Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 16901 ggr
SamanthaJones
0

Varför ligger han jämt på rygg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla pälskling Nisse (från Vislanda) ligger jämt på rygg, vart han än ska ligga lägger han sig på rygg? någon som har en idé om varför? trivs han? har han ont? eller är han bar gosig? för han vill gärna att man kliar honom på magen när han lägger sig så..

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

destiny
0

Jag tror han trivs. Min lillsnutta på ca 1,5 år lägger sig ofta på rygg mitt på golvet med alla fyra benen i vädret och funderar på livet. Jag är ganska säker på att hon trivs med livet. Kyss

SamanthaJones
0

härligt :) isåfall är det en extrem skillnad från när han kom o tillbringade de två första månaderna under sängen :)

Vänligen

Sofia

Alexej
1

Tror också. Magen är den mest utsatta delen på en katt och en katt som visar magen visar fullt förtroende. Kanske blir det också en vanesak.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

destiny
0

Är det inte så att katter som låter en ta på magen litar på en. Magen är ju sårbar. En katt som lägger sig på rygg så här tolkar jag som att han litar på sin människa.Glad

SamanthaJones
0

härligt :) Då har han börjat lite på de flesta som varit här hemma mer än typ tio minuter ;) haha

Vänligen

Sofia

lilo-nova
0

Han känner sig lugn & trivs i sitt hem! Vad fin han är! Kyss

Kusten
0

Vilken gosmage, man vill klia där på en gång. Jättefin han är, Nisse.

Har två katter med liknande beteende. Arvid och Alma bodde i en klippskreva intill vägen och nu bor de båda hos mig och verkar trivas om jag uppfattat dem rätt :) Arvid skulle lägga sig på rygg så fort man tittade på honom redan som litet nystan. Hans svans låg som klistrad på ryggen när han gick också vilket var lite kul.. skickar med en bild när han var en liten en och nästan jämt låg i ryggläge med motorn igång.. vilket han fortsatt med :)

Sidentass
0

Han trivs säkert din kisse! Katter brukar inte vilja ligga så om dom inte känner sig totalt trygga…så lägger sig våran Lassie ofta..samt min stödis när jag är bredvid henne, o då ska det klias på magen:-)

Kurran
0

Katter är som människor: En del ligger gärna på rygg medan andra tycker att det obekvämt. En av mina katter ligger ofta helt platt utsträckt på rygg när han mår riktigt bra.

Destany
0

Zorro ligger oftast så här. o jamar till för att jag ska klia.. så vissa katter tycker bara om att ligga så..Jag o Zorro har gått igenom mycket på senare tid o nu ligger han mer än nånsin på rygg..

lilo-nova
0

Min totti är hur söt som helst!

lilo-nova
0

Här är mattes tant Lilo!

emjon
0

Det är det bästa bevis du kan få på att kissen känner trygghet och litar på dig. Underbart att det blev så bra för lilla Nisse från Vislanda och han fick ett toppenhem.

Här är en bild på min lilla Lisa som jag tog hand om i somras och jag blev väldigt glad när hon ligger så här och sover.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

wolfie
0

Ja det sägs ju att katter är trygga när de ligger på rygg!SkrattandeMin Maja älskar o ligga på rygg o bli kliad på magen!

Sidentass
1

Kan inte låta bli att visa upp Lassie i ryggläge:-)

anebit
0

Jag måste också visa upp min Rasmus gosmage ….

Rasmus har siesta

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Sidentass
1

#16 Den gosmagen skulle jag vilja borra in nosen i:-O)

Hawknestgrove
0

Ok får väl bidra jag med…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SamanthaJones
0

Vad underbara bilder ni lägger in :) MERA :) det är så mysigt o burra in näsan i pälsen på magen o lukta på kattmage :)

Vänligen

Sofia

JessicaN
1

Min gosiga Trisse :)

wolfie
0

Goa Maja!

anebit
0

Här kommer min llilla bebis mage.  Fast han är inte så liten längre, runt 4 kg. Fast Pysen kommer alltid att var min bebis bredvid stora Rasmus runt 9 kg.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

emjon
0

Här kommer en bild på min jourkisse Athoz kan man ana en viss likhet?

