se/

Alexej
0

Läste igenom deras hemsidan. Vilket bra jobb de gör. Jag kan inte ta emot en hund nu men har sparat sidan till framtiden och kommer rekommenderar det till andra som söker hund.

Jag älskar fula blandisar:) De är jättekärleksfulla och smarta!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elega
0

Ja det gör dem verkligen..! Rekomendera gärna till dina vänner!

Haha jag också! har en hemma, inte så ful dock, rätt söt faktiskt. Hon är otroligt smart. Det bästa är ju att dem oftast inte får dem rasrelaterade sjukdomarna som renrasiga hundar kan få.

bumbimia
0

Läs

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=416606

Det är rent idiotiskt att ta hit hundar som kan bära på livsfarliga sjukdomar

Det finns tillräckligt hundar här i Sverige som behöver nya hem!

Alexej
0

Bumbina, läs deras hemsidan. Då ser du att hundarna är vaccinerade och sjukdomsfri innan de kommer hit.

Vi har i Sverige ingen överskott av hundar men det minsta man kan göra när man söker en hund att hjälpa djurhem i andra länder.

Samma som det gäller för hela flykningspolitik.  Ska inga flytingar kommer mer till Sverige? De kan ju också ha konstiga sjukdomar? Och människor har vi också redan här i Sverige och kanske för få arbetsplatser.

Det gäller att hjälpa! De här hundar är inga lebrasjuka utan vill och borde också få chansen till ett bra liv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Elega
0

#3 Jag läste artikeln och där står det tydligt att det handlar om länder med hög smittorisk och oseriösa människor som försöker göra en vinst av det hela. Dem flesta hundarna vi får in kommer från Spanien och där är det höga kontroller. På SOS-animals är det väldigt noga. Inte bara att hundarna blir vaccinerade och blodtestade osv. så blir dem kastrerade och chipmärkta. Och det brukar sällan vara gatuhundar som kommer in på just SOS. Det brukar vara oönskade hundar som binds eller lämnas i en låda utanför SOS eller dumpas i en kontainer. Det finns risk för att hundarna dem får in på centret är sjuka, men dem skickar aldrig en sjuk hund till Sverige.

[sofia-85]
0

Jag kollade sidan och dom verkar göra ett jätte job :) Det verkar seriöst med vaccinationer osv

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tidigare i höstas såg jag och min väninna en rädd hund flyga förbi oss hemmavid, vi försökte kalla på den men den var sååå rädd. Vi ringde polisen och hundstallet för att informera. Nu i veckorna har en granne sett den igen och insett att den haltar med. Så igen ringde vi till hundstallet. Visa sig hunden är eftersökt men de har inte lyckats fånga in den. Vi fick rådet då att ringa Djurskydded och tack och lov i förrgår fångade de den, är en hund från Spanien via en organisation, kanske SOS Animals.

[sofia-85]
0

Oj ja läste att en hund sprungit bort på hemsidan kanske den..

bumbimia
0

Hur i helafriden kan du jämföra flyktingar med hemlösa hundar? Förvånad

Nu skriver Sos Animals själva på sin hemsida
"Vi adopterar inga hundar hit till Sverige förrän vi har fått testresultaten godkända. Trots detta kan vi tyvärr inte lämna några fullständiga garantier då vissa arter av parasiter kan ta flera månader på sig att bilda antikroppar"

Jag vill inte ha dessa sjukdomar i Sverige

Elega
0

Vad ska vi göra med dessa hundar då? Lämna dem att dö?

SagaLina
0

Artikeln sa väl att hundarna från Spanien inte var de som de var oroliga för utan hundar som kommer från Rumänien.

Elega
0

Ja precis..

nils1
0

Vilken tur att det bara är människorna som tänker inom landsgränserna….

bumbimia
0

Det finns andra sätt att hjälpa hundarna än att ta hit dom.

Hjälpa med pengar, saker, åka som volontär mm

http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2066
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2073

Alexej
0

Bumbina, det är alltid det bästa (för djur och människor). Inte många flyktningar vill komma till Sverige och hade helst velat stanna i sina hemländer. Men ibland går det inte.

bumbimia
0

Nu får du ge dig. Du kan inte jämföra flyktingar med djur!

Alexej
0

Varför inte? Det spelar väl ingen roll vem som behöver hjälp?

bumbimia
0

Menar du allvar???

Alla flyktingar som kommer hit läkarundersöks.

Det finns mycket intressant läsning på SVA hemsida

http://www.sva.se/en/navigera/Djurhalsa/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/Kop-av-hund-fran-Europa/

Ankie
0

Jag tycker heller inte att det spelar någon roll vem det är som behöver hjälp. Hjälp den nödställde, djur som människa. Vi är precis lika mycket värda i mina mått mätt ivarjefall. Djur har känslor precis som vi människor.

Jag har inte gått in och läst dessa länkar ännu men det ska jag göra. Men kan man hjälpa och finns det hjälp för nödställda i ett annat land så hjälp de då här om vi har resurser för det.

Alexej
0

#18 Naturligtvis menar jag allvar annars skulle jag inte skriver här.

Vad är skilnaden mellan en hund från Sverige som gör semester med ägaren i Spanien och en hund från Spanien som kommer hit? Spanien är ett EU-land och därmed är resor för sällskapsdjur tillåtna.

Men det är helt klart viktigt att man som nya ägare kollar upp hundförmedlingen och inte köper en hund som blev insmugglad.

Jag försöker hjälpa alla som behöver hjälp, oavsett om det är djur eller människor, svensk, spansk, svart eller vit, 2, 3 eller 4 ben.

Och som Miranda skrev. Det är maktgalna människor som skaffade gränser som förändras hela tiden.