Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 855 ggr
Danielssonsgarden
0

Kattungarna här hemma...

Ja som jag skrivit i en annan tråd så bor det två kattungar inne på våran ena toalett för tillfället. De har bott där inne i 3 veckor på måndag men nu i helgen är tanken att de ska komma ut i resten av huset för de har blivit så pass tama. Honan har varit det ett litet tag nu men hanen har behövt henne för att våga komma fram.

Honan är extrem med kelandet, stryker sig kring benen, stället sig på bakbenen och håller fast handen för att kela.

Hanen har varit mer försiktig fram tills imorse. Höll på att få en chock när han plötsligt gick fram till mig och började stryka sig kring benen på mig med! Han som annars alltid har hållt sig undan och inte alls velat ha samma kontakt som honan. Han har gått att klappa och så men han har inte självmant kommit fram så här.

De här kattungarna kommer från katter som springer vind för våg häromkring. Vi vet vart katterna kommer från ifrån början och vi har pratat med dem men de skiter fullständigt i det. Visst ställer de ut mat men katterna har ingen kontakt med människor, de har två som de själva kan komma nära. Och de har flera honkatter som varje år får kattungar så ni kan ju tänka er hur mkt katter det är som springer omkring här. Vi lyckades fånga in 4 kattungar i olika åldrar förra året och en hona som nu är i ett eget hem. Två av de kattungarna som vi fångade in då är kvar här hos oss.

En hel hög utav dessa katter går också till våran granne och han matar dem men inte heller han kommer i närheten utav dem. Och nu har han kattungar under sin altan. Han är lite speciell och vill att kattungarna ska stanna hos honan tills de slutat att dia och i hans fall så är det tills de slutat att dia helt och hållet och det kan de ju hålla på med långt efter att de blivit 12 veckor.

Blev rörigt förklarat kanske och har säkert missat nåt men får skylla på att det varit lite mkt här hemma just nu.
Men det är ju såklart bara att fråga :D

MariannE11
0

vad bra att dom kan vara hos dej… kul dessutom att höra att de marscherar så raskt framåt…hur gamla är dom?.. lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Alexej
0

Vad har ni för kontakt med "kattägaren"? Går det inte att prata om kastreing? Lite information till de?

Annars skulle jag ringa till djurskyddsinspektören och ber om råd. Kanske en besök från deras sidan kan få fart på kastreringen? Det står i djurskyddslagen att:

Tillsyn över djurens välbefinnande

Djur som tagits om hand får inte lämnas utan skötsel eller överges. Djuren skall få tillräckligt med lämplig föda, dryck och annan behövlig skötsel.

Djurens välbefinnande och förhållanden skall inspekteras tillräckligt ofta, dock minst en gång om dagen. Under djurens fortplantningsperioder, och vid betydande förändringar av vårdförhållandena, skall särskild vikt läggas vid att djurens hälsa och välbefinnande inspekteras. Om avvikelser noteras vid en sådan inspektion skall omedelbara åtgärder vidtas för att utreda och korrigera situationen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Alexej
0

Vad har ni för kontakt med "kattägaren"? Går det inte att prata om kastreing? Lite information till de?

Annars skulle jag ringa till djurskyddsinspektören och ber om råd. Kanske en besök från deras sidan kan få fart på kastreringen? Det står i djurskyddslagen:

Tillsyn över djurens välbefinnande

Djur som tagits om hand får inte lämnas utan skötsel eller överges. Djuren skall få tillräckligt med lämplig föda, dryck och annan behövlig skötsel.

Djurens välbefinnande och förhållanden skall inspekteras tillräckligt ofta, dock minst en gång om dagen. Under djurens fortplantningsperioder, och vid betydande förändringar av vårdförhållandena, skall särskild vikt läggas vid att djurens hälsa och välbefinnande inspekteras. Om avvikelser noteras vid en sådan inspektion skall omedelbara åtgärder vidtas för att utreda och korrigera situationen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Danielssonsgarden
0

De är runt 12 veckor, om jag går efter storleken på dem så skulle jag tro det.

De har enbart katterna ute och matar dem ute men sen springer de vind för våg. Vi har sagt till dem att vi tycker att de ska kastrera dem med tanke på att de inte engagerar sig i dem. Kattungarna blir kvar där varje år och slutar precis som alla andra med att bli skygga och sen föröka sig.
De bor på en gård så de anser väl att de kan ha katterna hur som helst.

Alexej
0

Ring till djurskyddsinspektören! Du kan vara anonym eller ber om anonymitet.

Läs här: Hur anmäler jag?

Med ett samtal kan man rädda många katter!

Danielssonsgarden
0

Jo men sen är frågan om det verkligen gör nån skillnad. Här kommer inte djurskyddsinspektören ut i första taget och sen är ju frågan hur de lägger upp det för den i så fall om han/hon nu skulle komma ut. Vad jag vet så finns det enbart en enda djurskyddsinspektör för hela Östergötland.

nils1
0

#6 Tycker du helt enkelt inte har ett val…. du måste anmäla detta då det är djurens enda chans att få ägaren att tänka till.

Det som kommer att hända är att inspektören åker ut, gör en inspektion och skriver ett föreläggande till djurägaren med punkter i djurhållningen som ska förbättras. Det händer väldigt sällan att djur omhändertas omedelbart (i så fall måste dom vara utstatt för större lidande vilket krävs omedelbart ingripande). Detta har med rättssäkerheten att göra, djurägarens rättssäkerhet (djur har ingen rättssäkerhet då dom enligt lag ses som saker). En tillsynsmynighet får inte ta större åtgärder än som anses rimligt.

Gör en anmälan och kolla efter ca en vecka om man har varit och gjort en inspektion.