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

SamanthaJones
0

haha,vilkensöt tunga :)

Vänligen

Sofia

martdat
0

Härligt att se Bilden på Nisse! Kajsa ligger oxå på rygg offta, han har lagt på sig lite med va! Skrattande

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

#23 Så charmigt också när man ser den lilla skära tungan sådär:-)

SamanthaJones
0

#25, Vadå? han är väl en smal o grasiös kille på lätta 8,9 kg ;) Det känns när han ligger o sover på mitt bröst första timmarna på natten kan jag säga, ständiga blämärken av tassar ;)

Vänligen

Sofia

Jenna-Gun
0

Här är Lucys mage. kill kill.

Jenna

snickan
1

Ville ligger ofta på rygg

Jenna-Gun
0

Killar på Villes mage.

Sötis kisse.

Jenna

[smurflina]
0

#0: förlåt mej att jag kommenterar men du ska inte klappa katten på magen när den lägger sej så. Att katten rullar över på rygg är kattens sätt att visa att den vill ha en vänskaplig relation och stärka banden mellan dej och katten låt den vara prata men den istället om du vill den något katter har känsliga magar klappa inte katten på magen läs hällre igenom fakta inte skulle väl du vilja bli rörd när du ligger som bäst i någon bra position/ ställning som du njuter av och person i fråga bara kommer och buffar på dej eller vad det nu ska kunna tänkas man får tänka sej för och hällre läsa på än göra nå fel som inte katten vill eller inte tycker om

• Redigerat 2023-03-25 02:38 av [smurflina]
[smurflina]
0

#29: wille heter min kisse miss oxå svart vit med vita tecken eller vad man säger han är svart på rygg huvud svans vit bläs på nosrygg och vita ben tassar och mage jötte gosig 5 år snart

• Redigerat 2023-03-25 02:42 av [smurflina]
Uppkatten
5

#31 Tråden är från 2008 och TS har inte varit aktiv på iFokus på ett par år nu.

Det stämmer att alla katter inte gillar att bli klappade på magen, och att man ska respektera det.

Men så finns det katter som tycker det är helt OK. Min ena tjej närmast kräver att jag ska klappa hennes mage, många gånger varje dag. Hon kommer självmant och lägger sig till rätta i min famn. Försöker jag klappa på annat sätt, ålar hon sig till rätta så att klapparna ändå hamnar på magen.

Dock skulle jag vara försiktig med att klappa främmande katter på magen, om de t.ex. lägger sig på marken framför mig.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
1

#31: Jag trodde också att katter inte gillade det. Tills jag fick en av mina nuvarande. Hon vill verkligen bli klappade på magen och lägger upp sig för att bli just det.

Uppkatten
5

Dock är det väl ett bra tips till den som är ovan vid katter att inte börja med att klappa (okända) katter just på magen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
2

#35: Ja, absolut. Bara en del katter gör så, och med personer de litar på. Annars är det risk för rivsår…

Uppkatten
0

#36 Jag hade en kattpojke för många år sedan. Han ville också gärna bli klappad på magen, men ibland blev det för mycket av det goda och då hängde han plötsligt i min underarm istället…. 🤣

Jodå, jag kände till risken mycket väl, och tog jag det bara lugnt med armen så släppte han den strax. Men det är ju inte helt ovanligt att katter reagerar på det sättet.

Är man ovan och inte känner till katten närmare så kan det förstås upplevas som ordentligt obehagligt, och risken för rivsår är påtaglig…

[skyggis_tryggis]
1

#37: Ja, det gäller att vara medveten om riskerna och försöka hinna uppfatta signaler i tid (om de ges).

Mina gillar mycket att bli borstade, men efter ett tag kan de tycka att det räcker. Om jag missar det så kan jag få ett lätt slag med tassen (med indragna klor) på handen.
Oftast viftar de bara lojt avvärjande mot borsten som för att säga "tack, nu räcker det".

[smurflina]
0

#36: risk för rivsår som du säger ja

[smurflina]
0

#37: jo man bästa är väl bara låta handen armen vara så släpper dom än att ta bort den direkt efter taget om arm eller annat så gör jag med jobbets katt jobbar på lantmanna och dom har katt som är lite osäker å bara kan ge sej på vid klappningar på rygg som vanligt då säger jag sådär gör man inte och drar inte bort förens han släpper själv de gör han då och blir lugn det är en konstig katt det men fin

[skyggis_tryggis]
2

#40: Jag tror att det var så Uppkatten gjorde. Höll armen stilla tills den släppte taget.
Om man drar bort handen för snabbt tror jag att jaktinstinkten triggas igång. Katten menar inget illa.