Ute- eller innekatt det är frågan?
För ett tag sedan ställde jag frågan: "Tycker du att katter ska vara ute- eller innekatter?" på Svenska Katters forum www.katter.nu.
Nedan kan ni se hur medlemmarna svarade. Vad tycker du i denna fråga? / MVH Lena
Tycker du att katter ska vara ute- eller innekatter?
Utekatt är det enda rätta.

0%
[ 1 ]
Utekatt om miljön tillåter det.

28%
[ 30 ]
Innekatt med utomhusvistelse under uppsikt.

63%
[ 67 ]
Innekatt är de enda rätta.

4%
[ 5 ]
Vet inte.

1%
[ 2 ]
Totalt antal röster : 105
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Våra båda katter är innekatter med utomhusvistelse under uppsikt, just nu är de med på husvagnssemester och det går utmärkt. De går i koppel lika bra som en lagom olydig hund…
En av dem kan man till och med springa med i koppel och dessutom bestämma åt vilket håll och sen hem igen…
Numer pensionär i Nynäshamn
Våra katter är också innekatter. Vi bor med dem mitt i centrala Amsterdam varför det inte vore särkilt klokt att ha dem fritt utegående här. Nu är vi i flyttartagen och kommer snart på bo landet utanför Göteborg. Dock inte utekattsvänligt eftersom det går både en järnväg och en högtrafikerad väg i närheten. Men det blir lättare att gå ut i trädgården i koppel.
MVH Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag bor på en gård i norra utkanten av Stockholm. Och, mina katter har fått bli innekatter sedan folk på gården har ont av att dom finns (och kanske jagar fåglar).
Så, jag har inhägnat baksidan av huset, och gjort en stor bur - till ytan större än huset - dit dom kan gå fritt genom köksfönstret.
Dom har funnit sej i det. Och, det ger oss lite lugn och ro. 
#3 Det låter som en utmärkt lösning med en sådan inhängnad. Tyvärr är det ofta problem med just grannarna. Att i det läget låta katten gå ute helt fritt, skulle inte vara rätt mot katten, för det är ju den som kan råka illa ut.
Ja problem är till för att lösas och det gjorde du bra Amelia.
Mina katter är innekatter, men de har en fin rastgård och ibland får de följa med ut i koppel. Så som människor beter sig idag skulle jag aldrig riskera att släppa ut mina katter.
#6 Nej det är inte den bästa av världar för katter längre tyvärr. En rastgård är ju den ultimata lösningen! Ska försöka åstadkomma en sådan på nya stället sedan.
/Lena
Mina katter är med innekatter. Vi bor bara några meter från en väg där folk kör som galningar. Men dom får gå ut i koppel vilket dom inte verkar ha nåt emot :)
innekatter med utomhusvistelse i koppel och tillgång till innätat stor balkong vilken uppskattas.
Hemma har vi både inhägnad balkong hemma och kattgård på landet. Båda väldigt uppskattade av katterna. Den ena sover ute tills hon är översnöad på vintern…
Numer pensionär i Nynäshamn
Våra katter har kattlucka så de får göra som de vill på sommarn.
Men på hösten och vintern då vill jag ha dem inne om nätterna.

Mina katter är både och… bor på landet så här finns inte så många trafikerade vägar och de får gå ut om de vill, några vill absolut inte gå ut av egen vilja och några går gärna ut, men de flesta håller sig till våran trädgård och omnejd (har som tur kattvänliga grannar så det går bra)
kram/ Ladykatt

Hej!
Vi har 5 missar, vi bor bra till med en stor skog bakom huset. Linus Skorpan och Michelina får komma och gå om dom vill, men PellePlutt och Minus är bara ute när jag är ute! Dom är väldigt bra på att komma när man ropar och visslar, kommer gladeligen skuttande och får mycket beröm!
Men, visst är det en ständig oro för utemissarna! Det finns så mycket faror som lurar. En stor rastgård har länge stått på önskelistan, och det ska bli verklighet hoppas jag.
Kram
Cammo
Jag har som sagt denna sommar byggt en rastgård till katterna, där dom får vara. Annars är dom inomhus när det regnar. Dom vill inte vara ute då.
Mina missar är inne då jag varken litar på grannarna eller räven i skogen….
Förhoppningsvis kan vi näta in trädgården till nästa sommar så att de får vara ute lite mer. Floppen följer ju med ut när vi går med Vita Vovven, han börjar få riktigt bra fart nu och kan gå låångt. Musse tycker att det är klart överskattat att vara ute…..det är ju kallt och blött och äckligt och….usch…
Milton har fått följa med 2 gånger hittills, han tycker världen är liite för stor…
Så ute med uppsikt är min melodi!
Evangeline

Efter som vi bor på landet är våra katter ute/inne på dagarna. När skymningen börjar falla på börjar vi se till att dom kommer in o man lägger sig först efter att man har räknat in alla åtta missar här inne.
Tidigare bodde vi i ett större bostadsområde, där var det tyvärr många som inte var snälla med djuren, med den boendeformen skulle jag endast ha innekatter med kattgård, eller innätad balkong./
Sidentass