Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1296 ggr
Linda79
0

Tidig könsmognad någon som har erfarenhet?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av tidig könsmognad av katter. Särskilt hankatt. Hur har det varit? Beskriv då i detaljer för dom är viktiga.

Tack alla!

Linda79
0

Verkar som att Truls kan vara tidig i könsmognad.

Skulle ni kastrera vid 16 veckors ålder och berätta gärna varför ni valt som ni gjort.

Ljus o kärlek!

lilo-nova
0

De kastrerar väl inte så tidigt? Har kulorna trillat ner?

Linda79
0

Ja det har dom. Men jag har fått tips från en jag känner att man kan göra det, Men jag är riktigt tveksam.

Kram o tack!

Silvestris
0

Jag skulle och har kastrerat vid 16 veckor. Varför? Av många olika skäl, men främst för att katterna återhämtar sig snabbare och jag inte ser att könsmognaden för något gott med sig för katten.

Katter föds med kulorna nere. Vid enstaka fall kan testiklarna (en eller båda) krypa upp i vas deferens om katten växer snabbt (kattungar kan även födas med bara ett testikelanlag), men det normala är att kattungarna föds med kulorna nere och att de finns nere därefter. Jag har med lätthet kunnat känna kulorna på alla mina hanar vid 7 veckors ålder.

lilo-nova
0

Hm… Jag fick vänta på Totti! Hans kulor trillde ner när han var 6mån!

Men jag tror inte att du ska vänta för länge!

Men tanken på att de vill märka revir!

Linda79
0

Okej. Jag har varit emot detta men vad e bäst o jag vill ha enbart seriösa svar. För detta gäller att min stora hankatt känner av hans urin o revirmärker när han har vart o kissat någonstans.

lilo-nova
0

# Okej! Hm… Men varför känner veterinären om kulorna är där???? Förvånad

De sa ju till mig att om kulorna inte är nere, så kan vi inte kastrera honom än!

Alexej
0

Katterna blir som människor allt tidigare könsmogen. Förr sa man att det räcker när en katt är 1 år för att kastreras. Nu hör man allt oftare att katter redan blir tidigt könsmogen.

Jag läste någon teori att det finns för många hormoner i dricksvatten (utkissade p-piller från kvinnor) som ska vara ansvarig för det.

Men allt fler veterinärer har börjad med tidig kastrering efter många positiva undersökningar i Amerika. Tyväär har många (veterinärer och kattägare) svårt att akceptera det och det känns ovant att redan kattungar kan kastreras.

Men allfler raskattuppfödare här i Sverige har insett problemet med blandrasavel och kastrerar sina katter om de inte ska gå till avel. Det är tydligen också raskattägare som är mer pålästa i det ämne än "vanliga"huskattägare.

Men jag anser att tidigt kastreringen skulle hjälpa att minska problemet med hemlösa katter. I Tyskland har därför en del katthem börjat med att kastrera sina kattungar före omplaceringen.

Min veterinär är emot tidig kastrering-amerikask påhitt. Men jag tänker övertala honom att kastrera mina kattungar innan jag omplacera de. Han är också ansvarig för katthemmets katter här. Kanske ett omtänkande skulle också bidra att de inte säljer sina kattungar okastrerad. För nu har de inte det minsta uppföjlning av kastreringskravet.

Här finns en bra och tyvärr lång artikel om tidig kastrering:

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=2d111704-8216-413d-aa99-822b93673a2d

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
0

Av samma skäl som att de lyssnar på hjärtat. För att kolla så att allt är normalt.Flört

Katter som inte har kulorna nere kan kastreras, men det blir ett större ingrepp (ungefär som en honkattskastrering) och i det läget får man ju välja om man vill vänta och se om kulorna tänker trilla ner eller om man vill kastrera katten ändå.

lilo-nova
0

#7 Nu är detta 4 år sen så de kanske inte gjorde det då???Förvånad

Silvestris
0

Jodå, även då kasterade man hanar som inte fått ner kulorna. Det är något man bör göra eftersom testikelvävnad som ligger i tex. ljumsken kan bli cancerogen.

Men som sagt, man kan ju välja att vänta såvida inte katten går lös ute eller bor med en okastrerad honkatt. Det krävs nämligen bara att en av kulorna trillar ner så kan hanen börja producera bebisar.

Tisphe
0

Inom "min" ras (sphynx) är det praxis att seriösa uppfödare kastrerar de kattungar som inte säljs till avel. Dels för att inte riskera att blandraser uppkommer, men främst för att inte vem som helst ska börja avla på vilken katt som helst. Då katterna är dyra lockar man snabbt till sig ett ibland lite skumt klientel…

Kattungar som kastreras läker otroligt bra, snabbt går det också. Vanligtvis syns inte ens ärret vid vuxen ålder. Ingreppet är även mindre omfattande än för en vuxen och fertil katt. Det finns inga studier, vad jag har sett, som visar att ingreppet skulle missgynna katterna i vuxen ålder. Jag hoppas att tidig kastrering blir allmänt vedertaget - det är ett oslagbart sätt att försäkra sig om att den sålda kattungen aldrig reproducerar sig!

Det var min åsikt. Glad