Gordon Ramsay och foie gras
Hej!
Tittade nyss lite på reprisen av Gordon Ramsays senaste program The F Word. Förrätten var foie gras. I samma mening sade han att de hade en veganvecka. förstod mig inte riktigt på det, antagligen missförstod jag. Men han nämnde oxå att många menar att foie gras är grymt, men tyckte att det är gott, och man ska prova allt.
Jag tycker oxå att man ska prova allt, men jag tycker att djurens välmående är viktigare än att jag ska få en sensationell smakupplevelse. Rödbetsbiffar är fantastiskt goda om jag får säga vad jag tycker, mina är finfina.
Blev lite sur bara, när jag såg den biten av programmet, tycker det var väldigt fult sagt lixom. "Det är grymt, men vafan, jag bryr mig inte! Det är gott!" Köttätande i allmänhet är inte det bästa för djuren, sålänge det inte är kravmärkt. Men foie gras tar priset!… Jag accepterar att folk äter kött till en viss gräns, men jag tror att man åtminstone kan klara sig utan foie gras.
Som sagt, blev sur, ville skriva, och det gjorde jag här. Mest för att jag känner mig mest hemma här på hittekatter.ifokus och att jag vet att ni är snälla som kanske kan säga något tröstande ^^
Hoppas ni har en trevlig kväll! :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
City Gross här i Karlskrona sålde förra veckan en sorts av halalslaktat kött (d v s inte av butik men längre bak i distrubitionsledet).

foie gras är väl inte halalslakt, grejen med det är ju bara att dom proppar i gässen/ankorna fulla med mat för att levern ska bli så stor som möjligt… vad jag förstått. men de kanske har nåt me halal o göra oxå, ingen aning.
Halalslakten är ett av det grymmaste jag har sett nångång. Morgan, titta in i den här filmen där ser du hur levande kor sitter som på en grillspett och rullas rund för att blodet ska rinna ut - levande!!!!
http://video.google.com/videoplay?docid=5267892283800968462
Gåsstoppning är som tur förbjudet i många länder nu, vet inte hur det är i Sverige. I Tyskland gällde det som dyr delikatess tills man fick se bilderna från tex Polen där de stoppade in ett järnrör i gåsens hals ner i magen och fyllde på med spanmål. Hemska skador uppstodd och gäsen slaktades när deras lever sprack av all fett.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

jo, det är verkligen galet.
vanlig djurindustri är hemsk, men ett litet snäpp hemskare är alla dessa sjuka saker som görs med djuren för att de ska bli extra goda/större/bättre på annat vis för våra smaklökar och tycken.
man kanske inte får föda upp gäss/ankor på det viset här, men det kan ju fortfarande transporteras hit kött från ställen där man får göra det antar jag.
visst, kör på och ät gåslever, det är väl ingen skillnad mot annan mat från djur, men man behöver ju inte behandla djuren så. :(