Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 791 ggr
[Cuyo]
0

I karantän för 35 000 kr

Hej nu säger ni nog det här är ju en kattsida och inte en hundsida,men jag hade reagerat på samma sätt om det här hade varit en katt,så därför får ni oxå läsa det här.

I karantän för 35 000 Nu sitter Csar i en bur i Norge Matten Olga: "Pengarna kan man skaffa fram. Men hunden? Han är vår älskling, vårt allt." DISKUTERA!   Faan jag blir så förbanad när jag läser det här,hur många gånger har inte jag skrivet om de är höga priserna vi får betala för våra djur idag,och då menar jag inte bara hundar vi har även Katter och andra djur som dom här människorna ska tjäna så mycket dom kan utan att ha en tanke hur ägarna mår och sen ska vi ju inte tala om hur djuren har det. Är det något vi ska reagera på så är det det här mina djurvänner,människan tänker bara på pengar och djuren har inte en chans att säga till vad dom tycker om det här,och där kommer vi in ska det verkligen vara så här att djuren får lida för att vi människor ska kunna suga ur husse o Matte så mycket pengar dom kan som i det här fallet.  Hej nu skriver jag inte mer för då blir jag änu mer förbanad på dom här idioterna.             

Hej Cuyo

[Cuyo]
0

Hej här var det många intressanta svar oj oj men det är ju bra att veta att sådana inlägg är inte populära så jag tackar får mej den här gången.

Hej CuyoSkäms

Silvestris
0

Det är jättetråkigt när det blir såhär, men det är inte Blå Stjärnans fel. Vilka länder som är högriskländer resp. lågriskländer kan förändras över en natt (bokstavligt talat) och därför måste man vända sig direkt till Jordbruksverket för att få veta exakt vad som gäller för tillfället.

Möjlighet till att ha hemkarantän i Sverige har ökat också de senaste åren eftersom de statliga karantänstationerna läggs ner en efter en. Det står inget om huruvida de har kollat upp den möjligheten eller inte.

brutt
0

1. Jag håller med dej det framstår som känslomässig utpressning på pengar av de djurägare som bryr sej om sina djur.

Kurran
0

Kostar det 35000:- för att ha hunden i karantän? Hur lång tid gäller det? Om det är fyra månader så är det ett rövarpris. För 300:- per dygn kan man få ett rum på bread and breakfast och det borde vara betydligt billigare att ha hund boende.

Visst kan det vara tråkigt för en hund eller katt att tillbringa fyra månader på en karantän men efter att jag lärde mig en del om rabies när jag tog med mig en katt från USA för länge sedan ställer jag upp på karantänsreglerna.

Med överpriser hos karantänen ökar smugglingen och innan vi vet ordet av har vi rabies här i landet igen fast vi varit fria från detta gissel i snart 200 år.

Problem blir det om man har en katt eller hund som inte klarar att bo på karantän. Min katt var en hittekatt, som i jämförelse med hur hon levde innnan jag tog hand om henne, hade det väldigt bra på karantänen. Men vi åkte ju och hälsade på henne flera gånger fast det  var 50 mil att åka.

Alexej
0

Jag skulle alltid kolla med olika myndigheter innan jag skulle resa iväg med ett djur över någon gräns.

Men det är alltid hemsk att det träffa en "oskyldigt".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja men jag får väl säga, att prisena inte har gått upp så mycket. Vi kollade upp min fd sambo och jag från Spanien för många år sedan, då kostade det 25.000 kr. Sen är det som sagt ägarens ansvar att kolla med jordbruksverket. det står även i broschyrerna som ligger på veterinärstationerna. JAg tycker visserligen synd om hundägarna, men är man dum, så får man stå för konsekvenserna. JAg ställer frågan, varför man inte satte hunden på pensionat här hemma i stället. Ok, dyrt, det kan jag säga. Här i Strömstad kostar ett vanligt hundpang 200 kr/dygn. Då är det privtperson, som står för det. Men priset för karantän, det  är Ok, i synerhet om man räknar på Norge. För där är just hundpensionat dubbelt så dyrt som här.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Jag skulle inte tagit med hunden alls. Var det så att jag var tvungen så skulle jag då kolla upp allt riktigt noga. Men annars skulle hunden få vara på pensionat eller hos bekanta.

//Pia

Silvestris
0

Jepp, 35000 kr är standardpris för 120 dagars karantän. Då ingår allt. Egentligen inte oresonligt dyrt om man ser till dygnskostnaden, men givetvis känns 35000 kr ordentligt i plånboken. Jag skulle dock inte gå med på subventionerad karantän så då blir det ju till att betala för sig.

Nu är det ju ändå hyfsat ovanligt att man ens behöver sätta hundar/katter i karantän så jag tror inte att det påverkar hundsmugglingen nämnvärt. En stor del av smuggelhundarna kommer från Rumänien, Polen och Estland och de länderna finns öht. inget karantänskrav på. De länderna krävs inte mycket (EU-pass, rabiesvaccination, avmaskning mot dvärgbandmask) för att man lagligt ska få ta in hundarna och trots det smugglar man.