Hittekatt vid sjö i Värnamo
Hej,
Det är på detta viset:
Min svärfar brukar fiska vid en sjö i Värnamotrakten, och där har han sett en liten svart/vit kisse springa omkring. Tam och kelen är hon/han. Men det finns inga hus i närheten. Så denna katt måste vara en hemlös stackare, dom har gett den mat och den har varit vrålhungrig. Dom tror att någon har dumpat den där. Jag funderade själv på att ta hem den till oss och sedan hitta ett hem till den. Men sedan erbjöd sig svärfar och svärmor att ta hand om den.
Så nu ikväll har dom hämtade lillkissen eftersom det var ett riktigt regnväder som svepte förbi, dom fick kattsand och kattlåda och lite annat av oss.
Men nu undrar jag lite, hur tycker ni vi ska göra? Kan dom behålla katten bara? Måste dom ringa till polisen och sätta upp lappar i närheten?
Vaccinering och kastrering ska jag tvinga på dom. Och hoppas att dom går med på. Annars får jag försöka betala det på något vis själv.
Tycker bara att det var väldigt godhjärtat av dom att ta sig an denna lilla katt. Hoppas att allt går bra för dom, dom har en väldigt skällig hund hemma. Så jag hoppas inte kissen blir livrädd.
// Lina
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

jättefint gjort av dem! Men anmäl upphittad hoss polisen och finns äffär så sätt upp lapp, kanske en anons på Blocket, man vet aldrig.låter ju som en hemlös men man vet aldrig, men gratulera dem till sin nya famioljemedlem!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ja det ska vi göra! Finns ingen affär i närheten. Detta är alltså mitt ute i skogen. Men jag ska kolla vad som kan göras.
Det var en liten kisse, så den är nog inte så gammal heller. Kan ju vara någon som dumpat av den där bara :-(
Men så snällt att de tog hand om den. Måste ha varit rädd därute aldeles ensam och hungrig. Hoppas han inte fick springa ensam alltför länge men med tanke på att han var kelen och så så kan det nog inte varit så länge.
//Pia
Det är ofta folk där nu under sommaren. Sen är det sånna fiskekontrollanter där varje dag under sommaren (min svärfar är en sådan så han har haft mycket kontakt med den lille)
Jag hoppas bara att det kommer gå bra nu! Jag skänkte lite saker till dem, kattlåda, leksaker, klösbräda och matskålar. Så lite har jag bidragit med iaf =) Såg den genom transportburen förut. Och oj så liten den var. Den hade skrikit hela vägen i bilen. Men nu låg den där alldeles utmattad.
Så skönt att den kommit in och väldigt snällt av dem att ta sig an den lille kissen Hoppas bara att hunden inte är en fara för kissen. Skriver detta pga en kollegas katt blev plötsligt ihjälbiten av en hund som familjen passade.
Jag är inte orolig över att den ska bita katten. Bara att han skäller så in i bombens mycket :( så att kissen ska bli rädd för det. Han är lite halvskraj för katter med. Så han undviker den nog mest.
Så bra! Du känner hunden och kan bedömma det bäst. Det verkar inte som katten har något hem. Har ni kollat så den inte är märkt?

RING INTE till lokala polisen, utan maila istället, för då diarieförs din anmälan, så att det finns dokumentation på att ni har gjort vad ni kan för att hitta eventuell ägare. Men jag tror nog att katten har blivit dumpad. Det KAN också vara så att katten har varit med familjen i bilen och smitit, och då kanske det kan finnas en förlustanmälan, men egentligen tror jag inte det. Men det måste ju undersökas. Dessutom kommer anmälan med i statistiken och det är viktigt om det ska hända något på "djurfronten".
Mettan

Vad snällt av dem att ta hand om katten! Hoppas de blir glada för sin nya familjemedlem. Om inte de rätta ägarna hittas så klart. :)
Katten hade säkert ett hem annars hade den varit mycket skyggare. Men som Mettan skriver, maila polisen, annonsera i tidningen och kolla alla katthem i närheten plus KKS, många har "bortsprungna" kattannonser. Annonssajter som Bortalistan, Blocket har också efterlysningsannonser.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Okej jag ska maila polisen och se vad som sägs. Har kollat blockets efterlysningar men finner inget där. Men ska söka vidare och se.
Det har iaf gått väldigt bra med katten, den har både kissat och bajsat på lådan. Hunden var den mest arg på, så det var inga problem så. Ätit och druckit har hon gjort. Och suttit i svärmors knä :) Vi får hålla tummarna för att ingen vill ha katten (kan låta elakt) men mina svärföräldrar har verkligen fäst sig vid katten.
Tack så mycket för era svar!

Så skönt att höra att ni tagit hand om kissen..så att h*n inte längre behöver springa ute, frusen o hungrig…toppen också att höra hur missen trivs hos dina svärföräldrar!!