Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 868 ggr
Mettan
0

Är det en hittekatt eller inte?

Ibland undrar jag om en hittekatt verkligen är en sådan. Det händer ju ganska ofta att en katt smiter ut och försvinner. Oftast är det då någon som har tagit hand om den. Varför mailar man inte polisen i sitt län, och ev skickar med ett foto på katten, som kanske är en älskad familjemedlem hos någon? De flesta län har åtminstone någon som har i uppgift att försöka para ihop anmälningar, så att åtminstone någon katt kan få komma hem igen. Naturligtvis ska man inte ringa varken den lokala polisen eller något län, eftersom det helt enkelt inte är lönt, det vet nog samtliga här. Jag har inte gjort så i Kittykatts fall, eftersom jag vet varifrån hon har kommit, men jag gjorde det både när det gällde Puma och Semlan. Jag blev uppringd av en polis som frågade ut mej om katterna, men tyvärr hade hon inte fått in någon anmälan om just dem. Därför är det viktigt att maila både när en katt springer bort och när man hittar en. Jag accepterar inte att en katt ska vara upphittad, bara för att den vistas ute utan halsband, eller annan identifikation. Vill helt enkelt vara säker på att katten är hemlös innan jag tar in den.

Man bör nog kolla upp den åtminstone ett par dagar, innan man klassificerar den som hittekatt, för vi vet väl alla att katter är duktiga på att "matfria" på lite olika ställen, eller hur?

Mettan

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Absolut visst ska man anmäla om man hittar en katt och försöka lägga ut annonser där man tror ägare kan leta.

lilo-nova
0

Putt!

Fagddu
0

Visst är det så. Men om man lagt ut annonser lite här och var och när man fångar in kissen och den börjar klättra på väggarna så fort man visar sig i rummet de första två-tre dagarna så brukar jag känna mig ganska säker. ;)

Misken
0

Ja, håller med dig, det måste man göra, man ska avvakta o sen ta in katten o sätta upp lappar eller att lägga in annonser inte bara "ta" en katt, vilket jag har erfarenhet av själv.

Katter som kommit hem efter ngra veckor med nytt halsband…blir upprörd.

Jag tror ju att någon har Stuart om han nu inte irrar omkring. Men ingen har satt upp ngn lapp eller ringt till polisen angående min bebis. Mina barn gråter o undrar när han kommer hem.

Det är roligt med polisen som har pärmar alltså inte i datorn där man kan samköra anmälningar….. katter o andra djur har då  i mina ögon låg prio.

Usch nu är jag arg.

Mettan
0

Det är ändå viktigt att polisanmäla via mail om man nu kan det, eftersom det kommer med i statistiken och det behövs om något ska kunna hända på "djurfronten".

Mettan

Misken
0

#5 Det är sant. För det är bra om man kan det. När de nu har pärmar på olika distrikt och inte samkör detta…… HELT OTROLIGT