Alexej
0

Skillnaden blir att de kanske bli skrämda av ett besök av en djurskyddsinspektör. Alla kommuner har en egen djurskyddsinspektör. Här är tex en lista med olika djurmyndigheter i Östergötaland.

Djurskyddinspektören i Åtvidaberg är :

Monica Roman
Djurskyddsinspektör
tfn 0703- 22 37 48
monica.roman@soderkoping.se

Och tänk på att du kan be om anonymität och att du kan ändra livet för många katter hos er med ett samtal. Var envis och rädda liv! Glad

Danielssonsgarden
0

#8 Ah där ser man, har ju förut fått veta att det bara funnits en enda i hela Östergötland. Ska ta och kontakta henne ang detta då.
Grannen här har ju säkert 10 katter som kommer till honom och äter som är därifrån fast de inte går tillbaka. Han har ju mat ute till sina och han har inte hjärta att ta bort maten för dem heller.

Puma77
0

Man kan ju i alla fall ringa och prata med henne. :))

//Pia

Fagddu
0

Jag vet att när min bästa kompis familj bodde i Forsaström så blev det världens kalabalik för att de hade sina små raggiga ponnysar ute hela året (med vindskydd och allt men ändå). Det kanske kan vara värt ett försök. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men tror att det bara var folk som körde förbi som klagade. Men det kanske var till tidningarna de ringde? Försök iaf. :)

Danielssonsgarden
0

#11 Är ju inget fel att ha hästarna ute så, men just ang sånt så finns det väldigt konstigt folk.. Bodde din kompis i skolan?

Fagddu
0

Jepp jepp. :)

Det beror ju såklart på hästen, men det fanns ju hagar med boxar för dem som vi visste var frusna och de gick ju inte in ändå. Vi hade också täcke på dem om de blev svettiga tills de hade torkat så det gick ju verkligen ingen nöd på dem. :)

Iaf, kan man vända oppinionen mot kattägarna som inte tar ansvar så kanske man kan få dem att tänka om. Om man börjar med att ringa djurskyddsinspektören och om det inte händer något ringa lokalblaskan. Kan ju vara värt ett försök. :)

Danielssonsgarden
0

Sitter och funderar på om jag vet vilka som bodde där då, för Case bodde väl inte där då eller hur.. Borde väl egentligen veta vem som bodde där men minnet är nog inte det bästa :-D
Vi har ju våra hästar går på lösdrift och har haft i 3 år nu, fast nu ska vi väl ta och göra stall är tanken.

Sen är ju frågan hur man ska kunna "bevisa" att de har katterna så. Jag menar, många av katterna är ju inte ett dugg tama och finns inte längre hos dem.

Alexej
0

Du måste inte bevisa nånting men djurskyddsinspektören är tvungen att följa en anmälan. Ring och be om råd:)

Danielssonsgarden
0

# Jo det förstod jag men alltså just det stora hela. om djurskyddsinspektören åker ut så ser hon ju inte ens hälften av problemet.

Fagddu
0

Familjen Case bodde där till ca 2000 eller 2001 så visst var det dem jag hälsade på varje helg. :)

Danielssonsgarden
0

Ah men då vet jag ju :D Känner/Kände Vanessa utav dem, ett år yngre än mig så vi gick i skolan tillsammans kan man säga.

Lena
0

Det här fallet med en kattägare som vägrar kastrera katterna och låter dem gå vind för våg är ett solklart brott mot djuskyddslagen. Det första han bryter mot är antalet katter. För att få ha mer än 9 vuxna katter och/eller föda upp mer än 3 kullar per år måste han söka tillstånd.

Saken skulle lösa sig bara katterna blev kastrerade. Just nu handlar det om att få stopp på flödet av kattkullar.

Gör en anmälan och be gärna även grannara att göra det. Då ökar trycket på Djurskyddsinspektören att agera snabbare.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fagddu
0

#18 Häftigt. Världen är liten. :)

Danielssonsgarden
0

Idag har kattungarna fått flytta ut från toaletten. Vi har ju inte kunnat släppa ut dem tidigare då vi renoverar efter en vattenskada i köket och det har varit öppet in i väggen och där in ville vi ju inte att de skulle kunna gå in.

Men igår satte hantverkarna in skåpet så nu är det tätt överallt så de kommer inte in i väggen. De har vågat sig på att röra sig i tre av rummen men resten har de inte vågat sig på riktigt ännu.
Trodde att det skulle bli ett jädra spottande och fräsande när hundarna kom in men icke. De var lite avvaktande först men sen var det inget, honan gick fram och började stånga och ha sig mot leonbergern. Se hur mkt de hinner riva ned inatt Glad

Ang grannarna så har vi via våran veterinär gjort en anmälan. Har kollat upp hur många vuxna katter de har eftersom det är bara dom som räknas som katter och det har de 6 st, men det är ju ändå inte godkänt eftersom de inte får springa så som de gör.
Men han har ialla fall lämnat meddelande till djurskyddsinspektören och utelämnar oss med tanke på att vi är grannar. Så vi nämns inte nånstans.

Simson
0

#21 Låter hur bra som helst med både katter, hundar och veterinär och anmälan. Låter som att det går bra hos er trots allt. Lycka till! Kram!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Danielssonsgarden
0

Idag har jag lagt ut annons på kattungarna och på bara några timmar har flera hört av sig. En del kan vi sålla bort men en del låter intressanta så det blir vidare kontakt där innan vi bestämmer oss.

De har gjort stora framsteg, och sätter man sig vid köksbordet så kan man knappt freda sig ifrån dem. De sätter sig på tangentbordet på den bärbara, de klättrar på en, slickar i ansiktet och styr och ställer. De blir lite rädda när man kommer och ska sätta sig men de kommer snart tillbaka och klättrar upp.