Behöver råd om rädd, nyflyttad katt
I juli tog jag in en kattfamilj som tidigare var hemlös. Hos mig har de blivit trygga men vill inte riktigt kela. Jag har kunnat lyfta och klappa dem när de äter och de har varit framme hela tiden och inte rädda.
I söndags flyttade ena den honkattungen, Vira, som nu är c:a 16 veckor gammal, till min mormor & morfar. Hon placerades först i köket men gömde sig bakom diskmaskinen, och det var ju inte så lyckat så de plockade fram henne när hon inte kom ut självmant och placerade henne i ett annat rum. Där gömde hon sig snabbt i soffan (typ inne i ena armstödet, misstänker vi). Hon var ute i natt och välte en lampa men åt inte och gick inte på lådan.
Hon åt och gick på lådan innan vi åkte i söndags kl 09:00 på morgonen. Sedan dess har hon alltså inte ätit (om hon inte ätit inatt- det vet jag inte än, men jag hoppas). Hon får ta den tid hon behöver på sig men det kan ju inte vara bra att hon är utan mat i flera dagar. När ska man bli orolig - och vad kan man göra då? Nu lämnas hon ifred för det mesta och ibland gå de in och sitter och pratar lugnt med henne.
Hon har allt inom räckhåll - det är en mycket lugn miljö men tyvärr känner hon sig ju säkert inte trygg där eftersom det är en ny miljö.
Mormor har fem katter sen innan som Vira ska få träffa sen men det kan tänkas att de kommer fräsa ganska mycket åt henne och vara stygga så därför har hon inte släppt in dem till henne än utan ville att hon skulle få bekanta sig med de nya omgivningarna i lugn och ro.
Hon är ju egentligen inte skygg men blev nog ganska chockad av att åka tåg och hamna i en helt ny miljö
Men när behöver man plocka isär soffan och leta fram Vira-stackarn och tvinga henne till veterinären? Det kommer ju bli jättetraumatiskt för henne
Hennes bror flyttade förra veckan - han åt lite efter ett dygn, gick på toa efter två och syntes knappt till men nu efter en vecka vill han gosa och busa
Han flyttade själv men slapp ju tågresa utan åkte en kortare biltur.

Om någon av mormors katter kan tänkas vara lite mer positivt inställd till nykomlingen så skulle jag låta den katten få träffa henne. Visserligen har jag mest bara snälla katter men den ena fräser och morrar en par dagar och det har förvånat mig fler än en gång hur lite kattungarna bryr sig om det utan tvärtom så blir de mer positiva till nya omgivningen om de ser hemmets katter. En katt, även om den spottar och fräser, är något bekant som de kan förstå sig på. Det är mitt tips.
Hur gammal är hon? Har hon någon favoritleksak som hon har svårt att motstå så kanske de kan locka med den? Någon favoritmat, t ex lite kokt vit fisk eller tonfisk? Allt som är bekant (matdoft, katter, leksaker) hjälper till att lugna ner henne och får henne att våga sig fram och börja utforska.

Tack för råden!
Hon är 16 veckor ungefär. Jag har redan tipsat om fisk så det skulle de köpa idag:)
Hon har ju varit framme en runda natten mellan måndagen och tisdagen (hon hade vält ner en lampa) men tydligen inte ätit då.
Hon kommer nog fram när hon vill det. Och innan en kattsvälter ihjäl kommer den nog ändå ut och letar efter mat.
Jag skulle också göra som Kittekatten skrev, släpp in den snällaste och lugnaste av katterna.
Mat som luktar mycket och gott.
Jag tycker allting låter jättebra. Du har klarat att ta in en hemlös kattfamilj och fått de tama. Din morföräldrar kan mycket om katter och har erfarenhet. De gör det jättebra genom att sätter sig där och pratar lugnt. Bäst att bara ignorera katten i början, inte tränga den.
Kanske har tv eller radio på? Och en katttoalett som redan är använt-litegran-som luktar kattoalett.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Pratade nyss med mormor. Redan igår kväll hade Vira varit ute och käkat upp blötmaten samt kissat i mormors säng (aja baja) och inatt hade hon ätit tonfisk och kissat i lådan
De har inte sett henne än men det viktigaste är ju att hon får i sig mat och vätska - tids nog kommer hon ju vilja ha gos & bus också.

Det tror jag också. Men man måste ju vara säker på att jättarna i huset är snälla först :)
Skönt att hon börjat äta, mindre bra med kiss i sängen :)
Annars kan din mormor lägga en presening över sängen tills katten är verkligen rumsrent.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja, händer det igen ska jag tipsa om det men Vira har bara gått på lådan innan så jag tror det var en engångsgrej - hon hade ju suttit och hållt sig i 2 dygn så det blev nog bara lite fel. Gången efter gick hon på lådan.

Det är ju bra. Då hittade hon nog bara inte lådan i tid :)
Kanske en Feliway i urtaget kan hjälpa?

Så fint att missen får bo hos din mormor..när jag läser ovan här i tråden så märker man att lilla kissen gjort sina framsteg..så skönt att hon börjat att äta nu! Det kan gå en tid innan hon vågar att gå fram o äta när det är folk i rummet..men så småningom när hon vant sig vid nya dofter, ny miljö så kommer säkert det också!
Har din mormor provat att låta henne träffa någon av hennes katter än? Går dom ihop så kommer säkert nykomlingen att känna sig trygg när hon får träffa en kompis som kan "tala om" för henne att det inte alls är farligt här..utan riktigt katteligt gott!:-)

Tänkte bara uppdatera lite:
Vira är numera framme även när mormor är därinne och häromdagen busade hon och mormor och Vira var helt avslappnad! Hon sitter gärna och tittar ut genom fönstret och busar en hel del. Mormor har även lyckats klappa henne lite. Min 13-åriga kusin hade varit på besök och hon låg på mage och försökte busa med Vira. Kisen var väl inte helt imponerad men satt lugnt kvar och tittade:D
Hon har träffat två av mormors katter. Den ena brydde hon sig inte om, de var båda ganska likgiltiga inför varandra, men den andra, Totte, hade tydligen en otroligt rolig svans som Vira attackerade. Då fick hon ett fräs till svar eftersom hon störde Totte som höll på att länsa Viras matskålar, men Vira brydde sig tydligen inte om att den stora katten fräste åt henne utan tog det hela med ro!

Vilket underbart arbete du gjort med denna familj! Heder till dig! När man läser om Lilla Vira så märks det att hon är en trygg tjej som bara behöver lite tid att fatta vad som hänt. Det där kommer att gå så bra! Med de framsteg hon redan gjort är det något jag tror på. Lycka till allahopa! Nosgos! 
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Tack för alla snälla ord